alexasu
Forumsvar skapade
-
En bom ovanför och en under skarven. Spänn stenhårt och vrid. Funkar set inte så ta ännu fler bommar! (Gjorde detta tre gånger här om veckan med olika master på Lomma beach…)
-
Talande tystnad? 😉
Det lär bli lite folk i Ringenäs om inte annat! -
@jopi 723859 wrote:
Oj, där var ju till och med jag med på bild, tack!
Kan man få ”låna” dem?Är detta du? Denna kom inte med i något inlägg…

-
Fritt fram att låna, men credda gärna!
-
Gött!
Jag tycker konceptet är intressant och att ämnet förtjänar en egen tråd!
Är det bara du, tws, som kör med denna selen eller har du en bredare testgrupp?
De gånger jag testat att ha selen på höften har kag fått blåmärken på mina utstickande höftben. Finns det någon lösning på det?
Kanske borde man ha en lösning på selen som med pjäxor som går att värma till bättre passform?
-
Kan inte nån admin/moderator flytta tws’s alla sele-inlägg till ”den stora tråden om höftselen” eller nåt?
-
Precis som tidigare talare tycket jag att du ska börja att hyra eller låna grejer på en klubb tills du kommit igång lite. Förhoppningsvis har de grejer av lite olika storlekar så att du kan testa dig fram och själv lista ut vad du vill ha för grejer.
Tänk på att all utrustning är relativt din storlek, så när en 90 kg-person kör 100 liter borde du kunna köra 60-65 liter om ni är lika duktiga. Lika dant bör du kunna köra ca en kvadratmeter mindre än 90 kg-personen.
Jag säger absolut inte att du ska ha en sådan liten bräda som första bräda, men jag vill bara trycka på att när man väger väldigt lite, kan utrustningsvalet ibland verka extremt.Var tänker du vindsurfa någonstans?
Det är stor skillnad om man har tillgång till långgrunt spot med stabil vind eller om man kör byig insjö med djupt vatten.I vilket fall som helst kan ett vågsegel runt 3.5-4.0 vara en bra början. Juniorsegel går bra också med din vikt. Tänkt på att absolut inte använda en för styv (lång) mast för seglet, utan rekomenderad eller kanske till och med mjukare. Tänkt även på att hitta en bom som är tillräckligt smal om du har små händer.
Angående bräda: Ska du köra i lättare vindar är det inte så kritiskt, då kommer allting mellan 120-180 funka. Hittar du inget med centerbord så släng på en riktigt stor fena istället, det borde funka eftersom du inte kommer köra med så stora segel.
Om du däremot kommer köra mer i hårdare vindar och på ett långgrunt spot där du kan träna strandstart så är det viktigt att du inte kör med en för bred bräda med för stor fena för då kommer du inte kunna styra brädan när den börjar plana. Något i 90-100 liter passar nog bättre då.Min tjej är precis i din storlek och gick nybörjarkurs förra året. (och det är jag som väger 90 kg… 😉 )
-
-
Jag kör från Lund nu, så jag är väl på plats ca kl 15!
-
@challgren 722562 wrote:
Tillbaka till trådämnet.
Jag har försökt att jobba på att inte gå så vertikalt hela tiden utan ha ordentligt med fart i prylarna och variera mig. Har varit på Maui några veckor nu och igår fick jag tjejen att filma lite.
Här två svängar jag är nöjd med från dagen.Riktigt schyssta svängar!
-
Senaste snackisen är att han lyckades landa en framför vågen typ igår! Sjukt!
-
@footloose 722360 wrote:
Tror inte att du ska trycka mer på bakfoten i slutet av svängen. När du hamnar för långt ner på vågen så är det snarare ett tidigare tryck som behövs. Var snabbare helt enkelt. Tryck tidigt aggresivt för en tightare sväng.
Konklusionen från min senaste session var väl också att bakfotstryck inte var lösningen på problemet, utan bara skapade fler problem. Om jag kör ”som vanligt” kan jag ju hålla farten uppe och länka ihop några svängar om vågen tillåter.
Jag brukar börja med en liten backside-sväng för att komma upp till toppen av vågen precis där den börjar bryta och sedan gå direkt in i bottensvängen. Hade våget stått stilla så hade jag antagligen kommit runt 180 grader, men eftersom den rör sig med mig hinner jag inte svänga klart.
Frågan är väl om man succesivt ska tighta till radien under svängens gång, typ som arkimedes spiral eller en involuta, eller om man ska straight-linea lite i början och svänga mer som ett J?
Det förstnämnda alternativet känns ju helt klart snyggare.Så klart hade en tightare sväng gjort att man hunnit längre, men rent teoretiskt så kommer man aldrig komma upp helt kl 12 med en konstant svängradie.
-
Mycket bra ämne för en tråd detta.
Det finns ingen definitiv teknik-guide för vågridning, det är mycket man måste lista ut själv på vägen. Det gör det både svårt, men även kul för alla får lite av sin egen stil.
Jag tycker att när man väl har en plan för hur man vill rida så tar det lång tid att applicera det på verkligheten. När man väl är på vågen går allt så sjukt fort och hinner man tänka är man antagligen för långsam. Allt måste sitta i muskelminnet. Jag kan i alla fall bara fokusera på ens sak åt gången, annars blir jag alldeles för långsamt.
Mitt senaste fokus ligger på att böja mer på knäna, vilket automatiskt ger mer ”gorilla-armar” som det pratats om tidigare i tråden.
Det börjar bli bättre i bottensvängen med ofta så drar jag riggen till mig i toppsvängen ändå. (Se bildserien.)
Tror det beror på att jag känner att jag måste rädda mig med seglet för att inte ramla i med ryggen.
… eller att jag inte flyttar bakhanden tillräckligt långt fram i toppsvängen och därmed måste böja mer på framarmen för att öppna upp seglet.
… eller att bakbenet rätas ut för mycekt när jag trycket till på toppen och att jag helt enkelt måste var ännu längre ner från början.
… eller en kombination.
Åsikter?Sen hade jag velat kunna göra en ännu tightare bottensväng vid behov. Både för att det är snyggt att komma upp mer vertikalt, men även för att kunna träffa sektioner som kommer från lovart.
Bilserien visar även att jag kommer upp typ kl 10 och typ 2-3 meter för långt ner längs vågen.Senast jag var ute experimenterade jag med lite mer bakfotstryck i slutet på bottensvängen, men tyckte mest jag tappade fart och ramlade ut på baksidan då… Tips?
-
+1 på dr Masses senaste inlägg. Mångas spretiga (och vissa helt orelevanta) tips tidigare, men han har lyckats sammanfatta allt du behöver ta med dig från denna tråden.
Är du intresserad av att jämföra 3S:en mot andra brädor finns här ett freewave-test: http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/90l-freewave-2012
De kan ju såklart ha ändra shape på brädorna sedan dess, men det kanske ger en fingervisning.



