Forumsvar skapade

Sida 6 av 11
  • 40knots

    Medlem
    27 april, 2008 vid 10:24 som svar på: Neil Pryde: RS Racing vs RS Slalom vs Hellcat

    Tack för svaren…. jo, det är väl det jag gissade: det lutar åt RS R 6,7. Men har någon seglat på RS S eller är det så att alla som är seriösa skaffar genast RS R?

  • 40knots

    Medlem
    14 april, 2008 vid 08:33 som svar på: Fenlängd kontra speed!

    Mitt eget resonemang har alltid kretsat kring brädan och hur snabb den är. Fena har man sedan valt utgående från brädan, vindhastighet, kurs och segelstorlek. I regel: ju mindre bräda ju mindre fena ju snabbare hastighet. Detta borde ännu hålla sträck fastän brädorna är brädare och man kan således använda större fenor. Efter att ha seglat på en stor modern slalombräda med en enorm fena och bytte till en 90 tals slalom bräda med liten fena kändes det som om handbromsen lossats. Samtidigt fann jag inget stöd av fenan i sidled och jag var rädd att spinna hela tiden men fortare gick det. Sedan fick jag ju kryssa i vad tycktes evigheter för att komma tillbaka var jag startade till skillnad från den nya bräd/fen kombinationen med vilken jag kryssade nästan som en laser… kändes det. Liten går fort men man bör ju kunna kryssa också och få många repor om man tävlar så det är väl en kombination av speed och lyft man alltid får besluta sig för om man inte surfar på kanalen. Jag hamnade utför den otrevliga överraskningen i tiderna att det började blåsa från fel håll en dag och den ända brädan jag kom åt just då var en med en assymetrisk fena åt fel håll men det gick bra ändå.

  • 40knots

    Medlem
    11 april, 2008 vid 12:02 som svar på: Garmin Foretrex 201

    jester, den skall enligt alla konstens regler vara ”waterproof” och det var också min erfarenhet från förra sommarens simmande. No problem. Designen är ju dessutom ganska smart när den saknar traditionella kontakter som kan läcka och ärga bortom rengöring men om den inte är godkänd av speed myndigheterna är man väl tvungen att skaffa en GT11.

  • 40knots

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 17:00 som svar på: TT Största speedeventet? 6-7 Okt
    getwet;419236 wrote:
    Fniss……det där blev rätt kul tycker jag! Från 80 talet.
    Heja GPSen, nästa år tävlar vi bara med MODERN utrustning från 2000 talet!

    Amarylon och några waypoints är det enda som behövs. När väl det är klart så kör vi ett SM.

    Det är tyst på speedfronten här i österled gämfört med er där i .se men faktum är ju att vi använde oss av radarpistol 1986. Redan följande år hade vi lyckats skaffa oss ny 100 m tidtagningsutrustning av Seiko som var vår huvudsponsor då. Den utrustningen var sedan på 90talet med i ett konkursbo och försvann på okända vägar, nu i efterhand lite synd. Problemet med en radarpistol är ju att man måste köra rakt mot pistolen men ni verkar ju ha löst problemet ganska kreativt med ställningen mitt ute på banan.

    Är Torkilstorp någonstans nära Särö?

  • 40knots

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 13:54 som svar på: TT Största speedeventet? 6-7 Okt

    Var är Torkelstorp?

    Laserpistol… sådan har vi också använt på 80 talet innan vi fick tidtagarutrustning för 100 m bana.

  • 40knots

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:29 som svar på: TT Största speedeventet? 6-7 Okt

    Vad är detta TT speed event för något? Och var?

  • 40knots

    Medlem
    19 september, 2007 vid 17:40 som svar på: Viktigt att kunna spå vinden själv med hjälp av www!

    Båtresan kostar inte så mycket och trevligt är det också. Till bra surfställen i Finland klassas Hangö och Björneborg. I Björneborg, 2.5h med bil från Helsingfors till västkusten, brukade vi ha våra speedtävlingar på 80 talet. Där finns det en holme som ligger en bit utanför fastlandet och med en väg i väst/oslig riktning som förbinder den med fastlandet. Inte så långt, kanske en halv till en kilometer. På båda sidorna kunde man köra speed. Om det blåste svagt åkte man på chop på lovartssidan men om det blåste hårt kunde man åka på flatwater på lesidan för vägbanken var inte så hög. Sedan utvidgade dom hamnen intill och fyllde upp en del av norra sidan :(. Där finns det kändaste vågstället i Finland för övrigt också så det var så att säga centrum för all aktivitet på surf sidan då och nu också. Lite som Appelviken hos er. I Hangö är det främst chop och vågor som gäller med det är sommarstaden lite i stil med Marstrand så där finns det mycket att hämta både på soliga och på blåsiga dagar. Och på nätterna….

    Nuförtiden surfar jag uteslutande här i storstadsregionen då jag har jobb och familj här. Beroende på vindriktning tar jag mina grejer på biltaket och gasar på. Min absolut bästa surfspott är havet utanför och infarten till Helsingfors. Där finns ett superbra speedställe bakom några holmar vid SW men har inte kunnat ta mig dit i år överhuvudtaget pga praktiska arrangemang. I stadsdelen Munksnäs finns det ett bra speed ställe på en skyddad vik vid Nordliga vindar. På vår semester tar jag alla grejer på vår båt och surfar på helt unika ställen. Mera om det senare….

    Det vore ju kul med lite speed sällskap för det är inte så populärt här hos oss nuförtiden. Jag är ju tex #3 på gps rankinglistan med 25 knop så det säger en hel del om inträsset. Jag skall fixa det till nästa år. Har du lust så tag grejerna med ett blåsigt veckoslut så ser vi vad vi kan hitta på.

  • 40knots

    Medlem
    19 september, 2007 vid 12:56 som svar på: JP för Speed

    Rasmus, tack för tipset med det finns ingen information där angående JP exclusive. Sedan är det ju så att de komersiella intressena bevakas på en viss nivå. Här borde det vara fritt fram att tala om vadförsomhällst grejer.

    benke, my man 🙂 du råkar vara precis rätt man på rätt plats. Jag har nämligen funderat på en 89 men är inte helt säker. Jag har ju en 134 (2005/6)och den flyter ju som en kork och om jag bara hittar en mindre fena än 52an jag har på den nu så skall den nog gå att få upp i närmare 30 knop men jag skulle behöva någonting mindre. Någonting som möjligtvis inte skulle sjunka under mina 92kg. Den lilla 69an är ju en sinker menad för stark vind men hos oss är det lite problem med holmar och skär och plötslig bleke. Kan du lyfta riggen med dina 87kg?

  • 40knots

    Medlem
    18 september, 2007 vid 20:04 som svar på: JP för Speed

    Knatte, tack för vinken, skall kontakta killen där på shoppen.

    kinetic, det är ju ganska intressant att de ändrar såpass mycket på brädan. Outlinen med brädaste punkten längre bak börjar ju låta som början av 90 talet.

    tobhed, Jag är inte ute efter en speed bräda (har ju ett dussin) men en SL bräda som jag kann segla med här på våra hemmavatten då det blåser 12m/s och upp. Den skall avlösa mina gamla customs från början av 90 talet och komplementera min nyinskaffade lättvinds slalom JP134 som jag surfat med i stort sätt hela denna säsong. Orsaken varför jag frågar om JP är pga att importören varit väldigt hjälpsamma och jag känner killarna från tidigare. Johan G har ju även ganska samma mått som jag så därför tänkte jag att det kunde vara en bra gemförelse.

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 21:33 som svar på: Speed i vågor fullt möjligt ?
    Bjornen;415754 wrote:
    Tanken kommer lite från speeden dom kör på fuerte, sotavento fast där är ju vågorna betydligt mindre och vinden blåser utåt.

    //Björn

    Så här tänkte du säkert….
    http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=61B9B0CA

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 20:35 som svar på: Speed i vågor fullt möjligt ?
    Bjornen;415754 wrote:
    Allså nu har jag inte ens sett ett bra vågspot i verkligheten men blir inte vågorna mindre längre in låt oss säga där vattnet når upp till midjan eller är jag helt ute och flummar :blush: Tanken kommer lite från speeden dom kör på fuerte, sotavento fast där är ju vågorna betydligt mindre och vinden blåser utåt.

    //Björn

    Du har helt rätt i ditt fuerte resonemang när du konstaterar att det blåser offshore. Det är jävligt stor skillnad på offshore och onshore. Behöver du komma längre ut på fuerte är det bara att bära av medan det i apelviken betyder kryss.

    Jag kommer aldrig att glömma hur fint det var att med en 35cm gun bränna på för fullt längs en nedförbacke i helt slätt vatten. Sedan var det ju inte alltid slätt vatten och i och med det så finns det ju sämre minnen därifrån men i princip är vågor och speed inte en bra kombination. Jag kommer ihåg killar som Pucher och Hamilton som kunde hoppa frontloopar i 35 knops fart. Men är det speed i vågor eller vågsurfing med speed grejor?

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 19:21 som svar på: Hur många använder flytväst?
    lbj;415629 wrote:
    Som tävlingsledare sa ”Detta är ingen freridetävling. Detta är Världmästerskap”
    LBj

    LOL, dessa tävlingsledare är ofta stora personligheter och kan uttrycka sig fan så bra för surfare är påhittiga utav tusan…. lite som barn på dagis. Vilket ju freeride är i ordets egentliga mening 😀

    Obs, alltid flytväst på!

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 09:51 som svar på: Bomhöjd/ kontra mastfotstryck

    Jag tycker att tidig och sen planing har att göra med hur snabbt man kommer i sina trapetstampar. Det är ju så man lättar på fottrycket.

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 07:04 som svar på: Bomhöjd/ kontra mastfotstryck
    Knatte;415593 wrote:
    Ha 🙂 Jag har köpt variolinor på hängselelinorna, så numera har jag höjt bommen några snäpp :tongue:

    Pröva en sådan kombination att du har typ 24ns trapetstampar och bommen så högt (medium borde räcka) att det blir svårt för dig att komma in och ut ur tamparna.

    Det är rätt vanligt att när man surfar i hård vind med mycket chop så börjar det så småningom att kännas tungt och jäkligt. Sedan märker man att just det, bommen har halkat ner. Man stoppar och lägger sig ner i vattnet och höjer bommen. Den känslan som då kommer över en just då när man vattenstartar och krokar in sig och planar iväg berättar för dig hur du vill ha det. 30 sekunder senare har du redan vant dig.

    Seglet drar inte framåt. Vi styr brädan framåt. Seglet drar mot lovarts och ju högre upp i masten vi befinner oss så drar det mera och mera åt lovarts. Det är likt en korkskruv och seglet twistar just på grund av detta. När vi är overpowered tex så är det ju rätt vanligt att riggen kastar sig åt lovarts tvärs ner i vattnet. Ju lägre vi lägger bomen desto starkare blir detta korkskruvs fenomen och desto svårare blir det att hålla i riggen. Lägger vi bommen högre minskar detta fenomen men är kursen på banan mycket öppen så blir det lätt så att man måste överskota och man tappar fart. Då ligger det nära till hands att man byter till större segel men det skulle ibland räcka med att man lade bommen ner lite grann.

  • 40knots

    Medlem
    16 september, 2007 vid 20:37 som svar på: Hur många använder flytväst?
    lbj;415542 wrote:
    Självklart skall man använda en flytväst som håller dig flytande så att du kan utföra de tecken med armar som gäller för att påvisa att du är sjönöd samt håller dig flytande tills hjälp anländer. Det som hände mig 1:a dagen på Walvis är inget man önskar ens sina ovänner. I 20 ms flög bräda och segel ifrån mig ca 20 meter bort. Ingen möjlighet att simma ikapp. Viftade med armar men ingen från land såg mig förrän efter 15 min. Segel och bräda var då över 200m ifrån mig ut i havet. Hade jag haft viktväst i detta läge hade jag blivit kvar i Afrika!! De va gött då att ha flytväst på.
    Jag använder alltid flytväst. Skadade mig för övrigt i låret och armen.
    LBj

    Superbra inlägg här av lbj :)…..

Sida 6 av 11
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications