adde
Forumsvar skapade
-
Att köpa nya saker är DYRT, ffa är det dyrt att köpa 01 och 00 segel nya. säg att du får punga ut med 3500 :- för ett 01. beggat kanske det kostar 2000 :-. Efter ett par seglingar så är ditt ’nya’ segel inte värt mer de 2000 :- som det begagnade kostade. Årsmodel är ofta viktigare än skick på beg. marknaden, tyvärr.
Gun kan du köpa direkt på http://www.gunsails.de eller via http://www.uniquestore.nu
/adde
-
Då tycker jag vi åker över ditt och spöar skiten ur honom. Jävla småglin.
/adde
-
Kollade på samma sak igår faktiskt. Nya Search har samma mått som min Nalus 2001 ungefär. Dock har väl Zone och Core fortfarande ’kort’ mast?
Jag kollar hellre på Naish Boxer som på har ca 30-40 cm kortare mast (jmf med mina 2001 eller Search 2003). 6.2 riggas på 432 cm nya Search på 471 (om jag minns rätt). Kollar man på Hot så har de relativt korta luffar. 6.3 på 452 tex, undrar hur 2003 ser ut. Även övriga Naish 2003 har kortare mast än tidigare år.
Enligt Rasmus Baltersen som var med och utvecklade Boxer i vintras så seglar han dem (hellre än Session) på Hookipa trotts att de inte är tänkta som down-the-line segel.
/adde
-
David swift. Är det Robby swifts lillebror vi snackar om så tvivlar jag på att han bara seglat i tre år. Robby började när han var 3 och har alltså seglat i 15 år… vore konstigt om lillswift väntade med att börja segla tills han var 13 (han är väl 15-16 nu). För övrigt är Robby, David och t.ex. Ricardo Campello(?) helt otroliga talanger – inte helt jämförbara med oss dödliga…
/adde
-
Jaws är största vågen på Hawaii. Några ggr per år blir det sinnessjukt stort. Vänta tills nya bondfilmen… där lär det vara ett fett stunt (Laird Hamiliton droppar in från en helikopter…). Där är det Tow-in surf (liten surfbräda som en stor wakeboard eller en direktional kite faktiskt) och vindsurf som gäller.
vindsurfingen började faktiskt som ett sätt att segla ut till vågorna och inte behöva paddla…
Sök lite på Jaws, Hawaii, Laird osv…
/adde
-
Du kollar inte noga nog
. tre-sexti kan väl närmast liknas med en grubby eller ev. plattvattensbakåt. När det gäller vågsegling så bedrivs den MED vågen, dvs det handlar inte bara om draget i seglet utan även om vågens kraft (dvs som surfing) – det tvivlar jag på att man kan uppnå med en Kite. När det gäller down the line, bottomturns och cutbacks så kika t.ex. calle nybergs filmer som länkades här ovan. Eller varför inte ett klipp från Jaws?/adde
-
ta en halvtimme och kika runt på dessa sidor (eller länkar därifrån)
trix
http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=freewave&Number=73559&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=och kolla lite juste vågsegling på
http://medlem.spray.se/callenyberg/corpfilms.htm/adde
-
Att bli ’bra’ i windsurfing är svårare än i kite. Vilket iofs till viss del beror på att det är ny sport, dvs inget vet vad/vilka trick som är aktuella om 3-4 år. Men steget från att dra rigg till att loopa, spocka eller ens dra ett högt hopp är rätt långt på en vindsurfingbräda. Man ser ju rätt många ’duktiga’ kitare som bara kört en eller två säsonger…
Som gammal skatare så drar man genast en parallell till inlines vs skate. Alla som en gång åkt bräda vet hur svårt det är att dra en vanlig air i en ramp (eller vi kan tänka oss hur svårt det är/var…) men samma trick med inlines ter sig ganska enkelt i jämförelse.
Coolast av allt är väl ändå BMX i vartramp, fyfan.Det är INTE meningen att dissa Kite, och jag har inte sagt att det är lätt!
/adde
-
Som du skrev själv så avgör antalet inlägg på konfen vilken status man har. Dock med ett undantag, Doctor. Vad jag vet så finns det bara två med titel doktor, OlaH samt DrMasse. För kära Masses del så vet jag faktiskt inte om det är en titel som han kan stoltsera med även i andra sammanhang. Dock borde han i annat fall, utan tidsfördröjning, utnämnas till hedersdoktor i (åtminstone) teoretisk vindsurfing (andra tänkbara områden är svenska och lokala vindfenomen). OlaH har, förutom sina gedigna surfkunskaper, doktoral kompetens i Picard grupper. Dvs han har gått den långa, hårda vägen… (som vi alla(?) en gång skall vandra…)
/adde
-
Om du känner att surfingen är prio ett, så skall du nog göra som skidbummarna gör. Jobba apa under några månader och sedan leva billigt någonstans där det garanteras vind (skidbummen vill väl iofs ha snö…). Bo hemma hos morsan och slava på något tråkigt jobb i 4-5 månader. Resten av tiden är du i sydafrika eller någon annanstans med bra vind/våg garanti och billag leverne. På så sätt får du garanterat mest tid på vattnet, tid för utveckling…
Kom ihåg att det ofta är resan som kostar mest, att hyra bil/bostad är också mkt billigare per dag om man stannar länge./adde
-
…men att bara handla utan att ifrågasätta kommer ju knappast dra ned priserna, eller hur? Handlarna kan kanske hålla ett högre pris än i andra länder just för att många är ”dumma” nog att lasta upp sedelbunten på disken utan blinka. En konkurans från postorder firmor i Europa kanske kan ge en spark i baken på endel säljare. Jag tror att de flesta ändå kommer att välja att handla i sverige, pga närheten, klämbarheten och säkerheten. Men bara vetskapen om att det är 1500 spänn billigare att handla ett Naish på looping.de än på megmax kan kanske tvinga ned priset…
/adde
-
Jävligt skönt focus på bilden dag 13, rulle 109-10. hela jävla bilden kryper ut ur skärmen…
/adde
-
Du har ett private message…
/din laxfitta (adde)
-