andersbq
Forumsvar skapade
-
Årgångar ja, man blir ju lite, vad ska man säga överraskad är ju inte rätt ord, men det är ju samma gubbs, samma namn (nästan) som för 20 år sedan. Markus t ex hade ju precis vunnit waveclassic innan jag tog den här bilden, och i höstas, ja visst hängde han väl med till semifinalen i samma gamla tävling. Och du på Maui. Det är sig likt!
Skönt!Ligger just nu på ett hotellrummi sthlm och längtar hem till västkusten, stackars er som bor här! Jag såg att det är tex IS mellan Kungsholmen & stan. Hu!
-
1. Lufttemperaturen kommer vara runt 5 grader hela helgen.
jag kör själv med Sola 6-5-4 mm torrdragkedja samt öppna vantar, har funkat utmärkt hela vinter, det är väl cirka 2-3 grader i vattnet, samma som de senaste 6 veckorna. Det var bättre i dec/jan, då var det fortfarande runt 6-7 grader. Men några problem är det verkligen inte, särskillt inte om man är medlem i Varbrgs Vindsurfingklubb, får då har man varmt omklädningsrum och kaffekokare!2. På lördag den 17/3 ska det i Varberg blåsa cirka 10-12 m/s väst, (enligt proffskällor) ev lite regn, på söndag runt lunch cirka 3-7 m/s NW. Om det är så kan jag garantera minst 10 man ute i Appleviken på lördag. Hoppas själv hinna ner en kortis på eftermiddagen. Om du ska ut på söndag, gäller tidig morgon 07.00-09.00. Prognosen är cirka 70% säker.
//Anders -
En upplevelse är att ta spårvagnen ut till Coney Island (Södra Long Island) , ett nöjesfält med boardwalk i risig 50-talsstil, inget inträde eller så men skönt ställe. Bra om man vill kolla från storstaden några timmar och dessutom billigt!
-
Håller med, jag väger 93kg och Naish Playmate 116 är grymt lättplanad, men ändå lite slashig och lös. Kan rekommenderas!
-
@Oregistrerade 369757 wrote:
jesper har tre barn och fru.
Jovisst, men jag menar att han och typ Fahlen kan åka på sina företag reseräkningar, det känns nog helt relevant från revisorn att åka till Maui på imprtörsmöte och kolla 2008-kollektionen om man importerar HOT eller Naish segel. (eller Simmer för den delen):wink:
-
Ja det var tider det… Man blir ju lite avis på såna som Jesper som bara åker dit, antagligen på firman bekostnad. När en annan ska ut på nöjesresa nuförtiden så måste man ta hänsyn till barn & familj… förra vintern 6 veckor i Australien utan en ynka dag på vindsurfingbräda.
En som allafall fortfarande också håller på är iallafall Kent Zerion. Det var länge sen jag träffade honom, men det det beror väl på att han numera ”bara” kitar och surfar. Han bor iallafall i GBG, jobbar på nån konsultfirma och designar typ tvålhållare åt SCA, men vad jag hört så ägnas all ledig tid åt att leta vågor…
-
Jesper!
Att du fick ta hand om att lugna ner poliserna var för att du såg mest söndagsskolegrabbig ut jmf med alla andra:

-
Om du verkligen vill betala så har SMHI riktiga proffsprogonser. T ex köper alla rederier progonser som täcker deras rutter timme för timme. Fylls på med nya pronoser minst var 6:e timme, men även historik varje timme, Med strömmar, vind och våghöljd. Dom är ruggigt bra. Men kostar säker skitmycket. Det är ju helt kass att man inte har bättre utdata till vanliga skattebetalre. Dom flesta tror ju att DMI är skickligare än SMHI, bara för att dom släpper mera gratis. SMHI allmänna prognoser är nästan alltid sockrade med för mycket vind, bara för att hålla hemma svenssonbåtseglarna när det blåser mer än 10…
-
Wille Plana, är du ute efter små vågor men hyggligt mycket vind är nog juni & juli perferkt!
-
JAPP, då var den enkla tävlingen avgjord…
Mycket riktigt är det Kent Zeiron (då Nilsson) som på den tiden bland annat livnärde sig på att rita serier till SurfSport med Rudy Splash och Radical Ronald som huvudfigurer. Markus Boman var vid detta tillfälle ännu inte ägare av Surfers Paradise, men väl säsongsarbetare där. Här står dom apberget vid Hookipa och kommenterar den dåliga vinden och obefinliga vågorna så tycks bestå. Jesper är mera positiv och ser inte detta som ett hinder, utan tycker att dagen ändå har varit rätt OK. Jesper höll på den tiden på med att designa och sy egna vågsegel, vita och gråa Doyle. Såg oerhört annorlunda ut 1989 när alla andra var i pastell. Jag tror bilden är från mitten av april 1989. Det var väl cirkus 50 svenskar där då… -
Vilken historiekunskap du tycks ha… Trodde dreadlocksen skulle förvilla.
2 rätt av 3.
Ledtråd: alla har jobbat med vindsurf, två med händerna och en med käften! -
Hmm låter mumma Jesper, kom ihåg när jag var där -89 och även du var där. Var du med när festen urartade i villan i Paia och polisen kom och hälsade på. Lite lugnare på den fronten nu va?
-
Fina spekualtioner allihopa. Jag har bott i Onsala & jobbat i Angered (i höjd med Surte) i 7 år så jag vågar påsta att jag vet svaret. Och dessutom bor en av mina medarbetare i just Varberg…
”Normal Onsdag”
Start Varberg 07.30 framme 08.40, totalt 8,9 mil.
Lägg på 6 minuter för att komma till Nol/Älvängen.
Retur start 17.00 tar ungefär lika lång tid pga någon idiot har satt upp rödljus vid 45:an/E6…Måndagar kan du plussa på 10-15 minuter på väg upp.
Fredagar kan du dra av 5-10 minuter.PS dessa tider förutsätter att du följer trafikrytmen i vänsterfilen, dvs inte ligger och slökör på E6!
-
En aspekt som alltför sällan diskuteras är förhållandet mellan fram- och baksidan på vågorna. Min erfarenhet från svårigehetsgraden på vågor vid vågridning handlar just om detta. På ställen som T ex Hookipa är ratiot face/baksida typ 3:1 dvs 3 meter höjd på framsidan och en meter hög på ”baksidan”, vilket innebär en jävla massa vatten i vågen, vilket har sina sidor. Detta jämför med T ex Apelviken eller Lejet där det i princip är 1:1. Ju mer vatten ivågen desto mera brutalt, mer tvättmaskin, mera strömmar etc. Att det blir på detta sättet har väl med bottenförhållandet och amplituden på vågorna att göra. Dvs vågor i Kattegatt kan bara bygga i typ 6 mil, medans alla andra hav blir det stor dyning med mera amplitud.
-
Jag är ingen expert på läjet, men min erfarenhet därifrån är att det behövs ganska mycket vind från syd för att det ska bygga upp någorlunda storlek på vågorna, typ över 15m/s. Visserligen är det ju hur snällt som helst precis som Apelviken, men det blir ju lätt lite byigt och det är ju 150 plattläns innan det börjar ta i.
Det problemet har man inte i Hanstholm, bara höjda upp till piren och plocka en våg. Och det där med strömmar, det är det ju överallt i hela världen utom just i Sverige… Killen är ju inte helt grön! varsegod här är en flygbild till, viiserligen en lugn dag men vinden kommer från vänster=väster: