adde
Forumsvar skapade
-
Quattros Fishlinje innehåller två kort-tjocka brädor.
234×59 på 80 liter och 239×60 på 90 liter.
more info to come…
/adde
-
Om du söker på forumet så kommer du hitta en massa tips.
Blandannat detta:
Sätt en bom under skarven och en bom 20 cm över skarven. Vrid åt olika håll./adde
-
Saxat från ryanairs hemsida
Svar till:
Frakt av sportutrustning som inte kan checkas in som vanligt bagage, dvs. som kräver någon form av specialhantering, t ex men ej begränsat till: golfklubbor, cyklar, surfbrädor, bodyboards, snowboards och skidor sker mot en tilläggsavgift på 15BGP/€25 (eller motsvarande i lokal valuta) per sektor (flygning) och objekt oavsett vikt. Pga begränsat utrymme rekommenderar vi att all frakt av sportutrustning bokas och betalas i förväg via ditt lokala bokningskontor (klicka här för telefonnummer), för att försäkra er om att godset inte avvisas på flygplatsen.
[/ QUOTE ]
/adde
-
Jag kör faktiskt 3.8/4.2/4.7/5.4 på 370 mast och 6.2 på 400. I vintras hade jag 4.2/5.4/6.2 och 400 med mig till Tarifa. eg. är det bara 4.7 (Boxer) som inte fungerar så bra på 400….
Ang. 6.2 på 400 så är det inte helt perfekt, det är bra drag men jag får rigga med lite mindre nedhal vilket gör att den styva kännslan som jag har i 4.7 och 5.4 inte infinner sig. Väger dock en bit över 80.
Skall testa med en lite styvare 400 och se om det känns bättre. Min 5.4 med lika lång förlängning är däremot klockrent på 370 som är IMCS 18.
Är också lite inne på att byta storlekar, vi får se…/adde
-
Min 2002:a har 435×189. 441 TROR jag att det stod i testet i senaste tyska surf – men jag kommer kanske ihåg fel… bläddrade igenom snabbt…
Jag har kört 6.2 med 4 (skinny) mast och 35 cm förlängning. Fungerar bra men inte lika bra som tex. 5.4:an på 370 med 35 cm förlängning. Möjligtvis blir 6.2 bättre med tex GUNs eller GulfTechs 400 som båda lär vara lite styvare (dock inte identiska
)./adde
-
Testades i senaste tyska surf.
/adde
-
RRD har redan presenterat en stor-swallow (240×62@98L). Verkar dock inte finnas på SP’s hemsida (än)?
/adde
-
Boxen är Thule Alpine 500, men finns nog inte i sortimentet längre, gissar att Ocean 500 eller Evolution 500 har liknande mått. Micro säljer/sålde samma box (alpine) under annat namn (easytravel eller nått sådant) för under 2000 sek.
Snabbspännena är thules original som är ett band som sitter fast på räcket och en trissa med spärr som man drar åt. Liknar art 34-225 på http://www.biltema.se i konstruktionen, något snyggare dock. Kika på thules originaldelar på http://www.thule.se
/adde
-
Funderade kort i dessa banor innan jag skaffade en takbox. Tänk på följande.
1) En vanlig långsmal hinkplastbox väger 12 kg. En epoxibox blir säkerligen bra mycket tyngre.
2) Vad väger en utrustning? Testade själv med en bag för segel (6 st) och master (3 st) och bommar (2 st) det blev helt ohanterligt och vägde 35 kilo.
Det blir alltså inte så enkelt att hantera, din box+utrustning hamnar säkert över 50 kilo.
Jag köpte en långsmal takbox (235 cm) och smal nog för att få plats med brädorna på sidan. I boxen har jag 6 segel + evt. 370 och 400 mast (i de fall jag inte har med mig 460). Annars är boxen skålad bak och jag har monterat öglor så jag enkelt spänner på mastbagen ovanpå boxen. Bredvid slänger jag 2-3 brädor och på dem lägger jag bommarna. Jag har monterade snabbfästen som gör att det går snabbt att fästa brädorna.
är seglen i boxen är det två vändor att hämta resten.
/adde
-
Idag finns faktiskt flera 7.0:or som går på 430 mast, även utan att tänja på rekommendationerna. Lite data för den mastlängds intresserade…
Bla.
str luff bom mast
Challenger Fuego (visserligen freeride)
7.0 454 199 430
6.5 438 193 430
6.0 423 187 400
Challenger Morpho
6.6 458 193 430
6.0 445 188 430
Simmer Compact
6.6 456 200 430
6.3 452 193 430
6.0 443 187 430
Naish Boxer (2004)
6.2 441 191 430 (+6cm från 2002)
Severne S2
7.0 468 203 460/430
6.4 460 190 430
5.8 448 178 430
HotSailsMaui Pshyclone
7.1 478 194 460
6.6 467 194 460
6.3 452 194 430
5.9 441 183 430/adde (är det förresten någon som har en öppen boll?)
-
Flög med SnowFlake tor Kastrup-Malaga nyligen och där bokade jag två utrustningar (två man) och betalade 400 dkr (ca 500 sek) per väg/utrustning.
Dock blev jag fundersam då detta inte syntes på bokningsbekräftelsen, men efter ett telefonsamtal så sa de att det var bokat och fanns i datorn. Väl på flygplatsen så sa det att det varesig var bokat eller betalat, bara att betala igen mao – dessutom vägrade de att gå med på att två utrustningar var packade i tre baggar. Alltså 1200 dkr (1500 sek) att hosta upp. Likadant på vägen hem, först ville de ta betalt per kilo (5 euro per kilo, kunde blivit dyrt). Bad att få prata med chefen och då fanns det en vindsurfingtaxa, dock hade de en gammal prislista (den som finns på nätet) och då kostade det bara 20 euro per utrustning, summa 60 euro (drygt 500 sek).
Fördelen var dock att de aldrig vägde prylarna (skulle gissa att det hamnade på 120 kilo i tre baggar på vägen hem). Efter kontakt med Snowflake så verkar det inte som om det skall vara några problem att få tillbaka pengarna heller, det fanns ju i deras dator och jag har kvitton…
/adde
-
Gissar att Peter inte kommer svara på så många frågor den närmaste tiden då han oförskämt nog flög till El Yaque igår (onsdag 14/1-2004) tror jag bestämt.
/adde
-
Om du skall ner till Tarifa så vill jag ge dig två tips.
Jag kom precis hem därifrån efter lite vintersemester, mycket folk vintertid betyder as-jättemycket folk sommartid…
När Levanten pressar på så är det crossoff och byigt men kan blåsa pung, har du tur finns det swell och då är det ingen idee att flytta sig men är det platt och 4.2 så kan då åka till två spots som ligger mot Algecerias (eller hur det stavas…).
Getares:
Kör mot Malaga/Algecerias och när du närmar dig algecerias tar du höger ner mot Getares vid första rödljuset. Följ skyltar mot Playa Getares.
Palmones:
Kör förbi Algecerias och fortsätt mot Malaga, efter ett tag är det skyltat mot Palmones (efter en mack) sväng höger och kör rakt fram, det är en massa enkelriktade gator men efter ett tag (vi lärde oss aldrig hur) så är man vid vattnet. Här är det lite mindre vind än i Tarifa men färre på vattnet och det blir vågor även på Levante, vinden är dock minst en storlek svagare än i Tarifa. Finns också en lagun som kan ge plattvatten vid högvatten.Vid stark pointente kör du åt andra hållet från tarifa (mot Cadiz) och svänger av mot Zahara (de los atunes) leta dig ner mot vattnet (kör ett par hundra meter in i byn så kan du svänga av ner mot vattnet). Här är det betydligt färre folk, mindre vind men bättre vågor än i tarifa.
Är det svall men ingen vind så ta vågbrädan och gå från parkeringen vid Las Dunas förbi sanddynorna och du hittar en fin våg som vrider runt en klippa. Här är du dock inte ensam…
/adde (klipp ut och spara)