_frippe_
Forumsvar skapade
-
Ser prognoserna bra ut imorgon på morgonen så åker jag dit. Är det fortfarande förmiddag som gäller kan jag tänka mig att vara där kring 09:30.
-
Enligt min vetskap, ja.
-
Jag brukar köra med liquisole. Limma på ett tunt lager och linda eltejp med klistret utåt runt bommen för att hålla det på plats till limmet torkat. Det har funkat för mig på flera bommar och man kan t o m fylla ut små hål där man helt saknar bomgummi.
-
Jag köpte ett billigt Formulapaket i år för att få ut fler dagar på vattnet. Jag har sedan tidigare en fsw och en 6.8 som komplement till vågbrädan, men bor man i Stockholm och vill ut på vattnet ofta så räcker inte det.
Min erfarenhet av Formula hittills är att det är jäääävligt tungt att baxa runt en 11.6a när man ska dra rigg och när man inte planar. Men när man väl kommer upp i planing vid ca 4-5 m/s så förvånas jag dock över hur storleken på prylarna ”försvinner”. Jag tycker det är grymt skönt att kunna bränna runt med fullt tryck i seglet och bra fart redan i 5 m/s. Faktum är att jag troligen kört snabbare på Formulan i 6-7 m/s än någonsin på fsw eller vågbrädan, trots att jag kört dem i riktigt hård vind.
Min känsla hittills är att en Formula är en kompromisslös tävlingsmaskin som är gjord för att vara så snabb som möjligt på alla bogar i lätta vindar (från ca 4 m/s). Det har både sina för och nackdelar, men det är rätt kul även som ett friåkningsalternativ.
Kan man dock tänka sig att byta lite senare planing mot troligen mer lätthanterlig utrustning är nog en stor slalombräda och typ en 9.0a ett bra alternativ. Dessa ser man dock inte lika ofta till bra priser på Köp&Sälj.
Är man en relativt nykläckt vindsurfare eller om man är ute efter ett lättvindsalternativ där man kan leka, lättvindsfreestyla och kanske köra lite vågor så är säkert en Kona eller liknande bräda bra. -
Jag har använt Watskipaketet som refereras till ovan.
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500Jag vet inte hur bra det är jämfört med andra, men det räckte i alla fall för mina behov och allt man behöver plus lite till följer med i paketet.
-
@frippe75 474572 wrote:
Fast jag har hört att frippe2 eller _frippe_ som han heter åker till marocko. Sist jag såg honom körde han över mig totalt… gjorde om min 4.2 till 2 stycken 2.1:or 🙂 mitt i tur…
Låter nog brädan vara olagad…
Over and out
FMan ska inte ligga och bada bland vågorna, det kan vara farligt 😉
Vi är två stycken som åker ner den 19e juni. -
@getwet 471624 wrote:
Gissar runt 7ms idag.
Det stämmer nog rätt bra. Jag mätte upp 5-6 m/s på stranden vid 13:30 så det var nog 7-8 m/s ute på vattnet under eftermiddagen.
-
Rak onshore och lite stökigt. Ca 1,5 meters vågor kanske, men inga linjer direkt… Seglade först 5.0 vilket var för stort. 4.5an och en 86 liters vågis var perfekt för mina 85 kg.
Helt klart värt resan tycker jag eftersom det var mina första dag på vågprylarna i år. Men NV eller Ostligt bör det nog vara om man ska ge sig dit igen. Väldigt smidig resväg nu när E4an är utbyggd. Fyra korsningar/avfarter från Solna till stranden tror jag 🙂 -
@SWE 496 460967 wrote:
Skulle bara kunna tillägga att trimbart uthal skulle göra susen.
Det har jag, se dom blåa tamparna på bommen. Eller menar du något annat?
-
Det är en NP X9 mast. Jag funderade mest på den tydliga gränsen vid fjärde lattan (nerifrån) där akterliket droppar. Men enligt bilderna du la upp i den andra tråden så verkar det ju vara korrekt. Angående uthalet så drog jag nog det lite för mycket på bilderna.
Cambern för den nedre lattan hoppade loss och det kan vara så att det hände innan jag fotade. Därav de konstiga vecken kring den. -
Det är nog en bra idé att förstärka vadderingen även om man köper ”en riktigt bra surfbag för max 900 pix” (varför får den inte kosta mer än 900 förresten :-). Räkna med att väskorna kastas omkring, även på hårt underlag, och då vill man gärna ha lite mer än den cm vaddering som de flesta bagar har. Jag kör med liggunderlag som jag skurit till och tejpat runt brädan. Jag packar helst brädan för sig och resten i en annan bag. 10 kg dunsar inte lika hårt i backen som 25-30 kg gör. Men har man en ändamålsenligt bag och packar smart (brädan i mitten antar jag) så kanske allt-i-ett funkar också.
-
Kul! Vilka öppettider kommer ni köra?
-
Frippes bilder är verkligen imponerande, vattnet är ju till och med blått.
Olas bild är mer lik det Marocko jag hittills upplevt, men med klockren side och i stort sett 100% vindgaranti kan man inte klaga på färgen på vattnet 🙂
27 av 28 dagar med vind hittills och jag tänkte utöka den statistiken i sommar. Vi är några som troligen drar ner kring midsommar, är det fler svenskar som ska dit då? -
Jag kan tänka mig att en anledning till det du säger är att många ser centerbordsbrädor som något man eventuellt använde för att lära sig på, men som man tappade intresset för helt så snart man körde en mindre bräda i planande fart för första gången.
Men för den skull ska det så klart inte vara någon mobbing mot dom som tycker annat. Men där tror jag Pure & SWE496 har rätt i att många tröttnade helt på när man försöker marknadsföra en bräda på 3,5 meter som väger dubbelt så mycket som många mindre brädor som en bräda som är bäst på allt. Det saknar all trovärdighet och det skapade troligen en negativ inställning till centerbordsbrädor generellt. Men jag tycker inte du ska se det som något generellt centerbordshat 😉
Jag kan helt klart förstå njutningen i att i lättvind kunna segla runt dit man vill utan problem och då krävs ju en centerbordsbräda. För att komma lite närmare det har jag köpt en beggad formula till i år, just för att kunna komma ut på vattnet oftare.
