_frippe_
Forumsvar skapade
-
Du kan få en tillverkad helt enligt dina egna önskemål. Jag hittade deras site här: http://www.witchcraft.nu (klicka på Windsurf uppe till vänster).
Där har dom till och med ett beställningsformulär där du anger vikt, längd, skostorlek, segelstorlekar, seglingsförhållanden mm.
Priserna börjar på € 1575,- och stiger ju mer Dyneema du vill ha i brädan. -
Jag håller med, det var en riktigt skön film. Ett perfekt sätt att avnjuta den var i Galärparken i somras när Stockholms Filmfestival körde den på ”utomhusbio”.
Det var riktigt coolt att höra de ”gamla gubbarna” sitta och berätta om första gången de paddlade ut i monstervågorna på Hawaii som ingen trodde man kunde surfa. Inga jet-skis där inte
Där kan man lugnt snacka extremsport som diskuterades i en annan tråd här… -
Jag har förresten för mig att vi var tvungna att förvarna om bagaget för att vara säkra på att få med det. Vi fick ett nummer ut till Arlanda som vi skulle ringa ca två veckor innan om jag minns rätt. Det viktiga då har jag för mig var att berätta måtten på grejjorna (10 kg hit eller dit spelar nog inte så stor roll).
-
Vi flög ner med BA för några år sedan. Dom hade samma härliga priser. Vi funderade på alla möjliga lösningar, men hittade ingen bra (toppnoteringen var DHL som skulle ha ca 125.000 SEK för tre utrustningar
).
Det slutade med att vi packade lätt, en boardbag och en segelbag + ett handbagage. Det enda vi lastade på planet var alltså boardbag och segelbag, men det vägde ändå över gränsen. Med lite tur och några snälla leenden slapp vi dock betala övervikt överhuvudtaget. Värt att nämna är att det räcker med ca 4.0-5.0 i Marocko om man är av normalvikt, man behöver alltså inte släpa med hela segelarsenalen utan max tre segel räcker. -
Det låter nästan som testet av Fanatic Skate (Ultra, resp Pure) från ca -94/95. Jag ägde själv en Ultra Skate då (på den tiden Skate var en vågbräda). Det var bl a det testet som fick mig att inse att man måste tänka på det när man lusläser tester och jämför. Det är ju inte ovanligt att det finns en tyngre variant av testvinnaren och då funderar man ju på hur testet hade sett ut om det var den dom testat istället.
Sen är det ju självklart seglaren som gör den stora skillnaden och i slutändan trivs man oftast bra på de grejjor man kör in sig på, men så här under vintern är teori ett bra substitut för praktik…
-
Med tanke på jämförelsen mellan olika årsmodeller skulle jag även tycka det vore väldigt intressant med ett test eller en jämförelse av samma bräda med olika vikt (och styvhet?). Alltså t ex en wood och D-RAM Starboard av exakt samma modell. Detta är ju något man sällan får ut från tidningarnas tester då de nästan alltid testar den exklusiva varianten.
Det borde gå att lösa om man snackar ihop sig på stranden eller här på konfen. Någon kanske tom har input angående detta redan? -
Vi var därnere 2003 och inför den resan använde vi en reseberättelse från VVK som gav mycket bra info. Den finns på http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=5&visning=artiklar_marocko01.asp
När vi kom hem skrev BWSS_BG ett inlägg under ”Resmål” som också är läsvärt: http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=127702&page=21&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1 -
Det är ju som sagt en smaksak, men jag skulle nog välja 4,5 – 5,0 – 5,7 om de primärt köps för Sverige. Jag tycker 0,8 kvm är lite för stort glapp i de mindre storlekarna.
Ska man ut och resa kan ju dock 4,5 vara lite stort som minsta segel på många ställen…. men då kan man kanske satsa på en billig begagnad 4.0 eftersom den ändå inte kommer att användas så mycket här hemma. Tilläggas bör kanske att jag väger ca 90 kg. -
Medarna måste kunna röra sig en del i z-led också. När man svänger är medarna inte parallella med centrumlinjen (då svänger man ju inte…).
Testa att inte dra åt trucksen så hårt först och skruva åt dom om det börjar wobbla för mycket. -
Svar till:
Är det januarinumret av Boards
[/ QUOTE ]
Yes (Jan/feb). -
Det finns ett bra test av vågbrädor i nya Boards. Dom går igenom skillnader, fördelar/nackdelar osv på ett rätt genomarbetat sätt. Dom kom fram till att det inte är så lätt som att bara dela in brädorna i stubbisar och gamla vanliga vågbrädor, utan det finns även (inte helt oväntat) många varianter där imellan. Hur som helst kan jag rekommendera att läsa det testet.
-
Jag har en gyroboll, men jag kan inte säga att den gett något resultat hittills. Det kan dock bero på att den mest samlat damm i hyllan

Jag tror den kan ge lite om man kör den regelbundet, men det lilla jag kört så har jag kännt samma sak som någon annan nämnde här, dvs den tar mest på ovansidan av underarmarna. Jag har även ett par ”gripfjädrar”(?), typ två handtag som sitter ihop med en fjäder som man klämmer ihop (med en hand). Det känns som de tar mer på ”surf-underarmarna”. -
Det skulle vara intressant att veta skillnaden mellan Triple X och Hawk (och även mellan freeride och Super X brädor från andra märken). Jag har från tidigare (lästa) tester fått för mig att Super X brädorna är mer åt slalomhållet och freeridebrädorna är mer lättgippade osv. Antagligen för att farten ändå är det viktigaste i en SuperX tävling, tricken kan en duktig seglare sätta även på en mer slalominriktad bräda (antar jag…).
Någon som testat Hawk eller läst mer om den någon annastans? -
Jag kör oftast med en NP väst (se nedan) när det blir lite tuffa förhållanden. Jag kan hålla med om att man blir lite mer som en kork i vågorna, det är lättare att spolas med om man hamnar i skummet. Men än så länge lutar jag mot att tryggheten överväger, lite flytkraft och skydd mot slag är inte fel när det börjar bli tufft.

