arnout
Forumsvar skapade
-
ja, det är för litet glapp tycker jag. Jag undrar varför du vill ha en 86 freewave om du redan har en 85 wave (jag tror jag vet, men vill höra från dig varför; så att man kan bedömma bättre vad anledningen e). Om du väger knappt 80kg borde en 85l wave cult räcka got o väll. Jag är 90+kg och har bara en 81L twin… fungerar utmärkt med 5.6an med!
-
@Jalla 488555 wrote:
Ha die Arnout!
Wat een gaafe kondities daar zeg! Goeie film zoo te zien kunnen ze er daar ook wat van 😉
Woon jij daar nu?/Jan
Hoi Jan,
Ja de Gorge heeft best goede condities. Dank dat je de film leuk vond en we kunnen hier ook best een potje windsurfen hoor! Ik woon in amerika, maar niet in de Gorge. Ik woon in de San Francisco Bay Area, Californie. Check out: http://www.pappasrock.com als je meer wilt zien van mijn windsurfen hiero aan de andera kant van de plas.
aloha
arnie -
@Kamaaina 488493 wrote:
Tjena, det var mig du träffade vid Hatch. Det var en fin dag…
Nice rulle på fixat.Ha det bra
Fredrik
TJENA!
Skit kul! Jag hoppas att du har haft det bra, eller är du fortfarande där uppe???
ALOHA,
Arnie
-
arnout
Medlem15 juli, 2008 vid 21:07 som svar på: JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida@Lars_K 482913 wrote:
Kom å kööp konserverad grööt…
Här är ett gratis test för nerladdning. 2 st Mistral protos, samma shape fast med 1 resp 2 fenor samt samt den kortare och bredare serie twinsern. Alla i ett jämförande test. OBS på tyska…
http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//0508_Twin_Fin_Boards.pdf
Twinsern verkar vara att föredra vid bra vågor med bra sväng, dock sämre stabilitet vid chopp/orena vågor samt sämre planingsegenskaper.Precis det jag sa förut, eller bättre sagt Quatro säger: ”…twins aren’t as fast and drivy in the bottom turn as singles but do more easily go vertical and are snappy as well… twin fin boards can’t handle being over-powered as well as single fin shapes…. When the waves are clean and nice go twin. When it’s really windy and, or the wave has chop go single.”
-
@Basse 482456 wrote:
Shuvit och shaka verkar populärt minst sagt….
Seglet på bild 14 var inte stort…..yep, gorge seglare och publiken, eller george boys som vi kallar de här i SF bukten (ooops) äslkar shuvit o shaka. Lite synd eftersom top 4 pro killar kan så klart mycket mer, som tex Whit med sin Future vissade, men det brukar de inte fota like mycket.
The Hatchery är mycket special: sötvatten, styrbord vind, med strömmen åt andra hållet. Helt underbar spegel blank först 100mtr på insidan, sedan 3, up mot ibland 4 mtr rullande swell över 500mtr, sedan chopp o platt på andra sidan floden. Mycket intens segling. Göra slidy-freestyle på insidan är tricky i början, minst sagt: det strömmer sådant att brädan verkar ta snabbara i kanten o fenan. Man måste slöra mer än vanligt. När man har vant sig är detta ett helt underbar ställe. Tyvärr bara 2-3 månader om året med vind, sol o värme.
Vinden toppade 33mph (15 m.s) i byarna i torsdags, vilket för The Gorge inte är jätte mycket. Men sedan har det varit ganska död och säsången är nog sådär där uppe. SF säsången är nog lagom i år, jag kör mest 105an med 5.0 i bukten. Kusten är död sedan några veckor: ingen vind ingen vågor. Brukar vara så i july-augusti. Back-in-wave-business igen mitten på september.
aloha
arnie
ps: hoppas att ni uppskattar lite info då o då från Yankee-landet -
laddade up fel bild, här är orginal Keith logan:
nån som har koll på starboards (Ola!!???), mistral och fanatic 09 twinfins?
-
Intressant! JPs (eller Kaulis…) specs är nästan identiska med Quatro 09 twinser wave brädorna (se specs nedan); vilket egentligen inte är så konstig med tanken på vart Kauli kommer ifrån. Mera info om Quatro 09 single fin o FSW brädor kommer snart!!
– Quatro Twin-Fin: 68 (227 cm x 53.4 cm) . 75 (230.5 cm x 55.3 cm). 81 (234.2 cm x 57.3 cm)
Key changes: full TwinFin range with adapted shape and rocker for all around conditions. The volume distribution offers more volume between the straps, a shorter outline overall and a more compact board, resulting in more control, speed, balance, and drive.Några insider tips direkt från Quatro headquaters i Haiku, HI:
”Difference between 09 twin and single: the 09 single wave shapes will be very fast (drivy bottom turns) but kind of harder to go snappy; the twins aren’t as fast and drivy in the bottom turn but do easily go vertical and are snappy as well. The twin 81 seems to have a bit more volume, around 83/84.Please consider that twin fin boards can’t handle being over-powered as well as single fin shapes. And you’d have to adjust your style when switching between single and twin fin shapes. Additionally, we recommend to go a bit bigger with twin fin boards since they plane up a bit later, but are as turny as a single fin shape that has about 8L less volume.
Both type of boards have successful features, resulting in the same turns but in different lines on the wave. When the waves are clean and nice go twin. When it’s really windy and, or the wave has chop go single. .”
Roligt detail: Ang. JP och Quatro nästan identiska shapes jämmför även Kaulis nya logo med Keith Tebouls logo…
-
Mer Simmer missionX 09 biler, samt mistrals 2009 twinny :
http://pictures.aol.com/ap/singleImage.do?pid=3290Sr9VTdUS5jmRATbj-kF*OGuW22gWkW8-v4xQp5Fd3Ig%3D
http://pictures.aol.com/ap/singleImage.do?pid=3290Sr9VTdUS5jmRATbj-kF*OIhnJQJT5Lqrv4xQp5Fd3Ig%3D
-
Skall du ha en bräda som e ”bra” på båda wave och freestyle, så e det en FSW some gäller. En stubbie e fortfarande en riktig vågis, med mera rocker, tunnare kanter, mera nose och fotstropplacering riktigt på vågsegling. Stubbie är ”bara” en anna vågbräda koncept en än klassikst shape.
En FSW har lite mindre rocker däremot, vilket kommer att ge dig mer pop för dina sliding freestyle moves och tidigare planing. Railsen är lite tjockare och kommer att ge dig mera flyt och tidigare planing. Eftersom du även vill lära dig att loopa så är FSW bättre: ge dig mera höjd i luften.
Brädden och längden säger ingenting.
För 2 år sedan körde jag två FSW brädor som ändå brädor, här i Kali. Än 85a och en 105a (bägge quatro). När vågorna va under 2mtr så gick det bra, allting störr och FSW blir för mycket bräda. Däremot är brädorna perfekt för plattvatten och B/J förhållande. Med tanken på svenska vågförhållande skulle jag nog satsa på FSW.
-
hej emma,
hälsa Bay Area simmer-boys Kai och Whit Poor från mig!!
aloha,
arnout
ps: fyf#¤n vad man saknar maui… -
@Ola H. 455842 wrote:
men alla twin brädor jag provat har trots allt funkat väldigt bra och jag tror helt enkelt att twinkonceptet rent generellt ger väldigt lättkörda brädor vilket så att säga gör dem feltoleranta även mot diverse shapeeskapader.
Ha precis haft premiär på en quatro twinfin 76a vid Davenport, och det du säger Ola stämmer precis: en twinfin är mycket lättkörd och mera feltolerant jämmförd med en single fin. 76an (produktion) känns däremot lite större, och enligt Quatro är den nog snarrare 78-79L. Det jag tyckte va att den inte få lika mycket fart som en single, är däremot lättare att placera på en våg och att göra turns med: bottum turns blir lättare eftersom railsen gräver sig mera och djupare i vattnet. Cutbacken blir genast lipslides och efter några gånger så blir dessa slides även kontrolerade. Att guppa ut va relativ lätt med tanken på volumen, men det kan beror på att brädan var större än förväntat. Det som jag verkligen saknade var farten, den accelerationen man får ut av en single i en riktig bra bottom turn. 76an fortsätter däremot gå även om din timing och placering är fel. Kanske behövs det mera övning, men också på vägen ut saknas det fart, vilket dämpar hopp-lyckan.
För 2009 kommer quatro med nya twinnies och single fins. Brädorna blir lite större volume mässigt, i allmänhet, sammt att dom blir snabbare; båda single och twinnies. Detta kommer att ge mer fart på vågen och tidigare planing. Pga denna tanken åker 92L singlefin ut och blir en 86a. Anledning till lite mer volume in allmänhet är att man då snabbara kan ta en segelstorlek mindre, vilket ökar din rörlighet på vågen (typ 5.0 istället för 5.3). Änligt Quatro är shapen (rocker, rails, fin placering etc) nyförtiden så pass bra att den extra volumen inte alls störs längre; en 85L brädan kommer att känns som en ”gammel” 80L brädan men tack vara den extra 5L volume kör man 4.7 oftare!
aloha
arnie -
tjena philip!
kul rulle! Fina bilder. Det va kul att segla ihop på maui. Vilket jävla bra ställe det är! Hörde att du o Pablo gjorde ett besök till klipporna på Hoo den lördagen…??? Right on! Blev lite orolig när titeln med ”the wannabe scanias” komm upp och att det skulle finnas bilder på mig där. Men som tur va ingen bilder på mig… pffff….
Här i nor-cal har det blåst nästan varje dag för 5.6 o neråt sedan jag komm hem, men det va tyvärr inte lika varm i luften och vattnet som på maui. Men nu får vi en break i en vecka: man behöver vila kroppen lite.
aloha
arnie -
@Ola H. 452268 wrote:
Jag har hamnat lite efter i bildpublicerandet…
..men här kommer ett trettiotal från 11/3. Återigen Hookipa. Små vågor. Detta var innan det senaste svallet.
hej ola,
vi treffades i tisdags på hookipa, men jag visste inte att det va du. Kul att treffas ändå! Paddy o jag stack ut lite senare, då var det första gången jag seglade hoo i mitt liv: oj vad det pirrade i magen. På onsdag seglade vi upper kanaha i mast o en half. I torsdags va vi på lower kanaha överrigat 4.7, overhead waves, 1001 vindsurfare utte som inte har nån koll… I fredags blev det hoo igen, bra tryck i 5.0a tills regnet komm, med loghögt. I lördags återigen hoo, bra tryck 5.0 med overhead waves. Paddy o jag filmade varann då, filmen kommer att läggas upp snart! Körde min 84L quatro vågis jämmt, den är suverän: snabb som attan, super kontrol även när helt överrigat, planar super tidigt, och svängerna kann inte bli mer kontrolerade (enligt Keith T kan de det däremot så 09or blir ännu bättre).
Nu är det Nor-Cal igen, bra vind oc vågor med, bara lite kallare i vattnet…
ps: tycker inte du med att Goya segel Keith o Jason kör med ser jävligt likt simmer xflex ut… i wonder why…
pps: jag håller med om vad du skriver on Hoo, det är inte så svårt seglat som man tror, eftersom vågen är lätt att förutse, att placera sig bra är däremot svårt, och med ett ref bara 50cm under vatten ytan, och byigt vind på insidan är detta INGET ställe för nybörjare. Men när man väl är på en våg…. fyj&/la fyf¤%&n vad göttt!!! vilken speed man få!aloha
arnie -
@Jesper_B 449864 wrote:
Ta absolut inte med ett 5.7 som är stort för brädan. Visst på Kanaha kan du ha nytta av en 5.7 och riktigt korkig bräda de extrema lättvindsdagarna men annars är det helt fel taktik att köra stora segel-liten bräda här. Som Ola skrev ovan, på t ex Hookipa (gäller även Lanes och Kuau om än inte riktigt lika strikt) vill man för allt i världen inte vingla omkring med ett stort segel på en halvsjunknade bräda. Jag har helt slutat kör 5.3 på Hookipa då jag tycker 5.0 är så pass mycket hanterligare, i synnerhet i lättvind. Här seglar man in extremlättvind och det gäller snarare att flyta, hålla balansen och hålla höjd, än att försöka pumpa igång planing. Men visst, väger du hundra kilo så är det väl inga problem – men då ska du ha bräda som tål det.
Skriver en grabb som avslutade dagen med 1 timmes simmande mot strömmen mitt i surf lineup utanför pavillions!
Det var föresten både betydligt större och ännu lättare idag.
/Jesper B
PS: SJUKT KUL!!!!!!!!!!!!
jep, det är ”mitt” problem; jag är 92kg och behöver min 92L vågis och en segel omkring 5.9 för att klara av lättvinds dagar. Skulle jag väga 75kg, som en genomsnittlig människa, då hade jag inte behövd mer än 75L vågis (75kg/92kg x 92L = 75L) och en 4.7 (75kg/92kg x 5.9 = 4.7) som störst, men så är det inte: stora pojkar behöver stora grejer. Så nästa gång en 75kg grabb riggar sin 4.7 och titta konstig på min 5.9a, borde han göra sin ”math”. För mig på 193cm är en 5.9 lika hanterlig som en 5.3 för nån annan, tyvärr…
aloha
arnie -
Ola, vi ses! Jag åker till Maui med familjen imorn den 7e mars. Jag kommer att plocka ut min nya Quatro 84a och 92a på lördag morgon vid Quatro shoppen, så be prepared!
Föresten, jävlar vad många svenskar på maui just ny, ganske en holländskt implant svensk från kalifornia räknas inte med…
aloha
arnie
