Forumsvar skapade

Sida 187 av 204
  • adde

Medlem
    20 september, 2002 vid 06:25 som svar på: Rig hjälp!!

Med luff menas hur lång maststrumpan är, dvs hur lång din mast+förlängare skall vara. Med rekommenderad mast menas den mastlängd som tillverkaren anser passar seglet bäst, hos segelmärken som även säljer master brukar man även ange exakt vilken mast som är bäst (naturligtvis deras egna). Oftast är det bäst att använda en mast som är max 30 cm kortare än luffen, dvs att använda en förlängare mellan 0 och 30 cm. Stora freestyle segel rekommenders ibland att riggas på vågmaster med upptill 45 förlängning, samtidigt som små vågsegel rekommenderas att riggas på 400 cm mast, fast luffen är kortare… (gäller främst segel äldre än 99 då 370 masterna började säljas på allvar)

En för lång mast gör, förrutom att masten i sig är styvare, att seglet hamnar längre ned på masten – vilket gör dethela ÄNNU styvare.

/adde

• adde

Medlem
    20 september, 2002 vid 05:54 som svar på: gran canaria

Tidvattnets amplitud beror på hur nära/långt ifrån fullmåne det är, samt årstiden, är man där en vecka borde det inte vara så stor skillnad. Inte omöjligt att tiden mellan två högvatten kan variera också, men den brukar iallafall vara ca 12½ timma. Tidvattenskalender .

Under sommaren är det sällan svall, men den pålitliga vinden ger vågor. Dock tycker jag att man måste ned till 4.7 och nedåt för att det skall vara bra storlek. Känns som om det blir mindre vågor när det vrider mot lite nord också. Har man bra tryck i Vargas eller Pozo men inte är nöjd med vågorna kan man testa Ojos de Garsa som ligger precis norr om flyplatsen (kör förbi flygplatsen och ta av mot Base Camp, kör rakt fram och sväng vänster precis före militärbasen.) Där är det större vågor men lite mindre vind (typ en storlek).

Om det kommer svall så anser jag att Ketchup (kör mot Juan Grande, sväng vänster vid macken efter gångbron. Tillbaka en bit och sedan ned mot havet. sväng in på grusvägen som leder till en stor, röd, fabriksbyggnad. sväng vänster ned mot havet…) är bäst.

/adde

• adde

Medlem
    14 september, 2002 vid 06:35 som svar på: Surfing på Vänern vid n-no?

båtgården i lidköping lär funka

/adde

• adde

Medlem
    13 september, 2002 vid 05:07 som svar på: Finns färja Oskarshamn – Norra Öland? Det skall ju blåsa!

Tidigare fanns färja Oskarshamn-Byxselkrok (hur fan stavas det?) och Mönsterås-Borgholm, men båda dessa upphörde för flera år sedan och det ska nog till ett mirakel för att de ska öppnas igen. Bäst är väl att köra (GBG)-Vberg-Hstad-Växjö-Kalmar-Öland.

Önskar jag kunde följa med… kanske som tolk (småländska och ffa ölandsvarienten är hårt svår att förstå…)

/adde (som har bott i Ohamn i en herrans massa år…)

• adde

Medlem
    11 september, 2002 vid 11:04 som svar på: när kommer 2003-segel?

Våg/freestyleseglen är redan släppta hos de flesta, nu börjar även freerajd dyka upp. Oscar postade några fina länkar… sök på 2003 här på konfen.

/adde

• adde

Medlem
    6 september, 2002 vid 14:26 som svar på: Hypersonic – närmare titt

starboard 2003 kommer till sverige i slutet av september (20:e??). Tydligen är 9 HS beställda och 7 bokade…

/adde

• adde

Medlem
    6 september, 2002 vid 07:37 som svar på: Oss andra

Köp och sälj delen på forumet är sveriges bästa. Det är inte BARA tävlingsutrustning… kolla på alla sidorna. Det är en stor omsättning av prylar just nu, annonser som lades in för några dagar sedan ligger LÅNGT bak fast de är ju fortfarande aktuella.

Lokala klubbar med hemsidor har ibland köp&sälj annonser. Har du vägarnaförbi så är det antagligen en massa beggat i Apelviken – Varberg – i helgen.

lycka till!

/adde

• adde

Medlem
    6 september, 2002 vid 07:05 som svar på: Cambers

Egentligen betyder camber buk (eller böja sig), och refererar alltså till seglets buk. I slutet/mitten av 80-talet började man använda så kallade camber inducers, en ’klyka’ i maständan på lattan. Denna klyka (lite som en årtull) som alltså sitter mot masten gör att man kan spänna lattan hårdare och på så sätt få en stabilare och djupare buk. Tidigare fick seglet sin buk först då det var vind i seglet. (camber inducer = skapa, generera buk). I dagligt tal använder man dock ordet camber för den lilla plastklykan.

/adde

• adde

Medlem
    30 augusti, 2002 vid 06:58 som svar på: Kite vs vindsurf

Jag måste nog säga att ett fett hopp på surfbräda imponerar mer… på http://www.cutre.com t.ex. finns en bild på dunkan som lobbar en 12-15 meter. Utan fallskärm smile.gif. Var faktiskt på plats den dagen men såg inte just Dunken men en knappt byxmyndig spanjack (Jonas Caballeros tror jag). Vi satt i bilen, typ 50 meter från kanten ner till stranden, därifrån är det väl en 8-12 meter brant kant nästan rakt ned i vattnet. Rätt coolt när man ser en seglare poppa upp, från första vågen, sådär en 10 meter upp…

edit:
    feta dubbelloopar

http://www.windsurfar.com/modules/videos/videos/2145_002031p.mov
    http://www.windsurfar.com/modules/videos/videos/2144_002029p.mov

/adde

• adde

Medlem
    29 augusti, 2002 vid 10:53 som svar på: Det blåser! Var seglar jag i bohuslän – Tjörn, Orust eller?

Tja har inte prövat men det snackas om bohus-malmön, hamburgö och Haby vid sotenäs (men dit rekommenderar man väl ingen att åka, någonsin smile.gif ).

/adde

• adde

Medlem
    29 augusti, 2002 vid 07:30 som svar på: Same, same but different? (aka same [censored], different name?)

Haha, jo det ver ju en och annan bekanting. Undrar hur stora serier man måste köpa? kanske skulle beställa 20 RDM master…

/adde

• adde

Medlem
    23 augusti, 2002 vid 12:04 som svar på: Diskussion: Allt radikalare freestyles!

Svar till:

Personligen tror jag att många precis som du säger Adde, kommer köpa för avancerade prylar för sin kunskapsnivå. Detta trots att de egenligen skulle ha mkt roligare på en Carve, Avantstyle eller en Switch.

Himla tur att du pillade in ett SÄGER framför adde… laugh.gif

/adde

• adde

Medlem
    23 augusti, 2002 vid 11:08 som svar på: Diskussion: Allt radikalare freestyles!

Ja vad ska man tycka?

1. Jag tror att FreeMove (nu snackar vi brädor) kommer att bli vanligare, t.ex. s-board carve som Oscar nämnde och RRD avantmove/style. I dagens mått så borde TT (99-01) samt Score och kanske MaxRide benämnas freemove iom att freetstylbrädorna har utvecklats markant från 02 och framåt. Till en viss del handlar det väl om ett namnbyte eller en förskjutning…

2. Vad är det som gör en radikal freestyle till en dålig freemove/ride? Är det inte mkt pga fenan? (Ni var inte nöjda med orginalfenan på Twister har jag för mig?) Stancen?

3. Felköp. Precis som många av oss har åkt om kring på superdyra räjs och slalomprylar eller fräsiga down-the-line vågisar fast varesig vår teknik eller vårt klimat var lämpade för ändamålet så kommer nog många fortsätta att välja FÖR avancerade prylar. Detta gäller även bilar, cyklar, skidor, stereo osv… I know I will…

4. Små wave freestyle (Oscar och jag är buksvågrar på en TTwave) verkar komma tillbaka Skate 90:an verkar juste.

thats all for now

/adde

• adde

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 13:25 som svar på: ta med eller hyra utrustning?

kom dock ihåg att det inte finns försäkring… pajar du prylarna får du betala dem…. på så sätt känns det bättre att paja sina egna pinaler… (Jonas nöjer sig nog inte med att man kletar på lite epoxi…)

/adde

• adde

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 07:02 som svar på: Starboard 2003

Trance84 har samma mått som ACID 62

/adde

Sida 187 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications