adde
Forumsvar skapade
-
Ligger inte Fårö utanför Gotland?
Åsa, söder om göteborg är bra.
http://www.surfersworkshop.com har en windsurfguide över Skåne, kan ge dig en bra start när du letar efter spots.
/adde
-
Eller kanske inte?
En anledning till att väldigt få bolag har försäkringar för surfutrustning är just den att många inte kan skillja på mitt och ditt och blåst bolagen… Hade inte folk varit så snikna kanske vi fortfarande kunde försäkra våra prylar idag…
/adde
-
Dessa två kommer garanterat från Gaastras forum
, tänkte precis posta dem här när jag såg att Oscar han före… Det blir till att gå upp tidigare i morgon 
/adde
-
Eller ska man räkna relativt?
14% oseglade fenor. (Pinsamt men jag har inte helt koll på antalet fenor…
)
33% oseglade brädor. (om man räknar bort gravplatsen på sommarstugan… där finns en och annan bräda
)
57% oseglade segel.
50% oseglade master.
20% oseglade förlängare.
0% oseglade bommar!!!! (måste genast åtgärdas, hmmm…
)/adde
-
Ha! Jag har också en oseglad fena…
… till en oseglad bräda…
… med fyra oseglade segel….
… och två oseglade master….
snart blir det vår

/adde
-
Kan vi inte ha en tävling om vem som har flest oseglade* prylar hemma?
* Dvs prylar som man SKA segla på… (inga dörrar, diskbänkar eller sidenlakan)
/adde
-
Old news
(femte tråden i ämnet….)/adde
-
Luff betyder precis som du säger längden på seglets förlik. Dvs den totala längden på mast + mastförlängare. Rekommenderad mastlängd, eller bara mast, som det står på seglet gäller alltså hur lång mast du skall använda. De vanligaste mastlängderna är 400, 430, 460 och 490 (cm), men finns ner till 340 och upp till 580 med steg om 30 cm. Om det tex står luff 450 och mast 430, skall du använda en 430 mast med 20 cm förlängare.
Seglen sys kring den rekommenderade mastlängden, så seglet fungerar optimalt med just den typen av mast. Ibland ser man luff 462 men rekommenderad mast är 430, då har segelmakaren sytt seglet för att det skall fungera bäst på en 430 mast – trotts att det borde passa bättre med en 460 mast. Att seglet är sytt kring en viss mastlängd betyder att seglet fungerar SÄMRE som du t.ex använder en för lång mast och variotop, eller om du har en för kort mast med lång förlängare. Det FUNGERAR och somliga kanske inte ens märker skillnad, men generelt så är det synd att ’förstöra’ seglet med fel mast. Med förstöra så menar jag inte att det går sönder men du har betalat en massa pengar för vissa egenskaper hos ett segel som du inte kan utnyttja pga fel mast.
/adde
-
Handlar det om NYA proffsbyggda brädor av samma fabrikat, till en kostnad av minst 12-14 lök styck eller är det beggade garageplastade brädor?
/adde
-
Svar till:
1) Vad tycker du är en bra egenskap hos en freestylebräda?
[/ QUOTE ] Bra pop, tidig planing.
Svar till:
2) Vad tycker du är värt att betala för en bra bräda?
[/ QUOTE ] 10 Kkr
Svar till:
3) Är det ett plus ifall någon duktig surfare har en likadan bräda som du själv?
[/ QUOTE ] Ja, men litar mer på tester och omdömmen från andra seglare.
Svar till:
4) Skulle du kunna tänka dig att köpa en bräda med större register (d v s en kombinerad Wave/Freestyle)framför en bräda som är specialutvecklad för ett visst förhållande?
[/ QUOTE ] Ja. (Men bara för att jag anser att en wave/freestyle är bättre som lill-bräda i sverige än en vågis. Har både STOR freedstyle och liten wave/freestyle)
Svar till:
5) Spelar färg och mönster någon roll i ditt köp av bräda?
[/ QUOTE ]Inte så länge jag inte mår illa av utseendet.
/adde
-
Jaha, nu verkar det ju rätt säkert…
Tydligen har *board även knutit Colin Sifferlen (vinnare av king of the lake 2002) till sig, extremare freestyles att vänta from *board. Nu snackas det även om att Levi Silver skall knytas till teamet….
Kauli Seadi, byter Naish Boards mot AHD, medan Remko de Weerd(?) byter AHD mot fanatic…
/adde
-
Gun har en bräda med ganska lika mått.
Tänk dock på att den blir svårare att få upp i planing, tar mindre segel och är svårare att lära sig trick på än en större och bredare freestyle med samma volym.
/adde