Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfing med UCPA i västindien?

• Windsurfing med UCPA i västindien?

Publicerad av Knatte på 5 september, 2004 vid 14:44

Är det någon som har åkt med UCPA och windsurfat i Västindien??
    Brukar ofta åka skidor med UCPA till Frankrike, en vecka varje vår och det är kanon och prisvärt smile.gif
    Funderar därför på deras motsvarighet i västindien och windsurfing. Någon som har koll och kan ge synpunkter på utrustning, vindsäkerhet mm.

sunemangs svarade 20 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2004 vid 15:03

Well, har själv åkt med ucpa till alperna, dock gjort alla surfresor på egen hand. Känns som en avsevärd skillnad: Anledningen till att jag åkt med dem till alperna är bergsguiderna som ingår i priset. Det gör ju att man kan åka klockren offpist hela tiden även om det inte snöat på ett tag, vilket varit omöjligt om man inte bummat eller varit på samma berg så pass mycket att man hittar alla smultronställen på egen hand. Känns inte som det behovet är lika stort för att åka till västindien o surfa. Tror helt enkelt att du kan stanna bra mycket längre (= surfa mer) för samma peng om du åker på egen hand. De bästa vågorna lär du ändå hitta om du snackar med lite folk på plats. Har som sagt inte åkt med dem för att surfa, så jag kan ha fel.

• Knatte

Gäst
    5 september, 2004 vid 15:13

Du har nog en poäng, i att det är billigare att åka själv..
    Men samtidigt har du hela utrustningen fixad på plats och får intruktörer som ingår i paketet, som lär dig surfa eller förhoppningsvis gör dig till en bättre surfare smile.gif
    Det finns ju en del saker som man kan fila på, så att säga..
    Jag är mer sugen på tips angående utrustningens kvalitet och vindsäkerheten osv. Enligt UCPA så blåser det mer än 10 m/s i 50-60 % av alla dagar i jan-mars i västindien. Det är ju hårda fakta smile.gif smile.gif

• frippe-s

Medlem
    5 september, 2004 vid 17:12

Jag har både åkt med Ucpa till alperna och varit på ett av deras surfcenter vid den franska kusten. Ucpa i alperna är riktigt nice med guider etc som någon redan nämnt. Att surfa med Ucpa är kanske däremot ingen hit om man är en svensk icke-nybörjare utan kunskaper i det franska språket och vill bli en bättre surfare. Instruktörerna på surfcentret undantaget den som hade hand om nybörjarna var överlag kassa på engelska och utrustningen var ok men inte de nyaste modellerna, dessutom var det först till kvarn som gällde på morgnarna om man vill ha en viss bräda under dagen. Tyvärr blåste det inte så mycket under min surfvecka med Ucpa så vi fick hitta på andra grejer än surfa vissa dagar, vilket var helt ok. Det var mest franskar på centret, några få svenskar och kanske en å annan tysk. Stämningen var god och allt som fattades var vinden…
    Jag skulle/kommer definitivt resa med Ucpa till alperna igen men inte till något av deras surfcenter som jag istället rekommenderar för nybörjare. Har man kommit förbi det stadiet lär man få ut mer av att ordna sin surfresa på egen hand då man kan ta med egna grejer eller hyra det man vill ha av årets modeller på plats på något annat surfcenter.
    Vilka förutsättningar/förhållanden som gäller i västindien har jag ingen aning om…

/Fredrik

• daha

Medlem
    5 september, 2004 vid 19:28

Hej Knatte

Vi var iväg tre veckor över jul/nyår förra året till GUADELOUPE (En vecka dykning i Bouillante, en vecka windsurf i Saint François och en vecka bad och sol på Les Saintes)

Dykningen: Grymt fint, första gången jag provade, tog CMAS en stjärna, fint vatten duktiga instruktörer (Engelska & Franska språket) REKOMENDERAS !! smile.gif smile.gif Våra redan duktiga (två stjärnor) kamrater fick ”specialguide” och i princip dyka på vad de ville inklusive vrak på stort djup.

Surfingen (det var ju det du frågade om).. smirk.gif Enligt instruktörerna så hade de aldrig sett en så dålig vecka i december (v52) vanligtvis så kom tydligen vinden på morgonen (10m/s) för att sedan avta vid lunch, men inte en enda gång på hela veckan hände det. frown.gif confused.gif
    Vi fick lite skön åkning på måndagen och torsdagen då några rediga oväder rullade över, annars var det nog en 4m/s som regerade, kanske 6m/s-7m7s i byarna (som var få)
    Min Sambo som var på nivån att lära sig använda selen fick ut jättemycket av veckan trots vinden tack vare instruktören (Men hon kan lite franka förstås, min Sambo alltså). Hon fick ett sprillans nytt NP-Jet och en nästan lika ny bräda på en 170liter men det passade ju bra med tanke på vinden. Jag hade tydligen hamnat i fel grupp (Fransmännen är inte fega för att ta i lite om sina kunskaper.. wink.gif så jag blev flyttade från eftermiddagen till förmidagen, således fick jag bräda och rigg från -00, övriga körde på Bic Techno och likande från typ -02. Alla riggar var NP, brädorna mest Bic, ganska gamla bommar.
    Surfingen var det ja.. trots vinden så lärde jag mig en hel del, det har märkts i sommar, mycket mer avslappnad åkning men det blev ju ingen vidare surf där….

Les Saints: Vi tänkte ju bad och sola, det blev det också, men nu kom vinden, 15m/s sisådar, men från fel håll så det hade inte blivit något vidare med sufingen i allfall.
    Däremot hade dom HobieCat på Les Saint, det såg ju grymt skoj ut, särskilt i 15m/s, varje dag så var det någon ny som kom med bandage, det är ju ett bra mått på hur fort det måste gått grin.gif

Sammanfattning av surfingen:
    Om man är på nivån att man behöver hjälp med hur man planar snabbare, hängsele teknink och stroppar, ÅK!! (men det är en fördel om du kan lite franska, du vill ju inte gå miste om ölen eller ett par ti-punch på kvällen, kan vara bra i kommunikationen initialt med din instruktör också,,, fransmän wink.gif

Om vinden infinner sig som den enligt localsen borde göra så kan man få väldigt fint plattvatten att köra fort på och säkerligen lite hjälp med en framåt ute på revet om man ber om det (säg: Je voudrais faire une ”frammåtloop”, det gillar dom wink.gif ) Det fanns en hel del mindre brädor och riggar att välja på också för den som behärskar det.

Utrustningen är inte bara årets, har man otur får man några år gammal, men helt OK, det mesta är hyfsat nytt

Ja, jag hade det kanon under dessa tre veckor (förutom att jag provade att ta ovanför en havsanemon, men det var ju mitt eget fel….)

Om man vill ha lite hjälp med tekniken och inte tillhör de allra duktigase så är det rätt, kan man dessutom lite franska så blir det finfint (fransmän är inte så konstiga som de verkar när man åker skidor med dem, inte riktigt i allafall grin.gif)
    Är du på väntelistan för Top Gun så finns det säkert andra ställen men annars :- Åk – det är ju trevligt att träffa nya bekantskaper också, och du, passa på att dyka!!

Är det något som jag missat får du gärna höra av dig.
    – det blev visst rätt mycket text….

//David

• Knatte

Gäst
    5 september, 2004 vid 20:16

Tackar!
    Det var sådan info jag vill höra smile.gif Inte att det inte blåste så mycket..
    Men det andra var matnyttigt wink.gif

• sunemangs

Medlem
    6 september, 2004 vid 06:29

Vi var i St Francois m UCPA i feb-mars -03. Stort sett bara positiva erfarenheter.
    Seglingen sker i en lagun där man bottnar i bortre delen iaf. Vinden kom varje dag när vi var där, alltid från vänster, 6-10 m/s (ibland mer). Jag seglade Bic Techno, NP-segel, helt OK utrustning. Området är närmast perfekt för att lära sig gippa ordentligt och även för freestyle. Det finns vågor vid revets mynning. De lokala skolbarnen simmade ut dit varje lunchrast och vågsurfade (jmf med din egen skoltid m snorig fotboll på skolgården……).
    Undervisningen var dock på franska helt och hållet. Jag kan stort sett ingen franska alls men det fanns några i min grupp som tolkade så det var inget problem. Rastanegern som undervisade var fantastiskt duktig seglare, helt outstanding.
    Standard på rum, mat mm var helt ok, ungefär som på skidresorna m UCPA.

Rekommenderas!

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfing med UCPA i västindien?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.