_frippe_
Forumsvar skapade
-
Jag kom dit lite sent så jag missade den bästa vinden, men de som behärskade lättvindsguppande bland vågorna hade en trevlig eftermiddag. Här kommer en bild.
-
Vindsurfingen i Marocko är nog rätt osäker på vintern, dock ska vågorna vara bättre har jag hört.
-
Flyger man charter finns det oftast ”vindsurfing-paket” som brukar kosta ca 800:- och då är det bara ta med sig allt man har. Flyger man reguljärt däremot är det väldigt få flygbolag som har fasta priser, där är det övervikt per kilo som gäller och det är inte billigt… Flög med BA i somras och då slimmade jag ner surfprylarna lite men hamnade ändå på minst 35 kg. Kläderna hade jag i en ”kabinväska” som handbagage. Maxvikten var 22 kg tror jag så jag skulle egentligen ha betalt några tusen extra för att få med prylarna, men en låg profil tillsammans med några leenden och lite tur gjorde att allt åkte med gratis. Jag har hört samma sak från flera andra som kånkat prylarna runt världen, slimma packningen så mycket du kan, var vänlig och säg att du är en fattig student så klarar man sig oftast.
-
5st, 3.6, 4.2, 4.7, 5.3, 6.0
Fast 3.6:an har jag bara använt i Pozo… -
Som jag ser det finns det inget alternativ, linorna ska sitta mitt i seglets tryckpunkt. Har man linorna sitter kvar på bommen lär man sig efter ett tag hur mycket man behöver flytta dom fram och tillbaka beroende på vilken segelstorlek man använder (längre fram på mindre segel…).
Ett tips som jag läste i Boards var att tryckpunkten i seglet ligger ungefär 1/3 från masten. Dom använde ett resårband med 1/3 utmärkt. Sätter man fast det bandet i bakkant på bommen och håller det mot masten kan man ta tag i 1/3 dels markeringen och se var mitten på hängselelinorna bör vara. Men det känns lite overkill, det är lika lätt att placera linorna på ett ungefär och sticka ut och känna efter, linorna går ju att flytta ute på vattnet. Optimalt placerade är de när man kan släppa både fram och bakhanden (ej nödvändigtvis samtidigt…) och fortfarande ha balans i grejjorna.
Avståndet mellan linorna är kanske en smaksak, men jag kan säga att jag tycker riggen blev mycket mer lätthanterlig efter att jag satt ihop linorna till en hands bredd eller lite mindre. Sitter linorna bara rätt placerade (se ovan) så har man fortfarande full balans i riggen./F.
-
Jag kör med en Naish 8.6:a på 90 liter och den funkar från 4.2 till 6.0
Med 6.0 funkar den bra, men den känns självklart lite stor med 4.2 dock fortfarande seglingsbar. Jag väger 89 kilo, är man lättare ska man nog ha storleken mindre (84 liter?) för att få ungefär samma segelspann. -
Jag åker ner den 30:e juni och har funderat på vad man behöver för våtdräkt? Hur kallt är det i vattnet? Klarar man sig med en shorty? Är en 5/3 långärmad för varm?
-
_frippe_
Medlem13 augusti, 2002 vid 12:30 som svar på: HJÄLP: POZO IZQUIERDO KOMMER ATT FÖRSVINNA!!!!!!!!!!!!!!Nu har jag också reggat mig, och med det här svaret håller vi det här inlägget högt upp på konfen ett tag till så att alla ”konfare” hinner se det och registrera sig.
-
Ännu mer info från Neil Pryde-konfen:
FYI
I received a confirmation email from the PROOF guys that Bjorn is indeed also carrying wing-foil sails for his current speed attempt, no further details though:**********************************************
hola the boards are speed boards made by Proof about the wing -foil bjorn will give it a try the next days, till now no ideas how it works or if it works.we will keep you updaited on : http://www.proofboard.com/news/speed.html saludos gerald
PROOF Gran Canaria, S.L. http://www.proofboard.com http://www.the-search.net waterpro@idecnet.com Office: Mo.-Fr. 9ºº – 15ºº GMT C/Franchy y roca,6 / 35110 Vecindario Gran Canaria /Spain Phone: +34 928 790 617 / 791604 Fax: +34 928 759 824 NIF:B35547165
*********************************************** -
Jag såg den (sista exet…) på Skidsport, men man har ju inte fått hem den i brevlådan ännu?!?
-
Sökte på Google och hittade http://www.speedsailing.com
Siten verkar uppdaterad, men rekorden står sig fortfarande, Thierry Bielak håller vindsurfing rekordet på 45.34 knop och den där gula trimaranen är fortfarande snabbaste segelfarkost med 46.52 knop, båda rekorden satta -93. Med den materialutveckling vindsurfingen haft sedan -93 känns det som att vi borde kunna ta tillbaka overall rekordet om någon bara försökte? -
Det var länge sedan jag la på halkskydd, men jag har testat både socker och peel ply väv och det senare blev mycket bättre (faktiskt ett av de bästa halkskydd jag någonsin haft). Peel ply är en finmaskig väv som man lägger på brädan och plastar över med epoxy. Dra ut plasten med en spackel (så tunt du kan över väven) och låt det härda. Dra sedan bort väven och du har ett grymt halkskydd som håller länge (sanda ner det om det blir för ”bra”). Jag kommer inte ihåg hur länge man skulle låta plasten härda innan man drar bort väven, men lägger man bara tillräckligt tunt lager plast kan man nog dra bort väven även efter att det härdat klart. Jag gjorde en snabbsökning på internet efter ”peel ply” och hittade en pdf som beskriver hur man bygger en bräda och där nämns detta som det bästa sättet http://www.spsystems.com/pdfs/appl%20guides/Sail%20&%20Surfboard%20Constr.pdf (s. 6).
