Forumsvar skapade

Sida 189 av 204
  • adde

Medlem
    7 augusti, 2002 vid 06:41 som svar på: Dunkerbecks Speedrekordförsök update!

Ämnet togs upp på Neil Pryde konfen också… Vi får se om Kevin kan tillföra något…

/adde

• adde

Medlem
    6 augusti, 2002 vid 12:07 som svar på: Dunkerbecks Speedrekordförsök update!

är det inte bara en bag över seglet? typ solskydd eller för att inte avslöja att de kör på Gaastra….

/adde

• adde

Medlem
    6 augusti, 2002 vid 11:47 som svar på: Regler

Som Staffan säger så råder det förbud vid stora uddeviken söder om björlanda. Detta pga fågel(skyddsområde?). Och gäller under delar av sommaren. Kika på spotskartan på http://www.gbgwindsurfing.com, där finns datum.

/adde

• adde

Medlem
    5 augusti, 2002 vid 14:14 som svar på: Regler

Du räknas som segelbåt, med det innebär bla följande:
    Du måste följa hastighetsbegrännsningarna (det är 5 knop i hela gbg inlopp).
    I övrigt så anses nog brädan vara mera manövrerbar än de flesta båtar så du bör nog väja för andra båtar (om inte annat så är en kollision farligare för en brädseglare).
    Men rent krasst så gäller följande:
    Motorbåt väjer för segelbåt.
    Upphinnande har väjningsplikt.
    Seglar du för barbordshalsar väjer du för båtar som seglar för styrbordshalsar.
    I vågor: seglar du utåt har du förtur (men sabba inte folks vågridningar bara för att du har rätt)
    Först på vågen har rätt att rida den.

Visa hänsyn, och gör undanmanövrar I TID, använd sunt förnuft.

/adde

• adde

Medlem
    1 augusti, 2002 vid 12:00 som svar på: Kite polare i Götet

Kitepolare är ETT ord din jävla laxfitta!

/pulver in da house

• adde

Medlem
    26 juli, 2002 vid 06:48 som svar på: tips på bra ”låga” våtskor

Rip-Curl’s slit toe skor ”CORE” gillar jag, köpte mina på GC. Tror bla surfcompaniet säljer rip-curl.

/adde

• adde

Medlem
    24 juli, 2002 vid 12:23 som svar på: Vindgaranti: Augusti

Du kan börja rigga småsegel redan på fredag, då gästar jag nämligen Stockcity.

/adde (fundar på att skaffa en billig backup-bräda för tillfällen som dessa)

• adde

Medlem
    23 juli, 2002 vid 05:02 som svar på: Äntligen vind…

en näve grovt bröd och gårdagens avslagna cocacola… nu ska det äntligen bli lite surf…

v-berg here we come

/adde

• adde

Medlem
    22 juli, 2002 vid 13:04 som svar på: Volcano?

Vulcan är en hoppgipp, du roterar från vinden och flipparrunt seglet i hoppet. Skotar in och byter stance när du landat.
    Willy-skipper är ’tvärtom’ dvs du flippar runt brädan i hoppet och landar så att säga på samma bog men med nosen först. Sedan flippar du runt seglet (eller vad man nu vill hitta på).
    Spock liknar vulcan men du landar utan att eg. flippa runt seglet utan lutar dig fram och seglar backwinded (och faktiskt clewfirst). Fortsätt rotera tills skothornet kommer genom vindögat och drar runt dig de sista 90 graderna, flippa runt seglet, eller fortsätt dra runt brädan och gör en 540 ist.

/adde (institutionen för teoretisk vindsurfing)

• adde

Medlem
    4 juli, 2002 vid 11:20 som svar på: Gran Canaria till sommaren

Kom tillbaka från GC igår, var där två veckor. Precis som förra året (också två veckor) seglade vi VARJE dag (iofs inte sista dagen då jag fick öroninflamation… men det blåste iaf). Använde 5.5 tre dagar tror jag, resten 4.0 och 4.7. Ett 3.5 hade varit lagom flera av dagarna, men det var bara att dra allt man orkade på 4.0:an och hålla tummarna…

Du måste nästan ha bil, även om du bor i pozo. Då kan du ta dig till Vargas eller Ketchup. Ibland är det 50-70 seglare i pozo… Du får en Seat Marbella för 1800 för två veckor. Maila Jonas och kolla.

Tips: Bygger det stora swell på udden vid pozo, dra till Ketchup. Vi hade klockrena vågor och crossoff där. Bästa surfet i mitt liv.

/adde

• adde

Medlem
    3 juli, 2002 vid 21:13 som svar på: kolla in Bjorn i 60 knots vind…

jag var där

• adde

Medlem
    14 juni, 2002 vid 13:21 som svar på: Ett av europas mest prisvärda märken finns nu i Sverige

Låter trevligt…

… men hade inte LA-surf stora problem med tyskarna? de kunde inte levera i tid osv och de tvingades avsluta sammarbetet. Hoppas det fungerar bättre denna gång…

/adde

• adde

Medlem
    6 juni, 2002 vid 12:44 som svar på: Segel-bräda ratio?

Att sätta på 6.0 om max rekommenderade är 5.9 är inga problem.
    Det du ska tänka på är att orginalfenan är en kompromiss och fungerar bäst till segel i mellanregistret. Ska du hänga på segel i över- (eller under-)kant är det nästan oundvikligt att behöva skaffa större (eller mindre) fena.

/adde

• adde

Medlem
    31 maj, 2002 vid 07:57 som svar på: Laird Hamilton

Jag tror mig ha sett biler där han bodysurfar I vågen är det det du menar?

Ang. bärplanssurfing så är det en djup fena med ett bärplan en bit ned, på så sätt liggar man en bit ovanför vattnet. Bärplanet fungerar också som stötdämpare vid hopp. Tydligen så kan man surfa på icke brytande vågor också…

/adde

• adde

Medlem
    30 maj, 2002 vid 07:21 som svar på: Är nya freetyle fenor för mycket radikal, spinnar de lätta?

En kortare/fetare fena kommer säkerligen hjälpa dig att göra trix som spock och vulcan. Men räkna med sämre höjdtagning och att du lättare får spinnout, du kan helt enkelt inte segla med samma tryck på bakfoten som du är van vid.

Freestyle handlar ju om att ladda trick på trick på trick…, inte att blåsa fram och tillbaka i viken och kanske testa en spock vid vändningen. Vanlig segling blir inte bekväm med en för extrem fena.

(ovanstående är som vanligt ett resonemang helt ur författarens fantasi, eftersom han inte varit i närheten av varesig en spock eller vulkan… än…)

/adde

Sida 189 av 204
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications