 
						 
			40knots
Forumsvar skapade
- 
Jester;412332 wrote:Det är bara o ladda ner det hela, och sedan ta bort dom punkter som genererades när du körde. Kör du GPSar, så gör du det i Files/Track point data tableNu har jag kommit så långt att jag har javan och GPSar installerat på min dator och Foretrexen kopplad till datorn. Men ingenting händer fast jag väljer gps/download all. Hur skall jag veta vilken com port som är i användning. Progarmmet bara meddelar: no garmin device found on com1/2. 
- 
Jester;412332 wrote:Det är bara o ladda ner det hela, och sedan ta bort dom punkter som genererades när du körde. Kör du GPSar, så gör du det i Files/Track point data tableNu har jag kommit så långt att jag har javan och GPSar installerat på min dator och Foretrexen kopplad till datorn. Men ingenting händer fast jag väljer gps/download all. Hur skall jag veta vilken com port som är i användning. 
- 
Har jag gjort bort mig totalt….. laddade och ställde in enheterna och klockan på min nya 201a. Testade lite i bilen, resettade best speed och svansen…. surfade och sedan stängde jag av den. Nu undrar jag om jag kan ladda ner altsammans på datorn eller borde jag ha startat en session istället för bara reset och köra? Jag vet, RTFM….. 
- 
Ganska extrema förhållanden :)! Hurdan tidtagning hade ni och vad gjorde gubbarna i tornet? Hur snabbt surfade killarna som bäst? Extremt bra film by the way…. 
- 
andersbq;411931 wrote:Ska ta och dyka ner i fotolådan igen. Antar att du var med, jag stod vi målet då alla satte sina bästa tider och de flesta körde in på 37-39 knop. Vad satte du?39,44….. men det gick fan så fort på slutet. Min segelnummer var 27. BTW, dunken seglade 43,34 bertin 42.61 osv. Nästan 40 seglade över 37knop. 
- 
MacTS;411790 wrote:Tuttle funkar bra i deep tuttle-boxar. Behövs lite längre skruvar bara.Ok, tack för informationen. Behöver eller vore det bra man någon fylling uptill i boxen eller kilar den sig tillräkligt fast av sig själv? 
- 
MacTS;411678 wrote:52 fena till 8,4 känns lite väl stort. Har inte riktigt koll på måtten på JP´n men jag gissar att en fena på kanske 46-48 cm borde passa i medelvind samt kanske en 44:a för hårdare vindar.Tack för din input. Jag har kollat med importören och han skall kolla med jp.dk vad det finns att få. JohanC, vad menar du…. förstår inte…. ”i och för sig tuttle men måtten stämmer ju”??? 
- 
andersbq;411696 wrote:tillbaks till historien,
 1991 var det och dunken hade en thommen slalom och ett typ 5,5 NP om jag minns rätt, tog några bilder men rullen tog slut när björn satte sitt rekord… Det var grymt att se Björn på den kilometerlånga strippen, han hade typ 5 knop mer än alla andra, det syndes på långt håll, och varje runda han gjorde så följde resten efter som en lång svans.Coola bilder :)! Leta i dina bilder och se om du hittar segel # 27, 80 eller 88. Varifrån har du att Dunken var 5 knop snabbare än alla andra? 
- 
Rasmus_W;411615 wrote:Har du hunnit få den att gå fort än så länge? Den är lite stor för att gå riktigt fort men du borde kunna komma upp i mer än jag nånsin varit uppe i i alla fall.Var ute igår i 3-9m/s byig vind med JP134 ’06 pro / NP Race 8,4 ’07 / 52fena / garmin foretrex 201 och kunde konstatera att jag gjorde ca 20-22 knop då jag planeade i halvvind i takt eller snabbare än formula bräden. Min top hastighet låg på 24.5 knop men då var brädan totalt ohanterlig. Bytte sedan till min ’93 gjorda 270×55 100% carbon custom bräda med en 32as fena och klockade ledigt 25 knop. Tog ingen höjd och vinden mojnade men det bevisar i allafall att fenan är alldeles för stor för JPn. Vad tycker ni? Jag tror att jag borde skaffa en 42as fena för högre hastigheter och mera vind. Det bör vara en med deep tuttle. Har ni några idear var man kan skaffa en sådan? 
- 
Verkligen smart, hur sitter al fast i själva brädan? 
- 
Här är en gemförelse mellan mina urgamla 94 gjorda custom brädor och en splitterny AHD (tror jag….) http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=6F8B8390 SL brädan till vänster har jag använt som huvudsaklig bräda sedan 94. Den sjunker under mig så den är ca 80ltr tror jag. 33cm gun i mitten är oanvänd och bredvid den är en AHD som jag skulle prova på söndagen men det blåste inte tillräkligt. Kolla in mastfots och fotstropps positionerna. Ganska lika kunde man väl säga. 
- 
fredrik.ygge;411482 wrote:Ring dem gärna, men fortsätt att skriva här. Det är kul för (de flesta av) oss att ha en stjärna som körde 40 knop redan 1991 skrivande på forumet.Stärna låter bättre :). Mitt team experimenterade ju en hel del på den tiden. Tex med runda lättare lattor, mastfickor som sträkte sig ända ut till akterliket, kolfiberlaminat i brädorna, negativ rocker, masten långt bak, sitt trapets, dubbla footstroppar bak, breda fotstroppar back, vridbara fotstroppar, främre fotstropparna så långt ut på sidorna som möjligt etc för att nu nämna några. Många av ovanstående ideer känner ni säkert igen. I vissa fall var det ju också så att tiden inte var mogen. En sak som jag kommer att tänka på är negativ rocker…. det konseptet skippade vi pga att det visade sig fungera bättre på brädare brädor. Givetvis är det ju så att alla i stort sätt kommer till samma slutsatser samtidigt. Det ända som krävs är hårt slit och en framgång. Mistrals stora framgång var Robby Naish och F2’s var Björn Dunkebecker. 
- 
getwet;411373 wrote:Resonemanget börjar bli en del uttjatat angående bredd och längd.
 Vi kan kika lite på hur det ser ut i verkligheten istället för att ordbajsa runt och lyssna på Rasmus som inte ens äger en GPS eller 40 knots som satte finskt rekord för massor av år sedan, och sedan dess förmodligen inte speedat en endaste meter.Martin van Meurs har seglat 49.4 knop på en Naish speedpro 60 liter, bredd….hör och häpna 48cm! Den är extremt lång….222cm! Såg med egna ögon Ben van der Steen segla 45.1 knop med en Exocet warp speed 68 liter, bredd 50 cm………hur är det möjligt? Han har seglat snabbare än så på samma bräda. 
 Samma tävling körde Martin van Meurs 47.5 knop med en Van der Berg bräda custom (som vem som helst kan beställa, kallas custom men är det egentligen inte) som definitivt inte var smalare än 45 cm. Den heter Van der Berg 50, om det står för volym eller bredd är jag osäker på, någon annan har kanske svaret.Slutkläm: Dessa gubbar, som är dagens absoluta världselit på speed väljer produktions brädor före de så kallade custom ”nålar” som fanns förr som är en förlegad och historisk shape. 
 Samtliga riders åker idag snabbare på de utprovade produktionsbrädor som finns på marknaden, oavsett om man är världselit eller seglar som vi, på hobbynivå!
 I mitt sätt att se det på så finns det ingen som helst anledning att kika på customs med extrema mått för att vara snabb eller snabbast. Dagens speed och mindre slalombrädor från de stora tillverkarna håller en standard som med råge håller även för de allra bästa.Jag har aldrig påstått att jag är någon expert. Det är anlednigen att jag frågar och skriver här. Om ämnet är uttjatat så har jag förstått att det här är helt frivilligt. Man kan medverka och skriva och läsa med urval. Det som jag ju borde göra är att ringa David eller Martin och fråga själv. Tänkte att jag skulle försöka här först för jag tycker det är otroligt kul att snacka speed speciellt med svenskar som alldrig varit så aktiva i speedsammanhang som i världskuppen. 
- 
Ola H.;411457 wrote:Jo. Och jag tror att även en ”pluggtrimmad” seriebräda kommer betinga ett bättre andrahandsvärde än en custom. Sorgligt men sant. Problemet med även en custom är ju att man kanske inte vet vilken stance man vill ha förrän man seglat brädan och då kanske man får skicka även den till Uffe (eller plasta själv).Man kan glömma att bygga EN kustombräda. Man måste bygga många. Andrahandsvärdet är ju verkligen inte så bra på en kustom som man byggt själv om man inte heter Thommen….. eller 40knots 🙂 
- 
kinetic;411383 wrote:Getwet: Det finns EN anledning att kika på custom…Man kan anpassa brädan efter sina preferenser gällande tex stropp-placering, verkar ju onekligen vara en hel del som vill ha smalare ”stance” än vad som erbjudits hittills på produktions-brädorna…Exakt. Förr i tiden var det omöjligt för mig att surfa på produktionsbrädor men på min nya JP134 så är fotstropparna palcerade nästan exakt på samma sätt som jag själv monterade på 80 och 90 talet. Enda skillnaden är att den främre footstroppen inte är riktigt lika vinklad som jag är van vid men avstånden är i princip identiska och de är också placerade långt ut på kanten. tbsurf, det är inte så enkelt att flytta på stroppar nu när kärnan består av vad vi kallar för styrox. Det har ingen hållbarhet, suger in vatten och smälter bort om för mycket snabb harz konsentreras vid samma ställe och blir hett vid härdning. Dessutom är brädan (håppeligen) förstärkt under helarna och håller inte om man flyttar. Sedan finns ju problemet med padsen som kanske inte räcker till. 

 
								
