adde
Forumsvar skapade
-
-

Vad kan det ta? 20 sekunder? snurra tampen ett par varv kring mastfoten och sedan ett dubbelt halvslag kring nedhalet…
Så jävla brottom kan du väl inte ha?
/adde
-
Och innan du snurrar den så trär du tampen genom det lilla hålet bredvid cleaten.
/adde
-
http://www.surfersworkshop.com har en spotguide över skåne, sträcker sig till Borrby tror jag. ”Inte längre så okända” Gislövshammar söder om Simrishamn, är ett fantaskiskt vågställe på NO.
/adde
-
Vi vindsurfare brukar segla på Rossö, söder om Strömstad. Så dit vill vi inte ha er kitare
. Allvarligt talat så borde det gå att kita där. Det är en strandremsa med långgrunt vatten som man kan laucha vid, sedan seglar man i en bukt. Man bör nog inte vara för grön dock…
Man åker från strömstad söderut (förbi lagunens och daftös camping), precis före Hydromacken (dvs södra infarten, ca 12 km söder om strömstad) svänger man mot Rossö, sedan kör man ett par km tills det står västra Rossö, där man svänger vänster och sedan snett åt höger, sedan är det bara raka vägen tills man kommer till en parkeringsplats.Det finns toa.
/adde
-
Där ser man…
Då låter det som om du skall fortsätta köra 440 i 5.4 och 6.4, och skaffa en 400 mast till 4.7. En ny 430 överlappar ju 440 ordentligt. Hur funkar 440 masten i 6.4:an?
5.4:or på 400 är tex
Gaastra Grind och Manic (5.3) 2003 (båda är ca 428 cm)
Naish Boxer 5.4 02/03 och 03 (406 cm)
HotSailsMaui Smack (5.3) 2003 och psyclone (5.3) 2001/2002/2003
NeilPryde Saber 2004 borde hamna på 400 mast.
Simmer Twist 5.3 har 425cm luff men rekommenderas att riggas på 430…Tyvärr handlar det ju i stor del om årets segel och dom är ju sällan gratis…
/adde
-
Vad är det för segel? (model, år). Känner du att du har behov att byta något av dessa inom en ”snar framtid”? Känner du att du behöver utöka din segelgarderob neråt? (ex. 4.0). Vilket segel (av 4.7 och 5.4) seglar du mest?
Ovanstående kan ju vara intressant att väga in i ekvationen. Ligger 5.4 på dödsbädden så kan det vara ide att satsa på en 400 mast och sedan satsa på en 5.4 som riggas på 400 mast. 5.4:an (445) på 400 tror jag inte på, iaf inte med en standard 45 cm förlängare. Men hemmagjorda fasta förlängare har ju nyligen diskuterats här på konfen. Det sagt, så kör jag själv på 370 mast + 37.5 cm förlängare på 5.4…
5.4 på 460 eller 4.7 är nog lika illa (15 vs 18 cm variotop), iaf utan apriorikunskap om seglen./adde
-
Enklast är att göra en fast förlängare och använda en ”stubbe” (nollförlängare). Den (förlängaren) tillverkar du precis som skarven på en delad mast, dvs du plastar fast ett tunnare rör i ett grövre rör. Rören är naturligtvis trasiga master…
Man borde kunna göra en fast förlängare men låta den del som sticker in i masten vara extra lång. På den kan man trä olika långa rörstumpar och på så sätt få en förlängare med viss variabilitet… Dessa rörbitar bör nog inte vara för korta utan man gör förlängaren lite kortare och använder längre bitar.
/adde
-
Man kanske inte skall rekommenderade osedda eller oseglade brädor, men Starboard kommer med en serie brädor under namner EVO (som i evolution). Det har varit endel snack och hype (som kring hypern) men nu finns i alla fall data och bilder på starboards hemsida…
En Evo 74 kanske vore nått?
/adde
-
Jag skulle gå på 70:an. 66:an och 62:an (även om de har några liter mer) tror jag är betydligt mer ”radikala” och svårseglade i svenska vatten. I Acid linjen skiljer det rätt mycket i egenskaper mellan olika brädor – man kan inte alls extrapolera egneskaper mellan dessa.
Själv kör jag på Surf 78:an (2001) som är föregångare till Acid 77, har deffat ner mig rätt ordentligt till ynka 78 kilo…
Staffan, hade du köpt 8 fotaren även om du inte planerat resa till Marocco??
/adde
-
Teoretiskt så borde man förlora lite i tidig planing, med min 5.4 har jag dock inte haft några problem utan den planar faktiskt förvånandsvärt tidigt. Möjligtvis kan skillnande vara något större för de större storlekarna. Å andra sidan är det inte en juste jämförelse, eftersom seglet ”känns” minst en stolek mindre i händerna. Min 5.4 känns som min gamla Nalu 4.75.
Seglet har rätt mycket backhandstryck, eftersom den kraftiga mastkurvan gör att buken hamnar relativt långt bak. 2003:an har dessutom en tublatta övanför bommen. På 2003:an har man också skurit av hörnet på toppen.
Korta master har ju varit en trend i flera år, ex. vis hade Nalu 5.5 2001 456 cm mast, Session 5.4 2002 har 445 och Session 2003 435. De flesta andra märken har haft en liknande trend, dock har tex. NP ökat luffen något i år. Extremt korta master kommer man antagligen att se i super-X segel (tex NP sabre har nästan lika korta master).
Som svensk-segel tycker jag boxer gör sig väldigt bra. Som en blandning av power-wave och freestyle.
/adde
-
Ett annat alternativ, som dock skulle skapa kompabilitetsproblem, vore att ha master med kanske 20 cm mellanrum. Då kan man, beroende på segelval, välja master med 40 cm mellanrum. Idag ”kan” man sällan hoppa över en mastlängd.
Ytterligare ett alternativ vore att segelmakaren skapade ”kit”, utifrån en mast. Ex ett freestyle kit med 7.0 och 6.2 på en 460 mast. Ett våg kit på 5.4, 4.7 och 4.0 på 400 mast. Mina Gaastra Echo tex, 7.0 går på 460 (486) medans 6.2 går på 430 (462), dvs det är sytt efter en lite kortare mast, seglet funkar således perfekt på 430 men inte speciellt bra på min 460. Jag inser nu att detta förslag är samma som Olas….
/adde
-
Det är väl bättre att ha lång förlängning än att ha stor del av förlängaren i masten? För att återigen nämna min utrustning så väger min lååånga förlängare 450 gram, lika mycket som min korta förlängare gör… Om jag förlänger +30 cm så kan man alltså tjäna in vikt genom att ha en kortare mast.
I mina öron så låter det som om du borde ha en 430 mast istf en 460 mast.
/adde
-
Själv kör jag 3.8, 4.2 (Naish Session) och 4.7, 5.4 (Naish Boxer) på en 370 mast och en bom. 5.4 är sytt för 400 mast (406 cm), men med 40 cm förlängning funkar det utmärkt på 370 mast. Vill man ha färre segel kan 4.2 Session, 5.0 och 5.8 (eller tom 6.2) Boxer köras på 400 mast (då behöver du minst 35 cm förlängning till 6.2). Jag kör med en RDM mast som är snäppet styvare än en SDM mast, vilket antaligen är orsaken till att 5.4 fungerar såpas bra med 370. 4.7 (med 376 i mast) har jag bara seglat en gång, möjligtvis kan masten vara ngt för styv, dock är den perfekt på 4.2 (396 går bra på 370 och 400 mast). Man bör dock vara noga med vilken mast man väljer om man kör ”fel” längd.
Generellt så får du ut såpas mycket mer med rätt mast till dina segel att du klarar dig med färre segel. Ex en 4.0 på en 430 mast klarar säkerligen mindre vind är en 4.2 på en 400 mast. Vidare får man ju en fördel av att man kan ha flera segel riggade samtidigt.
För din del så finns det många 6.0/6.2 som är sydda för 430 mast. Nya 5.0/5.3 brukar idag vara sydda för 400 master, men ett par år tillbaka i tiden så hade de flesta 430 mast.
/adde