_frippe_
Forumsvar skapade
-
Perrapops;678689 wrote:Vart är trevligast att gå för att dricka en bärs eller flera.?
En aftersurf-öl på Blue Peters i solnedgången är inte fel om man är i närheten av Big Bay.
-
Ser klart spännande ut även om jag också tycker den känns lite kort. Har kört en Naish Hybrid wave en gång och den är väl straxt över 2,10 om jag minns rätt. Den korta nosen märktes inte så mycket i planing men oplanande var det lätt att nosen dök om man stod fel, kanske en vanesak men det känns som att det kan bli ett problem om man ska guppa ut?
Sen undrar jag hur den skulle skala upp för en tyngre seglare? Jag skulle nog vilja ha 5 plusliter på en sån bräda, vilket väl är ungefär vad du har på den i förhållande till din vikt. För mig skulle det dock innebära nästan 95 liter.
-
Svenne;678670 wrote:Du kan få testa två exakt identiska quadar. En väger 6,45 och den andra 8,0. Inte så svårt att gissa vilken som är byggd i fabrik va?..
(den tunga är ett unikum i generalfel i byggprocess, så att säga)Jag misstänker att den lättare är byggd klart närmare Torö än den tyngre 🙂
Det skulle vara kul att testa dem någon gång i vår.Intressant förlängning på diskussionen om man blandar in kroppsvikt också förresten. Att gå ner några kilo själv kanske har ännu större effekt än att köpa en lättare bräda. Det känns dock lite hårdare på psyket att veta att det är där man borde jobba… :smirk:
-
Det var en artikel i Boards för några år sedan där dom testade samma shape i olika konstruktion/vikt för flera olika brädtyper. Dom hade väldigt svårt att hitta någon märkbar skillnad i planing eller andra egenskaper. Deras slutsats var att en viktskillnad under ett kilo enbart går att känna på land och även större skillnader hade väldigt marginell påverkan.
Prestandavinster pga viktskillnad gick att hitta för lätta seglare (typ sub 65 kg) och till viss del på en större bräda (120 liters) som hade strax över ett kilo i viktskillnad.Dom gjorde liknande tester med master med olika kolhalt i ett annat nummer dom refererade till och där märktes det klart mer skillnad. Dom nämnde även att olika fenval påverkade egenskaperna mycket mer än en liten viktskillnad.
Jag har aldrig haft möjligheten att köra två identiska brädor med olika vikt sida vid sida så ovanstående blir bara teori för mig. Jag tror dock att man ibland luras av att man känner viktskillnaden så tydligt när man bär brädan på land och det ger en psykologisk effekt. Men visst, har man redan 100% kol i masterna, en bra bom, optimala fenor för olika segelstorlekar och fortfarande pengar över så lär det ju inte skada att lägga dom på en lättare bräda. Jag tror dock prioordningen bör vara ungefär så.
-
Tack för bilderna. Kul att få mellandagssurfet dokumenterat!
-
Om min förkylning går åt rätt håll har jag också funderat på Kärringviken. I så fall skulle jag vara där nere från ca 12. Vill dock inte köra själv i den här kylan…
-
Jag kommer troligen köra där på em. Kommer dit någon gång efter tolv.
-
Electric;673927 wrote:I Stockholmstrakten är ju inte DMI alls aktuell, medan jag tror att alla på Västkusten anser den självklart bäst
Jag tycker http://ocean.dmi.dk/anim/index.uk.php (område ”Baltic sea”) funkar bra här i Stockholmsområdet. Enligt min erfarenhet är dom rätt bra på att pricka när vinden peakar och vrider. Jag gillar också själva presentationen med en bild per timme som man kan stega fram och tillbaka mellan.
-
Min erfarenhet är att brädor i avancerad konstruktion snarare är mer ömtåliga än de tyngre. Man har gjort allt för att få en så lätt och styv bräda som möjligt och jag har sett exempel på brädor med endast ett lager kolfiber ovanpå skummet. Den brädan var högprestanda på vattnet men inte alls hållbar för slag på land (eller av mast mm). Vill man ha en hållbar bräda så ska man nog vara lite tveksam om den är för lätt i förhållande till sin storlek.
För vågbrädor skulle jag gärna se att top-of-the-line versionen väger lika mycket som standardvarianten men är mer hållbar istället. Kan vara mer värt än några hundra gram lättare… Får väl köpa custom nästa gång så man kan påverka det själv 😉
-
moppepojken;671516 wrote:Synd jag läste det här nu.
Jag slipade ner en bit på kanten och formade om den istället för att spackla igen hålen. Sen så lackade jag den med klarlack.
Ska jag slipa ner klarlacken ?På den där typen av fena är det inget problem. Slipa ner så det blir någorlunda jämnt bara. Spinout beror nog (minst) lika ofta på fel teknik som fenan. Försök ha tyngd genom riggen (eller iaf balans mellan fötter/rigg) när du seglar och dra fötterna mot dig om du känner att spinouten är på gång. Segla helt enkelt inte med all tyngd/tryck ner genom benen så kan man köra med väldigt små/trasiga fenor utan att få spinout.
Känslan när man har rätt trim är att det inte spelar någon roll om man hoppar och har noll motstånd på fenan, man kan fortsätta i samma setup ändå. Balans mellan tyngd på fötterna och i riggen helt enkelt.
-
Håller med Masse där. Fördelen med en freewave är att den har så brett användningsområde, nackdelen är väl att den inte är bäst på något av dem (freeride – våg). Jag har ungefär samma längd/vikt som du och äger en RRD freewave 109. Jag kör den med 7.1 och en 36 cm fena som ”freeride” och 5.7 med en 27 eller 30 cm bakåtsvept fena som bump & jump och t o m lite vågor. Med 7.1 kör jag dubbelstropp bak och framstropparna ute mot kanten, med 5.7 enkelstropp och framstropparna mot mitten. Byte av fena och stropplacering gör en jätteskillnad.
Av alternativen ovan tycker jag att 5.7 känns som bäst kombo till brädan så vill du hitta en optimal ”lekbräda” med 6.2 så tror jag en 110 liters freewave blir perfekt. Och den kommer kunna ersätta din Flow 284 även för de större segelstorlekarna. -
Jag kommer troligen att sälja min RRD fsw 109 liters inom kort. Jag har kört den med 5.0-7.1, både med vågsegel i vågor och plattvatten samt med 2 cambers på plattvatten. Som bäst funkar den som lekbräda med 5.7 för min vikt på straxt under 90. Ska du köra 5.7 som störst kanske den är lite onödigt stor beroende på din vikt… men hör av dig om du är intresserad.
-
Jag har hobbyspeedat lite med mitt Simmer 2XC 7.1 (två småcambers) och en freestylewave på 109 liter.
Har nått följande i ca 10 m/s vind1 Max. 2 sec. (software) 27.72
2 100 m run 27.38
3 Max. 10 sec. run 27.23
4 Average speed 26.76
5 250 m run 26.48
6 500 m run 25.39
7 Nautical mile 21.49
8 Alpha racing 18.77
9 1 hour 16.79Jag tror att jag skulle köra några knop snabbare med en bräda mer anpassad för speed.
På halvvind kan jag nog hålla ca 22-23 knop med bra tryck i seglet (nautiska milen ovan var på Fituna över hela fjärden och definitivt mest halvvind).
-
Ett Naish Force 4.5 kanske?
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34519&title=naish-force-4-5-2004&cat=13Vet inte hur det funkar på Neil Pryde master, har kört det med en Simmer SC-6 400 samt Naish RDM.
-
Jag har bara varit där i April och på sommaren men har kollat upp vindstatistik även för vintern flera gånger. Tror det stämmer ganska bra att du kan köra ca 3 dgr i veckan om du kan tänka dig att köra segel upp till 6.0 och kanske lite till. Vågsurfingen är nog som bäst på vintern men det är andra delar av ön än vindsurfingen och det är en bit att åka så vart du jobbar/bor spelar roll. Vindsurfingen är ffa i El Medano på Sydöstra sidan, även de locals jag pratat med seglar ogärna på norra sidan där det kan bli massiva vågor över lavastenen ibland på vintern.
