_frippe_
Forumsvar skapade
-
Körde ni ute på Muskö idag? Själv var jag vid Gålö/Skålåker och där var det för lite vind för 7.5 och 115 liter… ca 5-6 m/s kanske. Skulle vara intressant att veta om det var bättre ute på Mysingen.
-
Jag satt i samma situation inför denna säsong (hade haft 6.0 och vågbräda som störst i många år). Jag köpte en 115 liters freeride/Super-X bräda och en 7.5:a.
Det är ju kanske inte någon riktig lättvindsutrustning men istället fungerar det mycket bra med 6.0 och 115 liter vilket gör att man får surfa alla de dagar man tidigare åkt iväg och hoppats, men bara fått guppa runt med vågbrädan.
Jag kan väl känna att brädan kunde varit lite större för de dagar med dålig vind, men inte för mycket för då tror jag inte den funkat bra med 6.0:an. Så här i efterhand tror jag en JP X-Cite 120 liters skulle vara sjysst. Den har ju bara 5 liter till, men jag tror den är tre-fyra centimeter bredare vilket kanske hade varit bra. Frågan är bara hur den fungerar på lite mer ”öppet” vatten. -
Svar till:
Låter som en spännande utflykt! Frågan är dock hur tillgängligt vattnet är. På denna satelitbild ser det ut att vara mest klippor…
[/ QUOTE ]
Jag satt precis och klippte ut en bild ur samma program (Google Earth). Hur som helst så kanske något av de tre markerade ställena fungerar?
1. Verkar vara någon form av båtklubb som helt klart har en bilväg dit.
2. Privat tomt? Ett hus i närheten i alla fall. Klippor eller sand?
3. Sandstranden(?) som Gurra nämnde. Ingen bilväg hela vägen ner verkar det som …Annars blir det nog Gålö-Skälåker imorgon.
-
Jag brukar inte packa ner något annat än brädan i boardbagen. Ju tyngre den är desto hårdare landar den när lastarna kastar omkring den. Jag köpte liggunderlag för ca 40 kr styck som jag har byggt en extra vaddering för brädan med. Segel och master transporterar man lättast i en segelbag typ Neil Prydes streamlined. Bommen kan man skicka löst på bandet (vira in i lite bubbelplast) om den inte går att plocka isär och lägga ner i segelbagen.
Ett annat tips är att skriva FRAGILE och TOP LOAD, PLEASE på boardbagen, har man tur så kanske någon bryr sig om det
-
Lägg inlägget på Huvudkonfen istället så får du kanske några svar. Min känsla är dock att att det inte är något man gör för att tjäna pengar utan för att det är en kul grej…
-
Båtvädret säger bara 5-9:
Fredag förmiddag: Nord vridande till nordost, 5-9 m/s. God sikt.
Sannolikhet 10 m/s*: 20%
Fredag eftermiddag: Nordost vridande till nord, 5-9 m/s. Måttlig sikt i regn eller skurar.
Sannolikhet 10 m/s*: 20%Men enligt Theyr & Foreca ska det bli mer. Jag åker upp om det ser bra ut imorgon. Lägg gärna ut ett meddelande här om ni drar så man vet att man inte blir själv.
-
OK, jag erkänner… Men jag håller på och jobbar bort behovet av att läsa alla inlägg, särskilt i trådar som egentligen inte borde intressera mig alls. Jag har dock redan fått ett återfall och var nyss inne och läste några svar på tråden om segelreparatörer i Skåne…

-
Jag har varit där en gång (tre veckor) och då hade vi ca 50-60% dagar med vind varav två dagar var för stora för att vi skulle ge oss ut. Då var det logo-höga vågor med grymt tryck i, endast ca 10 seglare ute och en bruten arm och en käke som resultat. Ett tungt shorebreak gör att det blir rätt svårt att ta sig ut såna dagar i Guincho. Övriga dagar var vågorna mer humana 0,5 – 1,5 meter typ…
-
Faan Christian, jag lider med dig. Hoppas att alla härinne håller utkik efter prylarna och bussen och att den återfinns snart.
-
Man kan väl gott åka ner till stranden även om det är åskvarning utfärdat. Ser det OK ut så skulle jag nog ge mig ut, men om man ser att ett åsk/oväder är på väg in skulle jag inte rekommendera att vara ute på vattnet längre…
Tänk även på att vindarna kan öka rejält när åskvädret är på väg in så man bör väl inte dra ut för långt till havs om man vet att det kan komma oväder. -
Vill man göra det seriöst har jag hört att dessa ska vara bra:
http://www.rostskyddsmetoder.se
Jag tror dock att det kan kosta en del så det ska väl inte vara en för gammal bil för att det ska vara värt det. -
En kommentar till det jag skrev om att köra 6.0 på min bräda. Det fungerar faktiskt helt OK, men skillnaden i hur tidigt man planar jämfört med min 5.3:a är inte stor. Det känns som att det snarare är brädan än segelstorleken som är problemet i de lätta vindarna. Det i sin tur beror ju antagligen på rocker och bredd på brädan…(jag kör med en stor fena)
Fick jag välja en ny segellinje till min 90 l vågbräda skulle jag välja 4.0-4.5-5.0-5.7 eller 4.2-4.7-5.4 om jag bara ska ha tre segel. -
Jag har en 90 liters vågbräda och kör 4.2-6.0 på den (4.2, 4.7, 5.3, 6.0). 6.0 känns lite stort och med 4.2 så skulle man gärna ha en mindre bräda, men båda funkar OK i alla fall. Jag väger 92 kg, är man mycket lättare kan det nog bli jobbigt med 4.2:an på nittio liter.
-
Ojdå, det var inte meningen

Men med tanke på att jag har 50% bomkörningar hittills i år så tror jag inte att man
ska lita för mycket på min förmåga att bedöma om det kommer att blåsa eller inte.
-
Helt korrekt, ett arkiv över prognoser är vad det är. Tyvärr blir det inte mer vind v.30 för det…

