bicless
Forumsvar skapade
-
Håller med. Väldigt sällan man behöver mindre än 100 liter i sth området. De dagarna räknas på en hand. Den finns det ju 100 litersbrädor som klarar rätt tuffa tag, och 100:inagr som vill ha plattvatten så väljer du bara en med lite bättre chopp och våg egenskaper så blir det bra tror jag.
Mvh
Bicless
-
Är det någon som vet om Neil pryde fått ordning på kvaliten på 5000 dräkten nu? Senaste årsmodellen jag körde, tror det var 2006 läckte som ett såll på flertal ställen efter en säsong. Man förväntade sig lite mer med tanke på att de är dubbelt så dyra som alla andra.
-
Det är en hel del teknik inblandat också. Hänger du bara så kommer många plana tidigare. Du måste träna på att komma upp i planing, läs tips här på konfen. Första man kan träna på är att falla av för att få upp farten och sen är det lättare behålla planing.
Jag planar lättare i stroppar och sele än utan så tror ej det hänger på detta.Vad har du för 7,5 segel? Cambersegel planar oftast tidigare än segel utan camber, så detta är också en parameter.
-
Har det inte blivit skador genom laminaten så är det mest en utseendefråga och du behöver inte laga av hållbarhetsskäl. Denna repa ser ut att ligga på ytan i lacken.
Mvh
Mattias
-
Ascan Polar är jätte varm och skön och håller. Min är inne på 3:e säsongen och ser i stort sätt ut som ny. Jag kör med denna full säsong men underställ kallaste dagarna. Vill du veta mer kolla in http://www.surfspot.se
Ascan har även en torris som heter icehawk. Den är ännu varmare men också lite stelare.Mvh
Bicless
-
Faan, låter kul. Gäller holla koll på prognosen då, jag är sugen på stadshussurf åxå.
-
Jag har en känsla av att antalet vindsurfare ökar. Vi har haft massor med nybörjare inne i butiken och även en del kiteare som konverterar tillbaka till vindsurfing efter något år på kite. Tillväxten känns rätt stabil här på ostkusten.
Vindsurfing har massor med unika fördelar som varken kite eller andra vattensporter har. Det behövs ju i stort sätt bara vatten och vind och bräda, Kitare vill ha långgrunt, Wakare specialbåtar som drar extremt mycket bränsle, kajakpaddlare undviker vind mm.
Dessutom nästan religös känsla att sväva fram på vattnet.
Inte faan är det svårt heller om man har tillräckligt nybörjarorienterad utrustning. Även barn lär sig ju snabbt på en 1 meter bred bräda och 3 kvm rigg.
Enda problemet är väl möjligen kostnaden som jag tror många tycker är rätt hög i början. Där får vi surfingbutiker bli bättre på att hitta billiga instegspaket.Bicless
-
RDM= Reduced diameter
SDM= Standard diameter
Dvs olika tjocklek på mast och förlängare.Du har normalt 3 delar i riggen förutom segel och bom
Mastfot
Förlängare
MastFörlängaren och masten måste ha samma diameter förslagsvis SDM
Mellan mastfoten och förlängaren förekommer 2 olika kopplingar, PIN och US-cup. PIN är med en 5cm stålpinne på mastfoten och us cup med 2 små stålkulor man kan trycka in. Förlängaren och mastfoten måste vara av samma system dvs båda exempelvis PIN eller båda US-cup.
Om du inte köpt brädan ännu så dubbelkolla att den är någolunda bred, helst över 70cm om du är nybörjare.
-
Jag tycker som någon sa tidigare att en freestyle wave FSW skulle sitta fint. Kanske 85-100 liter om du vill få tidig planing och kunna segla även i mellanvid och inte bara hårdvind. Vi säljer exempelvis Mistral Syncro billigt, dessa passar nog dig bra, har fått bra omdömme av flera surftidningar och många seglare. Dock börjar denna omgång sina så har inte många storlekar kvar men får troligen in en 92:a nästa vecka, mer info se http://www.surfspot.se.
Kan göra paket med segel mast bom mm om du vill. -
Tur att man seglar Drops som tillverkas i Tunisien med en herrans massa kol så man slipper oroa sig för att brädan skall upplösas i smulor under fötterna 🙂
Men min formula gillar att gå sönder, 4 hål utan att jag ens minns vurpan. Kol är det dock i hela laminatet men tunnt som silke.
-
Staffomania, kommer ihåg dig. Köpte en f2 stoke och typ Aerotech segel om jag minns rätt. Din tjej köpte en Fanatic och Gaastra segel som hon sen bytte till sailloft tror jag 🙂
Hoppas allt gått bra för er. Vill ni ha tips live i sth området brukar grabbarna på tyresö vindsurfingklubb vara hjälpsamma. Vi på SurfSpot kommer säkert ha någon demodag i sth området i vår också, då kan man passa på att tipsa varandra. Nästa demodag blir i Norrköping 20:e September (förutsatt att det blir vind), alla är välkomna.Bicless
-
@Bopung 497280 wrote:
Brukar segla själv en del på ett fjärden mellan Torö och Lisö då svärföräldrarna har landställe där. Var igår ute i tre timmar med fullt drag i 7,2 på 115l bräda. Har åkt ganska länge och sätter gippar ”relativt ofta”.
Hur många är det som seglar själva? Eller hur många är det som pga säkerhet avstår att segla själva?
Frågan dök upp i mitt huvud när jag igår vid ett fall satt kvar med selen under seglet. Det rörde sig bara om några få sekunder men paniken infann sig omgående och jag kan inte säga att jag med någon lugn metod tog mig upp över ytan…
Det är ju alltid man själv som bestämmer om man seglar ensam men det kan vara bra att veta vad gemene man tycker.
/Gus
Läbbigt att fastna. Dakines 2009 selar tror jag har en knife pocket med nån sorts ögla man kan sätta en fickkniv i för att kunna skära hål i seglet eller skära av linor. Eller kanske sprätta upp hajar med, vem vet….
Bicless
-
@Knatte 497157 wrote:
Det finns väl ett segelmärke som heter loftsail och ett som heter Sailloft?? Finns det några som helst kopplingar mellan dessa??
Var tillverkas dessa segel mm.?Sailloft designas av 2 petiga tyskar Olaf Hamelmann och Gerrit Maaß.
De har egen designstudio i Hamburg där de ritar och syr själva. Tidigare tillverkade de även seglena där men numera görs de som allt annat i öst efter deras ritingar och materialval mm.JAg är lite impad över hur mycket energi de lägger på varje modell. De förstärker även seglena också upp över öronen. Till och med kartongerna de skickar i är dubbelt så tjocka som alla andras kartonger så de omöjligt kan transportskadas, nästan överdrivet med inlaminerade följesedlar tycker jag. Här pratar vi tysk kvalitetstänk.
Dock kommer det inte ut med nya modeller lika ofta som större loft, satsar mer på kvalitet än kvantitet.Nästa år lovar de komma med en race serie, formula och ren slalom. Även lite fler tillbehör som master, bagar mm. De har stort mastlabb med IMCS mätning mm och testar alla master på marknaden redan idag för att kolla hur de passar med deras segel. Detta kan man se i senaste numret av tyska SURF.
Bicless
-
@simpa 497190 wrote:
Bicless, måste bara ge dig en eloge för ditt engagemang och den marknadsföring (än om lite, bra och kvalitativ) du gör för Surfspot här direkt på forumet. Erbjuda prylar när någon behöver dylikt och hjälpa folk på rätt bana.
Lite annan anda än den där Joachim ”Kona” Larsson som inte har förstått vad marknadsföring innebär riktigt. Tror även att han inte har förstått vad vindsurfing är för något.. Kanske dags att inse att detta inte är en segelbåtsklubb.
..Anyway, big ups Bicless!Tack det värmer 🙂
-
Ja, nu börjar riktiga säsongen så då har vi inte tid och stå och hänga i en butik 🙂
Allvarligt talat så hade vi gärna hyrt året runt men har sommarkontrakt (som svenne också nämnde) på lokalen så därav säsongsavslutning så tidigt.