adde
Forumsvar skapade
-
-
nej för fan, så illa var det inte.
-
Förutom att studera och skriva ned planernas exakta position varje natt under 12 år och erhålla 5% av danmarks BNP i forskningsbudget, så hade herr Brahe en ide om att vissa dagar var bra och vissa var dåliga. Därav uttrycket TychoBrahedag (som förövrigt används alldeles för sällan 🙂 ). Exempelvis sjösattes en färja med hans namn på just en sådan ’dålig’ dag, den har både brunnit och gått rakt in i kajen…
Har någon surfat på Hven förresten?
adde
-
Åk mot Björlanda, vägen IGENOM torslanda samhället sväng vänster vid en gul grillkiosk. Sen är det rakt fram. Eller åk mot Björlanda, i rondellen tag 180 grader åt fel håll. Tag nu ist höger vid gula kiosken.
Kom nu med en fin rapport om hur det var!
adde
-
pillade lite på den när jag var inne senast, den såg cool ut. Kombinera med ett framåtseendeekolod så kan man köra var-som-helst utan att vara rädd att paja fenan…
adde -
En camber, eller camber inducer som det heter, är en pryl som sitter i mastfickan på seglet och spänner ut lattan från masten. Reslutatet blir att seglet får en väldigt fin och stabil buk dvs det går snabbt. Nackdelen är att det blir svårhanterat, alltså inget att lära sig med. Idag är det bara riktiga race segel som har cambers, eftersom utvecklingen har kommit så långt att man kan segla nästan-lika-snabbt med ett ocambrat(?) segel. Men manöverbarheten är betydligt bättre hos ett vanligt freeride/style segel.
camber=plastbit mellan segel och latta.
adde
-
eller kolla på
http://home.xnet.com/~efflandt/ip2host.html
adde (det var jättesvårt att hitta sidan…)
-
’host’ om man sitter vid en UNIX dator (antagligen omöjligt på en Mac)
adde
-
Börja med det största och minsta du tror att du vill ha fyll sedan i ’glappet’. Kommer du resa till G.C. så kommer du naturligtvis behöva ’jätte’-små segel. Men seglar du mest hemma i en tjärn så behöver du inga pyttesegel. Vad har du för bräda/brädor osv…
Själv funderar jag kring följande byte 3.8-4.4-5.0-5.7-6.5 till 4.0-4.7-5.5-7.0
eller kanske 4.0-4.7-5.3-6.5-8.0 (men då blir det brädbyten också…)mvh adde
-
Jag har en TT med från 99 som jag otroligt nöjd med, tror inte att de har ändrat så mkt på shapen. Den har ganska plan rocker så den planar tidigt, och är faktiskt ganska snabb, dock blir den ganska otymplig i för stora vågor. Körde den med 3.8 i Pozo och då blev den svårhanterlig, men sådana vågor är vi ju tyvärr inte bortskämda med här hemma. 4.4 till 6.5 fungerar bra, 7.0 och t.om 7.5 borde nog gå. Perfekt bräda här hemma, jag har den förtillfället som enda bräda, även om den har lite lite volym för mig (84kg).
adde säger:KÖP!
-
Känner igen mig ganska väl. Var själv borta från surfet mellan 95′ och 00′, och började surfa igen ungefär såhärårs ifjol. Jag körde några vändor på mina gamla grejer och fattade inte hur jag kunde ha slutat och så investerade jag i lite ’halvnya’ prylar från 99′. Jag sattsade på en freestylebräda på 95 liter, väger ca 80-82 kilo. Funkar jättebra med 4.4-6.5, 3.7 har jag kört (det gick men inte bra) men 7.5 borde fungera bra om man vill ha mera timmar på vattnet. Är bättre på ALLT jämfört med mina gamla prylar. När det gäller att blanda prylar med olika ålder så kan det vara problem. T.ex. ett segel före no-nose ’revolutionen’ och en no-nose bräda kan vara en dålig kombination även om det bara skiljer två år. Medans ett segel från 99′ fungerar jättebra på en 02′ bräda osv.
En freestyle bräda på kanske 105 liter tror jag passar dig bra, om du kan segla hyffsat (vattenstart osv).
Köp begaggnat, det tjänar du stort på!
/adde
-
Var kör du? Åker du upp till Rossö eller finns det några bra lokala spots?
/adde (strömstad i juli)
-
vid tanum, dvs något söder om strömstad.
-
Nja, det är nog inte i brukligt skick för tillfället… posta ett inlägg om två veckor när jag kommer hem ifrån GC (åker i morgonbitti) så ska jag kolla skicket. Den finns i strömstad.
/adde
-
Hardrocken är nog lite mindre typ 110 liter (om jag minns rätt) medans Astron väl har 125. Hardrocken har en mäklig maskskena – kolla så att den är hel! vidare är det inga vanliga stroppar med skruv så kolla att det är helt. Annars har jag haft kul på hardrocken….. den ligger nog kvar på någon vind någonstanns….
/adde