alexasu
Forumsvar skapade
-
om alla går samman och fullkomligt ignorerar att det är någon sorts finanskris på gång, så kommer vi ur den snabbare… allt är analytikernas fel.
-
JAg förstår inte alls varför man skulle ha dubbla uppsättningar master. Om man tänker så måste man ju ha dubbel uppsättning av allt annat i ens utrustning som löper viss risk att pajja också. Om du nu skulle råka knäcka masten är risken mycket överhängande att du även pajar seglet, ska du ha två av varje segelstorlek också?
angående småsegel så väger jag nästan 100kg och har använt mitt icon 3.8 tre eller fyra ggr i sverige det senaste året
-
@P.Eriksson 505366 wrote:
Klubben hyr ej ut
Så jag fick stanna hemma
Och läsa forumSurfa klubbens kitt
i vindar över tio
ingen bra idéinte nåt roligt
brädorna är för stora
jobbigt som tusan -
nu tycker jag att
denna tråden drev allt för
långt ifrån ämnet -
@FrasseFransson 492189 wrote:
Har ett Local Spirit X-Ride segel på 6,5 kvm, 640 mast och en local spirit mastförlängare.
du kan ju testa att byta din ”640” till en vanlig 460:wink:
-
vad är grejjen med den där trippade sekvensen i dumbo-filmen? sjukt läskig!
Har aldrig lyckats uppnå samma hallucinogena effekter av alkohol bara för att vakna i ett träd heller. de där cirkusfolket måste blandat syra eller nått i sin skumpa… -
@above_the_law 489955 wrote:
farkost för styrbord som slörar har inte rätt till väg för en som kryssar för babords halsar (vinden från vänster)!
Jag måste bara påpeka hur otroligt fel du har i just detta påstående.
Styrbord/babord-regeln går alltid före lovart/lä-regeln.Allt detta vi snackar om finns dessutom redan nerskrivet i kappseglingsreglerna. Ja, även vågsegling finns med och har speciella klassregler, såsom att man har rätt till väg på väg ut och att seglare i så kallad transission ska hålla undan.
En regel som många inte tänker på är att man är väjningspliktig när man ändrar kurs. Man måste alltså alltid se till att det finns gott om utrymme för hela den manöver man tänker utföra innan man påbörjar den och om det inte detta finns måste man förvarna andra seglare i god tid innan manövern påbörjas. Och det kan handla om så enkla saker som att påbörja en lovning eller att lägga en vanlig gipp.
Jag är väldigt medveten om att kappseglingsreglerna inte går under svensk lag, men de är väldigt genomarbetade och inehåller allt det som folk tagit upp här, även om de ibland är lite väl välformulerade. fast om någon vill uppfinna hjulet igen så kör hårt…
-
@Svenne 480646 wrote:
Seriöst, sluta lägg till en massa skräptecken i alla titlar. Sjukt irriterande.
jonaish-style
-
menar du att ett lägre eller högre vattenstånd skulle vara fördelaktigt för bris/trumpet/whatever-effekten?
Jag har faktiskt själv teoretiserat i att en del av effekten kan bero på hur varmt vattnet i klagshamn faktiskt blir vid soligt väder trots frånlandsvind… -
ha, asså, du anar inte vilken guldgruva brädboden på lbws är för sånna här retrogrejjer!
den ligger säkerligen kvar där nere, men ta med tropikhjälm och machete… -
@jon-ass 479584 wrote:
RDM-mastfot? ( inte pin iaf )
¿que?
asså, är det en mastfot eller en mastförlängare du söker egentligen?
fötter finns nämligen inte i rdm eller sdm, utan i utförandena pin eller guickrelease
mastförlängare finns däremot i sdm och rdm, och måste sedan även matchas till foten och finnes därför i (bortsätt från olika längder) i fyra olika utföranden. -
-
@Jonas_P 478211 wrote:
Undrar om surflarmet gick, och någon hann ut. Kanske har han/hon följ med vindbyn, för att få sin ultimate session över atlanten.
tyvärr drog ovädret österut, alltså motsatt riktning mot vinden.
höll i nybörjarkurs för optimistjolleseglare idag… -
till och med 3.8:an drog igång mina knappa 100 kg efter kl 6.

