Forumsvar skapade

Sida 11 av 204
  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:36 som svar på: Intressanta väjningsregler för drakar

    @mikaels 492516 wrote:

    Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, för den andra vägen är ’större’, alla som bor där vet det, men om det kommer en utböling så smäller det. Gissa vad, trafikreglerna gäller, inte lokala sedvänjor. Samma på sjön, smäller du enligt vågregler och skadar någon läser försäkringsbolaget sjölagen, inte IKOs regler…

    Den som har rätt till väg är också skyldig att hålla kurs och fart. (Regel 17.1a i sjötrafikföreskrifterna). Så jag tror nog att den som rider vågen blir vållande i en kollision.

  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:14 som svar på: Skoja med mig Aprillo…vind…?

    Systembiologikonferens för min del, räkna med vind!

  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 15:04 som svar på: Stockholm-Varberg

    När kör du nästa gång då?

  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:47 som svar på: Intressanta väjningsregler för drakar

    Om man nu ska dra fram vad ”lagen” säger så säger den framför allt att den som gör en manöver har skyldighet att ha uppsikt och man får inte göra en manöver som tvingar någon annan att väja. Alltså kan _aldrig_ den som rider vågen hävda rätt enligt svensk eller internationell lag framför den som är på väg ut (och som evt. utföra manöver för att inte kapsejsa i vitvattnet). Det spelar ingen roll i vilket öra det blåser… Om något så styrker denna lag att den som är på väg ut har rätt till företräde. Punkt slut.

    De ”informella” vågseglinsreglerna för vindsurfing har funnit i gott och väl 20 år och har inte uppstått av en slump, just för att det är svårare att ta sig ut genom vågorna än att roa sig på vägen in (jmf yrkestrafik har företräde före nöjesseglare). Däremot finns det naturligtvis en ”god sed” om att man inte nödvändigtvis _måste_ hävda rätt till väg på vägen ut utan man kan låta någon rida vågen. Naturligtvis handlar det om att kommunicera och visa I TID vad man ska göra.

    I den andra tråden gjordes analogier till trafikregler, i mina ögon är det lika ignorant att kitare inte kollar upp vågseglingsreglerna som om man skulle strunta i att ta reda på att det är vänstertrafik i England och konsekvent köra på högersidan. Visst man kan tycka att det är gay att köra på vänstersida och inte fan passar det våra svenska bilar men om alla andra kör vänstertrafik måste man då köra på högersida?

    Visst, det kan mycket väl sluta med att kitarna tar över världen och att vi tvingas ändra reglerna för att fungera bättre tillsammans. Men varför inte gräva där vi står?

    Om man googlar ”kitesurfing wave rules” hittar man flera länkar som hävdar samma regler som gäller för vindsurfing i våg.

    MEN! Intressant är att IKO’s ”informella” kitevågsurfingsregler säger att den som riden vågen har företräde, av exakt samma skäl. För en kitare är det nämligen svårare att rida vågen eftersom man riskerar att linorna slackar när åkaren pushas av vågen. Där har vi alltså två motstridiga regelverk för kitare… förstår att ni blir förvirrade…

    I mina ögon är det inte väjningsreglerna som är problemet. Det är folk som ligger i vägen nedvids utan att rida vågen. Folk som gippar in på ”min” våg. Folk som bara köra ut och in utan att ens försöka rida. Idag är jag på bra humör och räknar även kitesurfare som ”folk” :D.

    Idag var jag själv i läjet så det kanske är så att den största anhopningen av folk redan har varit och vi kan samsas om den plats som finns under hösten och utvärdera hur det går inför nästa sommar?

  • adde

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 07:33 som svar på: Tips om freestylefena

    Jag kör med Royal flush 18 och 20 och en pro-limit 22 till 5.7 i marginell vind.

    Tror du ska börja med ca 20 till 5.4

  • adde

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 07:29 som svar på: "Läjet" i torsdags

    Fan vad tjock jag ser ut i boxer

  • adde

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 18:50 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    @Yann 491206 wrote:

    Så det är alltså ett vindsurfing-hittepå att ha förkörsrätt på vägen ut. Va jobbigt det blev nu va!?

    Regler som verkar gälla i resten av världen
    Vindsurf:
    http://www.windsurfwa.com/WA/rules.html

    Kitesurf:
    http://www.globalkiteboarding.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=35&Itemid=63

    Detta är vad Professor (of law) Terry Fisher säger om saken i forumet ”the law of surfing” (PDF)

    I undoubtedly know less about the practice and the culture of surfing
    than anyone else in the room. However, I do know a little bit about
    windsurfing. Therefore, I am going to speak today about the
    relationship between law and windsurfing, in hopes that an
    understanding of that relationship will cast some light on the
    appropriate way to resolve conflicts among real surfers.
    When windsurfers sail in waves, problems arise similar to those that
    have been discussed thus far in this forum. However, for two reasons,
    the problems associated with wavesailing are more complex than those
    associated with surfing. First, wavesailors move faster than surfers and
    thus are exposed to greater risk of injury. Second, wavesailors move
    fast in two opposite directions; like surfers, they ride the faces of
    waves toward the shore, but unlike surfers they also proceed rapidly
    away from the shore, typically jumping the waves. As good
    wavesailing sites have become more crowded throughout the world,
    collisions and injuries have become more frequent. In response,
    wavesailors have developed an informal extra-legal code of conduct
    similar, but not identical, to the code developed by surfers.

    When I first began windsurfing, I expected the sport to be governed
    by the official “rules of the road” that govern sailing. There are many
    such rules, but the two most important are: a boat on port tack must
    give way to a boat on starboard tack; and as between two boats on the
    same tack, the one to windward must give way to the one to leeward.
    Windsurfers are, after all, sailboats. Shouldn’t they abide by the same
    norms? It turns out that, when windsurfers sail on flat water, they often
    (though not always) do so. When they sail in the waves, however,
    neither of the cardinal “rules of the road” are observed. Instead, a
    completely different, customary code of conduct applies.
    So what are the wavesailing rules? There are four of them:
    Do not sail over the back of a wave on your way toward the
    shore. This practice is said to be dangerous for two reasons:
    you could land on top of someone riding the face of the
    wave, or you could collide head-on with a jumper on his or
    her way out. Notice that this primary rule parallels the “do
    not-drop-in” rule of surfing.
    • Sailors going out have right of way over sailors coming in.
    This is the most surprising rule because it is the opposite of
    the norm observed by surfers. The usual explanation for this
    rule is that sailors coming in have more manoeuvrability than
    sailors going out.
    • The first sailor to jibe on a wave (i.e., the first sailor to turn
    to come back in) has right of way over other potential riders.
    • Finally, as between two sailors who take a wave at the same
    time, the one closest to the shoulder has right of way.

    This set of customary norms seems to be widely accepted by
    wavesailors throughout the world.
    For example, Olivier Matt, the 1997
    Canadian wavesailing champion, has an article entitled, “Wave Sailing
    101,” in which he describes the code in more-or-less the same terms.
    The website for Windsurfing in Western Australia contains a very
    similar set of “wavesailing rules”.

    Almost all observers, however, recognise that these rules are not
    always obeyed.
    They are tempered in practice with many exceptions
    and limitations – some of which seem eminently sensible, others much
    less so. The first of the limitations on the customary rules is the
    general principle of courtesy. It is often said that, if the customary
    norms give you “right of way” in a particular situation, but insisting
    upon your rights under the circumstances would be rude or
    inconsiderate, you have an obligation to give way
    . This principle is
    most often invoked when an outgoing sailor (who, as I have indicated, has right of way) meets an incoming sailor who is enjoying a great
    ride. It is fairly common in such situations for the outbound sailor to
    alter course or even deliberately to fall in order not to block the path of
    the incoming sailor
    . A second, related exception is that women more
    often give way to men than vice versa – in part because they are more
    likely to apply the courtesy principle. A third exception is that local
    sailors sometimes think they have priority over visitors, even when the
    four customary norms would indicate they are supposed to defer.
    That, in short, is the extra-legal customary code of wave sailing.

    Against that backdrop, what is the appropriate role for law? There are
    good reasons to think that the answer is: nothing. Formal legal norms
    and the associated enforcement apparatus should have no role in the
    regulation of wavesailing. Why not? Most obviously, because there
    already exists a functioning extra-legal code known to, and generally
    observed by, wavesailors. Many sociologists and economists tell us
    that informal customary norms of this sort are likely to be better – i.e.,
    more economically efficient and more fair – than anything a legislature
    or court could come up with. Bottom line: the law has no place here.

    Unfortunately, there are two problems with that response. The first is
    that not everyone abides by the code. Some people refuse to do so on
    principle. For example, in Internet chat rooms where these issues are
    debated (believe it or not), some wavesailors openly reject the basic
    rule that people going out have right of way. Other people violate the
    customary code, not because they are opposed to it in principle, but
    because they are impatient or greedy or tired of beginners messing up
    the waves. When people refuse or fail to obey the customary code, the
    informal sanctions available on the beach are not very effective.

    Fistfights are a poor, dangerous, and often unfair system for
    penalising violators. Other social sanctions highlighted by sociologists
    – criticism, ostracism, and so forth – do not seem to be working very
    well either.

    So incomplete observance, related to ineffective enforcement, is the
    first reason why the customary code may not be altogether
    satisfactory. The second reason is that, in practice, the customary code
    is biased. It privileges locals over visitors and it privileges men over
    women. It may be possible to defend the first of these biases (although
    the argument in its favour is not obvious), but it is hard to imagine a
    plausible defence of the second.
    Those are the circumstances that create the possibility of legal
    intervention. What would legal intervention look like? One possibility
    is that a legislature or court could adopt a formal set of rules, backed
    by a schedule of penalties, that paid no attention to the customary
    code. For example, windsurfers could be declared to be “vessels”,
    fully subject to the international anti-collision rules and the associated norms of Admiralty Law. George Greenough told me that Australian
    Admiralty Courts actually took this position in a case in which a
    windsurfer ran over a swimmer. A case in which two wavesailors
    collided could be treated similarly. Thus, for example, the sailor who
    was on starboard tack at the time of the accident could collect damages
    from the sailor who was on port tack, regardless of who was coming in
    and who was going out, or who had greater manoeuvrability. Virtually
    all sailors think that such a context-insensitive approach would be
    disastrous.

  • adde

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 13:53 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    Oavsätt regelsystem så kommer _aldrig_ en seglare som rider vågen att juriskt sett ha företräde och kommer alltså alltid hållas som vållande om något händer. Regeln för företräde för styrbords halsar gäller bara om båda ligger för rak kurs och absolut inte om någon gör en manöver som skär den andra seglarens kurs. Man är skyldig att hålla uppsikt innan man gör manövrar.

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 15:56 som svar på: Stockholm-Varberg

    nä åker du upp?

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 15:01 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    VSK har inget veto eller sista ord i detta.

    Finns ingen anledning att skaffa andra regler i Varberg än i andra ställen i sverige eller i världen.

    Googla kitesurf wave rules och windsurf wave rules och ni kommer hitta att överallt på jorden så gäller i vågor: seglare på väg ut (hoppar) har företräde framför seglare på väg in (rider vågen) och inte styrbordsregeln (vinden in i höger öra, bara att tuta och köra).

    Ska vi verkligen göra det ännu svårare för alla? Sätte upp skylltar på svenska, tyska och engelska i läjet och apelviken att här kör vi med svenska dalahästregler?

    Problemet är inte att reglerna är svåra att lära sig, otydliga eller oigenomtänkta. Problemet är att folk inte känner till dem. Tror att man gör folk en extrem björntjänst om man lär dem något annat än gängse praxis i resten av världen. Det finns lika många nya okunniga vågvindsurfare som det finns dito kitesurfare.

    Att börja dalta om max/min våghöjd eller vilket håll är ”på väg in” är nästan löjligt. Det löser sig när lärt sig grundreglerna.

    (punkt slut?)

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:34 som svar på: Lejet idag

    Även jag kan intyga att Slusken både planade och seglade bra idag!

    Själv var jag nöjd med 2.5h segling och som mest 3 frontside svängar och 2 backside airals på en våg.

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:30 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    @Yann 490253 wrote:

    Igår var bara ett exempel som kanske inte var jättebra men eftersom vi inte kör synkroniserad radsurfning som ni brukar göra i Läjet så kryssar vi på båda bogarna lite när vi känner att det är dags att ta sig upp en bit igen. Vet inte hur det är i vindsurfing men på kite kryssar man lika bra åt båda hållen, oavsett var vind och vågor kommer ifrån.

    Kite har bättre kryssegenskaper så jag kan iofs tänka mig att ni inte kunde köra mot vågorna söderut igår, medan det gick fint på kite. Rätt?

    Korrekt. Men som idag var det SSV-SV och ”dålig vinkel” dvs hopp på utvägen (babors halsar) men möjlighet till hopp på styrbord men där var det naturligtvis ridning som gällde först och främst. Jag kan förstå att kitare inte är i samma behov av sidvind för att rida frontside bra, men det torde ändå vara så att det är ett håll som är mest ridning och ett håll som är ”på väg ut”. Nu börjar jag förstå att det blir konflikter, kitare är alltid på väg ut!!!

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 12:11 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    @GonadMan 490245 wrote:

    Bättre sammanfattning kan man knappast begära. Ett allmänt råd då man är upphinnande och har väjningsplikt är att i längsta möjliga mån undvika att passera i lä av någon. Passera hellre uppåt i vind. Om du passerar i lä av någon – kom ihåg att lämna ett stort utrymme.

    Samtidigt ser jag helst att kitare passerar mig i lä, och det är väl just sådana här skillnader som gör att vi måste prata och förstå varandras olika behov och vad som är ”farligt”.

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:41 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    @Yann 490235 wrote:

    Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas. Som det är nu så gäller den tydligen bara för vindsurfare. Dessutom så de allra flesta gånger så går man igenom vågorna för både styrbords och babords halsar på samma vind eftersom det ofta är nästan rak onshore, men inte väjer vindsurfarna för det när jag kryssar styrbord! Igår i Läjet var det sån vind t.ex. Hur ska ni ha det? För ni måste tyvärr välja. Att hävda någon gammal sed är bara löjligt. There’s a new sheriff in town så det är lika bra att ni lär er att samsas nu INNAN det sker en olycka. Nästa år kommer det att vara dubbelt så mycket kajtare. Ska ni fortsätta komma dragandes med era gamla dinosaurie-sedvänjor då också?

    Det är väl sällan så illa att det inte finns ett håll som är mera in än ut? Men om du IGÅR inte kunde skilja på vad som var in och ut i läjet så förstår jag att du får problem.

  • adde

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 11:38 som svar på: Väjningsregler i Varberg

    @Haze 490231 wrote:

    Vinden i höger örat har förtur, vågridande folk har förtur, folk på väg ut från stranden har förtur. Och upphinnande folk väjer…

    Svårare än så behöver det ju inte vara. Möjligtvis ska man rangordna dem:

    Upphinnande (och vändande) folk väjer (generell regel, gäller alltid)

    Folk på väg ut från stranden har förtur, vågridande folk har förtur, vinden i höger örat har förtur.

    Sen om man nu pratar vågor så skall vi inte glömma: MAN DROPPAR INTE IN PÅ ANNANS VÅG.

Sida 11 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications