Forumsvar skapade

Sida 10 av 11
  • 40knots

    Medlem
    4 september, 2007 vid 06:37 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång
    Rasmus_W;410841 wrote:
    Möjligen blir du tvungen att flytta mastkassetten, dagens segel vill inte sitta där 1990 års segel satt, men du är ju inte rädd för epoxi.

    På vilket sätt sitter de nya seglen annorlunda?

  • 40knots

    Medlem
    3 september, 2007 vid 06:40 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång

    Rasmus, om brädan är kort och bred har jag den erfarenheten att om den stiger och lyfter från vattenytan vid tex ett litet hopp minskar våta ytan fortare än en längre och smalare bräda. Samma gäller om brädan smäller i efter att man tagit en lufttur. Katapult möjligheterna stiger.

    Däremot är dessa moderna korta speedbrädor egentligen mycket längre än 265 eftersom deras bredaste pungt sitter längre fram än på de äldre vi gemför med. Deras nosparti är bara abrupt avskurna. Jag utgick alltid ifrån att all vikt som satt i nospartiet bromsade och därför tunnades de av. Nu verkar det som om det satt en massa vikt konsentrerad vid och framför masten men kanske det är så att det stabiliserar mera än det bromsar….

    Finians bräda på 36cm är smal gämfört med hårdvinds slalombrädor på 50+ och produktionsspeedbrädorna på 46+. Jag tror att man kan segla runt 40-43 knop på en produktionsslalom bräda men att vill man sätta världsrekord behövs det en smalare bräda. Vill man klara sig hyfsat i konkurenssen om byarna med en hop av världens bästa surfare får man nog se till att starta på sekunden rätt och plana upp till 30+ snabbarä än vinden.

  • 40knots

    Medlem
    3 september, 2007 vid 06:11 som svar på: Swespeed på G

    18… helt ok pris…. fan att man inte är med….

    Bra seglat av Daniel :). Ingen veteran är placerad efter Daniel förutom Farrel men om man klarar av att segla fortare än damerna seglar man fort. Undrar hur mycket det blåste? På bilderna verkar det som de skulle segla med över 6m2 segel.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 20:22 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång
    Jester;410754 wrote:
    Skillnaden dagens produktionsbrädor och dom extremt smala custom-spetten är väl att dom nya brädorna riktar in sig mot en mycket större publik, mao glada amatörer såväl som fullblodsproffs på dom tävlingar som inte erbjuder perfekt vatten.

    Kör man på bra vatten, och har kunskapen (läs kanalen o Finian, typ) så är ju säkerligen dom smalare brädorna snabbare. Själv har jag inte ens en produktionsspeed, utan kör med min 80 liters (knaptt 58cm bred) hårdvindsslalom istället. Är nog väldigt sällan som en speed-bräda skulle vara snabbare för mig, men jag har ju faktikst aldrig provat en… Så vem vet…:D

    Det är just så som jag också ser saken, man försöker sälja bräden.

    De smala brädorna är också mycket riktigt svåra att surfa med. Krävs mycket bra kunskaper och de flesta som var med på tävlingarna var superbra surfare. Killar som Eric, David, Fred, Leiard, Pascal, Roddy, Pucher etc. hörde all till världseliten. De frontloopar som Leiard visade oss med sin 33cm gun fick tom Björn att se ut som en total nybörjare. De accelererar på helt annat vis än slalombrädor och de är jävla kul att gippa med dom. Också ren wave riding med offshore vindar i Sotavento var en upplevelse is sig. Jag önskar jag någongång har möjlighet att segla på dessa tandpetare för de var nog som att stå på bästa storslalomskidor.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 20:11 som svar på: Speed brädan: bräd & kort vs smal & lång
    Störner;410738 wrote:
    40knots,

    Bara lite nyfiken

    Är det du som har det officiella finska speed rekordet?

    Yes, det är jag.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:19 som svar på: Swespeed på G
    Rasmus_W;410601 wrote:
    Du får så gärna försöka segla på en tandpetare. Man kan köpa rätt många för en billig peng på apoteket har jag för mig.

    Vad gäller Peter H så har jag för mig att han satte sin bästa tid (runt 41 knot) nån gång 94 eller 95. Är du säker på att det inte är Fred Hayvood du pratar om?

    Hur som haver. Det får väl anses bevisat att man kan segla 49 knop på en 48 cm bred bräda.

    Nej jag tänker inte på Fred H. Han är en tuff kille som jag har mycket respekt för.

  • 40knots

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:15 som svar på: Swespeed på G
    Jester;410581 wrote:
    Tävlingen sponsras av Air Namibia, så alla åker med samma plan. Dom flyger från Munchen direkt till Windhoek, sedan väntas transfer med buss genom öknen till Walvis Bay. Utrustningen kommer med lastbil.

    Resan till Tyskland skedde med bil o båt

    Vad månne en sådan resa kostar?

  • 40knots

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 19:57 som svar på: Swespeed på G

    Hur tar de sig ner till speedstrippen? Vart flyger de och måste de byta flyg i något skede?

  • 40knots

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 16:50 som svar på: Swespeed på G
    Rasmus_W;410351 wrote:
    Erik Beale var ju den som först kom över 40 knop och det gjorde han på en bräda som var 33 cm bred och fan vet hur smal den kan ha varit i tailen. Den såg ut att ha grymt smal tail i alla fall. Björn skrällde ju med en fart på över 43 knop i Tarifa runt -93.

    Vad gäller mitt ”hittepå” som Benke skriver så var det väl bara att gå till källan. Jag citerar en annan välkänd hittepåman: Peter Hart. Windsurf, september 2004.

    ”The wild belief that the narrower the board you used, the faster you would go was disproved some years ago. Like many, I struggled away for two years with a 13-inch (33cm) wide board. The problem was that it felt fast, mainly because it was so nervous and squirrely, only achieving some kind of stability as you got to about 30 knots; but then it was impossible to keep the heels from smacking the water, so water would rocket into my eyes, blinding me and making it seem yet scarier.

    A seminal moment in speed-sailing came when Eduardo Bellini fromSpain cleaned up in 1994 on a board that looked that it had been knocked up the night before after one too many Tequilas. It was relatively wide (17 ins/45 cm), straight, boxy rails with a wide, low nose (in the era of turned up needle noses), thick under the mastfoot and altogether very ugly compared to the sleek, sexy lines of the classic needles. Conditions were brutal that year – 140 degree wind angles and fierce chop. However, Eduardo skimmed over it like it wasn’t there., to post times around the 40 knot mark and left the likes of Dunky spinning out in his wake […]

    The nose was low so it made gradual contact with the chop and didn’t slam into it. The nose was wide so it floated over and didn’t dig into the chop. It was thick under the mastfoot to support a powerful rig and aid early planing. The mastfoot was relatively far forward (140 cm) to give the sailor more distance and leverage. The rails were straight and hard for the quickest water release. The tail was relatively thin and narrow for control at speed […]”

    Jag tycker beskrivningen låter rätt mycket som en modern speedbräda. Det är klart att det har hänt massor sen -94, jag tror inte så många speedbrädor har raka, hårda kanter längre och brädorna vid den tiden var nästan helt flatbottnade och så vidare, men den låga, breda nosen känns igen från rätt många av dagens speedbrädor.

    Intressant att höra utdrag av Peter H memoarer. Han var ju en lite äldre herreman redan då och hade sätt sina speed glansdagar i Weimouth flera år tidigare med fasta vingar och annan hi-tech gear kostande astronomiska summor. En levande legend med andra ord och tydligen även idag en man med vägande ord. Brädan han beskriver att Bellini seglade på låter kryddat men han var där och inte jag. Det finns många faktorer som spelar in och kanske Bellini inte seglat på något annat i hela sitt liv och fullkomligt du med brädan.

    Erics 33cm bräda var inte unikt smal. Det fanns smalare än det. Och Peter H vattenspray i ögat är nog bara bortförklaringar för jag har fot nummer 46 och mina smalaste brädor var runt 30cm. Inget spray i 40+.

  • 40knots

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:31 som svar på: Swespeed på G
    Rasmus_W;410246 wrote:
    En superkart känns enligt uppgift ”hjälp jag kommer dö”-snabb redan i 20-30 km/h. Ändå kör folk 250 km/h med superkartar. Klart det går att segla riktigt fort med en bräda som känns läskig redan i låga farter. Det är bara det att oftast vinner lättseglade grejor.

    Men grejen är att när Erik Beale hade seglat sin 33 cm breda bräda i 40 knop så skulle plötsligt alla köra på för smala brädor hela tiden, tills en kille dök upp med en bräda som var tio cm bredare än alla andras, rejält tjock kring mastfoten, som hade flyttats fram så den satt hela 140 cm från tailen, eller om det var ännu längre fram. Han blåste ifrån allihopa.

    Jag undrar varifrån denna information härstammar. Var Erik Beale med 1986 på Sotavento där man kan säga att det moderna speedsuf konseptet uppfanns av Julian Kendall och IWSA uppstod? Kanske, men alla garvade speedsurfare hade senast ett år senare en bräda på minst 33cm. Också Brit Dunkebeck. Björn uppenbarade sig först ett år senare. Han surfade ju fort men inte var han i klass med Pascal och Roddy. Dessutom var ju det bara chop på Sotavento 88 som man kan se på videon och teknik spelade en avgörande roll.

    140cm från tailen? Jimmy Lewis lade alltid mastfoten 150cm från tailen. Jag kommer inte ihåg vem som började sätta mastfoten bakåt men 89 hade jag redan mastfoten placerad så att 140 var max. Jimmy var sen att ändra på sin beprövade shape och design.

  • 40knots

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:43 som svar på: Swespeed på G
    Ola H.;409981 wrote:
    Rotho Duo var en mastmodell som dels hade kolfiberstrippar på sidorna och dessutom var förböjd. Iden var att den skulle vara extra styv i sidled och att man dessutom kunde variera mastens styvhet (eller i alla fall upplevelsen av styvhet i seglet) genom att vända böjen framåt eller bakåt.

    Jag köpte en sådan mast någon gång på 80-talet och råkade då istället få en specialbeställd extra styv variant som egentligen skulle till någon speedseglare. Tänke om det var du…

    Ok, nu minns jag masten du syftar på. Trodde det var en bräda. Nej, masten var inte för mig. Jag körde ju med Exel master och sedan när jag bytte till Neil Pryde så blev det ju NP master också. Kanske det var till Olle Siversson….. mr Surpartner….

  • 40knots

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:30 som svar på: Swespeed på G
    Jester;409969 wrote:
    Missile XS är ju mindre än vanliga missilen (43 cm bred, 54 liter och 3.9kg), Och Diethelm har ju som sagt gått bra med den brädan…

    Ok, det ändrar lite på min uppfattning om speed potentialen. Jag viste inte det fanns en mindre version. Våra snabbaste brädor var alla ca 30cm bräda. Jag har fotnummer 46 så det var en begränsande faktor…..

  • 40knots

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 08:25 som svar på: Swespeed på G
    Ola H.;409961 wrote:
    40 knots, har du kört specialbeställda extra styva Rotho Duo-master någon gång under din karriär?

    Nej, vad var det för bräda?

  • 40knots

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 07:15 som svar på: Swespeed på G
    Jester;409413 wrote:
    Naturligtvis åker hans FS Missile XS med oxå.

    40Knots: custombrädor behövs ju inte nu för tiden. Många uppe i toppen kör ju faktiskt produktionsbrädor, bla Patrik Diethelm som kört mycket just på en Missile XS med gott resultat.

    Skall bli spännande o se om dom får med sig allt… 😀

    Skall man göra seriebrädsrekord kan man väl använda missilen men är den inte lite väl bräd för topphastigheter? Förr i tiden använde vi alltid så smala brädor som bara möjligt. Vissa WC killar envisades med att använda små SL brädor, tex Björn men när man skulle sätta V-rekord var det alltid smala brädor som gällde. Pucher och White tävlade ju i seriebrädsklassen men även dom bytte till custom brädor för sina personliga rekord. Ingår det i sponsorkontraktet måste man ju följa det men annars skulle jag nog tro att smalare brädor är snabbare. Sedan måste man ju beakta praktiska aspekter så som vattenstarter, byig vind, kryss och vad andra använder för brädor etc. Det skall bli intressant att se hur killarna klarar sig. Om inte Lasse kommer över 35 knop äter jag upp min hatt! Lycka till.

  • 40knots

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 07:39 som svar på: Swespeed på G
    lbj;409172 wrote:
    Allt som behövs för alla vindar Fanatic / NP packade i 6 påsar
    O du, segelnummer 80 tillhör Kristoffer Living. Stämmer det Tom??

    80 brukade vara min nummer men vem som har den nu vet jag inte. Har du inga custom brädor med dig? Vilka NP segel och storlekar kommer med? Glömm inte blyvästen. Du skall hälsa Christian Benzing and David White offcourse.

    Här är en liten video jag sammanställt med min 9 åriga son:
    http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=E0392A76

Sida 10 av 11
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums 40knots

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.