bicless
Forumsvar skapade
-
Najs
Vi upptäckte också diket men inget att ta sig över det med 🙁
Inte heller helt lättforserade stubbar och rötter fram till diket, körde fast i blöt geggig mark 2-3 gånger.
Inget lätt liv man levare som vindsurfare. Strandskyddet som det skryts så mycket om är som bortblåst och snudd på omöjligt hitta vägar som kommer närmare än 300 m från en vattenpöl.Vi borde gå ihop och köpa upp en bit mark på riktigt bra surfspot. Stockholm behöver en surfklubb med förvaring och bastu där man kan segla på mer än en vindrikting. Dalarö eller Värmdö skulle vara perfa.
-
Vi lyckades parkera innanför grinden för någon vecka sedan då den till vår glädje var upplåst. Glädjen var dock kortvarig, kom en bitter herre i traktor och sa att det inte var tillåtet att parkera innanför grinden så vi packade snällt ihop grejerna för att åka ut. Då hade han låst in oss.
Försökte mig på terrängkörning runt grindfan med min klena ford men det gick inge vidare (ytterliggare ett argument till sambon för att skaffa en Hummer). Så vi knackade dörr tills vi hittade en som hade nyckel och kunde låsa upp grindelendet.
Missade över 1 timme surf :(.
De borde gå att lösa detta, synd att det skall stå en tom låst parkering hela hösten och vintern när vi har högsäsong. De har ju även betalautomater, skulle gärna betala för att stå där ibland.Bicless.
-
@henryk 513214 wrote:
Testa en så begriper du varför! Köpte både NP och en PL i somras. Skillnaden är enorm vad gäller smidighet, känns knappt att man har NP dräkten på sig. Upplevs också som varmare trots en mm tunnare gummi. Visst-neoprenet är så mjukt att man lätt ”fastnar” – så varsamhet krävs…
-Slutsatsen är att har man råd köper men tex NP för värme och komfort, men får byta oftare…
(får se om jag är lika positiv om ett år…)Det finns mjuka smidiga dräkter som håller bra. KAnske har Neil pryde förbättrats, bara hålla tummarna.
Annars är Ascan Polar lika mjuka och varma som neil pryde 5000 (alltså klart smidigare än 3000) och håller dessutom mycket bra. Jag har aldrig lyckats nöta hål på min eller fått vattengenomsläpp genom sömmar. Kört intensivt 3:e säsongen på denna dräkt nu. Använder den i stort sätt året runt så det är ingen dräkt som ligger på hyllan. -
De går dessutom av lättare om det är genomfrusna. Men kör själv 9.2 och än så länga båda fötterna kvar.
-
Hoppas det blir verklighet, börjar bli riktigt trångt i hamnen blåsiga dagar…..
-
En torris skall inte läcka efter ett år… trist.
Vänd dig till butiken om du har kvittot kvar.Bicless
-
Nu kan man även provsegla AHD 1 månad hemma om man vill. Så man kan konstatera hur sköna de är 🙂
Läs mer under http://www.surfspot.seMvh
Bicless
-
Jag kör själv Ascan Polar med Ascan underställ shorty med inbyggd neoprenluva. Än så länge fryser jag inte det minsta och de är supersmidig och rörlig lösning. Simmar och rör mig lika bra som i en sommardräkt på 3,5 mm. Ofta har jag inte ens huvan upphälld men när man varit ute några timmar är det lätt stelna till och då är det skönt fälla upp huvan. Med lager på lager kan du ju även skippa understället de varmare dagarna.
I januari kommer Ascan med en ny supermjuk Torris på 6mm. Den skall vara tillverkad i ett mjukare flex/titanneopren än den gamla så den kommer du bli rörlig i trots att det är en torris. Priset blir troligen 2000:-
-
JAg tycker du skall ha en 40cm weed till 8,3 segel och 160 liters bräda.
Det finns att köpa lite här och var exemempelvis hos oss http://www.surfspot.se
Påkostade weed fenor som exempelvis Lessacher Chamäleaon är mer lik en vanlig fena. Den tar exempelvis höjd lika bra som de flesta raka fenor. Själv har jag kört en hel den på en lite billigare weedbuster på långgrunda ställen som öland och tycker den funkar kalas med 8,5 och 150 liters tabou rocket som jag körde då. Lättare köra snabbt på denna än en rak tycker jag, men höjdtagning lite sämre.Mvh
Mattias
-
Har seglet används normalt och du inte gjort någon yttre påverkan skall garantin gälla. Bryter du mot någon som uttryckligen står i instruktionen eller hör till allmän praxis kan tillverkaren hävda att garantin inte gäller. Detta låter som ett garantiärende tycker jag.
Tillverkaren lagar dock nästan alltid segel, sällan de byter hela produkten. De har rätt att reparera en skada 2 gånger innan köparen kan häva köpet.
-
Finns ju flera 5,0:or som riggas utmärkt på 430.
Har själv seglat en hel del på mitt sailloft curve på 430, i nödsituation även på 460 men det var ingen höjdare.Curve är för övrigt extremt lätthanterligt i vattenstarter och gippar. Dessutom mer tryck än många vågsegel så du får lite extra fart och inte behöver rigga ner lika tidigt om vinden droppar.
Är du intresserad av ett curve så maila info@surfspot.se så fixar jag höstpris special på en 5,0:a 🙂
Mvh
Bicless (Surfspot)
-
Lycra värmer nada tycker jag. Mest till för UV skydd.
Har du någon form av värmande material som thermabase, metalite, neopren, titanium, polyrolen eller vad nu de olika tillverkarna kallar det så får du värme i tröjan. Om den exempevis är i 0,5 mm thermabase eller metalite kan det bli lite svettigt under för materialet är oerhört tätt. Dock bra vindskydd, kan ju bli rätt kallt även på varma platser när det blåser.
Ofta är det samma material, exempelvis ascan kallar sitt material i huvunderstället för metalite och neil pryde kallar det themabase men de ser och känns identiska ut.
Mvh
Bicless
-
@Badjanne 509068 wrote:
Nästa vecka öppnar Hanseboot i Hamburg.
http://www.hamburg-messe.de/hanseboot/bo_de/start_main.php
Här samlas surfbutikerna i hall B1EG och säljer ut sina lager.
Den berömde Keppler http://www.surfkeppler.de/ brukar alltid vara där
Vi har sedan många år tillbaka kombinerat ett besök på mässan med en liten minisemester.
Det är bara 5 timmar från Malmö.Sen jag började med Speed har jag upptäckt att min 12 år gamla sittsele inte är optimal för min ”gamla” rygg så nu är det dax att investera i en riktigt bra sele.
Vad rekommenderar ni?Jag bytte nyligen till en Dakine Blast sittsele. Inte bekvämare än någon annan på land men på vattnet….
JAg kommer aldrig mer skutta i min gamla sittsele och midjeselen får bli reservsele, denna funkar både för speed och moves och ryggonten som bortblåst. Kvalitetskänslan är dessutom mycket hög. Är supernöjd.
Den är dock inte så dyr så du sparar inte så mycket på mässan där tror jag.Mvh
Bicless
-
@dude 508859 wrote:
På Psycho II 5/3 som jag kör märker jag att den vätas lite på utsidan av materialet på armarna eftersom det är nylon (eller vad det porösa materialet nu kallas) utanpå i stället för det vattenavvisande neoprenet (eller vad det nu kallas).
Dubbelneopren, dvs mjuk tygaktig yta utåt funkar inge bra för vindsurfing. Jag körde en säsong på neil prydes varmaste dubbelneoprendräkt NP4000 och det blev tokkallt på hösten, när jag bytte till enkelneopren igen så blev det mycket varmare, dvs se till att ha glatt yta utåt om du vill vara varm när det blåser. Tygytan absorberar vatten och kyler ner dig och dräkten.
Mvh
Bicless
-
Vill du ha ruskigt mycket mast för pengarna finns även reptile. De har constant curve, funkar på de flesta segel utom vissa Maui Sails och vissa Severne (enligt det vi hittils hunnit testa). Du kan provrigga hemma och se om det funkar fint på ditt segel då du har 14 dagars öppet köp.
Mvh
Mattias