adde
Forumsvar skapade
-
Funkar och funkar…
Poängen var väl att det gick att köra 4.2, 5.0 och 5.8 på en mast. Perfekt om man vill ha lite prylar. Hade själv 4.2 session och 4.7, 5.4, 6.2 boxer förra året och 4.2 gick igång riktigt tidigt samtidigt som boxer hade förvånandsvärt stort register (om man har en bra mast, annars blir det ”vik” tendenser pga det stora huvudet). För en minimalist vore 4.2, 5.0 och 5.8 + 400 mast perfekt.
Själv är man ju inte minimalist… Både tätt mellan seglen och en mast till (nästan) alla segel…
/adde
-
6.2:an gör sig inte jättebra på en 400 mast, och 05:an (som egentligen är 04) har ytterligare någon cm luff mot 02/03:an jag hade.
Jag hade siktat på Session 4.2, Boxer 5.0 och 5.8 på 400 mast och sen 6.5 eller 7.0 Amp på 460…
-
Vem är blibban?
Jag två stoora hål efter en Willy…
/adde
-
Jag limmade med vanligt 2-komp. epoxi. Fungerade utmärkt. Vill man så kan man passapå att byta beslagen när de endå är loss, för den gången man BEHÖVER byta dem så är de kanske svåra att få loss…
/adde
-
Inte på denhärsidan årsskiftet
.Men det är ett skönt segel som är väl värt pengarna.
/adde
-
-
Du missade mina fina boxer 4.7, 5.4 och 6.2 som gick i våras
.Är det spikat att megascene inte skall ta in Naish någotmera? Rykten/Sanning?
/adde
-
Gelcoat används för att få en slät yta på tex båtar, den kan väl liknas vid en tjock färg eller ett löst spackel.
Vart att tänka på vid lagning:
Viss epoxi tål inte vatten! Måla alltid över epoxin, gärna med tvåkomponent eller s.k. bil-lack eller såklart med gelcoat.
Gelcoat har ingen som helst styrka! Har du stora sprickor så ger gelcoat ellet annat spackel ingen som helst styrka i lagningen, bättre att slipa ned och lägga en bit väv+epoxi och sedan spackla och slipa. Glöm inte färgen.
Gelcoaten finns färgad! Jorå, kika in på en riktig färgaffär eller ännu hellre en välsorterad båt-affär (typ http://www.byggplast-batprylar.se) där finns gelcoat i olika kulörer. Inte alls omöjligt att de kan blanda till exakt rätt om du är snäll…
/adde
-
Jag kör enbart på RDM nuförtiden, men klarar mig dock med 430, 400 och 370.
Just 460 är väl lite knepigt eftersom man inte har lika stort behov av en ”bombsäker” mast i dessa storlekar, snarare söker man tidig planing dvs en snärtig och lätt mast.
De erfarenheter jag har av RDM 460 är en NoLimitz the Skinny, som fungerade kanon i ett Edge 6.5 2000, men inte alls lika bra i ett Echo 7.0 2002. Det känns lite som om spridningen mellan böjkurvorna är större bland RDM-master än bland vanliga master.
Tyvärr handlar det väl om att chansa eller att leta reda på någon som äger den mast du är intresserad av och test segla/rigga./adde
Åkte ni hem redan i lördags eller? Jag fick en dryg timme 4.5 och Quatro i apelviken på vägen hem, dock för nordligt för att bygga några bra vågor…
-
Detta var taget från chinooks hemsida, och är angivet för NEDHAL. http://www.surfbutiken.nu (länken som brukar finnas här ovan) säljer chinook i sverige.
/adde
-
Någon som vet om North Shore’s fins finns på nätet?
/adde