_frippe_
Forumsvar skapade
-
Man kan hyra bil via surfcentret på Flag beach. När vi hyrde (2003) fick man en rätt sunkig liten Opel Corsa som man inte behövde vara så rädd om när man brände runt på grusvägarna utmed North shore.
http://www.flagbeach.com/cms/car_rental.php -
OK, nu har jag pratat med nya jobbet och det är klart med semester för min del.
-
Jag har inte kollat semester ännu. Det är v.27-28 som gäller då?
-
@Oåxen 363194 wrote:
Om jag inte missminner mig kör du med ganska korta medar, eller? Med en kortare med kan man kanske köra rakt.
Jag använder långfärdsskridskoblad, ca 40-45 cm långa, på dessa har jag slipat till dem med den snävaste LF-skridskoradien de hade. Håller greppet bra och bryter lite i gipparna.Ja dom har 22 resp. 27 cm ”åkyta”.
-
Jag kör med helt raka medar men jag filade ner eggen ute i kanterna lite lätt (OBS bara några drag för att runda av eggen lite lite grann). Tycker det funkar bra. Visst kan man få ”spinout” om man pressar hårt i en gipp eller 360 men det var samtidigt lite kul att ligga precis på gränsen till sladd, lyckas man hantera det kan man utnyttja det för att få tajtare svängradie.
-
Jag ska byta jobb i april så jag måste kolla med dem hur det blir med semester. Jag antar dock att det inte är något problem om vi är ute så här tidigt ute. Kommer vi bara överens om vilken vecka så kollar jag upp det direkt.
Funkar v. 27-28 för er andra?
3.100 låter ju som hittat för flygbiljetten förresten. Vi pröjsade väl över 5000 förra gången. -
Jag lämnade ritningen jag har i pdf:en ovan till ”Helmers Smides & Mek Verkstad” i Solna. Jag är helt nöjd med resultatet och har för mig att det inte kostade mer än 500 spänn.
-
@Oregistrerade 362658 wrote:
frippe, eller någon annan, kan du beskriva hur du fäst trucksen vid vid vinkeljärnet?
Jag kapade en liten bit av vinkeljärnet och svetsade fast det i det långa vinkeljärnet precis där bultarna från trucksen sticker ut. Det blev nästan perfekt i nivå med bulten vilket gjorde det ganska lätt att sedan svetsa fast bulten i den lilla vinkeljärnsbiten. Jag bifogar en enkel bild på det så kanske det är lättare att förstå.
-
Jag har alltid flygit med två separata kollin. Ett med brädan i en boardbag och ett med segel och master i. Ibland har t o m bommen varit lös i ett tredje ”kolli”. Det har aldrig varit något problem med antalet kollin (det är dock aldrig problemfritt att flyga med grejjorna 🙂
Jag tror på att hålla kollit med brädan så lätt som möjligt (dvs bara brädan i det). Ju tyngre det är desto tyngre faller det…
Tejpa inte ihop dem är alltså mitt tips. -
Jag satte ihop lite info när jag byggde min bräda. Just medarna ritade jag ganska noga eftersom jag lejde ut det jobbet. http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf
-
När jag byggde min bräda satte jag ihop lite info.
http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf -
Jag vill med, jag klarar inte en sommar till utan en sjysst surfresa. Jag lägger nog min röst på Marocko, OK det är inte världens mest civiliserade ställe men vindsäkerheten och sjysst sideshore med inte för mycket tryck i vågorna passar mig perfekt. Guincho är lite sämre med vind och ibland klart brutalare att segla. Dock ett trevligare ställe att vara på när man inte är på vattnet…
/Fredde
-
Jag kan köra dom i hissen så det är inte riktigt så farligt som det låter. Men ändå rätt bökigt att släpa dem från vinden in i hissen osv… Jag tror det blir någon form av takbox. Går inte 460 masten in så får jag hantera den på något annat sätt.
-
Jag har kikat lite på Thule och Packline men tycker inte jag hittar någon variant som är smal nog att tillåta brädorna bredvid boxen, samtidigt som den är lång nog att kunna innehålla en delbar 460-mast. Det känns som att innermåttet måste vara 235 cm eller tom lite till…
En packe VVS-rör är en budget idé som borde funka. Jag har även funderat på att på något sätt förlänga en vanlig box med VVS-rör för att få plats med masterna.
Den största anledningen för mig att köra med box är att få ner packtiden, en låsbar box skulle jag nog våga låta hänga i taket ovanför bilen, färdiglastad och redo att dra. Just nu släpar jag alla prylarna tretton våningar ner från vinden varje gång jag ska ut… -
Jag rekommenderar en kombi med ”tillräckligt” stort bagageutrymme då man fäller sätet. Själv har jag en V70 och en ”finess” jag är grymt nöjd med är att man även kan fälla passagerarsätet så det blir ett helt platt lastutrymme ända fram till instrumentbrädan. Åker man själv (eller om person nr 2 sitter bakom föraren) kan man lätt ha två brädor och resten av prylarna inne i bilen. Jag tror att även nya Passat har den funktionen. Är ni två är det ju roligare att sitta bredvid varandra och då kanske den funktionen inte är så mycket värd. Min rekommendation är i alla fall en lite större kombi typ V70, Audi A6, VW Passat, SAAB 9-5 osv men det kan bli svårt att få ihop det med miljö- och driftkostnadsaspekten. Någon form av miljöbränsle variant av dessa kanske kan vara något, men då blir det nyare = dyrare årsmodeller. Köper man ”snik-motorn” av dessa drar de dock inte så förfärligt mycket bensin ändå…
