Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Waxa eller inte, de e frågan?

• Waxa eller inte, de e frågan?

Publicerad av alexxx på 9 februari, 2007 vid 19:06

Funderar lite på friktionen mot vattnet?
    Hur kommer de sej att surfare (konstigt folk med brädor UTAN segel) alltid står å waxar sina brädor?
    När man köper en ny bräda så har den ju en mat å ganska sträv yta, skulle de gå fortare om man klarlackade å waxa undersidan?
    Jag håller på å lagar lite skador på min bräda å undrar om de e någon som vet vilken sorts färg som e lämplig att använda. Tänkte måla med vattenbaserad billack, kan de funka?

hot svarade 18 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Knatte

Gäst
    9 februari, 2007 vid 20:33

Surfare vaxar väl sin ovansida på brädan, för att få bra grepp /halkskydd?? De vaxar väl ingen våtyta eller har jag missat något :tongue: 😉

• alexasu

Medlem
    10 februari, 2007 vid 12:55

som sagt, vågsurfare vaxar ovansidan för ökad friktion. jolleseglare äremot vaxar undersidan för minskad friktion. fast de vettefan om de gör någon skillnad på farten, det är nog mest för att hålla skrovet rent.

• walle

Medlem
    10 februari, 2007 vid 13:29

@Alexxx 364395 wrote:

Funderar lite på friktionen mot vattnet?
    Hur kommer de sej att surfare (konstigt folk med brädor UTAN segel) alltid står å waxar sina brädor?
    När man köper en ny bräda så har den ju en mat å ganska sträv yta, skulle de gå fortare om man klarlackade å waxa undersidan?
    Jag håller på å lagar lite skador på min bräda å undrar om de e någon som vet vilken sorts färg som e lämplig att använda. Tänkte måla med vattenbaserad billack, kan de funka?

inte klarlack och vax, det skapar ett drag i vattnet!

det sträva gör brädan snabb, många kitebrädor har ett strävt så kallat ”shark skin” belag under, på en kitebräda märker även jag skillnad på en som är blank mot en som är sträv under!

den sträva med sharkskin släper vattnet betydligt lättare vid hopp och ger bättre pop.

• jester

Medlem
    10 februari, 2007 vid 14:11

Jupp. Alla mina brädor är aningens sträva under. Det jag förundras lite över är att tillverkarna lägger grafik under bärdan. Frågan är om man borde slipa ner den lite??

• alexxx

Medlem
    10 februari, 2007 vid 18:46

Okey, inget wax å ingen klar lack, de e väl nästan så att man skulle slippa med ett 320 papper eller liknande, efter att man har lagat å målat skador under brädan.

• hot

Medlem
    11 februari, 2007 vid 16:06

Vi har gjort en del tester på fenor vad gäller ytfinish. (Se tråd: Mera fensnack.)
    För farter mellan 25-30 kt, gav slipning med 800-1000 papper lägst motstånd. För farter mellan 35-40 kt, funkade ett 1200 bäst.

Inte helt överförbart till brädan, pga olika Reynolds-tal, men det borde ligga i samma område. 320 kan bli lite grovt.

Ska man åka fort, bör man slipa bort dekaler och annat skit under brädan. Dekaler framför fenan gör att avlöst gränskikt träffar denna och får den att lösa av, tidigare än man vill.

• fredrik-ygge

Medlem
    11 februari, 2007 vid 16:36

Vad är Reynolds-tal?

Känns allmänt som forumet lyft 2 nivåer sedan du kastade dig in i debatterna. Fortsätt undervisa oss. Det är väldigt intressant läsning även om rätt många detaljer går mig förbi.

• rasmus_w

Medlem
    11 februari, 2007 vid 18:07

Om jag minns rätt så är reynoldstalet nån slags proportionalitetskonstant som används för att beräkna motståndet vid laminärt flöde eller nåt sånt. Jag har nån gång för länge sen gjort nån slags laboration där jag bahövde använda reynoldstalet. Tror det var nåt om att släppa små runda kulor i ett rör fyllt med olja och ta tiden kulan behövde för att nå botten eller så. Väldigt grundläggande hydrodynamik.

Vad gäller dekaler skulle jag vilja påstå att om dekalen täcker hela botten borde det inte finnas nån större anledning att slipa bort den.

• hot

Medlem
    12 februari, 2007 vid 11:49

Reynolds tal är en effektivitetsfaktor som till viss del beror på luft eller vattenmolekylernas relativa storlek.
    Re bildas av viskositeten av det strömmande mediet = luft/vatten, del relativa storleken på ytan = fenans bredd och den fart vid flyttar oss med. (Re = 69000 x bredd x fart)
    Ju högre fart, eller bredare fena, ju effektivare fena = högre lyftkraft.
    (Men då ökar ju också totalmotståndet pga att det inducerade motståndet ökar.)
    Man anger ofta hur effektiv den använda profilen är på fenan, genom att ange detta Re-tal. Ju högre tal = bredare fena eller högre fart, ju högre effektivitet hos profilen. Detta talar för att en bred fena med hög fart ger en effektivare fena. Omvänt, en liten/smal fena i låg fart ger dålig effektivitet.
    Man pratar också om kritisk Re-tal, för profilen. Då är antingen fenan för smal eller farten för låg för att fenan ska fungera alls. (Vattenmolekylerna är för stora eller fenan för smal, och fenan är obrukbar)

Som ni ser blir det ett motsatsförhållande mellan en bred effektiv fena och en smal med lågt totalmotstånd. Man blir som vanligt tvungen att kompromissa.

För vatten är det speciellt besvärligt eftersom varje profil inte bara har ett kritiskt Re-tal utan även ett max-värde för farten då undertrycket på fenan blir så stort att vattnet börjar koka = kavitera. Detta tryck minskar relativt tjockleken på profilen så att tunnare fena kan användas vid högre farter utan kavitation. Men alla profiler kaviterar förr eller senare när man ökar farten, det gäller bara att ligga under gränsen.

Finns det brädor som har en dekal över hela botten???
    Jag skulle slita bort den och slipa ytan med 800 papper.

• fredrik-ygge

Medlem
    12 februari, 2007 vid 11:59

Tack för den fantastiska och detaljerade förklaringen! Du är ett orakel. En basic följdfråga:

@HOT 364754 wrote:

Ju högre fart, eller bredare fena, ju effektivare fena = högre lyftkraft.

Menar du kraften åt sidan när du säger ”lyftkraft” här, alltså man skall tänka sig fenan som en vinge?

• jester

Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:12

Finns det brädor som har en dekal över hela botten???
    Jag skulle slita bort den och slipa ytan med 800 papper.

Inte dekal, men dom har målat 70% av undersidan med röd matt färg.

• hot

Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:23

”Menar du kraften åt sidan när du säger ”lyftkraft” här, alltså man skall tänka sig fenan som en vinge?”

Ja just det! Se fenan som en vinge som skapar lyftkraft pga sin anfallsvinkel mot strömmningen. Denna lyftkraft ökar med ökat Re-tal samtidigt som motståndet blir samma eller lägre.

• hot

Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:32

”Inte dekal, men dom har målat 70% av undersidan med röd matt färg.”

Jag har också en Falcon, som har grafitti över hela botten.
    Och dessutom sticker skarvarna upp några tiondelar.
    Jag ska försöka slipa bort skarvarna och om det inte går, slipa bort skiten helt.

• alexasu

Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:34

asså, vid vilka farter skulle vattnet vid fenan ”koka” om man kör med en speedfena?

• hot

Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:50

”asså, vid vilka farter skulle vattnet vid fenan ”koka” om man kör med en speedfena?”

Beror på profilens tjocklek. (Tjockleken mäts som % av kordan = fenans bredd. 10cm bred och 10mm tjocklek ger 10%) Samt läget för högsta punkt på profilen och anfallsvinkeln på profilen.

Enkelt uttryckt:

Tjocklek

Fart
    12%

50kt
    10%

55kt
    8%

61kt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications