Forumsvar skapade

Sida 171 av 204
  • adde

Medlem
    11 september, 2003 vid 12:43 som svar på: förlängare

Enligt PX’s hemsida så skall 400 väga 1.6.

/adde

• adde

Medlem
    11 september, 2003 vid 11:32 som svar på: Termer…

Traditionellt så beskriver on-/off-/sideshore vindens riktning i förhållande till stranden.
    Onshore är alltså rakt in mot stranden (svenska: pålandsvind), offshore är rakt från stranden (frånlandsvind). Sideshore är vind som blåser längs med stranden. Vidare finns det crosson eller sideon dvs någonstanns mellan rakt på och längs med. Cross off är således någonstanns mellan sideshore och offshore.

Beroende på strandens beskaffenhet och rev som gör att vågorna vrider så kan tex sideshore användas då vinden är vinkelrät mot vågorna, dvs år ena hållet åker du rakt med vågorna och åt andra hållet rakt mot dem.

/adde

• adde

Medlem
    10 september, 2003 vid 14:26 som svar på: Riggningsproblem

Har du sett någon IMCS mätning på ex. 430 mast på undre 400 cm? Vore intressant att se, kanske läge för en hemma mätning?

/adde

• adde

Medlem
    10 september, 2003 vid 12:20 som svar på: Syd – Sydost GBG

Jag körde vid bron igår (en av de två som var ute vid 17 tiden). Jag seglade 6.2 och det var eg. för litet, dock ökade det allteftersom. Polaren seglade 6.8 och även han guppade emellanåt. Men vad göra man inte när sjön suger?

/adde

• adde

Medlem
    9 september, 2003 vid 19:17 som svar på: öckerö!!!????

är det bättre där än vid fotö-bron? Seglade där i eftermiddags, byigt som fan…

/adde

• adde

Medlem
    4 september, 2003 vid 10:42 som svar på: Kort å tjock, anno 2004

här

/adde

• adde

Medlem
    4 september, 2003 vid 06:51 som svar på: Kort å tjock, anno 2004

Det är inte det att jag inte är nöjd med seglet, tidigare planing får man leta efter. Men för mig, 173 cm kort, känns det lite för långt – i praktiken kör jag med 215 i bom eftersom jag kör med RDM mast vilket påtvingar ett par extra cm uthal. Visst duckgippar (eller vippar som det heter enligt Barometern-OT) och 360 osv går okej, men hopptrick (vilka jag än så länge bara börjat träna på) känns betydligt bättre på min 6.2 (som för övrigt är bytt från Echo till Boxer).

/adde

• adde

Medlem
    3 september, 2003 vid 14:44 som svar på: Passande vågbräda till 95kg människa

Jag går igång med ca 10 m/s och 5.4, 78 liters vågbräda och dryga 80 kilo (muskler). Är det jämn vind så seglar jag komfortabelt med 6.2 i 8 m/s och 116 liters freestyle.

Vinden är uppmätt på stranden, troligen något mindre än vad det är på vattnet.

/adde

• adde

Medlem
    3 september, 2003 vid 14:23 som svar på: Kort å tjock, anno 2004

Jag är allvarligt sugen på en 96:a. Det blir trots allt mestadels 5.4 och 6.2 segling för min del (när det handlar om freestyle). Är väl bara 2-3 dagar i år som jag kört 7.0 utan att kunna byta ner till 6.2. Och ärligt talat så känns 211 i bom 484 i mast lite klumpigt att lära sig vulcano med…

Men som du säger så borde det gå att hänga på en 7.0 också, går man bara upp till 26/27 cm i fena så.

Vi får väl se om det kan bli en test-session innan september är slut…

/adde

• adde

Medlem
    3 september, 2003 vid 06:35 som svar på: Funkar Boxer?

Ja, stor eller inte. 173 cm och mellan 80 och 85 kg beroende på ”säsong”. Jag är inte så orolig att 400cm skall kännas mjuk, 5.4 fungerar superbra med 370 mast och ca 40 cm förlängare (har man RDM mast så blir det automatiskt en eller ett par cm till i både nedhal och uthal). När det gäller RDM master, som jag förtillfället är helt insnöad på, finns det sällan en ”rätt mast” (är väl bara Gaastra och Ezzy som har RDM som rekommenderad mast). Detta, i kombination med att RDM-master beter sig väldigt olika sinsemellan, gör att det krävs lite jobb för att hitta rätt mast.

/adde

• adde

Medlem
    2 september, 2003 vid 12:03 som svar på: Funkar Boxer?

Tja Doris

Jag har Boxer 6.2 som jag, än så länge, bara testriggat på 400 mast (NoLimitz samt powerEx RDM), visuellt ser det helt okej ut iaf på PX:en. Seglat har jag gjort med TidalWave 430.
    Jag tycker absolut att t.ex. 6.2 och 5.4 Boxer, samt 4.7 och 4.2 ”vanliga” segel på 400 vore perfekt. Nackdelen är ju att man inte kan ha mer än ett segel riggat samtidigt.

5.4:an som vill ha 406 i luff kör jag med 370 mast, vilket fungerar utmärkt. Kan inte se att 6.2 skulle fungera sämre.

edit: Om vi håller oss till en tråd…
    Session 3.8/4.2 samt Boxer 5.4 på 370. 6.2 nu på TidalWave 430 snart på 400. Med lite flera mastfötter kan jag ha vilka två segel som helst riggade samtidigt (4.2 och 5.4 går bra på både 370 och 400 mast)

/adde

• adde

Medlem
    2 september, 2003 vid 11:49 som svar på: Funkar Boxer?

Jag kör med Boxer 6.2, 5.4 och 4.7. Ffa 6.2 och 5.4 ger en markant ”annorlunda” känsla, känns som åtminstone en halvmeter mindre – manövermässigt. Samtidigt är det bra drag, som ligger relativt långt bak i seglet, troligen en effekt av att den krafiga mastkurvan. I 4.7 så är kännslan av litet segel inte lika markant.

Att Boxer hjälper dig att loopa tror jag inte, det sitter nog framförallt i huvudet. Möjligtvis att du kan loopa med ett större segel, i mindre vind.

För mig, som själv är kort och kompakt smile.gif, så passar seglet perfekt.

/adde

• adde

Medlem
    1 september, 2003 vid 14:14 som svar på: Ezzy segel

Det är nog ingen tillverkare som skulle hävda motsatsen om sina prylar smile.gif.

Dock kvarstår faktumet att deras master liknar (tom har varit identiska) med PowerEx (det skall fungera att byta delar mellan olika årsmodeller). Många proffs har separata sponsorkontrakt med PowerEx, även sådana som seglar för segeltillverkare med egna master på programmet. Detta tycker jag är ett rätt bra argument för PX/Ezzy/Simmer(*).

(*) Även simmers RDM tillverkas av PowerEx.

/adde

• adde

Medlem
    1 september, 2003 vid 13:39 som svar på: Ezzy segel

Ezzys segel är sydda efter deras egna mast (RDM). Fram tills 2002 tillverkades de av PowerEx, en mast som anses vara rätt så neutral i böjkurvan – ingen garanti, men seglen bör fungera hyggligt t.ex. TidalWave och andra neutrala SDM master. Å andra sidan så målar du inte in dig i ett hörn om du köper Ezzys master heller, den neutrala kurvan kommer fungera bra även om du väljer att byta segelmärke i framtiden.

Som nämts tidigare i flera trådar (idag faktiskt) så byggs Ezzys master 03 och framåt av NoLimitz, dock enligt likande specs som PX.

/adde

• adde

Medlem
    1 september, 2003 vid 08:52 som svar på: Kort å tjock, anno 2004

Blir det en 108 eller en 96 liters deal.gif

/adde

Sida 171 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications