Forumsvar skapade

Sida 3 av 6
  • alken

    Medlem
    10 november, 2010 vid 12:50 som svar på: Kolhalts betydelse??

    Tackar för alla svar, jag får fundera vidare lite hur jag ska göra, men kanske blir en toppstyv lågbudgetmast eller den rekommenderade. Har i allla fall strukit den jag tänkte på förut då den inte är toppstyv.
    Det är just nu snöoväder här så det känns som om jag har ganska gott om tid att fixxa 8.5 till nästa säsong. Just 8.5 tror jag kan bli en av mina mest använda storlekar då den funkar bra i typiska sjöbrisförhållanden. Om jag ska kolla efter andra alternativ än overdrive, är det nån som har något annat att rekommendera i denna storlek som inte kostar skjortan, eller kanske har något beg i bra skick att sälja?(med rätt mast i så fall) Som sagt så har jag tänkt kunna använda det i ett ganska stort vindregister.

    och som svar till dr Masse, det var 2 helt olika märken. Severne blueline75 respektive Powerex ride

    MVH Alken

  • alken

    Medlem
    6 november, 2010 vid 15:28 som svar på: Trondheimsfjorden

    Själva trondheimsfjorden då? är den något att ha ur surfperspektiv och i så fall var?

  • alken

    Medlem
    4 november, 2010 vid 22:38 som svar på: Nyfiken på formula

    Starboard ömtåligare än andra formula? det betvivlar jag. Jag har för övrigt en starboard 159a som jag seglar på. Enl vad jag läst så ska starboardbrädorna vara bra allround. Största svagheten på äldre starboard ska vara ovansidan och det har jag också märkt av, om säg upphalstampen kläms hårt mellan masten och däcket kan detta lämna märken i greppytan(som är wood varför jag skaffat träfärgad dingstick).

    Här är en jämförelse av ett antal formulabräden av 2008 års modell
    http://www.carbonsugar.com/design/the-ultimate-fw-board-tuning-guide/

    De skillnader som framkommer verkar mest vara småsaker och procent fart hit och dit i olika förhållanden, jag skulle mer bry mig om pris och skick på den bräda som är till salu. Kan tänka mig att man bör undvika uddamärken och väldigt gamla bräden. Jag får intrycket av att det inte hänt så mycket sen 04-05 (min är från den tiden och ser i princip ut som de moderna)men dessförinnan var utvecklingen snabb. De nyare har säkert ett övertag på bana men där är jag inte än på ett tag.

    Jag funderar på om 8.5 räcker, det kanske det gör, kanske inte skillnaden i planingströskel är så stor men i lättare vind lär höjdtagning och djup på slörarna bli ordentligt lidande. Jag vet dock inte detta med säkerhet då jag aldrig seglat med mindre än 10.

    För övrigt ger detta mig tillfället att ställa frågan till alla formulaveteraner där ute,
    vad ska man ha som minsta segel om man väger ca 75? jag har ev fått tag i ett gammalt 3cambrat 8,5 freerace jag kan köpa billigt, är detta för litet för hårdvind? På samma tema: det seglet har en luff på 527, jag har 4,60 eller 5.30 master ,behöver jag skaffa en 4.90 mast,eller kan man använda 3cm för lång mast med rätt IMCS? I så fall: den rekomenderade masten är äckeldyr men det finns en mast av ett annat märke med samma IMCS, lite mindre kol men ändå ok vikt, är detta något att ha eller ett stort NO NO ? Oj det blev många frågor i en men jag har väl också vintern på mig att vara kräsen 🙂

  • alken

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 20:07 som svar på: Nyfiken på formula

    Bra beskrivet Pelegrin, och jo, du har rätt . jag känner väl igen mig. Triligen så är väl pumpning lite viktigare med formula, bara gissar, manöverförmåga är svårt att jämföra, jag har en helt annan bakgrund och har tidigare mest seglat stora och långa raceboards (utöver min 125 litare).
    Jag kom för övrigt att tänka på att Formula Experience kanske vore en bra bräda att plana runt på, exakt samma form och utseende som en formula men väger 3 kg mer (11 istället för 8 kg) då den är tillverkad i tåligare men tyngre material. De kostar mycket mindre än en formula eller JP, ca 11 000 före en ny 2010a (bla på http://www.onwater.se) . Hade jag inte hittat en så billig beg formula som jag gjorde hade jag nog köpt en ny experience.

    MVH
    Alken

  • alken

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 20:29 som svar på: Nyfiken på formula

    En formula är ju optimerad för kryss-länsbana med allt det innebär, bland annat har den klart större fena än vad superlightwinden har normalt., Den bör även klara djupa slörar bättre(självklarheter ,jag vet.:-). Läste i en annan tråd (du kanske redan läst den) att superlightwind skulle vara mer manövrerbar,detta är säkert sant, men jag ska även vidhålla att jag inte upplever formulan som speciellt klumpig i de vindar jag seglat (självklart klumpigare än en liten bräda i mer vind), den svänger bättre än jag trodde den skulle göra innan jag testade. Med tanke på att JP superlightwind ) är på 154 liter och väger 8.7 kilo och en formula är ca 159 liter och väger lika mycket så lär hållfastheten vara ungefär densamma. Jag har haft ett antal praktvurpor med min formula och ändå inte fått några större dingar även om den känns skörare än en vanlig freeride. Men visst hade jag fått tag på en begagnad superlightwind hade den säkert kunnat vara ett bra alternativ.
    Kanske valet faller på hur viktigt kryss är och om man vill kunna segla mot andra med identiska bräden eller kanske rent av tävla nån gång i framtiden..

  • alken

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 20:28 som svar på: Nyfiken på formula

    Jag har både formula ,Starboard 159 L med 70 cm ”svärd”, och en större freeride 125L (74 bred) med 42 cm fena.

    Jag har seglat båda brädena samma eftermiddag med mitt 7.5 simmesrtyle freeridesegel i ca 6 m/s bara för att testa skillnader. I denna vind var båda brädorna nära planing men ingen av dem poppade upp ordentligt trots frenetiskt pumpande. Formulan hade klart lättare att hålla höjden och var pga sin ENORMA bredd tämligen stabil men känndes rejält seg, freeriden var nog närmare planing. Tror att formulan på nåt sätt suger fast i vattnet med sin stora, breda och platta botten och därför har en ganska rejäl planingströskel,(rätta mig gärna alla fomulaexperter). För att komma upp i planing i lättare vind krävs mycket mer kraft än för att hålla planingen.

    Enkel fysik säger förvisso att 7.5 m2 vindfång i 6 m/s borde generera typ samma kraft som 11 m2 i 4 m/s (man planar i 4 m/s med 11 m2) men det känns väldigt mycket effektivare att pumpa med de stora formulaseglen. Pumpningen ger den där momentana extra kraften som krävs för att poppa upp ur vattnet, väl i planing hade troligen 7.5 seglet orkat hålla igång brädan den där eftermiddagen.

    I 7 m/s planar freeriden och det hade nog också formulan gjort ,tyvärr blåste det aldrig mer än 6 den eftermiddagen så någon 7.5 planing blev det inte. Istället in och rigga på 11.0 fullcamber seglet och ut med formulan (nu som en helt annan bräda) som planade upp direkt utan pumpning även på kryssen. Säkert möjligt med 25 knop i den vinden…

    Jag surfar bara under de vindfattiga sommarmånaderna på ostkusten och för den användningen är formulan perfekt, mitt bästa brädköp lätt:
    Plus:
    HÖJDTAGNINGEN! (glöm evighetskryssar och stick iväg på de där långa slörarna, no worries!)
    Tid på vattnet (10 g mer än andra brädor, möjligen undantaget Her Pelegrins dyrgrip)
    Vindregistret , funkar ju när det blåser också, På tävling kör man i typ 4-16 m/s (rätta mig om jag har fel)
    Man kan segla i sol och badväder utanför beachen när folk faktiskt är där, inte bara när det är oväder.

    Några dåliga saker har jag dock också märkt:
    ”Ding” känslig
    Delar är dyra och sköra ( i synnerhet bommar vilket jag fick erfara när min gick av)
    Svårt att rigga vissa segel själv

    Egentligen ska man kunna hålla de där stora seglen högt upp i vindregistret… typ 10 m2 i 12-13 m/s är vardagsmat för vissa, jag ska dock säga att jag som relativt ny inte är i närheten av det. Har dock seglat med 11.0 i 8-9 m/s och det funkade(men var tungt)… det var andra på vattnet som körde 7.0 och planade. Brädans stora bredd gör att man kommer långt ut från brädans mitt när man hänger i selen, Den höga bommen innebär också att man hänger i en punkt högre upp i riggen än på en vanlig rigg= mer hävarm.
    Jag vet att det finns de på forumet som provat weedfins(ca 40 cm), jag har dock aldrig gjort det då spoten jag kör är djup och sjögräsfri.

    Jag tycker att om du ska skaffa en formula skaffa även en ”riktig” rigg. Det finns gamla billiga riggar på forumet då och då (så jag köpte min).

    Good Luck Have Phun!

  • alken

    Medlem
    12 oktober, 2010 vid 15:34 som svar på: Vilket universitet för bra vindsurfing?
    Oscar;635271 wrote:
    Sluta nu dra med Linköping i bland alla sunkiga inlandsstäder 😀

    Umeå är inte mer inlandsstad än linköping….
    Rätt skall vara rätt! :grin:’

    Men Som sagt LUND eller kanske Köpenhamn skulle jag välja om jag inte hade ett kassavalv med sedlar!

  • alken

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 20:39 som svar på: Vilket universitet för bra vindsurfing?

    Säkert sant.. och icke att förglömma är det kalla vattnet på våren samt att det är få som surfar här. Men det Har faktiskt blåst satan de senaste 2 veckorna. Malmö är säkert ändå mycket bättre ur vindsynpunkt. Men jag tror inte Umeå egentligen är sämre än Linköping eller Örebro.

  • alken

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 13:29 som svar på: Vilket universitet för bra vindsurfing?

    Det GÅR faktiskt att surfa i Umeå också även om jag inte surfat här (jag pluggar till läkare där men har ingen bil). Det är ca 1 mil till Holmsund (det går bussar) som ska funka hyffsat enligt spotguide. Men säsongen är förstås kortare, i synnerhet är våren sen. Isen går i mars och det är nog inte acceptabelt för surf med våtdräkt förrrän i juni. Om du pluggar läkare i lund kommer du förresten efter t 5 placeras ut antingen på lunds sjukhus eller på MAS i Malmö och då har du ju riktigt nära till öresund :-).
    Samma sak gäller för övrigt Umeå, efter 5 terminer kan man välja praktikort för resten av utbildningen mellan Umeå, Súndsvall( Troligen surfbart) , Östersund(åre) och luleå/boden. Alla svenska läkarutbildningar har i alla fall drygt 10 v sommarlov.

    Hittade för övrigt youtubeklipp på vindsurfing i Umeå(egentligen i sörmjöle någon mil bort) [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=a1W1gENqmAM”]YouTube – Lillskärsudden 2009[/ame]

  • alken

    Medlem
    24 september, 2010 vid 15:47 som svar på: Segelval på tävling

    tackar för svar:!
    Jag hade gärna varit med den 25e men pga studier är jag i norrland resten av hösten.
    Men om det går något läger kring påsk eller under jun, jul aug så är det intressant.

  • alken

    Medlem
    11 september, 2010 vid 19:14 som svar på: Segelstorlek på introduktionsrigg?

    Håller inte riktigt med slusken… Om man bara har 4.7 då blir det inte alltför många seglingsdagar på ett år, i synnerhet inte en sommar som denna på ostkusten eller en insjö! Man kan inte vara landkrabba 355 dagar om året!

  • alken

    Medlem
    11 september, 2010 vid 15:42 som svar på: Frågor "Nybörjare"

    Nja, segel/rigg har inga andrahandsvärden, köper du något 10 år gammalt kommer ingen handlare ge någon större summa för det. Å andra sidan så innebär ju det också att det finns många andra gamla segel där ute , kolla köp och sälj—> riggar.

    Alla någorlunda moderna bräden använder samma fäste mellan mastfot och bräde, däremot finns det olika varianter av koppling mellan mastfot och mastförlängaren (nederst på masten). Så här ser en av de vanligaste ut : http://www.surfspot.se/ascan-mastfot-pin.html .

    här är den andra vanliga varianten http://www.surfspot.se/ascan-mastfot-qr-us-cup.html

    Med andra ord så passar alla riggar som inte är urgamla till alla modernare bräden. Eventuellt kan du bli tvungen att byta mastfot eller förlängare men det är inte så dyrt.

    Du listade centerbord, det skulle jag inte säga att är nödvändigt, men det beror på lite hur du tänkt använda grejjerna. Centerbord ger mycket bättre lättvindskryss men det är nog också ända fördelen. Men om du tänkt ut och glida även en solig dag i 4 m/s kanske det är att överväga. Om den bakre fenan är någorlunda stor klarar man sig bra utan centerbord är min erfarenhet. Jag har själv aldrig seglat en modern bräda med centerbord men i under 5 m/s kanske det har en poäng, avdriften är stor annars. I mer vind är centerbord dåligt.

    Sa du att du hade seglat 2 timmar? Då kanske även 120 l är i minsta laget, troligen får du på en insjö mer seglingsdagar med en 150 litare och kanske 7.5 segel (med större bräda kan och bör man ha ett större segel). Jag har själv en 120a freeride med 7.5 som störst och jag tycker inte på något sätt det seglet känns enormt. Jag väger 75 kg och kan med det plana i ca 7 m/s vind och det blåser ju inte mer än så ofta.

  • alken

    Medlem
    11 september, 2010 vid 13:42 som svar på: Frågor "Nybörjare"

    Hej!
    Enkelt sett så ska du ha stor bräda och ganska stort segel. Jag skulle säga typ 150 liter och 6-7 kvadrat segel.
    80 tals grejjer har bättre lättvindsegenskaper än de flesta moderna grejjer(undantag möjligen formula) men de är MYCKET långsammare när det blåser och svänger mycket sämre rent generellt.
    En 80 tals bräda är vanligen mer än 3 m lång men ganska smal, de modernare stora brädena är mycket kortare och bredare vilket är att föredra.
    En del 80 tals bräden är rena slagskeppen och väger 20+ kilo. Å andra sidan så håller de för det mesta.
    Som badleksak funkar 80 tals brädena utmärkt, man vågar även låta kompisarna prova men om du tänker satsa mer seriöst och kanske åka till kusten så leta efter en gammal stor freeride. 80 tals brädena växer man ur fort även om jag har kvar min för bad och lek eller typ segla med tjejen sittande bakpå eller nåt.
    Vad du ska akta dig för: Alla bräden med mindre än 120 liters volym och alla kit med mer än typ 8 och mindre än typ 5 kvadrat segel. Alla bräden som är smalare än 60- 65 cm,
    alla trasiga gamla utrustningar, det går inte hitta reservdelar!
    En del bräden från 80 talet har bommar som man knyter fast, detta ska du akta dig för, man stör sig på det + att det går inte att använda sele viket du kommer vilja göra när du kommit igång med surfingen. Generellt så tror jag också att freestyle inte är optimala förstabräden heller då de har så små fenor vilket gör det svårt att kryssa för en nybörjare.
    Good luck!

  • alken

    Medlem
    10 september, 2010 vid 14:32 som svar på: Segelval på tävling

    Jag får tacka för svaren. Jag kan inte säga att jag behärskar 10.0 i 13 m/s än.. Visst finns det något ”kom igång med formula” läger som körs varje år på försommaren?

    Mitt kit för övrigt:
    Bräda: starboard 158
    Fena: Drake 700 (har ingen aning om hur hård den är)
    Gunsails M8 11.0
    Severne CR 10.0
    Reflex kolbom

  • alken

    Medlem
    6 september, 2010 vid 19:38 som svar på: Camberlöst vs camber

    Jag tror inte det är av ondo att byta segel(eller för den delen bräda) ibland.
    Jag är fortfarande rätt nybörjare men ett misstag jag gjort tidigare är att bara segla med ett segel i en viss typ av vind (7.5 i ca 8m/s sjöbris) med samma bräda och på samma plattvatten spot.

    Detta gjorde att jag utvecklades långsammare än jag borde gjort och bara tröskade fram och tillbaka utan att gå frammåt. Den här säsongen har varit ett lyft genom att jag införskaffat både ett par mindre riggar bla 5.1 och ett lättvindskit(formula) som jag seglat en hel del nu. Det är rätt extrem skillnad i segelyta mellan dessa (mer än dubbelt) och dessutom har formulan 4 cambers och är en helt annan bräda men det känns som bytandet mellan de olika kitten har gjort mig till en mycket bättre surfare än jag var innan säsongen.

    Vissa saker är lättare att lära sig på en utrustning och andra på en annan. Exempelvis så lärde jag mig gippa med formulan(till att börja med i lättvind=4-5m/s) och vattenstarta med freeride och 5.1 rigg. Man ska inte heller förglömma att fler riggar ger fler seglingsdagar = mycket mer träning och DET om något gör att man utvecklas. Nu är väl inte skillnaden så extrem mellan dina segel men vad har du att förlora på att prova?

Sida 3 av 6

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums alken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.