benke-2
Forumsvar skapade
-
Rad ser ju radikala ut i alla fall, svårt å veta vad som händer om man inte testat den på riktigt (40 knop i 20 repor typ),misstänker att ingen har varit över 35 med den ännu.
Kan bli svårt med spinnouten om man inte har lite mer rake kanske på en speedfena, känns som att speedfenan på bilden verkar vara lagom till 8,0 typ.
Undrar vilken tjocklek den har.
Men vore ju kul att testa. -
Windmiller;569619 wrote:Förstår inte vad det är som är så speciellt med den skitbrädan.. tackar vet jag F2 AXXIS, samma skit och korn men snabbare!
Min F2 AXXIS kommer jag aldrig att sälja, helt otrolig bräda. 😀Du menar att F2 axis är en plastbräda och Copello 265 är en riktig bräda.
Copello har ju byggt HTS brädorna, det är riktiga brädor.
Fast man vet ju aldrig hur en bräda funkar, om det är som runt år 2000 där i eskilstuna-trakten, när alla hade 1 decimeter kvar att dra i nedhalet. -
Jo det är ju klart att det ska vara SM när standarden är så hög.
Snabbaste svensk var ju ofta snabbare än någon av ”windsurfingens fyra stora grabbar” i flera heat på Karpathos.
(förutom Bringdal) -
Jovars, låter som att lattan har gått igenom stopphöljet eller om lattstoppet har hoppat av, och har fortsatt in till rfskruven.
Verkar varit strulit där runt 06 på Severne. Chris Lock hade fixat i ordning 7,6an så ett den gick i 42 knop å så kommer strularn, Ant Baker å ändrar på det mesta tills seglet går i produktion.
Får se om Dunkerbeck får fart på seglet till nästa år, mycke utvecklingsjobb att göra fram till December, när 2010 ska släppas. -
Löst räknat, på års-racet har Bringdal 880, Hasse Kreisel 592 poäng å Moussilmani 607 poäng å jag 651 poäng.
Chris Lökträ har 625 poäng.Så man borde ju åka till Irland å kanske till Weymoth.
-
Behövs nog för Dunki D på karpathos tex, förra året körde han 40-41,5 på tidtavlan med custom ca 58 bred i mellanvinden.
Det var han inte i närheten av i år med 53 bred bräda. -
Bra film där.
omöjlig sponsring: Haake farschule, det är ju Tyska blådåren himself. -
Oåxen;564607 wrote:Hur har de snabbaste svenskarna varit utrustade?
* Kroppsvikt
* Segelstorlek (modell)
* Brädstorlek (modell)
* Fenstorlek (modell)ca 91 kg
Körde mest med Fanatic falcon speed och 23 lockwood assyfena och 6,2 NP rs racing evo 2
funkade fint, var bara å köra över choppen på slutet, i 43,65 knop på utsidan av banan.Får passa på å tacka ledningen, Lbj och Jesper för hjälpen under racen.
-
Tackar tackar.
Jorå gick ju helt Ok (hade varit nöjd med 15e plats innan).
Är ju lite coolt att sverige blev typ 2a nation med bara 1 proffs och att Björn D och Albeau kom efter amatör-svenskar ibland.
Bringdal var ju något nöjd över att ha slagit Dunkerbeck. -
Då var det bara 5 knop kvar till NP RS RACING 7,8 igår , RS slalomså bra.
-
det är lugnt, behöver ju inte vara på stranden:kändes ju redan i måndags att du ska flytta bak mastfot å stroppar så att du minskar våta ytan och att fenan är för stor.
-
Carl R;558891 wrote:Nu har jag kollat ett gäng filmer inkl swespeed.
Alltså, det är ju inget snack om att det är bakåtlutad rigg på alla riktigt snabba seglare.
När man kollar speedfilmer ser det ut som att det gäller framförallt på slören, men när man kollar PWA slalomrullar känns det som att det pekar bakåt med riggen även i halvvind.
Varför kan man undra när Cribben hävdar så benhårt att det är knas?
Riggen är nästan alltid lite åt seglaren till eller helt vertikalt.Men det som inte syns i videna är känslan i benen och händerna. 🙂
Det är nästan det mest intressanta.Säg så här: efektivaste segelpositionen är ju vertikalt (och självklart bakåtlutad), men å andra sidan så får man mer kontroll och mer hävstångskraft om man lutar lite åt lä så det går ju inte å säga något generellt.
Händerna och fötterna: kör du som albauta (är ju nere på 5,5 i Pozo) så trycker du ifrån med bena så att fenan böjs å lyfter brädan ur vattnet och hänger ut 100%.
Sen om man måste kompensera med olika sorts tryck eller nåt så har man fel på trimningen av utrustningen, och förbrukar onödig energi. -
Carl R;558967 wrote:Kinetic: Just nu siktar jag inte på höga farter utan bara på att hitta rätt balans och känsla i kroppen så att det ska kännas bra att öka farten ytterligare.
25 knop kan jag utan problem prestera idag om jag bara riggar stort, men då blir det liksom på en chansning och lite spänt. Därför är jag ute efter att först få in ståsäkerheten och helt enkelt vara säker på att jag gör rätt.
Det jag är mest osäker på är hur jag har vikten på fötterna. Resten av fintrimmet har jag egna åsikter kring, men är inte alls säker på att jag tänker rätt. 🙂Du har för mycket motstånd nån stans i brädan eftersom toppfarten inte har kommit, troligen har du för lång våt yta, och för stor fena, eller vatten i brädan.
Kanske kan testa att dra bak mastfot och höja bommen så att du får brädan att gå med högre vinkel så att våta ytan minskas.
Samtidigt som du drar mer i nedhalet så att du fortfarande har kontroll i byarna.
Brädans vinkel blir ju lägre ju djupare man slörar så att man kanske kan ge mer bakfotstryck på slör iaf. -
Mården;557550 wrote:hmm…
benke flaggar för revet på torsdag!
här kanske det måste styras upp lite barnpassning till dess.Fast det kanske blir Nord nu tydligen, funkar ju inte så bra.
Men något borde det ju bli iaf. -
Svår fråga, räcker powern från ett rs slalom 7,8 2009 modellen, så är jag rätt säker på att det seglet är klart bättre än alla rs 2007-8 modellerna.
Men är ju lite dyrare, men behöver ju ingen 490 mast å andra sidan.
