Forumsvar skapade

Sida 8 av 11
  • 40knots

    Medlem
    11 september, 2007 vid 06:17 som svar på: Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge
    Jester;413436 wrote:
    Finian menar nog sitt rekord i kanalen. Den skall vara bland det svåraste man kan köra i. Dave snackar säkerligen om en perfekt dag i Southend, där det skall vara betydligt lättare att köra fort…

    Varför anses kanalen vara den svåraste att köra i?

  • 40knots

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:25 som svar på: Passar mina gamla segel på nty bräda?

    Det är ju nästan deprimerande att måsta segla med samma grejor nu som för typ snart 15 år sedan :(. Min NP VX 5.5 är i så bra skick att man trodde seglet var nytt då jag riggade det nu i sommar på stranden.

    Ny sl bräda rekomenderar jag. Seglen är ok, jag har seglat fan så fort på mk1/2/3 proton och vi talar 40+ knop.

  • 40knots

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:56 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    Tack för tipset björnen. Bör jag välja några speciella färger för att bättre kunna följa med var jag befinner mig? Nu tycker jag att ingenting händer när jag trycker på play….

  • 40knots

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:12 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    Jag använde mig av en screenprint funktion i programmet. Jag visste inte vilken jag skulle använda utav flera alternativ och märkte att jag valt fel men hade inte tid att korrigera. Skärmen ser exakt ut som på alla instruktioner men den lilla rutan var mina repor synns som graf borde ge er en bild av mitt problem. Allting är på vänstra sidan om det svarta sträcket i mitten av rutan. Det borde enligt alla konstens regler vara på högra sidan.

  • 40knots

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:06 som svar på: Tips för +2 knop, snälla fredrik.ygge

    Hur långt bak man placerar mastfoten har väldigt mycket att göra med hurdan scoop-rockerlinje man har på brädan. Ifall man har en bräda med extremt mycket rocker eller rent av tail-kick så är det som att dra på handbromsen då man placerar mastfoten för långt fram. Oberoende av hur stort seglet är. Därför brukade vi förr i tiden ha olika brädor för olika segelstorlekar. Våra 40cm bräda lättvinds brädor var ändast användbara för 6+m2 segel medan de smalare (mindre) brädorna var ämnade för segel på 4 och 5m2. Masten kom alltid lite längre bak och snabb var man aldrig med större segel än max 5.5m2.

    En anna grej är hur man skall balansera seglet med avseende av trapetslinor och bomhöjd. Någon WC SL seglare från NP stallet talade om trimm i en broshyr och sade att i hårdare vind när han använder mindre segel använder han längre trapetstampar och sänker på bommen. I lättvind igen använder han kortare linor och placerar bommen så högt som möjligt. Han använde argumentet kontroll i mindre segelstorledar. Detta är lite konstigt från ett speed perspektiv då man just i hård vind försöker lägga bommen så högt som möjligt. Fred Heywood sade åt mig efter vårt första möte 86 på sotavento att min slalomteknik var ok men att för speed skulle jag: skaffa höft trapets, förkorta trapetstamparna, höja på bommen, sträcka på framfoten och inte hänga med rumpan.

    En grej som jag inte kan låta bli att poengtera är att fenstorlek har mycket att göra just med framtrycket på bommen. Ju större fena desto mera framtryck med framhanden på bommen blir det samt att baktrycket på aktre foten blir för stort i långsamma hastigheter. Med sådant trimm är högre hastigheter helt otänkbara. Trycket i seglet blir mindre och förkjuts bakåt ju fortare vi seglar speciellt på öppnare bogar. Därför skall seglet vara trimmat så att vi har tryck på framhanden vid halv vind och lägre farter.

    Hur man trimmar har mycket att göra med hurdan anatoi man har. Jag tex har aldrig haft stora arm muskler och har förlitat mig på god trapetsteknink. Mina armar kan jag inte heller sträcka helt raka (vid tex tyngdlyftning måste personer som har samma egenskap visa domarna innan de lyfter att armarna inte kan rätas ut helt och hållet). Därför har jag inte helt raka armar när jag surfar och därför passar kortare trapetstampar mig väldigt bra. Jag är relativt lång och väger runt 90 kg men hade en klar fördel av en 7kg tyngdväst av bly (självflytande) runt övre delen av överkroppen och axlarna. Helt otroligt mycket fördel egentligen. Omöjligt skulle det ha varit att segla så fort jag gjorde i tarifa utan. På en bild jag ser av mig för tillfället som tyvärr inte är ett bra exempel på perfekt speedsurfing men den visar lite hur jag står ser jag att armarna lite böjda, framfoten inte helt rak och vinklad så att foten pekar frammåt. Jag står således på yttre delen av foten och har tårna pekande uppåt. Bakre foten är lite böjd men också vriden framåt. Dels för att brädan är 35cm smal men också för att projisera krafterna framåt och inte bara åt sidan. Jag tror att man måste ha rum för lite finjustering i alla läder och sträcker man helt på armen tex måste kan man inte sträcka mera då det behövs. Speedsurfing är allt annat än en statisk prestation som många tror.

    Håppas någon av er kan snappa upp någonting av vad jag har skirvit ovan. Mycket är ju naturligtvis gammaldags men som David W sade mig i en e-mail häromdagen, grejorna har inte nödvändigtvis blivit snabbare men de har blivit mera mångsidiga med fokus på funktion. På den ursprungliga frågan om 2 kop kan jag bara säga att man kan aldrig med säkerhet veta om man är snabbast ute på vattnet. Man kan bara veta om man är långsammare då när man åker på fullt och blir omkörd. Ingenting är så nyttigt som att bli omkörd vilket fredrik.ygges välberättade historia också vitnar om. Vill du segla 2 knop snabbare skaffa en sparringpartner som är snabbare.

    Som en rolig anekdot kan jag berätta att jag i början av 90 talet var ute hos en kompiss sommarsuga. Vi hade SL bräden med oss och det blåste 12m/s så vi seglade iväg ut på för mig okända vatten. Mycket snart uppenbarade sig en annan surfare som hade stora funboard nummer i seglet och jag seglade om honom så att det visslade med helt oklistrade nya segel. Det var kul. En annan gång i Tarifa kom en fransk speedsurfare och beklagade sig över att jag inte hade på övningarna segelnummer eftersom jag var snabbare än alla tuffa tävlare med nummror och sponsordekaler i just den dagen. Det var på skämt naturligtvis men speed surfing skall vara roligt och förnedrande ;). Man måste ju ge tillbaka för allt man har fått lida genom åren :).

  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 21:39 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 21:34 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
    JPS;413084 wrote:
    Det går att splitta en fil i flera och spara dem separat.

    Fins förklarat tex här http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51435&highlight=split

    Det går att dela filer inne i GPSar. Har för mig att arbetsgången är såhär:
    * Ladda in hela filen
    * Markera din session i lilla fönstret uppe till höger
    * Gå in i File/Track points data table
    * Hitta den punkt där du bytt ställe/dag (kolla datum/tid)
    * Markera den punkten
    * Klicka på ”Split” under den lilla rutan uppe till höger.
    * Sedan kan du spara filerna var för sig

    Fungerar inte….. fortfarande syns det ingenting på högra sidan av det svarta sträcket mitt i fönstret i fönstret nedtill.

  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:30 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    Tusen tack för instruktionerna faster och björnen.

    björnen, din och min bild skiljer sig vesentlig i den bemärkelsen att då du i det nedre fönstert ser din graf på högra sidan av sträcket ser jag den på vänstra.

    Jag har ett lite tokigt tidsperspektiv. Den har registrerat farter och rutt i min bil på fredag och lördag. Min segling är från måndagen. Hur kan jag radera allting före måndagen. Det går inte i track point data table. Jag skulle villa ha en sax att klippa bort den delen av informationen för att kunna få ordning på det hela.

  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 14:51 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    Klicka på värdet 128,3 så att hela raden blir markerad…

    …och vips så dyker den förväntade ”spiken” upp i det nedre grafiska området vilket du kan se när du växlar till huvudprogrammets programfönster.

    Detta sker inte…. i mitt fall så blir hela min graf på vänster sida om sträcket och när jag klickar på raden i tabellen så försvinner graven ur skärmen helt. Jag måste ändra på dagen som tydligen hoppar bakåt i tiden före min session…. har ni några goda råd?

  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 10:03 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    jag skulle kunna e-maila min session till någon…..

  • 40knots

    Medlem
    9 september, 2007 vid 06:57 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
    tbsurf;412864 wrote:
    Hej, har du lyckats ställa in din gps så att den gör en punkt varannan sekund?
    I så fall är det bara ut och gasa så hjälper vi dej få ur filen till gpsar här sen…

    Hur gör man då?

  • 40knots

    Medlem
    8 september, 2007 vid 22:57 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide

    Det börjar bli lite sent med tanke på att det blåser imorgon men jag kan inte för fan få programmet att fungera som det borde enligt speed manualen. Jag kommer inte åt att editera. Fixa spikar och sådant som verkar som a walk in the park i manualen…..

  • 40knots

    Medlem
    8 september, 2007 vid 21:54 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
    Rasmus_W;412821 wrote:
    Har du tryckt in kabeln hårt som Mården skrev då? Jag har läst tillräckligt många trådar här för att ha snappat upp att den där sladden måste tryckas in rätt hårt i gps:en för att nåt ska hända.

    Ha :laugh: , den jäveln skulle tryckas ända in i bottnet, fan va tait den va. Tack så mycket för hjälpen boyz…. låt mig se vad nu händer….

  • 40knots

    Medlem
    8 september, 2007 vid 18:31 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
    Jester;412789 wrote:
    Kör du direkt mot en com-port så hittar datorn inte ny hårdvara automagiskt. Är nog så att det är kabelstrul…

    Vad menar du…. att datorn borde hitta ny hårdvara eller inte? Det finns ingen driver eller sådant som behövs?

  • 40knots

    Medlem
    8 september, 2007 vid 16:56 som svar på: Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
    Jester;412760 wrote:
    Jag gissar att du kopplar in det hela via USB-kabel? (moderna datorer saknar ju COM-port). Om du gör det så är tumregeln att välja den com-port med högst nummer.
    Fungerar det fortfarnde inte kan det bero på glapp i någon anslutning (exempelvis kan det vara problemet som Mården beskriver), eller att USB-kabelns drivrutin inte är korrekt installerad (datorn skall ge ifrån sig ett litet ljud så fort du trycker in något i en usb-port).

    Jag har en mängd datorer men använder mig för endamålet av en med com port. Datorn har inte reagerat för ett nytt harware….. det är nog där felet sitter. Är det något man måste göra på själva garmin?

Sida 8 av 11
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications