Forumsvar skapade

Sida 168 av 204
  • adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:45 som svar på: Styrketräning

Svar till:

http://www.dolfzine.com/altpage03.htm ännu en sajt, den bästa träningen finns ej, träffade Mike Mentzer 1980, stor som ett Hus nybliven Världsmästare, han rekomendrade 1set per övning 2-3 övning per kroppsdel! och stentungt!
    Var och tränade i Paris i mitten på 80-talet, träffade där Sergre Nubret ytterliggare en Världsmästare, han körde 2-3 övningar per kroppsdel och ca. 20 set/övning! så kontentan är kör så det känns bra ingen vet egentligen vad som får en att bli starkare, dock har ni som bor i Lund tillgång till en av de kunnigaste människorna i sverige Arne Persson, vilket gym vet jag ej!//Mvh Bengt Nilsson http://www.skid.nu

[/ QUOTE ]

Arne kan träffas på X-Act gym i Löddeköping (eller vad byn heter). Tror att han syns i på Gerdahallen ibland också. Vet man hur man skall tas med Arne så kan man lära sig en hel del… Bla konstruerar han Nordic Gyms maskiner.

/adde

• adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:44 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

Några av mina fd surfpolare har konverterat till kite, jag har varit med och sett dem utvecklas och jag måste säga att man kan bli imponerande bra på bara ett år – svårt att se denna progress hos en vindsurfare.

Nåja, de gånger jag varit med och det INTE hänt något oplanerat kan jag räkna på ena handens tumme, och enligt dem själva har jag missat de riktigt saftiga krascherna… Det är iofs inte alltid så värst farliga tillbud (inte som denna på Öckerö, eller boxaren i trädet i Habo), men endel rätt så långa bodydrags (exvis över stranden på Bunkers i klittan, eller över ett lass surfprylar i V-berg – 30 cm reva i våtdräkten, av en fena…) eller en halvtimmes promenad tillbaka.

/adde

• adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:09 som svar på: Styrketräning

Det är i de extrema ytterlägena som skadorna kommer, och för eller senare hamnar man där om man hållar på med kite/vindsurf. Var noga med att träna hela rörelsebanan så att du har styrkan även i ytterlägena.

För kompleterande styrketräning är det ofta funktionell styrka som man eftersträvar. Jag rekommenderar flerledsövningar (sammansatta, eng. compound) dvs övningar som rör sig över flera leder, tex bänkpress, knäböj, chins, dips och marklyft. Övningar som ger dig bra grundstyrka men även koordination. När du sedan fått blodsmak så kan du krydda med lite kroppsbyggarövningar ala bicepscurl.

Kicki, varför är du inte längre PT? blivit av med licensen smile.gif.

/adde (gymtorsk)

• adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 08:58 som svar på: Hur vill vi ha vårt steffo i framtiden?

En spotguide vore väl inte fel, något som hela steffo (själv är jag vindsurfare…) kan dra nytta av och bidra till.

En databas kopplad till en karta, sökbar på: vindriktningar, förhållanden (våg/platt etc), nybörjarvänlighet (plattvatten), tillgänglihet/launch (sten/sandstrand), bekvämligheter (kiosk/toa), kite/vindsurf (och surf?) osv. Dvs en stor del ”fasta” egenskaper men även text såsom beskrivning av stället och vägbeskrivning. Länkar till vindmätare i närheten osv…

Av de kitehemsidor som finns verkar det finnas endel datanördar som kan knåpa ihop nått…. Jag lägger gärna tid på att mata in den info om spots som jag själv besitter.

Sen undrar jag varför alla i team rövhål har ljusblåa namn, borde de inte va bruna?

/adde

• adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 07:39 som svar på: gislövshammar gick av idag och igår

Är det inte Peter Forslin på bilden?

/adde

• adde

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 07:13 som svar på: skinny förlängare på 28cm?

Till att börja med så behöver man ofta lägga på ett par centimetrar på luffen när man använder RDM master, räkna med att 28 cm på SDM betyder 30-32 cm med RDM. (Vissa tillverkare anger idag RDM som rekommenderad mast och då stämmer kanske måtten bättre). Hur som helst ha lite marginal.

Det har, mig veterligen, inte funnits någon bra RDM förlängare för north-pinne (gissar att det är en sådan du har om du har arrows). Såg dock i dagarna en tekknosport förlängare på 35 cm som verkade okej borde finnas hos tex http://www.surfcompaniet.com (kanske inte hemsidan dock). Nya nätshoppen http://www.ytspanning.se har en förlängare som kallas B3, som gissningsvis är samma som Local Spirit (http://www.surfersparadise.nu) men som även finns för pinne. Kolförlängare på 45 cm!. Ett alternativ är att köpa en förlängare med ”kopp/quickrelease” system och sedan en adapter som man sätter på mastfoten.

/adde

• adde

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 05:56 som svar på: Nya(?) tag i PWA…

Båtmässan brukar vara riktigt stor och hålls i Earls Court (stavning), tidigt 90-tal var det riktigt mycket surfprylar – men det har gått stadigt neråt sedan dess. Senast jag begav mig dit (typ 2-3 år sedan) så var det iofs hyggligt med surfprylar – kanske ett uppsving på gång?

Annars finns en massa Stooora motorbåtar att kika på, även om jag föredrar även båtar med segel.

/adde

• adde

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 07:09 som svar på: Denna dag sög stenhårt,kunde fan inte bli sämre…

Du kan trösta dig med att förhållandena blev sämre efter det att du kom upp på land… Upplevede det som riktigt bra fram till 11 tiden, sedan droppade det och man hade inget drag där ramperna var. Det gick ett lemeltåg av surfare längs stranden mot norra…

och du, den gula modellen är _inte_ hoppfällbar…

/adde

• adde

Medlem
    9 oktober, 2003 vid 14:35 som svar på: Jonas på Cutre?

Tele +34 928 172570

e-mail mail@cutre.com

eller via http://www.cutre.com

/adde

• adde

Medlem
    8 oktober, 2003 vid 07:44 som svar på: hur gör man en ollie?

Jag har inte skatat på 10-12 år men kan fortfarande olla (dvs göra ollie) 20-30 cm. Konstigt nog sitter även kickflippen helt okej. De få gånger jag springer på någon med en bräda är det kul att testa om det sitter kvar i ryggmärgen…
    På den tiden det begavsig var mitt rekord 52 cm över, och 56 cm upp.

Hur går man då? Jo det handlar om att snabbt kicka ner tailen för att få till ”poppet”. Testa att stå bredvid brädan och slå ned tailen snabbt så brädan poppar upp. Gör du rätt så kommer brädan flyga upp 10-20 cm, med nosen uppåt. Poängen är att det skall gå fort, går det för sakta kommer bakfoten att bromsa poppet.

Nästa steg är att stå på bräda, låt framfoten vara på eller lite bakom främre trucken och bakfoten skall vara långt bak på tailen och bara främre trampdynan skall vara mot brädan.
    Hoppa upp med framfoten samtidigt som du poppar ner tailen för att få upp brädan. Med framfoten kontrollerar du brädan genom att föra den uppåt/framåt, samtidigt som du hoppar upp även med bakbenet.

gör det igen, och igen, och igen….

/adde

• adde

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 09:37 som svar på: Severne Sails

Notera att hela S-1 (våg) linjen 4.2 till 5.7 riggas på 400 mast. Än roligare är att storebror S-2 (freemove) kan riggas på 430, från 5.8 upp till 7.0!!! (468 i mast), snacka om kompakt segel (se annan tråd). Motsvarande storlekar i det rena freestyleseglet ”freestyle” riggas alla på 460 mast (även 5.8).

Som upplagt för minimalisten smile.gif.

Någon som vet om companiet kommer ta in dem?

/adde

• adde

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 09:22 som svar på: Var hyra bil på GC?

Enklast är, som vanligt när det gäller GC, att kontakta Jonas på [url=”http://www.cutre.com.”]www.cutre.com.[/url] Vi har hyrt genom Jonas (open Corsa eller Seat Marbella), som billigast 1800:- för två veckor om jag inte minns fel. Då blir man hämtad på flygplatsen, någon gång har vi varit tvunga att att åka med till Maspalomas och skriva kontrakt, andra gånger sköts det direkt på flygplatsen. Bilen kan lämnas direkt på flygplatsen när man åker.
    Glöm inte att beställa takräcke och ta med egna remmar… Man kan antagligen kontakta uthyraren direkt (tror de heter Santa Fe), men det är bra att ha någon som är flängd på spanska (dvs Jonas) att ringa och skälla på dem om man fått punka eller om avgassystemet skulle hänga löst pga avsaknaden av vägar i Juan Grande….

lycka till!

/adde

• adde

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 07:49 som svar på: Simmers nya kompaktsegel……..

Synd att du inte gillar ditt boxer, men gör dig själv en tjänst och utveckla ditt resonemang lite. Kanske passa på och registrera dig, gissar att det var du som tyckte likadant i ett tidigare inlägg (om 6.2 i Stockholm…).

Om det nu är bomlängden som är problemet (förutom möjligtvis din attityd) så har jag fått lägga på lika många cm på mina Gaastra Echo (notera att det från början var 9 cm längre bom på en 6.2:a), i fredags hjälpte jag en kille på stranden med ett fjång nytt Simmer zero-5 – det slutade med >5 cm extra uthal.

/adde

• adde

Medlem
    6 oktober, 2003 vid 06:17 som svar på: Simmers nya kompaktsegel……..

Trend eller inte… det blir i alla fall fler och fler…

Först på plan var Naish som släppte Boxer år 2002. Ett segel som jag själv har. Naish har extremt kort mast (435 på 6.2) och 2002 hade en stoor topp, vilken rundades av till 2003, då man även stoppade i en tublatta ovanför bommen.
    Både Boxer och Compact lanseras som freewave eller crossover segel.
    Challengers rena freestylesegel, Morpho, är också ett Low-Aspect segel med kort mast och bom (449 på 6.4). Finn Noen vann danska mästerskapen på Challenger, men det är det enda jag vet om dem. NeilPryde Saber som kom som ett tidigt 2004 är NP’s super-X segel med rätt kort mast (444 på 6.2), seglet är inte riktigt jämförbart med sina 6 lattor varav 5 är tublattor.

I mina ögon ser Compact (som jag bara sett på bild) rätt lovande ut med högt skuret akterlik som underlättar duck trick och endel segelsnurrande…
    För att göra jämförelsen komplett har compact 452 i mast på 6.3…

/adde

• adde

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 06:18 som svar på: utrymme for brada i bilen

Min röda peugout 309 har som mest svalt följande:

Freestylebräda (260×60), 3 master, 5 segel, två bommar. All övrig utrustning, campingutrustning och kläder för två personer, en fåtölj ritad av Werner Panton samt min flickvän och migsjälv.

Bilen går att göra sovbar genom att plocka bort dynorna från baksätet och fälla ryggstödet så det blir helt platt ca 180 cm fram till förarsätet. I detta tillstånd har bilen en gång rymmt 13 flyttkartonger. Och två bärare.

/adde

Sida 168 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications