-
Windsurfing och moms
Eftersom en del frågor om windsurfing och moms uppkommit så kommer här lite info om hur det hela fungerar.
Alt 1. Jag köper en ny surfutrustning i Tyskland från en näringsidkare där
1.1. Om jag köper som privatperson så ska tysk moms utgå (16 procent). Denna moms har jag som privaperson inte någon möjlighet att dra av utan den träffar, helt i enlighet med tanken bakom reglernas uppbyggnad, mig som slutlig konsument. Momsen är lägre vilket gör att totalpriset ibland är förmånligare vid köp från Tyskland. Dock kan det bli problem med garantier och reklamationer och dessutom tillkommer ju fraktkostnader.
1.2. Om jag köper utrustningen till mitt bolag läggs ingen tysk moms på. Jag måste då åberopa mitt VAT-nummer, alltså momsregistreringsnummer, på mitt bolag. Om jag inte gör detta måste det tyska bolaget ta ut moms. I detta fall tar jag in utrustningen i Sverige och redovisar detta som ett så kallat gemenskapsinternt förvärv. Detta innebär att jag redovisar 25 procent av anskaffningspriset som utgående moms och så drar jag av samma belopp. När jag sedan säljer utrustningen till konsument redovisar jag 25 procent svensk moms på alltihop. Syftet är dels att momsen, precis som vid annan försäljning, ska träffa konsument. Vidare är det så att momsen är det som utgör grunden för medlemsavgiften i EU. Detta är skälet till att jag lägger på och drar av samma belopp.
Observera att om jag köper till mitt eget bolag så måste jag antingen syssla med windsurfing professionellt eller syssla med försäljning av windsurfing, annars får jag inget avdrag alls, exempelvis om jag köper in för mitt eget höga nöjes skull. Då blir det en personlig levnadskostnad som inte är avdragsgill.
Alt 2. Jag köper begagnad utrustning från en näringsidkare i Tyskland.
2.1. Om jag köper som privatperson så får jag en faktura utan moms. Den tyske näringsidkaren har med största sannolikhet tillämpat reglerna om vinstmarginalbeskattning och betalat en del moms till tyska staten. Inga direkta problem uppkommer här alltså.
2.2. Om jag köper utrustningen till ett bolag som jag har här i Sverige så blir det oftast samma lösning som i alternativ 1,1 ovan. I vissa fall kan det bli en specialare och det är då den tyske näringsidkaren tillämpat så kallad vinstmarginalbeskattning. Då gäller det att se upp och hålla tungan rätt i mun.
PS Göm inte att gynna våra svenska surfaffärer så att dom finns kvar i framtiden. Billigt kan bli dyrt!! DS
Logga in för att svara.