Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › wakeboard till kite, fördelar/nackdelar?
- 
		wakeboard till kite, fördelar/nackdelar?Publicerad av waterboy på 8 februari, 2004 vid 18:02Hej, 
 Jag har en kite på 5kvm som jag har åkt lite på på isen och det har fungerat helt ok förutom attt den läcker…
 Men min fråga är, vad är nackdelarna resp fördelarna med att använda en wake istället för riktigt kite-bräda på vattnet sen?. Jag tänkte att jag skulle lägga pengarna på en större kite istället, är det smart?
 en trasig 5:a kommer man inte långt på…Och är det nån som vill säga vad man ska köpa typ, finns ju allt möjligt, såna med luftkuddar eller inte, 4 eller 2 linor!? märken? 
 heslt så gammalt som möjligt utan att det blir svårare..tacksam för lite svar.. jag kan kanske hjälpa till med vindsurfingen.. /abbe 
 Ps. hur hoppar man med 2linig då? (har hört att det är svårare än me 4 linor)putte svarade 21 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
- 
			32 Svar
- 
Hej! 
 Glöm 2-linors!
 Du skall ha en sådan ”med kuddar i”
 Sikta på ca 14 m2 som första drake.
 Köp en beg -03, eller ev -02.
 Fördelar med en wakeboard… förutom att du slipper köpa en bräda så tror jag att det är den enda.
- 
Svar till: 
 Hej! 
 Fördelar med en wakeboard… förutom att du slipper köpa en bräda så tror jag att det är den enda.[/ QUOTE ] 
 nackdelar då?
- 
Wakeboard har oftast bara 2-fenor i mittenlinjen men när man kitar kantar du brädan så mkt att de inte ligger i vattnet, alltså inte gör någon nytta. Har du lite mer erfarenhet behöver du kanske inga fenor för brädan blir ”en fena” i sig själv när man kantar ordentligt men som nybörjare på vatten är risken att du aldrig kommer så långt. //nic 
- 
En renodlad wakeboard är jobbig att hålla på kant i långa sträckor dessutom gör dess rocker att den har högt motstånd genom vattnet även när du planar. BTW, känns lite märkligt att folk bara säger åt dig att kolla på LEI (dvs kites du pumpar upp). En modern foil är klockren att börja med så kolla runt lite innan du bestämmer dig. Dessutom så funkar foils bättre än LEI på vintern. 
 Eftersom jag säljer Flysurfer (iofs säljer jag Naish och Slingshot också) så kan jag varmt rekommendera Flysurfer Voodoo eller Spirit som en perfekt kite att utvecklas med på vatten och land. Lättare att återstarta från vattnet än en LEI och betydligt tåligare./Kaj(Tech) 
 http://www.kajtech.nu
- 
Citat : ”Dessutom så funkar foils bättre än LEI på vintern” 
 Håller inte med om det påståendet !
 /Mvh Lars
- 
Jag började kitea på en wakeboard. Plattvatten och fullt tryck i draken, då funkar det. Annars kan du räkna med att du kommer att spendera större delen av dagen med att gå tillbaka på stranden, då det är nästan omöjligt att hålla höjd med en wake. Dessutom är ju bindningarna oftast ett jädra bökande, så när man som rookie, släpper draken med blicken så blir man ofta loftad eller dragen… Så sälj vidsurfingprylarna  och köp en riktig kitebräda. och köp en riktig kitebräda.
- 
Ok, om vi säger att prestandamässigt så är det ingen skillnad mellan foil och LEI på snö. Nöjd då?  Däremot tycker iaf jag att det *inte* är kul och hålla på med pump och ventiler när det är -10. Inte nog med att man fryser fingrarna av sig… det tar massor av tid också. Som ”added-bonus” så behöver man en femte lina på en LEI (såvida man inte kör med Cabrinha och RECON eller Wipika med extra-bridles) för att kunna starta om den på snö inom rimlig tid. Så om man slår ihop dessa aspekter så tycker iaf jag att foil är betydligt mer lätthanterligt på snö än LEI-kites. /Kaj(Tech) 
- 
Jaja… Men jag tycker faktiskt att det är lättare att öva in kontrollen på LEI’s, sen om man fastnar för endera LEI/foil kvittar, köp en kite av erkänt märke, de flesta som ligger till salu på steffo eller ex. kitenation brukar va helt ok, kolla rep./skador! 
- 
Håller med om ”LEI/foil kvittar, köp en kite av erkänt märke” med tillägget att den inte ska va för gammal. Men vad menar du med ”jag tycker faktiskt att det är lättare att öva in kontrollen på LEI’s”? //nic – som flitigt använder båda varianter beroende på årstid 
- 
Haha!  Men jag är ju inte säljare… Det va bara en personlig vinkling. Men jag är ju inte säljare… Det va bara en personlig vinkling.
- 
Foil / Tube och vinter handlar mer om tycke och smak samt framförallt användningsområde.. 
 Om man ska ta med sig grejerna på fjällturen: FOIL !
 Om man ska leka och ha kul och kan ha sina prylar i bilen: Då har det ingen betydelse, vilket innebär att man tar det man trivs bäst med.
 Vi kör tube och foil ner till -20 (under den temperaturen känns det rätt bistert..) och det är inga problem med material etc. Vi har tubekites i takboxen (med fyllda lattor) och pumpar bara upp LE sedan är det klart (5:e lina är att rekomendera). Så det går nästan lika snabbt att rigga en foil..
 Jag tror vi har samma inställning (Kajtech och Dacon) till vad som funkar och inte funkar, så det blir nog tyvärr ingen ÅF/Distributörs fajt 
 /Mvh Lars
- 
Tyvärr tror jag inte många drakar är gjorda för kallgrader. På min SS-fuel gick gummistroppen till alla fem ventil pluggar av på samma gång visserligen har de ingen funktion då pluggen även sitter i kardborre band. På min FS Maniac har bägge gummi damaskerna till styrlinorna spruckigt plus att plast spännet till leachen har spruckit när det varit kallt. Så jag undrar hur många tillverkarna det är som verkligen testar, väljer matrial för tuffa svenska vintrar?????? 
Logga in för att svara.