bananen
Forumsvar skapade
-
Snajsigt Ola! Snyggt va det! Själv känner man sig lite som en stel gammal gubbe när man ser dig, även om vi gjorde vårt bästa på revet i lördags!
-
Visst finns det ett visst moment av risk som inte går att sudda bort i vår underbara sport, men man kan inte komma bort ifrån att det är den som svänger ner från en våg som skall ha koll på vad som ligger å guppar i impact zone.
I Gislövs härom månaden blev jag påseglad (jag låg och njöt av en skön spolning…) av en kille som la en bottensväng precis framför mig och ballade ur den i sista stund. Vi såg båda varandra i ögonen när han fortfarande var uppe på vågen och innan han la svängen. Brädan träffade mig i skallen. Tilläggas skall att vederbörande är en ytterst kompetent vågseglare.
Vad jag vill komma till är att:
– När det är crowded händer det olyckor
– När förhållandena är som bäst är marginalerna som minst samt att alla är extra taggade
– Ta på hjälmen när det blåser 4.3 och det är crowded.Så även om alla känner till de enkla regler som finns så kommer det fortsätta att hända incidenter. Jag klarade skallen och groggy-heten gick över vid nästa plockade set. Killen ifråga är förlåten. Peace.
-
Önskar att jag hade tänkt på rätt sätt när jag bodde där 95-96.
Det verkar ju vara najs när det går av: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47873&highlight=marseille
-
Underbar läsning. Torde trigga några av skribenterna på forumet att kontra med spektakulära inlägg! Finns det verkligen inga forntida lämningar som tyder på att folk vindsurfade på stenåldern? Kanske Knatte har en teori?
Åh, jag dör av spänning på uttömmande svar! 🙂
-
hans01;411534 wrote:Är det många som surfar där?
Igår var det fanimej nästan fullt på båda parkeringarna!
-
Verkar ju bli mer VSV – SV. Vi är tre laddade pågar som kommer att satsa på antingen Vejbystrand eller köra upp till Vilshärad. Det verkar ju bli mer pulver där. Om du vill joina så ring 0705-532148. Vi drar 08:00.
-
Jag har använt min Fiberspar 400 cm RDM 4200 (95%) till Crossover 4.2. Funkat fint, bra feedback. Men å andra sidan är jag inte så mycket av en ”materialare” så jag vet inte vad skillnanden skulle bli med annan mast…
Har iofs köpt en Simmer SC RDM 430 cm, och det känns som en fin pinne som ger riktigt bra liv i mina segel.
Gissar att ambitionsnivå/prylböghet är avgörande, mer än pengarna… :smirk:
-
Tack för era svar och tack så hemst mycket för era erbjudanden. Kanske berodde det på sug på bärs? 🙂
Jag har nu fått en propp av Ola som hade en över. Men hursomhelst, mange tack för hjälpen!
-
Jäkligt schyst av er som erbjuder hjälp! Det jag saknar är alltså inte ”koppen” i variotoppen (som sitter fast i seglet) utan proppen som sitter i toppen av övre röret på masten. En sån där propp med ett litet hål i, i vilket man trycker ner ”pluggen” som modernare variotoppar har.
-
Jo, förvisso styrbord i magnarp.
Fast jag tror du kommer att få en kalas dag i Malen! Eller Ringenäs? Det ser ju ut att vrida lite mot Nord, då kan du ju åka dit!
-
Malen funkar nog, åk dit! Eller Magnarp!
-
Aj då. Delaminering låter skit. Men jag har kört ner huvudet i sanden och lagat brädan redan :crazy: . Får skicka in den till CLS på renovering när hösten kommit så att man kan klara sig med enbart den lilla brädan.
Jag inser nu att denna reparation inte kommer att duga, men så här gjorde jag hur som helst i all hast. Få se hur länge det håller…
Skum
Slipa
Laminera fyra lager väv
-
sode;406747 wrote:Epoxy som härdar utvecklar värme, ju mer epoxy, desto mera värme, och ju mera värme desto ”farligare” för brädan/kärnan… blir det för varmt så kommer kärnan helt enkelt att smälta…
Varmt kan det bli! Blandade förmycket epoxi i för liten burk (eller för mycket härdare?) och ställde den i garaget övernatten. Får väl vara glad att inte stället brann ner…
Notera att burken smält.:blush: Eller finns det någon annan teori?
-
Testade byggskummet jag köpt, jäste som rackarns. Finns det någon risk att man spränger brädan om man sprutar in det?
-
Tack för ditt utförliga råd. Oj, jo, jag kommer ihåg din tråd. Min skada är som tur var inte lika illa. Tyvärr är det inget alternativ att fräsa ner däcket och lägga frigolit, jag mäktar inte med en sådan reparation. Att lämna brädan till Uffe så här års funkar ju inte heller utan jag måste fixa den själv, även om det blir en tillfällig reparation som han får fixa senare.
Och, ja ja, jag vet att det vore bättre att göra en seriös lagning, men som sagt, jag kommer inte att göra det nu. Så, vad är det bästa jag kan göra då?
1. Borra och lyfta upp den nedtryckta utan och fösöka fylla med skum följt av några lager väv/epoxi ovanför?
2. Fylla med epoxi+microballonger och väv/epoxi ovanför?
3. Bara spackla igen och blunda?OBS. Brädan är torr och väger det den ska nu,
