Forumsvar skapade

Sida 176 av 204
  • adde

Medlem
    14 maj, 2003 vid 08:59 som svar på: Vberg idag och/eller i morgon??

Apa att man struntade i att dra ut igår…

Vad tror ni om Apelviken idag då? DMI lovar 8-11 vid 14 tiden…. Foreca sänkte precis sin prognos…

/adde

• adde

Medlem
    13 maj, 2003 vid 13:29 som svar på: Vberg idag och/eller i morgon??

Fan det vred upp på syd ett tag…. är det inte på gång före kl 17 så kör jag en lång arbetsdag och jobbar in lite timmar tills i morgon smile.gif

verkar bli rak syd och kring 10, kanske lejet?

/adde

• adde

Medlem
    13 maj, 2003 vid 07:36 som svar på: Fanatic Goya Freewave

Du har väl sett det här Ola?

/adde

• adde

Medlem
    13 maj, 2003 vid 06:13 som svar på: Dacronsegel2004 -Det ultimata hånet?

Här finns en bild bifogad…

/adde

• adde

Medlem
    9 maj, 2003 vid 17:36 som svar på: TYSKA SURF SHOPPEN?

Our delivery service The supply takes place on the fastest way – by post office, forwarding business or parcel service – directly to you in the house. In the case of transport by the post office the dispatch takes place on your names and on your calculation. The sales contract comes off due to your order with delivery commitment and/or with supply within appropriate period. The commodity remains up to the complete payment property of the Surf Shop Keppler GmbH technical changes, improvements as well as slight deviations in form and color reserves itself we

översatt mha
    http://www.babelfish.altavista.com

/adde

• adde

Medlem
    30 april, 2003 vid 10:15 som svar på: Vind?

En bra sammanfattning av vinden finns här
    /adde

• adde

Medlem
    25 april, 2003 vid 14:44 som svar på: Utrustning för Pozo

Under sommarmånaderna (juni-augusti) kommer du garanterat att behöva ett mindre segel. 2000 hade jag 3.7-4.4-5.0-5.7 och 2001 4.0-4.7-5.5 med mig under två veckor i juni/juli. Första året hade jag EN dag (av 14) utan 5.7 vind, andra året ingen dag utan vind (seglade 13 av 14, blev sjuk sista dagen). Minsta seglet var för stort vid flera tillfällen så mitt förslag är att kitta up sig med ett mindre segel. För aktuell vindstatistik under den tid du skall vara där kolla http://www.proofboard.com

Värt att notera är att man kan segla i Vargas och få 0.2-0.3 kvm större segel än i Pozo, ännu längre norrut ligger Ojos de Garza med ytterligare lite mindre vind. Dock är det svårare förhållanden där, och ibland kan man vara helt ensam…
    Karta finns på länken ovan, har också skrivit ett antal inlägg om dessa spots, använd sökfunktionen…

Din bräda är väl optimerad för dina segel och din vikt, men för segling i pozo så kommer den kännas stor. En våg/freestyle är inte heller det bästa valet för Pozo (även om jag hade det bra med min TTwave), tidigplaning har man inget större behov av – du har alltid bra drag i seglet. Är man lite osäker eller inte rider vågorna så kan det iofs kännas bra med en bräda som inte är som en tvålkopp under fötterna.

En liten rekommendation om du skaffar mindre segel är att ha rätt mast, din 4.4 (om den är modern) på rätt mast kan du nästan hålla lika länge som en 3.7 på fel (läs för lång) mast. Första året valde jag oftast att köra 4.4 på 400 mast, istf 3.7 på samma mast – 3.7 blev helt enkelt för stum och gav inte alls den vinst i kontroll som man kan tro…

/adde

• adde

Medlem
    25 april, 2003 vid 10:50 som svar på: Vad för master?

Enligt hotsails så skall Gulftech fungera bra med långa förlängare, de har ju dessutom 3 års garanti… Att det inte fungerar med Tappern beror väl dels på att den är styvare botten men också på att seglet är sytt efter en 460 mast. Det blir ju dubbelt ”fel”. Kan du hitta ”rätt” RDM som kan ersätta Tappern även på dina mindre segel så är ju allt biff, men det krävs ju att du kan testsegla dem innan det är dags att visa lädret. Min gissning är att dina småsegel (om de också är Naish) fungerar bra på t.ex. PowerEx RDM, på pappret ser gulftech också okej ut. Nolimitz 460 körde jag med i Naish Edge 6.5 (2000, 472 i luff) och det fungerade bra, dock tror jag att en 430 kan vara för mjuk att förlänga nästan 40 cm.

Själv kör jag 370 till mina Session 3.8/4.2 och Boxer 4.7 och en 430 Tapper/AeroMax till 5.4 Session, men funderar på att byta även det till Boxer och köra på 370…. 405 cm i luff….

/adde

• adde

Medlem
    25 april, 2003 vid 08:48 som svar på: transportera sakerna på taket.

Det finns två bra lösningar på problemet.

1. Ha seglen i bilen och resten på taket, nackdelen är att man har blöta segel i bilen hem…

2. Köpa en sk quiver-bag. En bag som har masterna underst och sedan seglen i ett separat fack över. Spännbanden drar man MELLAN masterna och seglen, på så sätt sitter allt fast, men seglen har inget band över sig…

/adde

• adde

Medlem
    24 april, 2003 vid 13:04 som svar på: Vad för master?

Som en liten parantes har jag kört med Nolimitz ”the skinny” 460 i ett Edge 6.5 2000. Fungerade utmärkt, även om nolimitz anses ha en lite udda böjkurva. Sen 2002 så sys Naish efter AeroMax/powerex Z-tapper, som väl har en något styvare botten än en traditionell mast.

Har du 6.4 som största segel (eller som enda segel på 460) kan du även fundera på att skaffa en 430 och köra med 37 cm förlängare (om ditt edge är 2002:a eller 2003:a). SP har 45 cm skinny förlängare. På så sätt kan du kanske klara dig med en mast mindre (och en mindre mast).

/adde

• adde

Medlem
    24 april, 2003 vid 07:11 som svar på: Kvalitet på segel?

Jag har/har haft Naish 2000, 2001 och 2002

2000 och 2001 har varit otroligt hållbara, tjock film, X-ply och välsydda. 2002 bytte de designer och seglen blev lite lättare och ”krispigare” dock så är det lite tunnare film så det medför att hållbarheten automatiskt bli lite sämre. Har dock inte seglat dem så mycket än så det är lite tidigt att dömma dem ännu…

/adde

• adde

Medlem
    24 april, 2003 vid 06:34 som svar på: LAGA SEGEL?

Lagade mastfickan i 3.8 och 4.2 (båda upprivna efter mastbrott) samt sydde dit några sömmar i toppen som nötts bort vid spolningar…

500:- totalt, rätt billigt tror jag

/adde

• adde

Medlem
    23 april, 2003 vid 11:52 som svar på: Skum bom

1. lossa på kardborre bandet på hängseletampen.
    2. tryck upp slangen/tampen genom öglan som den löper genom, nu har du ett stort hål…
    3. trä bommen genom hålet.
    4. upprepa med andra tampen.
    5. klart

/adde

• adde

Medlem
    18 april, 2003 vid 09:04 som svar på: Erfarebhet av alubommar efterlyses

Det var ett kul test. Imponerad av Maui Magic. 8 mm vid 10 cm från maxförlängning!

Det är nästan (faktiskt mer än nästan) så att man önskar att Tyskarna från Tyskland gav sig på ett dylikt test… Tänk om man kunde få avvikelsen på uthalet från obelastad till belastad mätt var 10 cm och plottat i ett diagram för marknadens alla bommar.

Kanske ett test som vore genomförbart i den svenska tidningen???

/adde

• adde

Medlem
    17 april, 2003 vid 09:30 som svar på: Var finns bästa sjöbrisen i gbg?

Har för mig att Måseskär har bäst vindstatestik av SMHI’s västkustska (betydligt enklare att skriva än att läsa smile.gif ) mätstationer. Det finns väl flera duktiga surfare med rötter i öarna därikring.

/adde

Sida 176 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications