40knots
Forumsvar skapade
-
appel;415527 wrote:Rimlig…
Tror du det är rimligt? Jag uppskattar din pedagogiska vinkel men om jag skall vara helt ärlig tror jag att jag skall satsa på att knäppa 34.35 knop och sedan fundera på fortsättningen. Imorgon har dom låvat 18m/s sydlig vind. Om jag kan fixa barnvakt åt 5åringe så kanske 34.35 faller.
-
Jag borde starta en ny tråd vid namn ”Stair Way to 40knots Heaven” men kanske det får bli senare. Har i alla fall avancerat något på rankingen med denna dagens session:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22778&uid=2442
Alla vet ju att man måste ha planer här i livet. På engelska ”plan”. My plan är att avancera på rankingen och har nu uppnått två mål:
1 komma med på rankingen (förra veckan)
2 komma bland de 1000 bästa (idag)Här är mina följande mål:
3 bryta 50 km/h
4 bryta 30 knop
5 bli snabbaste snubbe från .fi
6 göra nytt .fi rekord här i .fi, dvs bryta 34.35 knop (100m)
7 bryta mitt oficiella 39.44 knop
8 bryta 40 knop för att på riktigt leva upp till min signatur
9 bli nordisk mästare
10 bli världsmästare 😀Vad tycker ni om min målsättning?
-
Tack för all uppmerksamhet och för dina fina ord angående mina inlägg och trådar. Som belöning lyckades jag nyss lägga en avtar åt mig själv för er att beskåda i djup avund…. ;). Bilden är från Sotavento 88 måste det vara eftersom jag är på min 35cm superbräda som jag designat själv och som jag var helt överlägsen i Hvide Sande med samma år senare på hösten… som jag krashade på en sandbank och fick nöja mig med tredje plats om jag inte minns fel. Det var på mina Five Star dagar det. Jag har en hel hög av dem kvar på stugan. Nästa år skall jag pröva dem igen för jag minns att dom var jäkla bra. Speciellt tyckte jag om den där mjuka profilen runt masten som flöt som en kork (vattenstart = ***** = 5 stjärnor = ultrabra) och tog inte ont i pannan när man katapultade, bra det också. Problemet med mina hundratals bilder är att dom inte är av mig och de är i diaformat. Den här bilden by the way skannade jag för en segelförenings 100 års publikation men den antogs inte pga någon helknäpp förklaring.
-
Jag lider av ett typiskt speed syndrom: jag är dålig på att plana tidigt men jag har bra kontroll och går fort!
I min mening betyder låg bom och långa trapetstampar (typisk SL trimm) att man mycket snabbt kommer in i tamparna och ut. Detta är viktigt då man skall accelerera efter jippar i SL. Är bommen låg är själva jippandet också enklare. För kontroll i jipparna och god acceleration tror jag på lägre bom och trapetstampar man kommer lätt in och ut ur, i princip bara genom att sträcka lite på benen och jucka med höften. Men när det är frågan om speed så betyder kontroll inte samma sak. I speed betyder kontroll kontroll av brädan och riggen i möjligast hård hastighet (speed) utan minsta tanke på jipp eller annan avanserad manöver. Här stöter vi på lite kontroversiellt resonemang eftersom man på speedbrädor måste haka i sig asap för att man sedan fort som fan skall komma in i fotstropparna dels för att få upp farten och dels för att överhuvudtaget hänga med i 30+. Det kontroversiella är ju att detta förespråkar lägre bom, något som Björn tycks föredra, medan de flesta riggar bomen högt i speed. Här kan man ju tillägga att speedseglare gärna seglar med totalt överriggade segel, någonting man undviker i SL.
För att återgå till den ursprungliga frågan så är det ju så att om bomen sitter högt hänger vi mera på den (mera tryck på mastfoten) i gämförelse om vi lägger bomen lågt (mindre tryck på mastfoten). Faktum är ju att all vikt vi lägger på sittselen ingalunda hamnar på mastfoten. Det finns ju lyftkraft i seglet.
-
Snubben 3 överst har väldigt tight nerhal!!! Kan det vara optimalt?
-
Ni som tycker att helium är lätt borde pröva lyfta en sådan där 40 ltr AGA flaska….. 😉
Anyway, flytvästdiskussionen flöt glatt in på ett sidospår och det är ju i och för sig helt ok och informativt men låt oss spinna vidare på det där med flytväst…..
Här var det någon som sade att flytkraften i en impakt väst är 7kg. Vad betyder det egentligen? Hur mycket flytkraft har en riktig flytväst som lets say är ämnad för en fullvuxen person väganed 90kg?
-
tobhed;414575 wrote:experterna säger att det hade varit kul om du kunde få med bilden så att vi kan säga något… 🙂
Såja, nurå, se ovan…. men för säkerhets skull:
-
tbsurf;414450 wrote:Vad kul att du fick till det till slut.. såg att du pm’a om fil men det löste sej tydligen för dej ändå.. va bra 🙂
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22604&uid=2442Sorry men det var inte min första session som jag skrev, det var min första lyckade. Min alldra första är den som jag sände dig per e-mail. Den innehöll för övrigt denna också.
-
tobhed;414401 wrote:äsch, du kan ju alltid luta tillbaka mot denna länk om det kärvar…
http://www.speedsurfing.org/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=46Jo, men håller det till pensionen……. :santa:
-
björnen, jag gissade att du menade nybörjare i speed. Du har helt rätt med att lätta på draget i armarna och låta höften sköta om det tunga jobbet. Om du putar med rumpan för att åka fort är det helt ok det också. Beror som sagt på flera faktorer. Din stance i din avtar ser helt ok ut. (hur får jag också in en bild i avtaren?)
-
Nybörjare och nybörjare…. om man är nybörjare på vindsurfing skall man nog inte sikta in sig på speed men har man vindsurfat såpass mycket att man kan vattenstarta, plana, jippa, håppa litegrann, kan segla fan så fort enligt egen utsago och åker om andra surfare som också seglar för fullt är man färdig för att bli nybörjare på speed.
Trapetstamparnas längd är individuellt och jag har också undrat varför somliga WC seglare har linorna tätt ihop men det är som sagt smak och tycke. Jag måste själv pröva för att med säkerhet kunna säga om det är funktionerligt eller inte. När jag ser på bilder av mig själv tycker jag att min stance är för upprätt och nära bommen men när jag seglar känns det bra. Prövade längre trapetstampar och hängde med rumpan lite grann men då fick jag inte seglet tillräkligt inskotat utan att ta en alldeles för tvärställd stance. Då tyckte jag att jag måste motarbeta draget från seglet i 90 graders vinkel till färdriktningen vilket i mitt tycke är dålig mekanik.
-
Det som är kul med speed surfing är att man kan göra det var- och med vilka bräden och segel somhällst. Duger det inte i längden är följande steg att skaffa sig en liten slalombräda och ett race segel och söka sig en plats skyddad för vågor men med så mycket vind som möjligt.
Gear
Bräda, liten slalombräda eller speedbräda med tuttle box och pads under fötterna
Fenor, beror på bräd storlek men bra kvalitet ca 28-42cm
Segel, behöver inte vara camber segel men rekomenderar race eller slalom segel
Mast, som passar till seglet
Bom, high quality stark bom som tål mycket stryk
Trapetstampar: längd enligt smak men inte för långa
Mastfot, bästa möjliga så att nedhalet kan dras hårt åt
Hjälm
Flytväst
GPS
Extra: tyngdväst 7kg till en början om man vill vara riktigt seriösDet är alltid bäst att ha identiska kompletta riggar, tex 5.5 6.5 och 7.5 speciellt om man skall tävla. Det är ingen ide att ha bara ett supersegel på 6.5 för det slutar alltid i en evig kompromiss.
Trim
– alltid så liten fena som möjligt
– mycket nedhal, enligt manualen för seglet
– bommen högt (haka) och tamparna så korta att man måste hoppa för att haka in sig
– footstropparna långt bak men så att främre footstroppen är placerad mittemellan bakre stroppen och mastfoten i bakläget
– masten långt bak
– segla overpowered i normala förhållanden, försök köra med 5.5 då alla andra riggar med 4.5
– träna med andra men träna också för dig själv, alltid då du kann
– glömm att åka wave brädor som ju är skit kul men livet är för kort för att man skall hinna med båda -
2 – 3 (flytväst-ickeflytväst)
Inte så dåligt men illa nog. Att det aldrig blivit av att köpa en flytväst kan ju ha onödigt stora konsekvenser ifall man hamnar illa ut. Sedan harmar det… tills man drunknar :(. Jag har själv vattenskidat utan flytväst och tänkt drunkna pga försträckning i nacken och medvetslöshet och räddat jeff magnan efter en krash i hvide sande var han fick ett hårt slag i ryggen och paralyserades från armarna ner…. blub blub blub i midjedjupt vatten.
Min föytväst är en vattenskidsflytväst och den har 4 strappar som man kan dra åt så den sitter. Bra point där JPS, det stämmer, man kan fästa GPSn uptill.
-
Jester;413661 wrote:Har själv inte varit där, utan går helt på vad dom som varit där säger. Hade ju tillfälle o snacka en hel del med Martin van Meuers och Pascal Maka så här dax förra året, och dom hävdar att det är ruggigt svårt att köra där.
Dave Whites åsikter har jag fått via Surfan…Skulle vara intressant att få veta vad dom menar. Det vet jag att om det snöar och blåser 30m/s så är det minst sakt ruggigt svårt. Dessutom får man ju ingen shans att köra in sig för man har ju bara kanalen att surfa på. Man kan tex inte kryssa tillbaka vilket ibland är nyttigt.
-
Rasmus_W;413401 wrote:Jag har alltid tänkt så och konstaterat att jag seglat ifrån folk. Men jag läste nyligen ett inlägg av Martin van Meurs där han hävdade att man hade kommit underfund med att det var fel. Om man får upp nosen så gräver tailen ner sig och det bromsar lite men det bromsar inte lika mycket som den ökade våta ytan gör när brädan ligger plant mot vattnet. Å andra sidan finns det som sagt de som speedar med rätt stor våt yta och användet massor av power för att övervinna friktionen.
Det är just pga minskad våta ytan man använder smala brädor. Notera att moderna speedbrädor har återfått sin ursprungliga ”droppform” från pre sotavento 1986 eran. Den våta ytan är nödvändigtvis inte större när man åker på akterpartiet runt footstropparna än på medelsmala gun brädor. Anfallsvinkeln, hur upprätt man kör brädan, har heller inte så stor betydelse så Martin har nog helt rätt men om man skall välja mellan en smal bräda man kan köra med mindre anfallsvinkel eller en brädare bräda man måste köra mera upprätt (samma våta yta) så är det ju mera kontroll över det hela med en smalare bräda. Den ökade friktionen på våta ytan kan man kompensera med att trimma motorn, dvs seglet (större segel). Ofta är det ju så att när man är överriggad och ute med för stort bräde och sedan byter till mindre segel och bräde så tycker man att man åker långsammare fast man i själva verket åker mycket fortare. Sedan kan man ju fråga sig om man inte kan ha samma segelstorlek på en smalare bräda och enligt konstens alla regler så borde det gå fortare då. Jag vet, det låter lite tjatigt men om man vill åka fortare men med bibehållen kontroll bör man åka med så litet bräde som möjligt. Det låter skrämmande om man måste konsentrera sig på att aktivt lyfta fören. Vill man minska kastfall bör man lägga bommen högre.
