adde
Forumsvar skapade
-
Räkna med vind i helgen (då är jag i sthlm) och hela nästa vecka (då är jag i Glasgow).
/adde
-
Du är bara svartsjuk!
-
Haha. Kan du inte räkna upp alla kiteolyckor DU varit med om?
Hur är det med knät förresten?
/adde
-
Fick tips om Tjuvkil, har du kollat det?
Jag är med på alla tänkbara exploateringsförsök (tom Haby?).
Valöhuvud, som är känt i seglarbåtskretsar för att få även den mest saltstänkta sjöbuse att må illa, har jag också hört ett rykte om. Återkommer om jag kan identifiera källan…
/adde
-
Björlanda och Stora Uddeviken kanske? Stenungsund (tollenäs/Getskär) är perfekt för nybörjare…
-
Jepp hon var där igår…
Skoj om det kommer ner en AmiGu att klämma på, kanske kommer en Sumo 105:a också (höhö).
Hur åker ni ner? Vi åker nog redan helgen före och är på Haga hela veckan…
/adde
-
Sedär
Seglar Carin också?
Jag och Jenny (dvs min Sambo, inte min bräda) letar också vinterresmål. Jag disputerar under hösten och har klart med fortsättning under våren, jag har dock varit tydlig med att jag planerar ett surfuppehåll på något sätt. Samtidigt skall tjejen ta ledigt en del av 05′ för resor och då tänkte vi börja den med ett par veckors surf någonstanns. Jenny seglar plattvatten och förhoppningsvis skall hon stå i stroppar och köra med sele efter sommaren. Alltså bör plattvatten finnas tillgängligt….
Sydafrika (plattvatten i sjön), Barbados (eller övriga västindien), Kap Verde, Australien och Venezuela är de är anmälda som alternativ, men det finns några platser kvar

Evt. kan man köra några veckor i tex Tarifa (för Jennys del) för att sedan bila till Lissabon och flyga till Kap Verde för min del… (öhh, detta aletnativ kom jag på på nyss)
Edit: Nackdelen med Kap Verde är väl att man inte kan åka därifrån utan en AmiGu i bagaget…
/adde
-
Kap Verde har man ju sneglat på ett tag. Dyrt att resa dit bara. Några kompisar flög dit via Lissabon får två år sedan, strul med prylar (såklart) och 10.000 för resan…
Har för mig att det fanns något svenskt Charterbolag som flög till någon av öarna men jag vet inte vilket bolag. Annars är väl kanske Charter via danmark eller tyskland alternativ till reguljärflyg. Tredje alternativet är flyg från GC.
Men är det inte bättre på våren än på vintern?
Hur hett är Kap Verde i vinter för dig Mag?
/adde
-
Ja det är inte lätt att se glá ut när man inte kan segla ut.
/adde
-
En pålstek på repet och dra med hängselekroken vetja, hängselen skall ju ändå fram…
/adde
-
Gå in via den amerikanska flaggan, välj ”cost of delivery” i menyn.
Viola, bräda till sverige 40 Euro…
/adde
-
Luff anger längden på mastfickan, dvs längden på mast + förlängare.
Mast anger vilken mast som tillverkaren anser vara bäst till seglet. Ofta anges detta som Längd/IMCS/MCS. Där IMCS och MCS är mått på mastens styvhet. Om jag minns rätt är MCS ett mått på hur mycket masten böjs ned på mitten då den belastas med 20 kg, IMCS är samma mått men relativt en 460 mast.
IMCS är det vanligaste måttet idag och en 370 har normalt IMCS 17, men 16-18 är inte ovanligt.
Att rigga ditt segel på en 430 fungerar men kommer inte ge dig ens 50% av kapaciteten på ditt segel. Tyvärr. En modern 4.0 på 430 mast gör nog inte att du klarar mer vind än med en 4.5-4.7 på samma mast.
Du kommer nämligen att använda de undre 388 cm av din 430 mast och de är betydligt styvare än en 370 mast + 18 cm förlängning.
Det är såklart en avvägning, skall man ha en 370 mast som man bara använder i 4.0, dvs sällan? Å andra sidan kan man med rätt mast till 4.0 åtnjuta behaglig segling då andra brottas med sina för styva master. Jag upplever dessutom att jag byter ned till 4.2 tidigare med 370 mast eftersom jag vet att det känns som vilket segel som helst, bara mindre i händerna. Och detta skriver jag inte bara för att jag råkar ha en NY RDM 370 till salu pga felköp (jag har alltså två..) ( adiels@math.chalmers.se )
/adde
-
Släng in vulcano och spock så är jag med…
/adde
-
Jag har aldrig seglat där själv, men är sugen. Brukar gå genom kanalen med båten varje år.
Haby är ju lite mytomspunnet, sällan man träffar någon som faktiskt har seglat där.
Det lär en gång ha funnits en reseberättelse på VVK’s hemsida, den avslutades med ”… jag rekommenderar ingen att åka dit, aldrig någonsin”
/adde