Forumsvar skapade

Sida 16 av 38
  • benke-2

    Medlem
    20 april, 2010 vid 15:47 som svar på: Vem ska med till Speed VM i år?

    Wildcardsen lär ju gå till PWA seglare som är på Fuerte redan, men det lär ju inte vara några större problem att vara runt dom 40 första antagna, intresset lär ju inte öka när dom har ”glömt” att betala ut prispengarna 3 gånger i rad.

  • benke-2

    Medlem
    16 april, 2010 vid 19:04 som svar på: Roxen lördag?
    Goose;606844 wrote:
    wtf!?

    Nog är jag sugen på surf men att det fortfarande är is på vattnet gör att det suger stort. Dessutom har de skrivit ned prognosen….som det känns nu avvaktar jag med premiären några dagar.

    Det är öppet i Skeppsvik i alla fall.

  • benke-2

    Medlem
    16 april, 2010 vid 17:41 som svar på: Vinkelmått på Tuttle?
    Svenne;606833 wrote:
    Ni har ju inte fattat nånting. Fram och bakkant är konisk och det nyper så det räcker. Långsidorna har ingen roll om fenan och fenboxen är tillverkad korrekt. Är de inte det så är det dåååligt. Och dåååligt finns det gott om.

    Dom bra proffsen kör med gummiklubba eftersom den måste sitta mot sidoväggarna, annars får man olika gångläge hela tiden.

  • benke-2

    Medlem
    16 april, 2010 vid 16:37 som svar på: Vinkelmått på Tuttle?

    @Oåxen 606666 wrote:

    Bra idé!

    Men Ola kom igen, som matematiker och prylnörd får du väl hålla med om att det blir oerhört svårt att få god passform med parallella sidor kontra koniska ytor både på sidorna samt fram/bak som t ex powerboxen.
    Med surffenboxarna du nämner ovan spelar det ju roll om man som Future lägger trycket i längsled eller skruvar från sidan/sidorna som i fallet med ProBox eller FCS. De två sistnämnda kommer nypas fast så att de inte glappar medan Future riskerar att glappa om inte toleranserna är mycket exakta.

    Tigas gamla Tuttle box-kopia är lite biffigare, men framför allt har den konade sidor.[/QUOT

    Blir bra passform på Tuttle med gummiklubba.
    Dom lite dyrare fenorna har lite mjukare plast i fenhuvet som pressas ihop lite. så slår man 5 hårda slag (dom som får brädor gratis alltså) så sitter den.

  • benke-2

    Medlem
    11 april, 2010 vid 19:02 som svar på: Vart håller alla hus?
    mackee;605861 wrote:
    Summering av dagen det var ca 30 grader kallare än i Egypten så på med allt gummi som fanns i bussen.
    Mackan körde på som ett skott från början med topp tider kring 39-39.9 medan jag fick justera stroppar och hitta rätt fena till premiär turen på 44:an Mattias kämpade på trots alla krämpor i kroppen efter alla kastfall och bil krockar medan Lars D studsade fram med bra repor på slalom planka. Riktningen var likvärdig hollands tävlingen men med lite mer nord i vilket gjorde att det vred in vågor och skvalpade lite mer men med bra tryck i 6,3an fick jag till en repa på 40,33 på topp men min average blev nog inte lika bra som Mackans som nog landade på ca 38.5 i average ( tror jag)
    Gott med premiär på svenskt vatten ser ut att bli bra på onsdag och om det håller i sig är Mackan och jag på plats vid ca 13 tiden

    GÖTT!
    (i gbg)
    Nord är bra också

    /Benke

  • benke-2

    Medlem
    11 april, 2010 vid 13:47 som svar på: Vart håller alla hus?

    Tja Tja!
    Hur gick det?
    Blev det FÖRTI-toppfart.
    7,0 vind eller 6,3

    Verkar vara vindsäkert som f-n på Nord, najs.

  • benke-2

    Medlem
    9 april, 2010 vid 15:40 som svar på: Vem ska med till Speed VM i år?

    Lugn lugn!!
    Kanske det kanske, fifti-fifti alltså.

  • benke-2

    Medlem
    3 april, 2010 vid 20:47 som svar på: Två stora SPEEDtävlingar i Holland
    Badjanne;604590 wrote:
    Fick följande mejl från Anders Bringdahl idag:
    Hi,

    I am booked up to the 30th so I should make it by late 1st up there I would think…I did get a sligtly better 500M time though last year…51,36….. 🙂

    Best Regards
    Anders

    Najs!

    Vore ju rätt coolt å slå Holland i Holland alltså.

  • benke-2

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:46 som svar på: just a picture
    kinetic;604087 wrote:
    I believe you need to be ”afraid” to be at your best… Accidents happen when you feel ”safe” and loose your focus… So far i have had a few ”highspeed” crashes, all of them when im sailing ”sloppy”, when dialed in it usually goes well. Another downside of this safety mechanism is that it can release unexpected that can lead to a more violent crash since you are not prepared, usually when things start go wrong you allready know that a trip ”over the bar” is on its way. Although a good invention but it would make me feel anxious, always thinking ”what if it releases…”. I believe the key to better speed is deeper courses, tuning the board hard with your feet and keeping your upper body square to the sail, anyway thats what im trying, if its good or bad i will leave for other more experienced to decide:grin:

    Bra jobbat, komma med typ 10 påståenden som inte stämer, när Mården har jobbat med linorna många timmar.

  • benke-2

    Medlem
    22 mars, 2010 vid 23:49 som svar på: TT Lördag

    Mekit asså
    Kanske kan göra en highway med pinnar, där man välter i stenarna i ett hål bredvid stenen (om det går att gräva i botten vid lågvatten) så att man får bort stenarna en gång för alla.

  • benke-2

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 16:17 som svar på: Två stora SPEEDtävlingar i Holland

    Jovars blir nog Holland 1a Maj där. Jackie säger att han är farlig, verkar köra järnet med grabbarna, va?

  • benke-2

    Medlem
    7 mars, 2010 vid 10:10 som svar på: Slalom classics…
    hartwig;600665 wrote:
    För att bli en slalom eller formula seglare i världseliten så vill det nog till att träning på vattnet kan ske året om. Det blir nog svårt att hävda sig om man bor i ett klimat med fyra till fem månaders vinter som näst intill omöjliggör segling. Det blir ett måste att tillbringa vintern på sydligare breddgrader för att få timmar på vattnet. Det skulle vara väldigt roligt om det framöver dyker upp någon talang som är beredd att ge sig hän en sådan satsning.
    Många duktiga Svenska våg och freestyleseglare tillbringar redan sedan många år dom värsta vintermånaderna i Sydafrika mm och ligger i hårdträning för att förbereda sig för att kunna konkurrera med Europaeliten. Blivande slalom eller formulastjärnor måste nog göra detsamma. Avseende speed är det nog inte så avgörande om man gör ett längre seglingsuppehåll, utan det går säkert att hävda sig hyfsat bra i alla fall i ett Europaperspektiv. Nä, nu är jag förbannat trött på denna utdragna vintern och ser fram emot att kanske till påsk göra årspremiär på vattnet. Något optimistiskt måhända ?
    SWE-412

    Jo precis!
    Formula måste vara det svåraste, det såg man ju på alla A-proffs som var med i Formula VM i somras och alla B-proffs som var med på Speed-VM 2009 och 2008.
    Dans-Allan hårdtränade hela vintern för formula VM på dansgolvet.

  • benke-2

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 23:04 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Kanske kan kalla tråden för hypersonictråden.

    Om man ska få ut något av slalomsegling i halvbyiga vindar mellan 5-11 ms som i Sverige.
    Så behöver man en slalom ca 70cm +, så att man kan ta lite höjd och inte behöver harva halva tiden. (tex en isonic 122).
    Toppfarten på 70cm + slalom jämfört med en 60 bred slalom är inom 1 knop om det inte blåser över 10-11 ms (märker man om man bär gps) och effektiva seglingstiden är den dubbla.

  • benke-2

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 08:37 som svar på: Vad tycker ni om trenden?
    PGVirtual;599023 wrote:
    Bra ämne.

    Själv har jag en Tiga Flash 74 (siffran står för bredden) och försöker klura ut om jag skall byta ut den mot en ny Slalombräda, och eventuellt då en ”padda”. Många moderna stora (som flyter en kille på +100 kg med ett 9:ans segel) slalombrädor är ju rätt korta, 222-230 (Starboard, RRD, mfl.). De planar antagligen litet tidigare (om man pumpar över bogvågen?) än min 261 cm långa Flash, men är de faktiskt snabbare, eller är de bara mindre mångsidiga (i chop, gippar, när man plöjer ut till vindlinjen)?

    Erfarenheter?

    Martin van Meurs skrev ju en del om det där när han körde 38,5 knop på en Fanatic shark 145, stå ju på Mauisailsforumet.

    Det viktigaste för att få bra speed är att man har en bra anfallsvinkel mot vattnet, ca 8 grader kanske. går ju att reglera anfallsvinkeln om man vill.
    Padda eller tailwalk får man om man har fel anfallsvinkel, eller om man har köpt en dålig bräda.

  • benke-2

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 21:08 som svar på: Vad tycker ni om trenden?

    Trenden 2005 var väl kanske att minsta slalomen var 60 cm+, eftersom marknaden var så liten så att man bara hade 2 modeller per märke. Men väljer man fel bräda 2010, så har man valt fel bräda 2010, (finns ju 5-10 per märke) 45-85cm breda

Sida 16 av 38
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications