adde
Forumsvar skapade
-
adde
Medlem2 oktober, 2003 vid 11:03 som svar på: Scandlines Formula Windsurfing World ChampionshipNP’s speedsegel, som användes av Björn, Anders och Ant..”han som jag inte kan stava till” vid världsrekordförsöken i Arinaga, GC, hade en dubbel duk på en del av seglet.
Speedseeker, som seglet heter, kommer antaligen _inte_ att serietillverkas men NP säger att de kommer använda endel av tekniken på kommande RS segel. Tydligen körde flera NP seglare på dessa redan på PWA seglignarna vid Sylt. Som jag fattat det så var alla dessa segel 11.0 kvm…
Måste inte formulasegel vara produktionsegel?
Läs mer på http://www.neilprydemaui.com
/adde
-
Visst, det beror ju på hur man använder forumet. Läser man mer och skriver mindre så spelar det kanske mindre roll. Men om INGEN registrerade sig så skulle det inte heller fungera, eller hur?
Själv så blir jag alltid inloggad direkt, inga problem med att skriva lösenord hela tiden.
Och jag kan hålla med om att det är lite mycket ”blåser det eller?” och ”någon som skall till XXX idag?”, men jag vet vem som skrivit dem så kan jag enklare välja bort dem – vem vet det kanske var min bästa polare som frågade…
hur som helst är det på vattnet det gäller.
surf’s up Ras
/adde
-
Det är gamla kvarlevor från (m)IRC (internet relay chat) – gamla textbaserade forum/chattar (vi snackar 10 år sen). Då var det vanligt med akronym;
brb – be right back,
lol – laughing out loud,
irl – in real life,
imho – in my humble opinion
osv…Gissar att dagens SMS-kultur har fört arvet vidare.
Sök på http://www.google.com så hittar du säkert ett bra lexikon.
edit: testa Denna sida
/adde
-
Poängen som ”rasmus” aka ”patirkol” ville få fram var antagligen att man inte har en susning om vem som faktiskt döljer sig bakom ett nick på nätet. Man kan ju kalla sig för Mr_25cm eller Robby_Naish eller vad fan som helst, således ÄR (eller åtminstone KAN) man vara helt anonym även om man har ett nick.
Dock så har han ju missat poängen. Jag har ett antal medlemmar som jag läser ”alla” inlägg av, pga att de skriver sköna inlägg eller alltid har intressanta åsikter och helt enkelt verkar ha stenkoll. Vissa känner jag IRL, vissa har jag inte en aning om vem de kan tänkas vara – och det spelar inte så stor roll. Jag kan också sålla bort en massa skitinlägg, av de användare jag tycker bara skriver humbug.
Att inte registrera sig är att göra sig själv en björntjänst. Jag oavsett hur intressanta inlägg du gör eller hur mycket du kan så kommer du få sämre respons på dessa. Svårt att för en dialog när du inte vet vem av alla 100-tals användare som kallar sig ”anonym” som svarat.
Det räcker INTE med att skriva under med ditt namn./adde
-
Jag kör mina boxer (4.7, 5.4 och 6.2) med några cm extra i uthal. Men jag har RDM master och de lägger på ett antal cm, dels pga att mastfickan blir mera utdragen dels för att centrum på masten hamnar längre fram. Dessutom har jag rätt så hög bomplacering.
Mina Gaastra Echo behövde >5 cm extra med RDM och ett par cm extra med SDM.
När det gäller styvehten så har 03:orna åtminstone en tublatta övanför bommen.
NP Saber, som också har kort mast, har 5 tublattor.Vill man ha kort bom så har/hade NS vulcano/disco extremkort bom har jag för mig.
Och sen har vi ju nya Simmer Compact…
/adde
-
Vi har ju diskuterat detta segel lite förut, men här kommer lite mera info. Som Ola skrev här nedan så är det inte svampigt utan snarare styvt. Just 6.2 har jag lyckats få svampigt, lite ”vik” känsla, genom att rigga den på en 400 mast. Med 430, eller en styv 400 (Gun eller GT), är det dock inga problem.
Jag har även kört på Echo 6.2 2002, vilken planar något tidigare, men har å andra sidan 10 långre bom. Vilket _jag_ tycker är på gränsen. Iom att jag inte har 6.2 som största segel är det inte högsta prioritet med segmentets mest snabbplanande segel. Jag tycker man vinner bra mycket mer med den ökade hanterbarheten (känns som minst 0.5 kvm mindre i händerna).
Edge 6.4 (eller nya AMP 6.5) kan vara intressant att kika närmare på också.
/adde
-
Lördags morgon blåste det PUNG i Strömstad, från tidig morgon till en bit efter lunch. Gissningsvis 4.7. Typisk dag att boka in Segelbåtsmastavtagningochsommarstugestängning på…
/adde (fick i alla fall ett par timmar på fredagen)
-
adde
Medlem26 september, 2003 vid 11:11 som svar på: Vilken är det bästa freestyle tips och trix sidan? -
adde
Medlem26 september, 2003 vid 07:18 som svar på: Logohögt Torö 030923 – Nu ännu bättre med film 😉Ladda hem ovanstående. Verkar klara de flesta filer som inte WMP, realplayer osv inte klarar.
/adde (tackar Ola_P för tipset)
-
adde
Medlem25 september, 2003 vid 14:08 som svar på: Surfpub med filmvisning på Chalmers på onsdag!Ni som inte inte var där missade en riktigt trevlig hemmavideo, fullt med folk och gratis chips
.MVG!
/adde
-
Jag har seglat 4.2 en 4-5 ggr i år, 4.7 3-4 ggr. Rätt mkt 5.4 och 6.2. Bara 3-4 ggr med 7.0, totalt en bit över 30 dagar (hittils). Så nog behövs småsegel alltid… Väger 82 kg.
/adde (2 brädor, 6 segel, 4 master, 2 bommar)
-
just det, kika på http://www.svt.se, leta dig fram till lokala nyheter och kika på 19.15 sändningen… spola fram till vädret. Sedan kommer ett par sekunder surf.
/adde
-
Mastfotens placering påverkar ju även seglingsstilen. Givet fix stropplacering så kommer en mastfot långt fram att ge mera framfotstryck. Gissningsvis hamnar riggen även i en mera tillbakalutad ställning.
Mera ved på elden…
/adde
-
adde
Medlem22 september, 2003 vid 07:11 som svar på: Surfpub med filmvisning på Chalmers på onsdag!Jag kommer och kollar att ni gjort läxan…
/adde
-
Det beror på vad du är ute efter. Jag har bestämt för mig att Måseskär har högts medelvind i sverige. Å andra sidan så är det nog inte så jättestor skillnad, rent statistikmässigt, på norra bohuslän och halland. Fördelen är ju att det finns bra vågförhållanden neråt, vilket det, mig vetterligen, inte finns norrut.
/adde