bicless
Forumsvar skapade
-
Hej
Går man exempelvis en kurs så tar det ofta 2-3 dagar att gå från centerbordsbräda till icke centerbord enligt min erfarenhet. Jag tycker därmed man ofta kan hoppa över centerbordet och köpa en utan direkt. Fördelen är att brädan blir mycket lättare och man därmed inte växer ur den utan kan utvecklas med den länge. Nöter man lite så klarar man relativt snabbt kryssa med icke centerbordsbrädan. Det är ju just kryssen centerbordet hjälper till med.
En JP funster 145 väger 11,5 kilo, och det är väldigt mycket för en surfbräda.
Exempelvis en AHD fast forward 130 som jag tror skulle kunna vara en bräda för dig utan centerbord har lättare/styvare konstruktion (kol/glas sandwich) väger bara 7,8 kilo.
Det blir som natt och dag under fötterna när du vill gå vidare och göra carvsvängar mm i steg 2. Trycker du ner tåna svarar den lättare och styvare brädan direkt meden den tyngre måste man kämpa mycket mer med.Mvh
Bicless
-
Jag tycker en av mina brädor, AHD Fury 120 stämmer rätt bra in på alla dina punkter.
1) Tidig planing. 71cm bredd borgar för att du planar tidigt som attan, med en 150 liters kan du plana ännu tidigare men då får du svår uppfylla några andra punkter
2) Jippar mycket snabbt, tunnare rails bak och smalare rumpa ger snabb sväng och enkelt få runt. Tunna rails ger mer action men lite mindre trygghet i långsamma jippar. Kul som attan blir det.3) Funkar utmärkt för basfreestyletrick. För avancerad freestyle är en renodlad freestyle bättre men då kan man hälsa hem till toppfarten. Furyn går som ett skållat troll. Hopp och lek bräda.
4) Denna har rätt många slalominfluenser och dessutom kolfiberfena s-ride från select så höjdtagningen är kalas.
5) Snabb som attan, framförallt för att den svävar över alla chopp med rätt mycket rocker kurva så i praktiken kör jag som glad amatör snabbare på denna än en fullblodslalom så fort det är minsta chopp (vilket det ju ofta blir när det blåser). På platt platt vatten kör jag lite snabbare på en fullblodsslalom.
Brädan är byggd i kol/glas sandwich med monoque teknologi, skarfri laminat så hållbarhet, kontra vikt blir mycket hög.
Den finns att skåda eller testa i stockholm
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=431&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41Mvh
Bicless
-
kinetic;571090 wrote:Mården: ”Guldfenan” är en 34:a har jag för mig, vet inte om det ligger mindre fenor i pipen men det borde det göra… Ja brädorna byggs av Pirate, alla har ju olika smak men rent designmässigt tycker jag att de är grymt snygga, Mattias som designar/ritar brädorna har lyckats mycket bra! Har för mig att Mattias är i din ”viktklass” dvs flugvikt:grin:, o han säger att hans egna brädor e bland de bästa han kört på hittills…Sen ska man kanske ta detta med en nypa salt men de är uppenbarligen som han tänkt sig iaf:grin:. Jag kan även bekräfta att det är ”HOT” som ligger bakom fenorna, som de flesta nog redan gissat!
Guldfenan cool. Jag skall ner till Norrköping den 5:e september skall kolla med Mattias om man kan få testa den då. Ser nice ut. Är den klar för leverans?
-
CPU, läkemedel, bilar…. kan vi inte spåra in på typ vindsurfing 🙂
Snart får vi snacka issurfing Kinetic, då skall vi testa Vindsökarens nya svensktillverkade serieproduktion av isbrädor, blir kul att se om de kan matcha Piratbrädorna från ungern. Prismässigt tror jag de blir en del dyrare trots närheten till billig råvara (trä och metall). Men det är ju på isen slaget skall stå 🙂
Kanske tobbe laminerar en prototyp i Svennes nya surffabrik i höst så den blir styv och fin. Äkta svensk träkärna och svensk epoxi laminat, det är grejer det.
-
svennebanan;569362 wrote:Om mitt ansiktsminne inte helt sviker mig så snackade jag med en av surfsessionkillarna ute på Björkvik igår. Han packade precis ihop för att dra till jobbet vid 12 tiden. Har han flyttat till Sthlm och seglar Björkvik är nog allt hopp ute;).
Då kan man ju undra vad du gjorde i björkvik själv 🙂
Det är ju inte direkt på vägen från någon annan spot. -
Om den kostar 1700 fine, men ofta säljs det ju betydligt billigare.
Jag tycker påslagen är små ärligt talat. Det är betydligt större i andra brancher jag jobbat i.Säg att du säljer en bräda för 10.000:- vilken är normalt pris på exempelvis en naish.
Kalkylen skulle då bli ungefär
Staten moms 2000:-
Butiksmarginal 1200:-
Frakt från fabrik 1000:-
Varumärkets marginal och overhead 1000:-
Införtullning 500:-
Fena: 400:-
Stroppar: 200:-
Chassi: 3700:-Sen kan man ju räkna baklänges hur många brädor butiken måste kränga för att kunna ta ut en normal lön. Vill du ha ut 22.000 i månaden efter skatt måste du dra in ca 70.000 för att kunna betala hyra, marknadsföring, sociala avgifter och skatt. Det blir 50 brädor i månaden året runt. Men som tur är säljer vi ju lite annat också.
-
Att det skulle bli billigare att customtillverka än bräda än att tillverka den i en fabrik där man gör hundratals brädor om dagen har jag svårt att fatta. Dessutom gör ju många brädfabriker en hel del annat i laminat och kolfiber så deras materialkostnader och avskrivningar på maskiner är avsevärt mindre än en customtillverkares.
Cobras produktionskostnad ligger nog ofta kring 280-480 euro beroende på modell (tillkommer ju sedan frakt, moms, serviceavsättning, varumärkets overhead och marginal och butiksmarginal). Jag vet inte vad en custombräda har för produktionskostnad men om byggaren skall ha normal västerländsk timpenning så gissar jag att det landar kring 700-900 euro.
Många custom skippar ju sen en del av de pålägg som finns på seriebrädor. De större customtillverkarna tror jag dock måste göra både serviceavsättningar, marknadsföring, teamrider mm.
Jag tror inte på att Cobra på grund av monopolliknande situation kan pressa seriebrädors priser över custom. Det faller på eget grepp, det mesta talar för att cobra är jäkligt effektiva på att få fram en bräda för lägsta möjliga pris. Att sen visa varumärken behöver extra påslag för att täcka tunga overhead med sponsrade seglare, event och tidningsannonser är en annan sak. Detta är dock en del av branshen, skulle dessa pengar inte rulla skulle man inte ha tidningar, sponsrade event mm och sporten skulle troligen krympa.
Att vissa vill ha custom trots att de ofta är klart dyrare än serie kan jag förstå om man vill ha en skräddarsydd bräda eller om man tror just denna customtillverkare har högre kvalitet än en viss seriebräda. Tycker man skall supporta intiativ som Svennes och Olas att ta fram egen shape och producera i Sverige.
Vi behöver både bra billiga seriebrädor, lyxiga custombrädor och svensk entreprenörsanda i den här sporten.
-
bicless
Medlem26 augusti, 2009 vid 20:47 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)gigabyte;570385 wrote:Idag har jag planat ordentligt 😀Prognosen var på 9-10 men det blåste snarare runt 15. Gick ut med 7.2 först men det blev för svårt, lånade ett 5.3 och det gick det bättre. Körde på ett ställe med ganska höga vassa vågor så brädan fick verkligen bekänna färg och visst fångar den en del vind men det var hanterbart efter lite slipande på tekniken. Blev återigen nöjd med grejerna, möjligtvis att man kunnat hållit kvar vid novan ett tag till och gå ner på 120 men nu har jag mycket roligare och det är ju huvudsaken. Bara dom här två dagarna har mitt fotarbete utvecklats ordentligt när det gäller hur vikten placeras på en mindre bräda.
Kul att höra…. Bara köra på nu så du får många timmar surf under fötterna. 130 litaren kan du ju ha kvar som lättvindsplanka om du sen vill komplettera med nått mindre när jippar och vattenstarter sitter som en smäck.
-
kinetic;570504 wrote:Är några hyffsat bra svensk-utvecklade fenor på G…
http://r-a-d.se/index.php?option=com_content&view=article&id=6:super-fin&catid=1:blog&Itemid=2Cooolt, de vill vi testa
-
Jag tror de flesta brädor som säljs nya i sverige inte går för riktpriset. Antingen är det teamåkare med rabatter eller så passar man på när det är en rea eller dyligt. Våra snittpriser på sålda brädor ligger i alla fall klart lägre. För övrigt verkar det inte vara lågkonjunktur om man kollar på vindsurfingförsäljningen.
Vi har grymt bra år försäljningsmässigt och några andra butiker jag pratat med verkar ha haft väldigt bra år.Mvh
Bicless
-
Förra året körde jag Ascan Polar till slutet av november, fick ha underställ sista månaden och det gick fint. I år skall jag testa isörnen, tror den gör att jag slipper understället men facit har jag inte förren i November….
Handskar hade jag dakine cold water mitts som alla andra, de är varma som attan men tar mycket stryk och är inte världens hållbaraste så de slits ut efter en säsong.
Skor hade jag Ascan Titan, dessa går ej att frysa i.Länk till Isörn dräkten
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=108&category_id=14&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41 -
Intressant att veta är att ingen jäkla leverantör mäter lika. Jag har jämfört 4 märken och alla 30″ linor är olika långa, diffar ungefär 1-2 ”. Så dubbelkolla om du är petig med längden.
-
mes;570016 wrote:Någon som har bra modeller att rekommendera? Jag har postat samma fråga på kiteforumet och dom diggar Mystic…plånboken diggar inte Mystic kan jag säga….
Selen ska alltså funka både för vindsurf i vågor och för normal kitesurfing.Dakines kiteselar funkar utmärkt för både och.
Finns även magstöd som tillbehör (liknande mystic) och den passr både kiteselarna och vindsurfselarna. I vissa modeller kör kallar de tom selen för både vinsurf och kitesele.
Jag skulle kolla närmare på Dakine kiteselar typ pyro eller renegade.
Även surfselarna nexus och T-4
Pyro och T-4 är snarlika förutom att Pyro ahr leachfäste och handtag i ryggen -
Jag gissar att det är Tyresö och Saltis som är mest etablerade med utlåning och österskär på gång. Järfälla tror jag inte har utlåning, rätta mig om jag har fel.
Det vore jäkligt synd om Tyresö blev av med sin plätt, denna inventering visar ju hur begränsat med klubbar det är och sporten växer ju. Hoppas länet fixa nått om Tyresötomten försvinner för vi kan ju inte vara utan klubb i södra stockholm. De kanske lånar ut mark i Björkvik eller Fituna :). Eller så får tyresöklubben ha en portabel klubbstuga som man kör till lämplig spot beroende på vindriktning. Jag lovar att surfspot är med och täcker kostnaden om ni köper en sådan (dock inte hur mycket av den).
-
bicless
Medlem23 augusti, 2009 vid 14:39 som svar på: Nybörjarfråga om bräda och segel (dags för eget)Jag tror inte Sharken är hållbarare. Båda brädorna har ju ungefär samma vikt.
Jag tycker du skall välja 7,5, skönt ha ett lättvindssegel så du får många dagar på vattnet.
Ett annat alternativ är AHD fast forward som ju är gjort i sandwichkonstruktion med kolfiber/glasfiber laminat. Den blir 1 kilo lättare och lite mer direkt i styrningen. Monoque konstruktion som gör att laminaten inte har skarvar ger lite bättre hållbarhet än normalt. Dessutom 2009 års modell.
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=510&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41
