adde
Forumsvar skapade
-
@mikaels 492516 wrote:
Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, för den andra vägen är ’större’, alla som bor där vet det, men om det kommer en utböling så smäller det. Gissa vad, trafikreglerna gäller, inte lokala sedvänjor. Samma på sjön, smäller du enligt vågregler och skadar någon läser försäkringsbolaget sjölagen, inte IKOs regler…
Den som har rätt till väg är också skyldig att hålla kurs och fart. (Regel 17.1a i sjötrafikföreskrifterna). Så jag tror nog att den som rider vågen blir vållande i en kollision.
-
Systembiologikonferens för min del, räkna med vind!
-
Om man nu ska dra fram vad ”lagen” säger så säger den framför allt att den som gör en manöver har skyldighet att ha uppsikt och man får inte göra en manöver som tvingar någon annan att väja. Alltså kan _aldrig_ den som rider vågen hävda rätt enligt svensk eller internationell lag framför den som är på väg ut (och som evt. utföra manöver för att inte kapsejsa i vitvattnet). Det spelar ingen roll i vilket öra det blåser… Om något så styrker denna lag att den som är på väg ut har rätt till företräde. Punkt slut.
De ”informella” vågseglinsreglerna för vindsurfing har funnit i gott och väl 20 år och har inte uppstått av en slump, just för att det är svårare att ta sig ut genom vågorna än att roa sig på vägen in (jmf yrkestrafik har företräde före nöjesseglare). Däremot finns det naturligtvis en ”god sed” om att man inte nödvändigtvis _måste_ hävda rätt till väg på vägen ut utan man kan låta någon rida vågen. Naturligtvis handlar det om att kommunicera och visa I TID vad man ska göra.
I den andra tråden gjordes analogier till trafikregler, i mina ögon är det lika ignorant att kitare inte kollar upp vågseglingsreglerna som om man skulle strunta i att ta reda på att det är vänstertrafik i England och konsekvent köra på högersidan. Visst man kan tycka att det är gay att köra på vänstersida och inte fan passar det våra svenska bilar men om alla andra kör vänstertrafik måste man då köra på högersida?
Visst, det kan mycket väl sluta med att kitarna tar över världen och att vi tvingas ändra reglerna för att fungera bättre tillsammans. Men varför inte gräva där vi står?
Om man googlar ”kitesurfing wave rules” hittar man flera länkar som hävdar samma regler som gäller för vindsurfing i våg.
MEN! Intressant är att IKO’s ”informella” kitevågsurfingsregler säger att den som riden vågen har företräde, av exakt samma skäl. För en kitare är det nämligen svårare att rida vågen eftersom man riskerar att linorna slackar när åkaren pushas av vågen. Där har vi alltså två motstridiga regelverk för kitare… förstår att ni blir förvirrade…
I mina ögon är det inte väjningsreglerna som är problemet. Det är folk som ligger i vägen nedvids utan att rida vågen. Folk som gippar in på ”min” våg. Folk som bara köra ut och in utan att ens försöka rida. Idag är jag på bra humör och räknar även kitesurfare som ”folk” :D.
Idag var jag själv i läjet så det kanske är så att den största anhopningen av folk redan har varit och vi kan samsas om den plats som finns under hösten och utvärdera hur det går inför nästa sommar?
-
Jag kör med Royal flush 18 och 20 och en pro-limit 22 till 5.7 i marginell vind.
Tror du ska börja med ca 20 till 5.4
-
Fan vad tjock jag ser ut i boxer
-
@Yann 491206 wrote:
Så det är alltså ett vindsurfing-hittepå att ha förkörsrätt på vägen ut. Va jobbigt det blev nu va!?
Regler som verkar gälla i resten av världen
Vindsurf:
http://www.windsurfwa.com/WA/rules.htmlDetta är vad Professor (of law) Terry Fisher säger om saken i forumet ”the law of surfing” (PDF)
I undoubtedly know less about the practice and the culture of surfing
than anyone else in the room. However, I do know a little bit about
windsurfing. Therefore, I am going to speak today about the
relationship between law and windsurfing, in hopes that an
understanding of that relationship will cast some light on the
appropriate way to resolve conflicts among real surfers.
When windsurfers sail in waves, problems arise similar to those that
have been discussed thus far in this forum. However, for two reasons,
the problems associated with wavesailing are more complex than those
associated with surfing. First, wavesailors move faster than surfers and
thus are exposed to greater risk of injury. Second, wavesailors move
fast in two opposite directions; like surfers, they ride the faces of
waves toward the shore, but unlike surfers they also proceed rapidly
away from the shore, typically jumping the waves. As good
wavesailing sites have become more crowded throughout the world,
collisions and injuries have become more frequent. In response,
wavesailors have developed an informal extra-legal code of conduct
similar, but not identical, to the code developed by surfers.When I first began windsurfing, I expected the sport to be governed
by the official “rules of the road” that govern sailing. There are many
such rules, but the two most important are: a boat on port tack must
give way to a boat on starboard tack; and as between two boats on the
same tack, the one to windward must give way to the one to leeward.
Windsurfers are, after all, sailboats. Shouldn’t they abide by the same
norms? It turns out that, when windsurfers sail on flat water, they often
(though not always) do so. When they sail in the waves, however,
neither of the cardinal “rules of the road” are observed. Instead, a
completely different, customary code of conduct applies.
So what are the wavesailing rules? There are four of them:
• Do not sail over the back of a wave on your way toward the
shore. This practice is said to be dangerous for two reasons:
you could land on top of someone riding the face of the
wave, or you could collide head-on with a jumper on his or
her way out. Notice that this primary rule parallels the “do
not-drop-in” rule of surfing.
• Sailors going out have right of way over sailors coming in.
This is the most surprising rule because it is the opposite of
the norm observed by surfers. The usual explanation for this
rule is that sailors coming in have more manoeuvrability than
sailors going out.
• The first sailor to jibe on a wave (i.e., the first sailor to turn
to come back in) has right of way over other potential riders.
• Finally, as between two sailors who take a wave at the same
time, the one closest to the shoulder has right of way.This set of customary norms seems to be widely accepted by
wavesailors throughout the world. For example, Olivier Matt, the 1997
Canadian wavesailing champion, has an article entitled, “Wave Sailing
101,” in which he describes the code in more-or-less the same terms.
The website for Windsurfing in Western Australia contains a very
similar set of “wavesailing rules”.Almost all observers, however, recognise that these rules are not
always obeyed. They are tempered in practice with many exceptions
and limitations – some of which seem eminently sensible, others much
less so. The first of the limitations on the customary rules is the
general principle of courtesy. It is often said that, if the customary
norms give you “right of way” in a particular situation, but insisting
upon your rights under the circumstances would be rude or
inconsiderate, you have an obligation to give way. This principle is
most often invoked when an outgoing sailor (who, as I have indicated, has right of way) meets an incoming sailor who is enjoying a great
ride. It is fairly common in such situations for the outbound sailor to
alter course or even deliberately to fall in order not to block the path of
the incoming sailor. A second, related exception is that women more
often give way to men than vice versa – in part because they are more
likely to apply the courtesy principle. A third exception is that local
sailors sometimes think they have priority over visitors, even when the
four customary norms would indicate they are supposed to defer.
That, in short, is the extra-legal customary code of wave sailing.
Against that backdrop, what is the appropriate role for law? There are
good reasons to think that the answer is: nothing. Formal legal norms
and the associated enforcement apparatus should have no role in the
regulation of wavesailing. Why not? Most obviously, because there
already exists a functioning extra-legal code known to, and generally
observed by, wavesailors. Many sociologists and economists tell us
that informal customary norms of this sort are likely to be better – i.e.,
more economically efficient and more fair – than anything a legislature
or court could come up with. Bottom line: the law has no place here.
Unfortunately, there are two problems with that response. The first is
that not everyone abides by the code. Some people refuse to do so on
principle. For example, in Internet chat rooms where these issues are
debated (believe it or not), some wavesailors openly reject the basic
rule that people going out have right of way. Other people violate the
customary code, not because they are opposed to it in principle, but
because they are impatient or greedy or tired of beginners messing up
the waves. When people refuse or fail to obey the customary code, the
informal sanctions available on the beach are not very effective.Fistfights are a poor, dangerous, and often unfair system for
penalising violators. Other social sanctions highlighted by sociologists
– criticism, ostracism, and so forth – do not seem to be working very
well either.So incomplete observance, related to ineffective enforcement, is the
first reason why the customary code may not be altogether
satisfactory. The second reason is that, in practice, the customary code
is biased. It privileges locals over visitors and it privileges men over
women. It may be possible to defend the first of these biases (although
the argument in its favour is not obvious), but it is hard to imagine a
plausible defence of the second.
Those are the circumstances that create the possibility of legal
intervention. What would legal intervention look like? One possibility
is that a legislature or court could adopt a formal set of rules, backed
by a schedule of penalties, that paid no attention to the customary
code. For example, windsurfers could be declared to be “vessels”,
fully subject to the international anti-collision rules and the associated norms of Admiralty Law. George Greenough told me that Australian
Admiralty Courts actually took this position in a case in which a
windsurfer ran over a swimmer. A case in which two wavesailors
collided could be treated similarly. Thus, for example, the sailor who
was on starboard tack at the time of the accident could collect damages
from the sailor who was on port tack, regardless of who was coming in
and who was going out, or who had greater manoeuvrability. Virtually
all sailors think that such a context-insensitive approach would be
disastrous.…
-
Oavsätt regelsystem så kommer _aldrig_ en seglare som rider vågen att juriskt sett ha företräde och kommer alltså alltid hållas som vållande om något händer. Regeln för företräde för styrbords halsar gäller bara om båda ligger för rak kurs och absolut inte om någon gör en manöver som skär den andra seglarens kurs. Man är skyldig att hålla uppsikt innan man gör manövrar.
-
VSK har inget veto eller sista ord i detta.
Finns ingen anledning att skaffa andra regler i Varberg än i andra ställen i sverige eller i världen.
Googla kitesurf wave rules och windsurf wave rules och ni kommer hitta att överallt på jorden så gäller i vågor: seglare på väg ut (hoppar) har företräde framför seglare på väg in (rider vågen) och inte styrbordsregeln (vinden in i höger öra, bara att tuta och köra).
Ska vi verkligen göra det ännu svårare för alla? Sätte upp skylltar på svenska, tyska och engelska i läjet och apelviken att här kör vi med svenska dalahästregler?
Problemet är inte att reglerna är svåra att lära sig, otydliga eller oigenomtänkta. Problemet är att folk inte känner till dem. Tror att man gör folk en extrem björntjänst om man lär dem något annat än gängse praxis i resten av världen. Det finns lika många nya okunniga vågvindsurfare som det finns dito kitesurfare.
Att börja dalta om max/min våghöjd eller vilket håll är ”på väg in” är nästan löjligt. Det löser sig när lärt sig grundreglerna.
(punkt slut?)
-
Även jag kan intyga att Slusken både planade och seglade bra idag!
Själv var jag nöjd med 2.5h segling och som mest 3 frontside svängar och 2 backside airals på en våg.
-
@Yann 490253 wrote:
Igår var bara ett exempel som kanske inte var jättebra men eftersom vi inte kör synkroniserad radsurfning som ni brukar göra i Läjet så kryssar vi på båda bogarna lite när vi känner att det är dags att ta sig upp en bit igen. Vet inte hur det är i vindsurfing men på kite kryssar man lika bra åt båda hållen, oavsett var vind och vågor kommer ifrån.
Kite har bättre kryssegenskaper så jag kan iofs tänka mig att ni inte kunde köra mot vågorna söderut igår, medan det gick fint på kite. Rätt?
Korrekt. Men som idag var det SSV-SV och ”dålig vinkel” dvs hopp på utvägen (babors halsar) men möjlighet till hopp på styrbord men där var det naturligtvis ridning som gällde först och främst. Jag kan förstå att kitare inte är i samma behov av sidvind för att rida frontside bra, men det torde ändå vara så att det är ett håll som är mest ridning och ett håll som är ”på väg ut”. Nu börjar jag förstå att det blir konflikter, kitare är alltid på väg ut!!!
-
@GonadMan 490245 wrote:
Bättre sammanfattning kan man knappast begära. Ett allmänt råd då man är upphinnande och har väjningsplikt är att i längsta möjliga mån undvika att passera i lä av någon. Passera hellre uppåt i vind. Om du passerar i lä av någon – kom ihåg att lämna ett stort utrymme.
Samtidigt ser jag helst att kitare passerar mig i lä, och det är väl just sådana här skillnader som gör att vi måste prata och förstå varandras olika behov och vad som är ”farligt”.
-
@Yann 490235 wrote:
Sluta tjata om att vi ska upphäva ut-genom-vågorna-jag-har-företräde-regeln. Det är inte det vi pratar om här utan om NÄR den ska tillämpas. Som det är nu så gäller den tydligen bara för vindsurfare. Dessutom så de allra flesta gånger så går man igenom vågorna för både styrbords och babords halsar på samma vind eftersom det ofta är nästan rak onshore, men inte väjer vindsurfarna för det när jag kryssar styrbord! Igår i Läjet var det sån vind t.ex. Hur ska ni ha det? För ni måste tyvärr välja. Att hävda någon gammal sed är bara löjligt. There’s a new sheriff in town så det är lika bra att ni lär er att samsas nu INNAN det sker en olycka. Nästa år kommer det att vara dubbelt så mycket kajtare. Ska ni fortsätta komma dragandes med era gamla dinosaurie-sedvänjor då också?
Det är väl sällan så illa att det inte finns ett håll som är mera in än ut? Men om du IGÅR inte kunde skilja på vad som var in och ut i läjet så förstår jag att du får problem.
-
@Haze 490231 wrote:
Vinden i höger örat har förtur, vågridande folk har förtur, folk på väg ut från stranden har förtur. Och upphinnande folk väjer…
Svårare än så behöver det ju inte vara. Möjligtvis ska man rangordna dem:
Upphinnande (och vändande) folk väjer (generell regel, gäller alltid)
Folk på väg ut från stranden har förtur, vågridande folk har förtur, vinden i höger örat har förtur.
Sen om man nu pratar vågor så skall vi inte glömma: MAN DROPPAR INTE IN PÅ ANNANS VÅG.
