Forumsvar skapade

Sida 17 av 38
  • benke-2

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 20:04 som svar på: Vad tycker ni om trenden?
    ulfast;599049 wrote:
    Tjena Jester!
    Jag vill inte dissa HS, men jag tycker den hade små svagheter i tidig planing, fart genom/ur gipp och v-max. Jag har aldrig varit någon fan av kompromisser, jag har hellre flera specialiserade brädor.
    Jag tror du har gjort ett mycket bra val Jester!
    Både Warp 71 och CA 53 har rel. lång flat och är precis som du säger ett steg bort från trendens vändpunkt. Du bör få mycket skön segling på ditt val Jester!
    Get Wet är inne på vad jag menar med denna tråd, när han skriver att vissa av Rick Naish´s shapes var för korta för 120-130 graders slör i chop, där Green´s shapes har bättre släpp. Man måste få gå för långt i en tend för att definiera gränssnittet för när en bra ide blir mindre bra. Tex gjorde SB 125cm breda protos..
    Trots att slalomföreskrifterna möjliggör 85cm, nöjer sig vissa producenter med runt 82cm på sina största slalommodeller, för fart och full koll.
    Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.
    Det är kanske lättare att prata om förra trendens vändpunkt (när det gjordes en ”tandpetare” på 280x52cm) men det är i mitt tycke långt ifrån lika intressant.
    För oss som kört >30 år är det kul att se mycket erfarna seglare som tex Andrew Duff (>60 år) köra fortare än de flesta svenskar (han kör också CA). Duffy impar speciellt när man tänker på att han är rel. lätt. -OK Sandy Point är extremt bra..
    Oj vad man längtar till säsongsstart!
    Ha de.
    -Ulf

    ”Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.”
    Vet du om han hade glömt telefon-nummret till sig själv, när han skulle ändra bredden.
    Eller var det upptaget hela tiden när Antoine ringde till AA som bestämmer bredden.

    Albau kommer iofs med en JP Superlight på 90 cm bredd i dagarna

  • benke-2

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 22:31 som svar på: Speed/slalom bräda till 9 m2

    Fast 2010 är ju HTS snabbast, helt annan byggkvalite än kobrabrädorna. 6-7-800 gram lättare.
    Har ju kommit ett sopa-rent-test i planchemag på 68an tex.

  • benke-2

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 16:53 som svar på: Americas Cup – LIVE
    Mården;598506 wrote:
    tycker bmw:n går mycket renare genom vattnet
    sui guppar o skvätter det om.
    ganska bra att göra 30kn i 3-4m/s.
    min sterming funkar fin fint (än så länge)

    jo nu går det bättre när dom kör längs vågorna

  • benke-2

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 16:37 som svar på: Americas Cup – LIVE

    Hissa genakern i Schveiss i år.

  • benke-2

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 16:09 som svar på: Americas Cup – LIVE

    Jäjä bmw funkar inte i vågor, för smalt skrov.

  • benke-2

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 15:58 som svar på: Americas Cup – LIVE

    Spännande döö!

    På live`n

  • benke-2

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 16:57 som svar på: Americas Cup – LIVE

    Jovars utklassning med vingen, får se om alinghi tar bort näten till nästa race.

  • benke-2

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 22:12 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?
    frisk;598176 wrote:
    Att bara mäta på bomtrycket säger bara en del då en hel del av kraften går ner i mastfoten åt motsatt håll – och möjliggör att vi kan åka halvvind fast fenan sitter längst bak.
    Det blir ganska komplext och ger för stora variationer i få svaret på din fråga.

    Men kanske enklast är att kolla de beräkningsprogram för vingprofiler som finns. Har inte rätt dator i händerna just nu men sök på nätet och du skall finna.
    Där ges kraft som funktion av area, profildjup, anfallsvinkel-ar, vindhastighet och densitet på luften.
    Lägg till vindsurfingriggens flexibilitet och cambervariation över belastning och dess höjd, samt andra förluster och det börjar bli riktigt kul 🙂 …men börja med en fast tänkt profil kanske. Lycka till!

    Jo men en väldigt stor del av seglet är ju tvistgörare så att du slipper mastfotstrycket, som känns försummbart, så att man kann åka halvvind ändå.
    Vet inte vart man ska börja om man inte börjar med bomtrycket.

  • benke-2

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 21:38 som svar på: Speed/slalom bräda till 9 m2

    Snabbaste slalombrädan på speedslör 2008 var Fanatic Falcon 124/125, men det är på gränsen för 9,0 tror jag.

  • benke-2

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 15:09 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?
    Koste;598141 wrote:
    När hastigheten är som störst är ju accelerationen 0.. då är ju kroppens vikt det som styr hur mycket man kan hålla emot. Kroppen står ju still och krafterna är i jämnvikt.

    så en surfare som lägger hela sin tyngd för att hålla mot kraften framåt.

    1 kg är väl 10 N så 80 kg =8oo N mottryck. om seglet står i 45 graders vinkel så går det väl åt hälften för att hålla seglet uppe och hälften att driva det framåt?

    Då blir det max 400 N + det som du kan dra med benen i fotstropparna.

    400-600N, kan jag tänka mig.:confused2:

    Prova att sätt en dynamometer bakom en vindsurfande skateboard och stå still och låt vinden dra.
    Häng på blyväst som speedsurfarna brukar använda vid världsrekordförsök.

    Inte så dumt där med skejtbåård , men om man ställer skejten på 45 grader från vinden och skotar in 6,0an i 15 ms till ca 30 grader från vinden (så att vindvinklarna stämmer som i fullfart) så kanske man kan få ett bra värde va?, med en dynometer på baktraxxen (tracksasså va).

  • benke-2

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 04:57 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?

    Vindkraften på tex en 6 m2 skyllt som står vinkelrätt mot vinden i 15 m/s, blir ca 15 i kvadrat *6m2=1350 Newton.
    Men man orkar ju bara skota in 10 grader och inte 90 grader mot vinden, så 1350 N stämmer ju inte alls.
    Tror bomtycket i händerna ger en bättre uppfattning av kraft, dvs en bra speedare kanske har 40 kg tryck i händerna i medel på 500 meter och segeltyckcentrum är 2 meter upp. Så att kraften i seglet 400N* bomhöjd1,5m/2 segel tp=300N
    Kanske hälften av de 300N är framåtdrivande och resten går till fena bräda och luftmotstånd.
    Kör man närmare skenbara vinden än 25-30 grader tar luftmotståndet över känns det som.

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 21:37 som svar på: Americas cup

    jovars
    bra att dom bytte till flerskrov iaf, blir ju lite parodi att investera 2 miljarder i en båt som har en toppfart på 10 knop.
    Alinghi har ju fullt tryck i 3 ms faktiskt, 8 ms (Förr om åren klarade ju Ac båtarna 12 ms innan dom knäcktes i 2halvor)borde ju vara max inan dom minimala rodren kavoterar och katamaranen kapsejsar förr eller senare.

    Hade väl troligen gått å segla 50 knop om man hade halverat segelytan och 4 dubblat roderstorleken.
    Men det är ju bra om dom investerar nån miljard i segeldesign och hur man fångar vinden.

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 21:07 som svar på: Maui no ka oi

    Nja, Maui-lättvind?
    Dom enda ställena med +90% vindgaranti i världen, är väl Gran Canaria på sommarn och Maui på våren/sommarn.

  • benke-2

    Medlem
    5 februari, 2010 vid 18:27 som svar på: Hur väl kan ni KSR?

    Bidevinds 8a kan man ju använda i nödfall.
    Downvindslalom har ju bara fördelar bla lättare att plana runt hela banan, inga krysslag på ena bogen är ju också bra, inga feg-läare heller.

  • benke-2

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 15:16 som svar på: M&M Custom Fins

    Coolt, ser bra ut på bilderna.

Sida 17 av 38
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications