_frippe_
Forumsvar skapade
-
Det är ju lite lotteri det där, men att förvarna om bagaget och behöva betala för det verkar inte hänga ihop. Har vid minst ett tillfälle ringt och meddelat två veckor innan att vi har med oss stora grejjor och ändå sluppit betala när vi väl checkade in. Jag har dock för mig att vi var ganska restriktiva då vi uppgav vikten per telefon, men vi angav de rätta måtten.
-
Det blev Neil Pryde som tog fram det vinnande förslaget. Läs mer här:
http://www.neilpryde.com/en/2005/rsx/rsx_announce.php -
En bräda har breddning med ”hylsor” som gängas på trucksen, den andra har en konstruktion likt den som visats på bilder här.
-
Jag såg också måttet 40 mm i en byggbeskrivning men jag tycker det låter lite lågt. Var och mätte på en polares bräda och de medarna var ca 95 mm höga. Det är ju inte helt ovanligt att det ligger lite snö på isen och ju högre upp trucksen sitter då desto bättre. Anledningen till att inte ha för höga medar läste jag någonstans var att axeln kan gå av, men den här brädan har hållt i tio år så jag tror inte det ska vara något problem. Jag ska bygga en egen bräda i år och kommer nog satsa på medar kring 80 mm om det går att få tag på materialet.
-
”Eddie would go” ska tydligen vara en bra bok om surflegenden Eddie Aikaus liv. Jag har beställt den från Bokus (Se här) men inte läst den ännu.
-
Sjysst, då kan man ju även lasta in sin gamla ”pråm” från 80-talet

-
Hur har du fäst det där vinkeljärnet som breddar trucksen? Är det bara svetsat i trucksen eller?
-
Automatlåda står redan på listan, men mugghållare var ett bra tips 🙂
Skämt åsido, takräcke fungerar, det vet jag, men grejjorna blir lite lättare att stjäla då, plus att det är krångligare att spänna fast osv (ja, jag är lite slö). Jag har en V40 nu och i den går det inte att lasta prylarna eftersom framstolen inte går att fälla på något bra sätt. Fäller jag baksätet så viks sitsen upp bakom framstolen så den går inte att fälla bakåt, och framåt är lutningen begränsad (den går inte att vika fram mot instrumentbrädan).Det jag var ute efter med min fråga var att få exempel på bilar där man kan få ett 2,60 långt utrymme att skyffla in prylarna i, t ex genom att kunna vika ner passagerarsätet. Sedan är ju det så klart inte mitt enda kriteria för mitt nästa bilköp, men en nice-to-have.
En Vito är nog för mycket buss för min del, men ska man ha något åt det hållet är jag säker på att den är grym.
Jag kanske ska ta mig en närmare titt på en Passat som någon nämnde…
Larry, väckarklockan skippar jag nog, tidiga morgonsurf är inte min grej ändå

-
Det här säger Windsurf i sitt test av 85 liters vågbrädor:
Fördelar
– Ökad bredd gör att de kan ta större segel.
– Grymt bra för tighta svängar, lättare att initiera svängen och de håller farten bättre genom svängen.
– Mer flytkraft gör dem stabila i icke planingsläge
– Mer pop när du smackar läppenNackdelar
– Annorlunda och ovan känsla med mindre ”fin drive” och lägre topphastighet
– Vissa är lite studsigare i bottensvängen när det blir hektiskt (pga bredden)Slutsatsen verkar vara att vågridningen är mycket bättre med de bredare brädorna, men bump & jump egenskaperna försämras.
-
Problemet är ju att du drar alla (färgade) över en kam. Om man skriver ”jävla bruna tattarn” som du gjorde så inbegriper det ju även en chilenare vilket du själv tydligen är. Det var kanske inte din avsikt…
-
Det fungerar inte med längdskridskomedar om du inte slipar om dem. Medarna måste vara spetsiga (dvs ha egg) annars glider du bara i sidled.
-
Jag har aldrig använt min 3.6:a efter att jag köpte den i Pozo 2001 (men där använde jag den fem dagar i rad :-). Ska man inte åka till något erkänt blåshål typ Pozo räcker en 4.2:a långt (t ex två veckor i Marocko för min del). Är man en lättviktare kan det ser annorlunda ut, ovanstående gäller för mina 90 kg.
-
Fast den byter iofs tillbaka till den vanliga titeln när du går till en ny sida… 🙂
