Forumsvar skapade

Sida 166 av 204
  • adde

Medlem
    15 januari, 2004 vid 07:44 som svar på: Starboard carve 90 review

Min gamla 260 ACR (Advance Course Racing) från 1992 är till salu om du är sugen…

/adde

• adde

Medlem
    14 januari, 2004 vid 07:46 som svar på: Visum till Kap Verde??

Din resebyrå kan säkert hjälpa till. Annars gissar jag att det är Senegals konsulat i Göteborg som du skall vända dig till.

/adde

• adde

Medlem
    13 januari, 2004 vid 12:26 som svar på: Naish Playmate

StarBoard Compact är inte en freestyle utan en allround/freeride i samma ”anda” som Naish Hybrid. Dvs små, brädor med stort användningsområde.

Tänk ett paket på dryga två meter och 20 kilo. Innehållandes bräda, mast, bom och 2-3 segel.

/adde

• adde

Medlem
    13 januari, 2004 vid 11:11 som svar på: Ta med bräda på charterresa – erfarenheter

Fritidsresor är nog det enda charterbolag som man kan boka utrustning med.

Har alltid fungerat bra.

/adde

• adde

Medlem
    13 januari, 2004 vid 08:48 som svar på: Naish Playmate

Playmate är faktiskt längre än föregångaren The Flying Pig.

/adde

• adde

Medlem
    17 december, 2003 vid 15:06 som svar på: Plattvatten på Kanarieöarna

Förbjudet får du ta med en nypa salt, men jag har hört att kitare blivit bortmotade av polisen. Det är väl iofs inte så konstigt med tanke på alla badande folket på stranden.

Poängen är att vinden sällan kommer åt längre ner än Juan Grande. Mest blåser det i Pozo, Mosca point och Arinaga (där du för övrigt hittar plattvatten). Lite söder om Pozo ligger Juan Grande där vinden inte alltid orkar in, kan alltså vara dött där även om det är 4.7 i Pozo!.

/adde

• adde

Medlem
    17 december, 2003 vid 09:57 som svar på: Plattvatten på Kanarieöarna

Vindsurfare på playa del ingles får du leta efter, även kitare är, som du säger, ovanligt – för att inte säga dumt (enligt vissa även förbjudet).

Vindsurfing hittar du i Bahia Feliz, norr om Playan. Där finns F2/proof i form av ”side-shore” som drivs av mamma och pappa Dunkerbeck, även Britt kan synas där. Även North-Mistral finns i form av club-mistral.

”Riktig windsurfing”, hittar du i Pozo Izquerdo ungefär mellan Playan och flygplatsen. Där finns Cutre som har NP/JP/gaastra och simmer(?) samt egna brädmärket Cutre. Senast hade de öppnat en North butik också, vet inte vad de har för brädor dock.

/adde

• adde

Medlem
    29 november, 2003 vid 10:16 som svar på: Prylar i pozo i juli?

Det beror väl på vad du använder för prylar här hemma såklart smile.gif. Själv, en ståtlig yngling på rediga 83 kg, har jag fått stå på stranden typ 1 dag av 28 pga att jag inte haft stort segel nog med mig. Första vändan hade jag 3.7-4.4-5.0 och 5.7 med mig och andra vändan 4.0-4.7 och 5.5. Ett flertal dagar har minsta seglet varit i överkant. Det blåser faktiskt precis så mycket och ofta som folk påstår.

Värt att tänka på är att ha rätt mast till det minsta seglet.

/Adde

• adde

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:49 som svar på: Mast å segel.??

Det behöver inte vara så att det fungerar ”bara” för att du har rätt IMCS, inte heller behöver det vara så att det inte fungerar om du har fel IMCS.

I princip så mäter IMCS hur mkt masten böjer ned på mitten om man belastar den med 30 kg där. Formeln är:

MCS (ett gammalt mått) = längden * 10 / nedböjningen
    IMCS = MCS * (längden/460)^2

Utöver detta mått använder man ofta base/tipp deflektion, dvs hur mycket toppen (1/4 från masttoppen) och botten (1/4 från mastens underdel) böjer ned, relativt mittnedböjningen.
    Till exempel i en 76/64 mast böjer toppen ned 76% av mitten nedböjningen och botten böjer 64%. 76/64 kallas ofta ”constant curve”, eller för 12% constant curve (12 är skillnaden mellan 76 och 64) allt mellan 10 och 14 kan kallas för constant curve.

Flex top dvs där toppen böjer extra mycket har ofta en nedböjning på typ 82/62 eller en skillnad på 18 till 22.

Däremellan (14-18) kallas det typ combiflex eller combicurve…

Alltså även mellan samma IMCS kan det vara skillnad i böjkurva, men såklart kan olika IMCS ge liknande procentuella nedböjningar.

/adde (kallenderryttare)

• adde

Medlem
    24 november, 2003 vid 07:19 som svar på: NAISH SEGEL

Kan du ordna en post-doc med start om ett år grin.gif

/adde (bio-matematiker)

• adde

Medlem
    21 november, 2003 vid 12:12 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

Faktum är att Naish korttjocka bräda Hybrid finns i en större model, väldigt lik *board Compakt…. kika på
    http://www.naishjapan.com/wind

/adde

• adde

Medlem
    20 november, 2003 vid 15:48 som svar på: Omröstning: Bästa surffilm!!! (ALLA)

Ja hur fan skall jag klara mig ur dethär… Dunken är la 34 bast i år… och ”Into the great wide open” kom mycket riktigt 1991… Varken en slipad matematiker eller en duktig kirurg kan trolla bort 9 år…

Jag får väl göra en djupdykning bland gamla videoband…

/adde

• adde

Medlem
    20 november, 2003 vid 10:45 som svar på: Omröstning: Bästa surffilm!!! (ALLA)

Jag har förlagt mitt exemplar av instant replay… Men det är en klassiker, underbar musik (hudlum priest, eller nått sådant tror jag de heter/hette).

Och Dunkens riggtips (farligt lik en viss Arnols S. i rösten)
    – A good sail rigged bad is lika a bad sail rigged god. But if you rigg a good sail good, it’s gonna be realy nice…

Hade en gång i tiden en dögammal film om några fransmän som seglade runt i en stor segelbåt och vindsurfade, bla var de på GC och intervjuade en 13 åring vars pappa hade vindsurfingskola… Sedan rippade han skiten ur precis alla till Tom Pettys ”learning to fly”. Gissa vem?

/adde

• adde

Medlem
    20 november, 2003 vid 08:39 som svar på: NAISH SEGEL

Fram till 2001 hette Naishs vågsegel Nalu och Hokua. Force (och Session och Outlaw) kom först 2002, halvåret efter kom första versionen av Boxer. Alla dessa segel fanns kvar 2003 (men uppdaterade). Till i år (2004) har outlaw försvunnit.

Annars är Force ett helt okej segel, riktat till något tyngre seglare. Motsatsen är Outlaw. Själv har jag Session 2002 som jag gillar skarpt.

Så är det en 2001:a eller en 2002:a??

/adde

• adde

Medlem
    18 november, 2003 vid 14:37 som svar på: Gran Canaria??

Lite söder om Pozo finns något som kallas för ”kite-Beach”, där är som på övriga GC sten, sten och sten. Gå in på http://www.cutre.com och kika finns lite info om kitebeach.

/adde

Sida 166 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications