alexasu
Forumsvar skapade
-
Vem ska med och när åker vi? 😉
-
Min JP freestyle på 109 liter är typ lika stabil som en RRD 360 Evolution på 138 liter oplanandes.
Freestylen är mer lättplanad, lättgippad och lättnurrad. Inte mycket snack om saken i min mening, skaffa en stor freestyle! -
@dr Masse 725219 wrote:
Freestylebrädor, med en lite större freestylefena (22-24), är riktigt bra att ta höjd med. Rakt fram e en fsw mer bekväm. Men en allround freestyle (som JP oftast e) funkar fint även för det.
Freestylebrädor är fortfarande underskattade som allround-plankor i lättare vindar, ofta fin-fina att utveckla mer manöveririenterad segling på samt snabbare och mer lättseglade än många tror.
+1
Bästa brädorna att lära sig plana med och gå i stropparna med i min mening!
-
@creative 725040 wrote:
Aldrig raka armar! Jäkligt svårt att parera byar och ha kontroll på riggen.
Jo, raka armar!
Raka armar är minst utmattande i längden och gör att seglet kommer i bästa dragpositionen och ger mest mastfotstryck!
Den generella skotvinkeln justerar man sedan genom att vinkla kroppen och armarna (utan böj).
Behöver man skota ut snabbt så gör man det genom att dra in framarmen!
Kör man med redan böjda armar är det mycket svårt att få tillbaka balansen när man börjar falla mot ryggen. Då måste man dra in backhanden kraftigt och har man redan den armen böjd har man inte så mycket att jobba med… -
Aquario!
Egentligen är det ju bara du som kan anvöra vilken bräda som passar dina behov bäst, och om du nu har båda kvar i din ägo så är det ju bara att testa dem mot varandra närmsta blåsiga dag!Vill tilläga att många freestyles är aldeles ypperliga att bara plana runt på och lära sig gippa! Enligt min erfarenhet brukar fanatic och JP tillhöra dessa.
-
Långa svaret: Eftersom nedhalet inte bara drar luffen neråt, utan även underliket inåt blir spänningen i seglets nedre del felriktad om du förlänger för mycket. Ca två cm för mycket verkar funka, men inte mer än så (om det inte finns en tack-strap) får då kommer nedhalsblocket för långt ut från masten och spänningen i underliken blir kass. Typ.
Angående Guy Cribb artikeln: Tycker han har skrivit en massa bra artiklar som hjälpt mig mycket när jag var grönare, men just denna har ganska mycket hål i logiken, vilka jag inte orkar peka ut just nu.
-
Vad gäller bomhöjden tycker jag axelhöjd är en bra startpunkt även får ”långa” personer. Är själv 197 cm och önskar ibland att jag kunde höja den ännu högre än så.
Även om bomhuvudet inte är ledat så brukar det gå bra att ha den högt, bara du spänner på bomhuvudet på masten innan du spänner uthalet (vilket är det rätta ordningen i vilket fall som helst).Angående segelvård: Det är ingen fara att förvara dem blöta i min mening. Saltvatten är till och med bättre än sötvatten, för det möglar inte! Mögelfläckar påverkar dock inte seglets prestanda, utan är mest oestetiska.
Är du pedantisk med ditt segel så är det två saker du ska undvika (förutom att krascha i det):
1. Att vecka det när du riggar upp och ner
2. Att låta det ligga framme i solen -
Strunta i att torka seglet. Uv-strålningen från solen sliter mycket mer än fukten i påsen! (Det värsta som kan hända är att du får ett par mögelfläckar, och det är bara om du långtidsförvarar det i sötvatten.)
-
Om din mast är 25 imcs så är den antaglingen 460 cm ovh du behöver således förlänga ca 5 cm och dra nedhalet i botten! Detta kommer hjälpa lattrotationen och göra så att akterliket blir löst i toppen.
-
Du har många frågor ramsus, och jag skulle verkligen vilja råda dig att ta en lektion någonstans, det är mycket enklare om man får se din bräda och dig segla den. Kolla med din närmsta klubb eller surfshop!
Menar du att brädan börjar tippa mot lä? (från vinden) Gör den det först när du börjar få fart?
Om man har en riktigt stor fena eller centerbord, så kan brädan börja tippa mot lä när man börjar bygga lite fart och då kan det vara nödvändigt att lämna centrumlinjen. Jag förstod det dock som om du körde i lättare vindar.
-
Bommen: Börja med att sätta den så att den hamnar i axelhöjd när du står på brädan (mastfoten bygger lite), sen kan du trimma ett par cm upp eller ner efter tyckte och smak.
Kryssa: Det viktigaste är inte att sikta högt mot vinden utan att ha god fart på brädan!
Fenan fungerar precis som en flygplansvinge och måste ha lite fart framåt får att kunna ”lyfta” mot vinden. Ju lägre fart du har desto sämre greppar fenan. Har du svårt kryssa så börja att köra några meter på halvvind först tills brädan fått upp lite fart sedan börjar du styra sakteligen upp mot vinden, lite i taget och ser hur ”nära” vinden du kan köra utan att tappa för mycket fart.
Med en liten fena så tar man inte så bra höjd i lättvind, framför allt inte om man inte kan hitta optimalt drag i seglet och har svårt att hålla en stabil kurs. ställ in dig på 60 grader mot vinden kanske, snarare än 45 (vilken man kanske kan klara om man har full planing). -
Det är rätt svårt att svara på sånt här i text, mycket lättare att visa. Har du någon klubb i närheten?
Jag gör ett försök i alla fall:
Det är väldigt viktigt att du hela tiden står med fötterna på brädans mittlinje.
När du drar rigg ha framfoten precis framför (och jag menar så att det nuddar vid) mastfoten och bakfoten en axelbredd bak. Här kan du stå med hyfsat jämn vikt på båda fötterna om du inte behöver justera brädans riktning: mer vikt på framfoten för att rikta nosen mer från vinden och mer vikt på bakfoten för att rikta nosen mer mot vinden.
När du väl fått tag i bommen och börjat köra är det oftast en bra idé att ta ett steg tillbaka så att framfoten hamnar precis bakom mastfoten (men fortfarande nuddar den) och bakfoten är precis bakom fram-stropparna. Vinka framfoten 45 grader framåt så att trampdynan ligger på mittlinjen och tårna nuddar mastfoten. Bakfoten kan fortfarande ligga tvärs över brädan med minnlinjen i hålftoten.
Det är viktigt när du backar back att du inte tar med dig varken seglet eller din egen kroppsvikt bak med dig!
Alltså: När du backar bak måste majoriteten av din kroppsvikt ligga på framfoten!
Sträck armarna snett framåt för att behålla seglet över brädans mitt. Annars kommer som du märkt brädan börja svänga upp mot vindögat. -
-
Ibland hjälper det att hålla masten i ändarna och gunga den upp och ner så att den kommer i självsvängning på mitten också.
