Aquario
Forumsvar skapade
-
Simmer Freemove är också en bra bräda, kör själv en på 100 liter och 70 cm bredd från 2017, väger in på strax under 70 kg och tycker den fungerar bra även i lite hårdare vind up till 15 m/s, hade tidigare en 110 som var bättre i lätt vind men blev obekväm tidigare i hård vind och chop.
-
Tack för tipsen, har lyckats vika halsfliken nedåt så att den fastnar parallellt med blixtlåset, sitter inte speciellt hårt men tillräckligt för att inte fastna i fodret på insidan.
-
Med tanke på att nypriserna har stigit exponentiellt de senaste åren borde även begagnatpriserna hänga med lite. Är det relativt moderna prylar från 2005 eller nyare och skicket är mycket bra så kan 1/4 – 1/3 av nypriset vara en bra riktlinje. Eftersom utbudet på begagnad kvalitetsutrustning är relativt lågt och efterfrågan ganska hög är det rimligt att begagnatpriserna ligger något högre idag än för 5 år sedan, även om utrustningen åldrats.
Är det ett Simmer Icon 6.2 du vill sälja så är jag intresserad om det är helt och fint.
Är du villig att ge upp emot 3000 kr. för ett gammalt Simmer?
Tror att säljaren släpper det omgående!
3000 är väl lite att ta i, inte kostar väl ett nytt Icon 6.2 av fjolårets model 9000:-, men någonstans runt 1000-lappen kan vara rimligt beroende på årsmodell och skick.
-
Med tanke på att nypriserna har stigit exponentiellt de senaste åren borde även begagnatpriserna hänga med lite. Är det relativt moderna prylar från 2005 eller nyare och skicket är mycket bra så kan 1/4 – 1/3 av nypriset vara en bra riktlinje. Eftersom utbudet på begagnad kvalitetsutrustning är relativt lågt och efterfrågan ganska hög är det rimligt att begagnatpriserna ligger något högre idag än för 5 år sedan, även om utrustningen åldrats.
Är det ett Simmer Icon 6.2 du vill sälja så är jag intresserad om det är helt och fint.
-
För någon månad sedan satt jag också och räknade på vad det skulle kosta att köpa ny utrustning av samma kvalitet och prestanda som den 5 – 10 år gamla utrustning jag äger. Det visade sig kosta lite över 100 000 att köpa ny likvärdig utrustning till fullpris om allt skulle bli stulet eller brinna upp. Men jag tycker att det är värt att ha bra prylar även om det är få tillfällen med idealiska förhållanden där jag seglar, så vill man få ut så mycket av det som möjligt när man väl får till det.
Håller med tidigare inlägg, man behöver jämna ut hobbybalansen om döttrarna ägnar sig åt ridning och konståkning och frugan köper dyra gymkort så kan man lite då och då utan samvetskval unna sig ett fint segel, en bättre begagnad bräda eller en kolfiberbom som håller många år.
-
Har aldrig behandlat mina segel med några kemikalier eller annat klet, en liten avsköljning med färskvatten och låta det lufttorka uppriggat har hållit mina segel i nyskick under decennium. förvarar det ofta uppriggat i ett skjul under högsäsong.
-
Jag skickade en fråga till tullverket om vad som gäller vid köp av begagnad utrustning i Norge och här är svaret:
Det är tullavgift på 12 procent samt moms på 25 procent på windsurfingsegel från Norge. Om seglet är tillverkat i/har sitt ursprung i Norge och du kan få ett ursprungsintyg som bevisar det så blir tullavgiften noll procent.Tullavgiften, som betalas om kostnaden för varan överstiger 1700 kronor, beräknas på varans inköpspris + eventuell fraktkostnad. Momsen, som betalas oavsett varans värde, beräknas på varans inköpspris + eventuell fraktkostnad + eventuell tullavgift.
Förutom moms och eventuell tullavgift kan du även behöva betala transportföretagets avgifter. För att få reda på hur mycket som du behöver betala för hanteringen av ditt paket behöver du kontakta transportföretaget i fråga.
Om du skulle ta med dig windsurfingseglet själv från Norge så gäller följande:
Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen.
-
Hittade ett väldigt fint segel på Norska siten finn.no, men transporten blir orimligt dyr, dessutom skall det förtullas, betalas moms och eventuellt andra skatter. det blir nog att köra dit själv om det skall löna sig. Om det är någon som färdas till Norge och vill ta med ett segel hem är det bara att skicka ett PM.
-
Om det är någon som behöver transport från Skåne/Danmark kan jag eventuellt hjälpa till.
-
Det finns en del begagnad utrustning på Den Blå Avis, men även om det är bra priser blir det dyrt med den dåliga växelkursen. https://www.dba.dk/sport-og-fritid/vandsport/surf-og-udstyr/
Då måste jag slå ett slag för vårt andra grannland Norge som för stunden har svag krona, begagnatmarknaden är ingen jätteskillnad men på nytt kan man i vissa fall hamna över 2000kr billigare på tex en kolbom eller segel(Har inte räknat med frakt).
Vad finns det för begagnat-siter i Norge?
-
Det finns en del begagnad utrustning på Den Blå Avis, men även om det är bra priser blir det dyrt med den dåliga växelkursen. https://www.dba.dk/sport-og-fritid/vandsport/surf-og-udstyr/
-
Är man ute efter tidig planing med litet segel så är det välkänt att en 100 liters freestyle fungerar bäst till tidig planing. Körde en JP 99 några år men kom aldrig vidare med att öva in gippar och slag så jag bytte den mot en Simmer Freemove 110 som planar minst lika tidigt men är mycket stabilare och förlåtande samtidigt som den är snabbare och mer kursstabil. Det kan kanske vara ett alternativ?
-
Bytte till RDM för några år sedan och är väldigt nöjd,. Den största skillnaden jag märkte var att SDM flyter lite bättre och man kommer snabbare till vattenstarten om man lyckats sänka riggen. Över 430 i längd skulle jag välja SDM och RDM för 430 och kortare.
-
Har kommit fram till att det optimala är nog en kombination av bräda segel, teknik och vikt på seglaren. Har bytt bräda till en Simmer Freemove 110l och den planar lika lätt eller till och med tidigare än en 100 liters freestyle planar med 4.7 vid medelvind på 10 m/s. Mitt största segel är ett Simmer Vmax 6.6 som kan ge planing vid 7 m/s om man trimmar rätt och hänger rakt ned vid bommen så att seglet är så rakt upp som möjligt och all tyngd på mastfoten, har även gått ned några kilo i vikt. 80-tals segel hör nog hemma i garaget eller på återvinningsstationen.
-
Hej!
Har själv en serie Icon från 2011 och upplever ett liknande problem på mitt 5.3 segel. Nedhalet behöver dras ett par cm mer än specifikationen, likaså uthalet. Upplever då att seglet blir fladdrigt. Det är ju ganska mycket förlängning på 5.3 och nästa storlek använder ju 430 mast. Tror att en styvare mast RDM10 hade kunnat lösa problemet, eller att rigga med en 430 mast, om det nu är 5.3 du har problem med.
