Forumsvar skapade

Sida 184 av 204
  • adde

Medlem
    19 november, 2002 vid 08:20 som svar på: Volvo 945

Rekordet I en Peugeot 309 (betydligt mindre än en 945) är:
    Bräda 260×60, 5 segel, 3 master, 2 bommar, packning (alla tillbehör), samt en fåtölj! Med packing menas allt nödvändigt bla en flickvän med tillbehör.

/adde (har börjat packa på taket nu…)

• adde

Medlem
    18 november, 2002 vid 16:58 som svar på: Skins VS neilpryde?!

Jag kör med Zkins zipperless 5/3 dräk året runt, har en shorty som jag kör med på semestern. Under vintern har jag ibland shortyn eller bara underställ under. Har inte haft några kvalitetsproblem trotts att jag tänjer rejält för att komma i den. Har kört den två sommrar och en vinter. Denna vinter bli den andra. Funderar på att skaffa en väst med huva istf en enkel huva. Nemas problemas.

/adde (Hur kom jag hit? Jag windsurfar ju…)

• adde

Medlem
    18 november, 2002 vid 14:02 som svar på: kvadraten på vikten på seglaren gånger mastlängden

4-5 master, inga begrännsningar alltså – no limitz -.

När får vi se en mastguide ala’ vågbräde guiden? 2004?

/adde

• adde

Medlem
    18 november, 2002 vid 10:24 som svar på: kvadraten på vikten på seglaren gånger mastlängden

Jag erkänner, med mynningen mot tinningen, att det är guns loop C100.

Toppen vägen drygt 400 gram. Dock är den inte delad ’likformigt’ utan botten är lite längre än toppen.

Du har inga begrännsningar när det gäller nya master, eller?

/adde

• adde

Medlem
    18 november, 2002 vid 07:13 som svar på: kvadraten på vikten på seglaren gånger mastlängden

Trimmbart nedhal snackas det mycket om. Dröjer nog inte länge innan det börjar användas seriöst vid tävlingar. Det är ju ganska lätt att tänka sig en ickereversibel konstruktion som helt enkelt släpper nedhalet lite. En slaggs ”turbo” som man slänger in i sista slören…. med tanke på de krafter och den precision som behövs för nedhalet har jag svårt att se en hållbar konstruktion där man kan ÖKA nedhalet, iallafall inte om seglen inte specialsys för detta endamål. Kanske en fotdriven vinsch? eller kanske en förlängare med inbyggd domkraft, som kan trimmas med en fotpump? eller kanske en kolsyrepatron…..

Jag tror att även stora riggar kommer att gå över till RDM eller kanske inte fullt så smala master. Får man bara de långa masterna att flexa bra finns det bara fördelar tror jag. Iom att seglen blivit planare tror jag att man behöver lite tunnare master. Om inte annat så finns det ju vikt att tjäna… (sa jag att min nya 370 väger 1200 gram??).

Jag tror att det finns ett patent på en trimbar fena till formula (ide och konstruktion av en svensk). Frågan är om den ökade vikten kan motiveras med den vinst som trimbarheten skulle kunna ge, sen verkar väl de flesta seglarna köra på maxstolek hela tiden, då kanske inte vinsten blir lika stor….

/adde

• adde

Medlem
    15 november, 2002 vid 14:17 som svar på: Finns ngn dansk motsvarighet till Steffo?

Preben kanske? annars kan man testa

http://www.windsurferen.dk
    http://www.riders.dk (har joinats av http://www.glide.dk)
    http://www.surfersinfo.dk

/adde

• adde

Medlem
    15 november, 2002 vid 06:48 som svar på: Följebåt!!!!!!!!!!!!!

kolla med surfunique, de genomförde väl ett race mellan öregrund och åland i sommras, eller blev det aldrig av??

/adde

• adde

Medlem
    14 november, 2002 vid 16:12 som svar på: Vad har ni för utrustning och vad har allt kostat?

Började räkna men kom fram till att jag inte vill veta hur mycket pengar som står i hallen…

Jag funderade mest på vad NP Edge är? Naish Edge har man ju hört talats om, och Gastraa Soukl? Nog har är väl det soul i Gastraa men mig veterligen finns det bara ett segel om heter Soul och det tillverkas av NP…

saxat från mr_wave:

Svar till:

Np edge 5.0 ……2500
    Gastraa soukl 4.0 …….2500

[/ QUOTE ]

/adde

• adde

Medlem
    14 november, 2002 vid 09:08 som svar på: Vad har ni för utrustning och vad har allt kostat?

Ehh?

Np Edge, Gastraa Soul??

”You make a grown man cry”

/adde

• adde

Medlem
    13 november, 2002 vid 08:08 som svar på: Ny Gun bräda !

Mina 430
    Tidal Wave (40% kol) väger 2.3 kg (öhh tillsalu…).
    Naish AeroMax (samma som Powerex Z-taper), (75% kol) väger 1.9 kg.

Men det är ju en fråga om vikt vs prestada vs pris. Aeromaxen är en sk. dropshapde dvs tjock som vanligt vid förlängaren och blir sedan smal som en RDM. Något som NP X9 och North DS(?) kommer med i år.

/adde

• adde

Medlem
    13 november, 2002 vid 07:58 som svar på: Från rishög till pärla

Hur har du tänkt göra med packning? Med höjbart tak så kan man ju inte ha prylarna på taket, iallafall inte utan att behöva plocka bort räcket om man vill höja det.

Skall du skita i att kunna höja taket eller ha prylarna i bilen?

Du vet att man måste köra via Göteborg för att komma till klittmöller ? smile.gif

/adde

• adde

Medlem
    13 november, 2002 vid 06:55 som svar på: Ny Gun bräda !

Jag slog på stort och köpte en 370 loop100. Dvs en RDM. Den väger hela 1200 gram! Kör på 370 från 4.7 (Naish Boxer) och neråt (Naish Session 4.2 och 3.8), så jag tyckte det var vart det. Har än så länge bara riggat (hemma i vardagsrummet smile.gif ), men det ser bra ut.

Vet inte varför men Guns 4metare har IMCS 20 och 370 IMCS 18. Något styvare än normalt (19 resp 17).

Gun och Tush och Radz har nog endel master som är samma. Kolla resp. hemsida och jämför vikter etc., tvivlar på att man i olika fabriker kan få samma vikt på 3 decimaler…

/adde

• adde

Medlem
    11 november, 2002 vid 15:22 som svar på: Vilken bräda tar jag med till Gr Canaria i dec?

det finns endel skrivet här om GC, kolla under trådarna med namn som ”gran canaria” där finns det skrivet om unthyrningar och olika spots.

/adde

• adde

Medlem
    11 november, 2002 vid 12:59 som svar på: ”Fritids-avdelning”

Off-Topic (OT) trådarna är väl inte störande många, inte än i alla fall. Däremot verkar det klia störande mycket i folks fingrar…

Det kanske bara är jag som börjar bli gammal, men jag tycker inte att steffo.nu skall inte blandas ihop med aftonbladets chatt eller lunarstorm (vad är det?). Min personliga åsikt är less is more. Klart det är kul med roliga kommentarer på inlägg men när man loggar in och det är 50 nya inlägg varav 35 är på fomen ”kul skrivet” eller ”tycker jag med” så börjar man tröttna. Jag har sett ett antal andra forum gå under pga liknande omständigheter.

Ett tag var det ju en stackare som svarade ”kul”, ”bra” och andra en-ords meningar på 50 trådar, man var ju bara tvungen att läsa igenom alla svar för att inte missa något väsentligt. Nu är ju det faktiskt bättre med inloggingen så man kan själv filtrera vilka inlägg man vill läsa.

Kanske ett OT forum kan råda bot på det hela, men jag tror inte det.

/adde (kommer antagligen börja skriva insändare under pseudonymet ”vän av ordning”)

• adde

Medlem
    11 november, 2002 vid 12:24 som svar på: Båtmässan…..

vilka utställare var där?

/adde

Sida 184 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications