Forumsvar skapade

Sida 157 av 204
  • adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 10:14 som svar på: Vem kör Naish?

Funkar och funkar…

Poängen var väl att det gick att köra 4.2, 5.0 och 5.8 på en mast. Perfekt om man vill ha lite prylar. Hade själv 4.2 session och 4.7, 5.4, 6.2 boxer förra året och 4.2 gick igång riktigt tidigt samtidigt som boxer hade förvånandsvärt stort register (om man har en bra mast, annars blir det ”vik” tendenser pga det stora huvudet). För en minimalist vore 4.2, 5.0 och 5.8 + 400 mast perfekt.

Själv är man ju inte minimalist… Både tätt mellan seglen och en mast till (nästan) alla segel…

/adde

• adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 08:59 som svar på: Vem kör Naish?

6.2:an gör sig inte jättebra på en 400 mast, och 05:an (som egentligen är 04) har ytterligare någon cm luff mot 02/03:an jag hade.

Jag hade siktat på Session 4.2, Boxer 5.0 och 5.8 på 400 mast och sen 6.5 eller 7.0 Amp på 460…

• adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 08:20 som svar på: Willy Skipper = delaminerat däck. Hur laga?

Vem är blibban?

Jag två stoora hål efter en Willy…

/adde

• adde

Medlem
    26 maj, 2004 vid 08:07 som svar på: Hur fixa bommen?

Jag limmade med vanligt 2-komp. epoxi. Fungerade utmärkt. Vill man så kan man passapå att byta beslagen när de endå är loss, för den gången man BEHÖVER byta dem så är de kanske svåra att få loss…

/adde

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 16:49 som svar på: Zkinz?

Jag kör med en skins 5/4 året runt. Har kört den 2001, 2002, 2003 och den är fortfarande fin. Börjar spricka lite vid fotmuffarna. Annars inte ett enda hål!!

/adde

(tack för brickorna Rambo…)

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 11:06 som svar på: Luff 470, funkar då 430 mast + 45 förlängare?

Inte på denhärsidan årsskiftet smile.gif.

Men det är ett skönt segel som är väl värt pengarna.

/adde

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 10:37 som svar på: Luff 470, funkar då 430 mast + 45 förlängare?

En liten sammanställning…

Här

/adde

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 10:21 som svar på: Vem kör Naish?

Du missade mina fina boxer 4.7, 5.4 och 6.2 som gick i våras smile.gif.

Är det spikat att megascene inte skall ta in Naish någotmera? Rykten/Sanning?

/adde

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 09:08 som svar på: hur laga spricka i nosen!

Gelcoat används för att få en slät yta på tex båtar, den kan väl liknas vid en tjock färg eller ett löst spackel.

Vart att tänka på vid lagning:

Viss epoxi tål inte vatten! Måla alltid över epoxin, gärna med tvåkomponent eller s.k. bil-lack eller såklart med gelcoat.

Gelcoat har ingen som helst styrka! Har du stora sprickor så ger gelcoat ellet annat spackel ingen som helst styrka i lagningen, bättre att slipa ned och lägga en bit väv+epoxi och sedan spackla och slipa. Glöm inte färgen.

Gelcoaten finns färgad! Jorå, kika in på en riktig färgaffär eller ännu hellre en välsorterad båt-affär (typ http://www.byggplast-batprylar.se) där finns gelcoat i olika kulörer. Inte alls omöjligt att de kan blanda till exakt rätt om du är snäll…

/adde

• adde

Medlem
    25 maj, 2004 vid 06:25 som svar på: Ny mast?

Det var väl ingen höjdare i uddeviken heller, mycket segelsnurr och lite planing. Men sol var det i alla fall smile.gif

/adde

• adde

Medlem
    24 maj, 2004 vid 13:00 som svar på: Ny mast?

Talade precis med Jenny och vi sticker lite efter fem. Räknar med att vara på plats vid sextiden (måste ju packa bilen, kanske borde skaffa en van?). Vi siktar på Stora Uddeviken.

/adde

• adde

Medlem
    24 maj, 2004 vid 12:25 som svar på: Ny mast?

Är sugen på att sticka ut men behöver jobba fram till lite efter fem, blir kanske bara en sväng till björlanda i så fall. Beror också lite på om Jenny vill med eller inte, verkar det tillräckligt lovande så kör jag ner till V-berg…

• adde

Medlem
    24 maj, 2004 vid 11:16 som svar på: Ny mast?

Jag kör enbart på RDM nuförtiden, men klarar mig dock med 430, 400 och 370.

Just 460 är väl lite knepigt eftersom man inte har lika stort behov av en ”bombsäker” mast i dessa storlekar, snarare söker man tidig planing dvs en snärtig och lätt mast.

De erfarenheter jag har av RDM 460 är en NoLimitz the Skinny, som fungerade kanon i ett Edge 6.5 2000, men inte alls lika bra i ett Echo 7.0 2002. Det känns lite som om spridningen mellan böjkurvorna är större bland RDM-master än bland vanliga master.
    Tyvärr handlar det väl om att chansa eller att leta reda på någon som äger den mast du är intresserad av och test segla/rigga.

/adde

Åkte ni hem redan i lördags eller? Jag fick en dryg timme 4.5 och Quatro i apelviken på vägen hem, dock för nordligt för att bygga några bra vågor…

• adde

Medlem
    13 maj, 2004 vid 15:05 som svar på: Block

Detta var taget från chinooks hemsida, och är angivet för NEDHAL. http://www.surfbutiken.nu (länken som brukar finnas här ovan) säljer chinook i sverige.

/adde

• adde

Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:05 som svar på: Var hittar jag bra freestylefenor på nätet???

Någon som vet om North Shore’s fins finns på nätet?

/adde

Sida 157 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications