Forumsvar skapade

Sida 181 av 204
  • adde

Medlem
    15 januari, 2003 vid 09:35 som svar på: 4-5 m vågor

Kanske borde kanske åka till Norge, +6meter. Eller varför inte testa vad Haby går för… 5-6 meter i norra bohuslän smile.gif

/adde

• adde

Medlem
    13 januari, 2003 vid 13:21 som svar på: Vilken midjesele ska man välja?

Vill bare ge ett varningens ord angående NP Automatic, sköt den ordentligt och använd lock-tite. Skruven på ena sidan har lossnat några gånger, inte så fantastiskt kul… Iaf inte när den lossnar längst ut (varför gör den ALLTID det?). Sen trillskas spännena på båda sidor… har också lossnat flera gånger under segling – men då kan man ju bara klicka i och fortsätta.

/adde

• adde

Medlem
    10 januari, 2003 vid 15:17 som svar på: Lastbågar

…och där har vi förklaringen till att det planeras få inköp denna säsong…

/adde

• adde

Medlem
    10 januari, 2003 vid 12:02 som svar på: vad planerar ni att köpa för nytt material ?

Så skall det låta Oscar!

Blir inte så mkt nytt för mig i år, kittade upp mig rejält i höstas. Ny stor freestyle och segel (Echo 7.0 och 6.2 cool.gif ), samt byte av vågsegel. Totalt 6 segel, 2 master och två brädor köptes/byttes ut.

Årets projekt blir nog ’bara’ byte av bommarna, samt fenor, kanske byte till en lite mindre vågis och….

/adde

• adde

Medlem
    9 januari, 2003 vid 07:23 som svar på: LUV 360

Som Oscar säger så är det två helt olika trick, men jag skulle säga att upwind är lättare. Man får ju helikoptertack på köpet så att säga. Upwind kan med fördel tränas något underriggad medans i allafall jag behöver bra drag för att sätta downwind 360 – utan att det ser för klumpigt ut. Vi får se om den stooora freestylbrädan inte kan råda bot på detta i vår…

/adde

• adde

Medlem
    8 januari, 2003 vid 12:05 som svar på: Dumsnål?

Om man kollar på simmers hemsida (om du vill hålla dig till simmer OS), så borde en 4.2 komplettera dina segel bäst, 4.5 är kanske lite nära. En 4.5 kommer naturligtvis fungera bättre på en 430 än en 4.2 gör, men fortfarande långt ifrån bra. Antagligen fungerar vilken 400 mast som helst bättre än en 430. Skillnaden i vindtålighet på en 4.5 och en 4.2 på en 430 blir antagligen ganska liten. Skall du köpa en 400 mast så satsa på 4.2.
    Jag skulle helt klart visa lädret och skaffa en 400.

OS 2002
    4.2 396
    4.5 408

OS 2001
    4.2 397
    4.5 408

/adde

• adde

Medlem
    8 januari, 2003 vid 08:35 som svar på: 12/24V motorer säljes.

Ett ord:

ROBOTWARS!

/adde

• adde

Medlem
    7 januari, 2003 vid 14:56 som svar på: Dumsnål?

Till att börja med så har jag använt 4.0 en 4-5 ggr 2002, i sverige. Men eftersom jag brukar åka till blåsigare breddgrader så har jag faktiskt bytt till 3.8 och 4.2 (har faktiskt fått stå på stranden ett par dagar i Pozo pga för mycket vind…), sedan följer 4.7 och 5.4 i våglinjen och 6.2 och 7.0 freestyle.

Förra året (2002) körde jag 4.7 och 5.5 på 430 mast, 4.7 hade 426 men efter gedigna tester kändes det som om 430 gav mera power än 400. Eftersom du (precis som jag) är relativt tung (i vindsurfingmått mätt) så kan du nog ha ett par cm av masten som sticker upp. Men mindre än 4.7 tror jag absolut inte att du skall gå, inte med nyare segel. Men en kombo med 4.7 och 5.0 känns kanske lite dumt. Tänk också på att med rätt mast kan du hålla seglet längre, dvs i mera vind, så i praktiken så ger nog ett 4.7 i detta fall bara en marginel vinst (naturligtvis beroende på din nuvarande 5.0)

Ett bättre alternativ i så fall är kanske att byta till en 5.0:a som går på en 400 mast, 4.2 och 5.0 på 400 och du kanske kan hitta en 6.2 som går på 460 mast.
    T.ex. Gaastra Grind 2003 5.4 går på 428 i mast och är sytt efter 400 mast.
    För att (som vanligt) referera till mig själv så har jag 3.8, 4.2 och 4.7 på 370 mast och 430 till 5.4 och 6.2.

Summan av kademumman är att t.ex. ett 4.5 på 430 antagligen inte ger så mkt mer vindtålighet än din 5.0:a. Även om det bara är 5 dagar med 4.0 vind så är det kanske just dom dagarna som du verkligen behöver grejer som fungerar optimalt.

/adde (hmm, innehåller ovanstående egentligen några svar?)

• adde

Medlem
    7 januari, 2003 vid 12:41 som svar på: Från rishög till pärla

Stackarn har inte kunnat bygga på bussen på 3 veckor…. han är på GC.

/adde

• adde

Medlem
    7 januari, 2003 vid 09:01 som svar på: Gran Canaria

Tja, har skrivits en hel om detta under resmål. Läs t.ex. här, eller använd sökfunktionen.

/adde

• adde

Medlem
    7 januari, 2003 vid 07:48 som svar på: Gaastra lanserar egna master.

Finns det någon marknad där producenter och återförsäljare INTE gör allt för att tjäna maximalt med pengar?(förutom planekonomier) Tvärtom tror jag att eftersom de flesta (läs alla) windsurfingaffärer och tillverkare drivs av entusiaster så är priserna lägre än om de skulle drivas av kostymnissar.

Klädbranschen har inte sällan pålägg på ett par hundra procent, där om någonstans kan vi snacka om att lura kunden. Dom där j-a KanadaGåsJackorna som det kryllar av på gatorna kostar nog inte 5000 att tillverka. Skortor för en femhundring kostar antagligen max 50 spänn att tillverka…

Elektronikbranschen har ett pålägg på ca 20-30 procent. Vid öppningserbjudanden (elgiganten, siba, on-off etc) går de ofta back på en massa produkter.

I augusti så är årets segel omöjliga att sälja till fullpris, eftersom nästa års segel kommer i september. Således handlar det om att göra sig av med lagret på så kort tid som möjligt. Kan mycket väl tänka mig att en butik kan gå back på att sälja sina sista segel. Det handlar om att minska förlusten. Kan man sälja ett segel med liten förlust har man pengar att köpa ett nytt segel som man kan tjäna pengar på. Gungor och karuseller. Det kostar pengar att ha saker liggande (lagerkostnad + pengar uppbundna i varor)

Så till ursprungsfrågan. Vad är det för fel med att det kommer ytterligare ett mastmärke på markanden? Borde inte det gynna konkurransen och i slutändan ge lägre priser? Det ÄR faktiskt skillnad på master och master. Ffa så passar master olika bra till olika segel, visst för många spelar det ingen roll – men är det inte dumt att lägga en massa pengar på ett segel men bara få ut 70-80% av prestandan pga fel mast?

/adde

• adde

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:41 som svar på: Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

CC står i surfsammanhang för constant curve, dock så skilljer sig tillverkarnas definition på vad som är cc endel. North tillverkar sina egen master (eller; North har en egen mastlinje) och är kanske den tillverkare vars master skiljer sig mest från övriga… (öhh jo, det blev nog rätt). Kring 98 hette väl deras master Xcellerator och fanns som 400, 420, 440 och 460 tror jag. Har ägt en 440 som hade IMCS 24. Har du tur kan du få tag på sådana master och då är saken biff, du borde klara dig med 400 och 440 alt. 420 och 460 i så fall.

I din sitts hade jag nog grävt lite i plånkan och skaffat 400 430 och 460 master, jobbigt men så är det… Kolla på GUN deras korta master är något styvare än standard iallafall Loop C100 (troligen även nya C65) annars skall du nog inte kolla på RDM master då dessa ofta upplevs som lite mjukare.

För att ytterligare komlicera bilden så skall du tänka lite frammåt, skall du senare byta segel så kanske du inte vill ha master som inte är standard. Från 2002 och frammåt riggas många 4.2 på 370 och 400 används upp till 5.4, en 400 mast blir således nästan oundviklig (ehh själv har jag ingen….)

/adde (kanske planterade frågor istf att ge svar)

• adde

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:05 som svar på: Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

Få man fråga vad det är för segel du har? Jag begriper inte heller hur rekommenderad längd och imcs skall gå att lösa. Är det måhända gamla north segel?

Tänk på att om du använder en variotop så kommer seglet hamna längre ned på masten, och masten kommer således att uppleves som styvare.

/adde

• adde

Medlem
    1 januari, 2003 vid 20:51 som svar på: Ngn som har testat följande brädor?

Inga erfarenheter av waveskaten, rekommenderade den eftersom jag själv är dödligt förtjust i min RRD twintip wave på 85 liter men önskar mig den någon cm bredare och ett par liter till…

När det gäller min vågis och w/f som på pappret överlappar varandra så panikköptes vågisen (en Cutre byggd i Pozo med några år på nacken) då CLS-Uffe hade 5 veckors väntan på att laga nosen på w/f:en. Men faktum är att överlappet är betydligt mindre än jag trodde det skulle vara, ffa så funkadar den förvånnandsvärt bra med 4.0 (kommer ha 3.8 och 4.2 i år). Jag är dock inte främmande för att byta den mot en något mindre (säg 78 liter) – beror nog främst på om jag tänker mig en resa till Pozo i sommar igen eller inte.

Men att bara ha en vågis på 75 och en freestyle på över 110 tror jag blir för stort klapp. Iallfall om man väger 85 kg.

/adde

• adde

Medlem
    1 januari, 2003 vid 17:59 som svar på: Ngn som har testat följande brädor?

Skall man segla i sverige så får man leta efter dagar då en 85 liter vågbräda är för stor. Iallafall om man som jag ligger kring 85 kilossträcket (offseason).

En stor freestyle som tar 7.0 och 6.2 och en wave/freestyle alt stor vågis för 5.4 och 4.7, då har du nog täckt in den mesta svenska seglingen…. (förutom formula då).

Personligen har jag både en wave/freestyle för svenska vågor samt en lika stor (85 liter) vågis för de få svenska 4.2 4.7 dagar med stora vågor samt på resor. Min w/f har fått agera vågis i masthöga vågor med 4.0 på GC kanske inte opitmalt men hellre offra 3-4 dagar då brädan är för stor än 10-15 dagar då den är för liten.

Vågisen har än så länge bara beta-testats i Klittmöller med 4.0 (3+ vågor) och med 4.7 och 5.5 i Vberg. I 5.5 vindar fungerar min w/f betydligt bättre.

/adde

Sida 181 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications