_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag handlade ett par dojjor från http://www.cleanlinesurf.com förra året. Det funkade hur bra som helst, ingen tull på det om jag minns rätt. Dock köpte jag inte därifrån för att få det billigare utan för att jag ville ha ett par tunna split-toe skor och jag hittade det inte här hemma. När jag endast köpte ett par skor så blev det kanske inte så mycket billigare än i Sverige, men inte heller dyrare, trots frakt från US. Har för mig att jag gav ca 350 spänn totalt.
-
@SafeSurfer 447953 wrote:
Jag har råkat ut för ett kastfall i luften vilket gjorde att jag roterade 360grader runt bommen. Hade ett par stenhårda dakine linor som blev vridna runt kroken stenhårt. Då man har korta linor och höften kommer så nära bommen är det också svårare att avlasta linorna tror det är lättare idag då man kör med längre linor och midjesele. Som tur var landa jag på seglet och kunde i lugnt rotera tillbaks. Gillar att många selar har snabbkoppling idag.
Jag lyckades hamna i en sådan situation, men på fel sida av seglet, nere i Marocko i somras. Stod ikrokad på väg in med en våg och lyckades ramla bakåt så jag hamnade under seglet. Vågen spolade mig och prylarna inåt och jag skulle simma upp till ytan, men satt fast ikrokad. Riggen hade vridit sig 180 grader och hängselelinan hade alltså tvinnat sig runt kroken. Som tur var så var seglet ganska litet (4.5) så jag lyckades pressa undan akterliket och få upp huvudet för ett andetag trots att jag satt fast i selen. Sedan kunde jag gå ner igen och i lugn och ro tvinna loss kroken från linan. Det läskiga var att vågen spolade mig framåt så att man man drogs efter prylarna, dvs svårt att få loss den tvinnade linan. Detta i kombination med att jag var trött och anfådd och inte hade så mycket luft i lungorna gjorde att det blev lite scary.
I efterhand har jag funderat på hur man skulle undvikit detta (förutom att inte ha ramlat från början då). Att knäppa loss ett spänne på selen är ett sätt, men frågan är hur lätt det är när man spolas efter en våg…
-
Det kan absolut vara värt att laga. Jag bytte en hel ruta i ett segel på Fuerte för ca 300-400 SEK och seglet fungerade precis lika bra efter lagningen som det gjorde innan. Jag vet dock inte vad det kan kosta i Sverige…
I Stockholm finns i alla fall denna: http://www.segel.nu som jag sett folk rekommendera tidigare. -
Jag beundrar engagemanget från GetWet m fl, men samtidigt måste jag nog hålla med RRD ovan om att man inte bör göra detta till en politisk fråga.
Som jag sett det är målet med Torös vänner helt enkelt att se till att vi kan fortsätta surfa både på Stenstranden och i Kärringviken. Det kanske är lättare att nå det målet om man fokuserar de konkreta problem som finns just på Torö. Gör man det till en mer generell fråga om allemansrätt och hamnar i en politisk debatt är väl risken att det blir en väldigt hätsk debatt och har man otur så gör det bara situationen ännu värre ute på Torö. Jag tycker att man bör fokusera på konkreta problem som finns på Torö, kanske större P-plats, fler soptunnor, bajjamaja(?) och få bort olagliga skyltar och staket. -
Nej inget sånt… Jag har bara haft kanalen i tre dagar så jag vet inte hur mycket vindsurf det är, men just nu är det en timme från vågtävlingen på Kap Verde 2007. Riktigt fett, och redan värt denna månads kostnad för kabel-TVn :laugh:
-
Istället för att avundsjukt sitta och läsa alla rapporter om vintersurf och tänka, det är för kallt, funderar jag på att göra slag i saken och sticka ut på lördag och testa. Håller temperaturen sig några grader över noll och det inte regnar så kanske jag kör på lördag.
-
Tack för dom andra svaren också, ska forska vidare på dem. Karlstad kan också vara intressant, men då kanske man får skjuta på det till april. I alla fall om inte vintern fortsätter i samma värmebölja som det är nu 🙂
-
@Oåxen 441648 wrote:
Eller gör som jag och köp ett äldre kit för en billig peng. Jag är helt nöjd med min investering. Nu kör jag formula i lättvind och kan gå direkt på fsw+6.2.
Det är den kombon jag tänkt mig (fast jag har en fsw+6.8). Jag skannar begagnatmarknaden…
Vilken segelstorlek har du på formulan? -
Liquisole finns på Rusta:
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=LIQUISOLE+SPACKELLIM&kategori=Lim+F%E4rg%2FLim%2FSpackel&p=11501029Men jag rekommenderar inte att laga våtdräkten med det. Det funkar, men blir lite stelt efter ett tag. Det är mycket bättre att använda riktigt neoprenlim. Finns på dykaffärer och även vissa surfbutiker har jag sett.
-
@bananen 437658 wrote:
Windsurfare bör nog inte spela badminton? Kanske försvagas våra hälsenor i fotstropparnas trygga grepp?
Jag har haft problem med hälsenan (bristning, inte av) och sjukgymnasten jag pratade med sa att 70% av alla han behandlade som hade haft av hälsenan hade spelat badminton. Det har nog inget med surfingen att göra alltså.
-
Bo i Cascais och jobba i Lissabon är nog inte så dumt. Då har man Guinchostranden på promenadavstånd i stort sett.
-
_frippe_
Medlem20 december, 2007 vid 10:54 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?Mindre sår och blåmärken hör väl nästan till.
Utöver det:
– Ett stukat finger efter en landning rakt ner på grejjorna (inte så allvarligt ändå).
– Skadade knäna lite värre en gång för länge sedan då jag klantigt nog hoppade över en våg på vägen in på alldeles för grunt vatten. Körde fenan i botten och det tog tvärstopp. Uttänjda ledband och svullna knän. Den skadan satt i längre, men det är den enda allvarliga jag råkat ut för.Inte mycket med tanke på att det för min del är över 15 års mer eller mindre aktivt surfande. Skidåkning, innebandy, fotboll mm har gett mycket mer skador under samma tid.
-
Jag har ingen koll på freestyle, har bara testat en 99 liters en gång. Hur som helst så känns det som att en bräda för de vindarna du pratar om bör vara klart mindre än 90 liter om du bara väger 72 kg. Jag tvivlar på att det finns en freestyle som funkar för dig då utan det är nog bara att satsa på en liten vågis eller freewave. Vill du ha kontroll och komfort som du efterfrågade så tror jag du i alla fall måste gå ner till 75-80 liter när du kör 4.3.
Har jag fel får gärna någon freestylekunnig rätta mig.
-
@dr Masse 432382 wrote:
Åsså Julien Taboulet:
[IMG]http://0108dev.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=12626&stc=1&thumb=1&d=1135039627[/IMG]Den där är riktigt fet, särskilt med tanke på att fotot är taget uppifrån till skillnad från de andra.
-
Jag gick in på Nynäshamns hemsida och läste lite av den information dom lagt ut angående Ören. I ett dokument från den 20/8 -07 hittade jag följande:
Föreskrifter med stöd av 7 kap. 5 § miljöbalken om inskränkningar i
rätten att använda mark och vattenområde.Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det förbjudet att:
1. uppföra ny byggnad annat än sanitära anordningar för friluftslivet
2. bedriva täkt
3. bedriva verksamhet som väsentligt ändrar områdets topografi eller hydrologi som att gräva, spränga, schakta, utfylla, tippa eller muddra
4. anlägga brygga eller annan anordning i vattnet
5. använda kemiska bekämpningsmedel eller konstgödningsmedel
6. anlägga campingplats
7. anlägga väg
8. avverka levande eller döda träd, ta bort vindfällen eller utföra andra skogliga åtgärder i områden som framgår av bilaga 3 annat än naturvårdsåtgärder som anges i skötselplanen
9. uppföra mast eller vindkraftverk
10. sätta upp skylt, affisch eller liknande anordning utöver reservats- och vägvisningsskyltar och vägföreningens anslagstavla.Utan kommunens tillstånd är det förbjudet att:
11. anordna upplag annat än tillfälligt i samband med områdets skötsel samt för skogsbrukets behov
12. anlägga stig eller parkeringsplats
13. uppföra stängsel förutom stängsel kring tomtplats
14. avverka eller utföra andra skogliga åtgärder utöver vad som framgår av bifogad skötselplan.
15. dra fram ledningar i luft, mark eller vatten.Punkt 10 är ju rätt intressant, den där skylten borde alltså inte få sitta där. Sedan hittade jag iofs även denna text i en bilaga till ovanstående dokument.
De delar av Ören som utgör privat bebyggd tomtmark, inklusive stränderna, omfattas dock inte av allemansrätten och är därför inte tillgängliga för allmänheten.
