andreas-f
Forumsvar skapade
-
Jag föredrar nog ändå Björlanda. Håller man sig inne i Store Uddviken så är det finfint för åkafortsegling. Jag är inte helt kompis med stenarna i Fiskebäck. Blir det segling ikväll så går vi väl posta resultaten från GPS:arna här på konfen och jämföra resultaten.
-
Jag kommer nog att vara i Björlanda på onsdag också, men jag vet inte om jag tar med racingprylarna då, hade tänkt att köra med vågbrädan då istället. Jag får se om det finns plats i bilen för bägge kiten. Kanske drar vi söderut istället också. Men det skulle ju som sagt var vara kul att köra ikapp med någon.
Lycka till med all segling under dagen idag, själv sitter jag upptagen med skolarbeten… Men ikväll ska det köras fortfort!
-
Det blev ju inte så värst mycket slalomsegling i Björlanda förra säsongen, vi får verkligen hoppas att det blir bättre i år. Knatte, om du kör med 4.8:an på RRD271 i rätt förhållanden (orkan?) så borde det gå i nästan ljusets hastighet. Känns som en riktigt stygg kombination… Själv har jag bara ett 6.2 segel till min 271:a men det går ju att hålla ganska länge. Mitt största problem är nog att jag har för stor fena, jag har en 31 cm men jag misstänker att jag skulle behöva en något mindre för att brädan ska gå lugnare i höga farter.
Jag har eventuellt köpt in mig på en 18 fots katamaran nu också, ska bli intressant att logga hastigheter på den med GPS. Jag tror att den är ett riktigt roligt komplement till vindsurfing i lättvind.
-
jag körde en del med GPS förra året. Rambo har rätt när han säger att man oftast ligger mellan 15-25 knop i friåkning. 15 knop är dock inte speciellt snabbt, normalt ligger man på dryga 20. Toppnoteringen med vågprylarna ligger på 29,9 knop för mig men jag är inte helt säker på att det är ett korrekt värde.
-
Enligt statistiken så ska det blåsa nu med, läste på lite olika håll att det skulle vara 4 Bf eller mer 70-75% av dagarna i April, men så var det verkligen inte. Nästa gång vågar jag i alla fall inte chansa utan åker på sommaren. För tillbaka vill jag. Tusan vilket schysst ställe det var.
Funkar utan bil, tja, det beror ju var man vill surfa. Är det Molay man vill segla i måste man ha bil, går inga bussar dit vad jag förstod. Annars tänkte jag att man kunde hyra bil bara första och sista dagen för att köra dit brädan resp hämta den och sen använda sig av buss men det går alltså inte. Till Sidi Kaouke går det bussar som kostar ca 6 kr enkel resa, och det är nog inga problem att ta med sig vindsurfingprylar på bussen heller. Dock kanske inget man vill göra varje dag.
Att åka buss till och från Casablanca funkade som tidigare nämnts bra, fick betala lite extra för bagaget. Lite problem på vägen till Essaouira pga rätt jobbig kille som hade hand om biljettförsäljningen men allt löste sig med hjälp av några extra tior. Bra att kunna franska om det blir diskussion…
I Essaouira hade jag brädan i ett av surfcentrena på stranden där, kostade ca 20 kr per dygn. Nu på våren fina vågor även i viken i Essaouira, fast Sidi Kaouke och Molay Bouzarqtoune är såklart ännu bättre. Min plan var att segla i Essaouira första veckan och sen ha hyrbil andra veckan och segla i Molay, men då var det som sagt ingen vind så av det blev intet.
-
Jag drar till Marocko den 27:e. Ska vara i Essaouira med omgivningar i lite drygt två veckor. Tänkte stanna en natt i Casablanca och partaja lite med mina gamla polare Ingrid och Humphrey också.
/Andreas -
Jag fick vara med på bild! Kul! Jag pratade ju med dig efteråt och du sade att du skulle lägga upp bilderna på konfen så småningom, tackar för det!!! Alltid kul att få se sig själv på bild, som sagt var.
/Andreas -
Såhär gick det:
Biljetter är nu bokade med Lufthansa, till Casablanca 27/3 och hem 13/4. KLM:s kampanj hade såklart slutat så nu kostade deras biljetter 4800 kr, därav Lufthansa för 4500 kr. Lufthansas huvudkontor sade att det också skulle kosta 4000 kr att ta med brädan, oavsett om det var vind- eller vågsurfingbräda. Så fort väskan var längre än 1,60 (tror jag att det var) så blev det genast väldigt dyrt. Men sedan ringde jag upp incheckningen på Landvetter och dom tyckte att det lät minst sagt orimligt dyrt. Så länge brädan var registrerad innan hos flygbolaget skulle det nog inte vara några problem, bara det fanns plats och jag var ute i god tid och så. Precis som ni alla hade svarat alltså.
Sedan skulle det också underlätta om jag bara hade väskan med brädan och inget övrigt bagage förutom handbagaget.Däremot hade dom en viktgräns på 20 kg i ekonomiklass, och det kanske kan bli lurigt att få ner vikten på hela paketet under den gränsen (1 bräda, 1 bom, 1 mast, 2 segel, lite vaddering och boardbag). Men blir det bara några kilo mer så kanske det inte blir så farligt dyrt, om dom nu skulle börja gnälla.
Följdaktligen blir det så att jag får åka ut till flygplatsen och hoppas att allt löser sig där, annars får jag väl åka utan brädan och så blir det en likadan semester som förra gången jag trodde att jag skulle åka på surfresa, dvs att jag får sitta på stranden och titta på
.Tack för alla svar i ämnet
/Andreas -
Ok, tack för svaren. Jag ska ringa och kolla med flygbolagen och så får jag säga att det är vågsurfingbrädor och se vad dom svarar då. Annars får jag väl hoppas att det löser sig på flygplatsen, men det känns som sagt var en smula riskabelt. Är rädd för att det ska bli problem med längden (paketet blir nog 2,60 långt med emballage) men det kanske är lugnt. Just nu tänker jag en hel del elaka tankar om flygbolag och deras representanter, och jag har kommit på några ganska smärtsamma, obscena och rätt så förödmjukande saker som dom borde göra med sig själva, gärna med en surfbräda inblandad.
-
Jag har den vanliga etrexen och den ska enligt specen också vara vattentät, vilket den defintivt inte är. Regntät möjligtvis. Jag har löst det genom att ha den i ett vattentätt fodral (clas olsson, ca 150 kr), som jag spänner fast med två korta remmar runt handleden, funkar helt ok. Vet inte hur andra gps-nördar gör.
Tror att det samma gäller för gekon, dvs att den bara är fukttät. Ett fodral är nog att rekommendera alltså. Det skyddar ju dessutom lite extra mot stötar.
Jag hade hoppats på att köra lite speed imorgon men nu verkar det som att det bara kommer att blåsa inatt och sedan avta. Tusan också! Hade en jäkla otur sist jag körde race och mätte hastigheten med gps, batterierna tog slut efter 30 sekunder och jag hade inga extrabatterier. Såklart seglade jag sedan snabbare än jag någonsin gjort innan… Kändes det som i alla fall.
-
SLE fanns väl under ett par års tid i olika modeller. Har för mig att det var Mistrals linje ”tävlingsbrädor”, eller hur man nu ska uttrycka det. Fanns även som vågbräda också, en twinser på 253 cm.
Hej vad man sitter på en massa onödig kunskap. Pluggat lite för mycket produktkataloger kanske…
-
SLE är också ganska så extrema brädor, går nog fortfarande att åka ifrån de flesta på en sådan. Seglade mycket i Danmarks platvattenstället n1 Lynaes i slutet på 90-talet och då var det många som tävlade med sådana.
Såklart går det att köra fort med friåkningsprylar också men att köra en riktig fullblodsrace med toktryck är ändå något annat, det blir en helt annan typ av segling.
-
gött för dig! Kolla in väderprognos, finns länkar på flagbeach.com. Vet dock ej hur tillförlitliga dom är, vinden kan nog variera rätt rejält beroende var på ön man är. Men är det ett rejält lågtryck på gång så är det ju bara att packa ner vågprylarna. Det kan blåsa under vinterhalvåret, men det varierar. Man får hoppas på tur och lågtryck.
Bifogar en bild från Rocky Point, Januari 2002.
/Andreas
-
Jag tycker inte att du ska sälja den. 2500 pix är ett jäkligt bra pris och när du väl har fått lite kläm på hur man seglar en sådan här bräda kommer du tycka att det är ruggigt fräsigt. Friåkningsseglarna kommer att stå still när du bränner förbi dom i +30. Krav är dock, som sagt var, ett riktigt fullracesegel.
Var försiktig i vågorna bara, man har ingen som helst möjlighet att parera chop som man kan göra med vanliga brädor. (I alla fall har inte jag lärt mig det än, kraschade rätt ordentligt sist jag körde race i Björlanda…) Som nämnts tidigare så finns det bara att ett sätt att segla en sådan här bräda på, och det är full fart med seglet max inskotat och tryckt mot stropparna. Kommer det då en våg så är det inte så kul. Problemet är att det liksom inte går att segla långsamt och säkert med släppt skot, brädan vill bara sticka hela tiden.
-
andreas-f
Medlem7 oktober, 2003 vid 12:35 som svar på: Vilket bräda segel var snabbast vid GWC speed..Hehe, jag kommer säkert att komma på någon bra ursäkt i så fall…
