alexasu
Forumsvar skapade
-
om det står mast 430:21, betyder det att masten ska vara 430 cm lång och att dess styvhet ska vara 21 imcs, inte att förängningen ska vara 21 cm. luff är däremot så många cm som mast och förlängare ska vara tillsammans. alltså ska din förängare vara (448-430)cm=18cm. dock är det viktigt att du verkligen drar nerhalet i botten!
att ha 20 på bommen verkar omotiverat, det är ju 8 cm mer än rekommenderat väl? så fel kan väl inte segelmakarens rekommendationer vara! -
den senaste två veckorna har Sunny Day Real Estate’s första skiva, ”Diary”, letat sig in min spelare. synd att den är lite lång bara, man orkar inte sittta igenom 52 minuter bara sådär, då måste man göra något samtidigt. ca 30 min är perfa för ett album.
-
jag tycker att man kan ha som tumregel att aldrig köpa någon från blocket, så länge man inte vet exakt vad det är man vill ha och är väldigt medveten om prisbilden.
-
lovart/lä regeln är såvitt jag vet en grundregel, även om den är underordnat styrbord/babord- och upphinanderegeln. dessa tre grundregler gäller både vid kappsegling och vid vanlig sjöfart med segelframdrivna farkoster.
det enklaste (och oftast mest optimala) för den som väjer är dock inte att slå eller gippa utan att helt enkelt gå bakom och sedan fortsätta i samma riktning som tidigare.
jag vet inte hur ”bra” denna regel är mellan kite- å vindsurfare på vågspots, för det är mycket sällan jag och någon kiteares kurser har korsat varandra, och jag har aldrig seglat i några vågor som räknas men den finns och används.
även jag kommer från jollesegling så jag anser mig ha bra koll på väjningsregler, även om jag vet att jag inte är så bra på att ”visa i god tid” när jag väjer, eftersom jag är aningen kappseglingsskadad. kanske är det även därför jag stör mig så mycket när jag måste väja för nån gubbe i habo som kör för babord när jag kör för styrbord. tycker i allmänhet surfare verkar ha ganska dålig koll på grundläggande väjningsregler, lärs de ens ut på landets vindsurfingskolor? ola?
jag jobbar som seglingslärare/tränare för barn och lär ut de tre grundläggande reglerna för segelfartyg så fort de kan hantera de fyra seglingssätten. -
glöm inte heller att den som ligger i lä har företräde!
dvs om båda kör får styrbords halsar (vinden från höger) och den ene tar mer höjd än den andre å de är på kollisionskurs har ”den ene” företräde, förutsatt att de går ungefär lika fort. -
@JohanC]Ironi e svårt, nästan omöjligt i skrift…. )[/QUOTE wrote:
sant. men då kan ju dom få som fattar känna sig lite bättre än pöbeln 😉
-
Ian wrote:mer nedhal?
ah, svaret på livets alla svåra frågor… -
längst in i djupaste afrika, i en liten isolerad by, bor ett fredligt jordbrukarfolk. De älskar naturen över allt annat och deras språk har inget ord som motsvarar vårat ”krig”.
Svenska kitesurfare tyckte inet om detta folkslag och utrotade dem därför. Inte nog med det, de svenska kitesurfarna åkte dessutom själva ner till afrika och såg till att utrotningen gick till på effektivast möjliga sätt.
Svenska kitesurfare – dom utrotar folkslag.
edit: asså, om ni inte sett ”en liten film om att göra någon illa”, var god ingorera ovanstående.
-
trevlig läsning och sånt! mysiga flashbacks man fick.
-
kolla väderlänkarna här till höger (precis ovanför annonserna).
verkar dock inte som om de ska blåsa någonstans på minst en vecka. blä. -
tycker sjöodjuret är misstänksamt likt en mås eller en trut.
-
det finns typ en sten på hela området mellan t-bryggan och långa bryggan. små odds för kollision alltså.
-
haha, sjukt fin effekt det blev på ljudet när du körde nikkes no hands-flaka i slow motion.
-
sjukt snygg min mattias gör (tredje bilden).
-
fan va logiskt att filmen inte ligger under media. hittade den nu i alla fall å tankar…
