Forumsvar skapade

Sida 22 av 38
  • benke-2

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 13:16 som svar på: Fenor?

    Rad ser ju radikala ut i alla fall, svårt å veta vad som händer om man inte testat den på riktigt (40 knop i 20 repor typ),misstänker att ingen har varit över 35 med den ännu.
    Kan bli svårt med spinnouten om man inte har lite mer rake kanske på en speedfena, känns som att speedfenan på bilden verkar vara lagom till 8,0 typ.
    Undrar vilken tjocklek den har.
    Men vore ju kul att testa.

  • benke-2

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 23:25 som svar på: copello 265 slalom/speed
    Windmiller;569619 wrote:
    Förstår inte vad det är som är så speciellt med den skitbrädan.. tackar vet jag F2 AXXIS, samma skit och korn men snabbare!
    Min F2 AXXIS kommer jag aldrig att sälja, helt otrolig bräda. 😀

    Du menar att F2 axis är en plastbräda och Copello 265 är en riktig bräda.
    Copello har ju byggt HTS brädorna, det är riktiga brädor.
    Fast man vet ju aldrig hur en bräda funkar, om det är som runt år 2000 där i eskilstuna-trakten, när alla hade 1 decimeter kvar att dra i nedhalet.

  • benke-2

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 21:40 som svar på: SM i Speed?

    Jo det är ju klart att det ska vara SM när standarden är så hög.
    Snabbaste svensk var ju ofta snabbare än någon av ”windsurfingens fyra stora grabbar” i flera heat på Karpathos.
    (förutom Bringdal)

  • benke-2

    Medlem
    22 augusti, 2009 vid 11:34 som svar på: Angående lattor och cambers!

    Jovars, låter som att lattan har gått igenom stopphöljet eller om lattstoppet har hoppat av, och har fortsatt in till rfskruven.
    Verkar varit strulit där runt 06 på Severne. Chris Lock hade fixat i ordning 7,6an så ett den gick i 42 knop å så kommer strularn, Ant Baker å ändrar på det mesta tills seglet går i produktion.
    Får se om Dunkerbeck får fart på seglet till nästa år, mycke utvecklingsjobb att göra fram till December, när 2010 ska släppas.

  • benke-2

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 14:58 som svar på: Team SweSpeed @ Karpathos 2009

    Löst räknat, på års-racet har Bringdal 880, Hasse Kreisel 592 poäng å Moussilmani 607 poäng å jag 651 poäng.
    Chris Lökträ har 625 poäng.

    Så man borde ju åka till Irland å kanske till Weymoth.

  • benke-2

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 21:21 som svar på: Större speed-plankor

    Behövs nog för Dunki D på karpathos tex, förra året körde han 40-41,5 på tidtavlan med custom ca 58 bred i mellanvinden.
    Det var han inte i närheten av i år med 53 bred bräda.

  • benke-2

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 19:23 som svar på: Team SweSpeed @ Karpathos 2009

    Bra film där.
    omöjlig sponsring: Haake farschule, det är ju Tyska blådåren himself.

  • benke-2

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 12:30 som svar på: Team SweSpeed @ Karpathos 2009
    Oåxen;564607 wrote:
    Hur har de snabbaste svenskarna varit utrustade?
    * Kroppsvikt
    * Segelstorlek (modell)
    * Brädstorlek (modell)
    * Fenstorlek (modell)

    ca 91 kg
    Körde mest med Fanatic falcon speed och 23 lockwood assyfena och 6,2 NP rs racing evo 2
    funkade fint, var bara å köra över choppen på slutet, i 43,65 knop på utsidan av banan.

    Får passa på å tacka ledningen, Lbj och Jesper för hjälpen under racen.

  • benke-2

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 10:07 som svar på: Team SweSpeed @ Karpathos 2009

    Tackar tackar.
    Jorå gick ju helt Ok (hade varit nöjd med 15e plats innan).
    Är ju lite coolt att sverige blev typ 2a nation med bara 1 proffs och att Björn D och Albeau kom efter amatör-svenskar ibland.
    Bringdal var ju något nöjd över att ha slagit Dunkerbeck.

  • benke-2

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 12:29 som svar på: Tuning av slalombrädan.

    Då var det bara 5 knop kvar till NP RS RACING 7,8 igår , RS slalomså bra.

  • benke-2

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 17:18 som svar på: Fintrim i full planing

    det är lugnt, behöver ju inte vara på stranden:kändes ju redan i måndags att du ska flytta bak mastfot å stroppar så att du minskar våta ytan och att fenan är för stor.

  • benke-2

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 16:28 som svar på: Fintrim i full planing
    Carl R;558891 wrote:
    Nu har jag kollat ett gäng filmer inkl swespeed.
    Alltså, det är ju inget snack om att det är bakåtlutad rigg på alla riktigt snabba seglare.
    När man kollar speedfilmer ser det ut som att det gäller framförallt på slören, men när man kollar PWA slalomrullar känns det som att det pekar bakåt med riggen även i halvvind.
    Varför kan man undra när Cribben hävdar så benhårt att det är knas?
    Riggen är nästan alltid lite åt seglaren till eller helt vertikalt.

    Men det som inte syns i videna är känslan i benen och händerna. 🙂
    Det är nästan det mest intressanta.

    Säg så här: efektivaste segelpositionen är ju vertikalt (och självklart bakåtlutad), men å andra sidan så får man mer kontroll och mer hävstångskraft om man lutar lite åt lä så det går ju inte å säga något generellt.
    Händerna och fötterna: kör du som albauta (är ju nere på 5,5 i Pozo) så trycker du ifrån med bena så att fenan böjs å lyfter brädan ur vattnet och hänger ut 100%.
    Sen om man måste kompensera med olika sorts tryck eller nåt så har man fel på trimningen av utrustningen, och förbrukar onödig energi.

  • benke-2

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 11:51 som svar på: Fintrim i full planing
    Carl R;558967 wrote:
    Kinetic: Just nu siktar jag inte på höga farter utan bara på att hitta rätt balans och känsla i kroppen så att det ska kännas bra att öka farten ytterligare.
    25 knop kan jag utan problem prestera idag om jag bara riggar stort, men då blir det liksom på en chansning och lite spänt. Därför är jag ute efter att först få in ståsäkerheten och helt enkelt vara säker på att jag gör rätt.
    Det jag är mest osäker på är hur jag har vikten på fötterna. Resten av fintrimmet har jag egna åsikter kring, men är inte alls säker på att jag tänker rätt. 🙂

    Du har för mycket motstånd nån stans i brädan eftersom toppfarten inte har kommit, troligen har du för lång våt yta, och för stor fena, eller vatten i brädan.
    Kanske kan testa att dra bak mastfot och höja bommen så att du får brädan att gå med högre vinkel så att våta ytan minskas.
    Samtidigt som du drar mer i nedhalet så att du fortfarande har kontroll i byarna.
    Brädans vinkel blir ju lägre ju djupare man slörar så att man kanske kan ge mer bakfotstryck på slör iaf.

  • benke-2

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 16:46 som svar på: Lindö småbåtshamn..?
    Mården;557550 wrote:
    hmm…
    benke flaggar för revet på torsdag!
    här kanske det måste styras upp lite barnpassning till dess.

    Fast det kanske blir Nord nu tydligen, funkar ju inte så bra.
    Men något borde det ju bli iaf.

  • benke-2

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 16:00 som svar på: Köpes: NP RS racing eller slalom 7,8-8,4

    Svår fråga, räcker powern från ett rs slalom 7,8 2009 modellen, så är jag rätt säker på att det seglet är klart bättre än alla rs 2007-8 modellerna.
    Men är ju lite dyrare, men behöver ju ingen 490 mast å andra sidan.

Sida 22 av 38
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications